Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
De bedste RAW-filer
Fra : rt

Dato : 18-11-08 12:10

Oversigt over de bedste RAW-filer - hvis det kunne have interesse.

<http://www.dxomark.com/index.php/eng/DxOMark-Sensor/Camera-rankings>

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Jesper Juul

Dato : 18-11-08 14:39

rt skrev:
> Oversigt over de bedste RAW-filer - hvis det kunne have interesse.
>
> <http://www.dxomark.com/index.php/eng/DxOMark-Sensor/Camera-rankings>

Hmmm, mystisk at der er så stor forskel på et Canon 20D og et 30D når
det svjv. er den nøjagtig samme sensor der sidder i dem.

Jesper

Fra : Mogens Hansen

Dato : 18-11-08 14:53

"rt" <trusellruneFJERN@hotmail.com> wrote in message

> Oversigt over de bedste RAW-filer - hvis det kunne have interesse.
>
> <http://www.dxomark.com/index.php/eng/DxOMark-Sensor/Camera-rankings>

Det var da en sjov oversigt.
Jeg ikke nærstuderet hvad der ligger i den rækkefølgen.

Umiddelbart studser jeg f.eks. over
* Hvor langt nede Olympus E3 ligger (næsten lige så god som en Canon 10D,
som er 4½ år ældre).
* Canon 50D er næsten lige så god som 40D
* Hvor langt der er mellem Nikon D200 og D2X(s) - eller hvor langt nede
D2X ligger
* Hvor lang der er mellem Nikon D90 og Nikon D300, når det angiveligt er
samme sensor

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 18-11-08 15:54

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg ikke nærstuderet hvad der ligger i den rækkefølgen.

Det er åbenbart:
* præcision af ISO værdi
* ISO støj
* Dynamik område (langt hen af vejen det samme som ISO støj)
* Tone omfang (også nært beslægtet med ISO støj)
* Farve følsomhed

Det vil sige at ISO støj vægtes højt og opløsning (mega-pixel, AA filter,
"pixel skarphed") ikke tælles med.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Gert Nielsen

Dato : 18-11-08 17:33

> [...]
> * Farve følsomhed
>
> Det vil sige at ISO støj vægtes højt og opløsning (mega-pixel, AA filter,

Jeg kan ikke finde, hvordan de laver deres vægtning.
Det primære kan ikke være støj. Bortset fra D3 og D700 er det den
almindelige antagelse, at Canon er bedre end Nikon.

For mig ligner det objektive målinger af forskellige parametre.
Herefter vægter man dem subjektivt til et performance tal.

Var det klart relateret til billedkvalitet, man kan få ud af et given RAW
fil, var det måske interessant.
Her er der flere parametre, der burde med. Du har nævnt et par stykker.

Målingerne er da interessante, og ligger egentlig forbløffende tæt.
Gert

Fra : Per Z

Dato : 19-11-08 18:30

Jeg undrer mig over den lave ISO score 1D mkIII får?