Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Nikon D300, RoboGeo og GPS data
Fra : skeptikeren

Dato : 18-11-08 11:08

Efter opdatering af Nikon D300 firmware til ver. 1.10 har det ikke
været muligt at skrive GPS data (fra NMEA fil fra Sony GPS-CS1KASP)
til EXIF headers med Robogeo ver. 5.6.4.
RoboGeo henter uden besvær GPS data fra NMEA filen og viser dem på
skærmen; men når man beder programmet skrive data til EXIF headers,
arbejder programmet; men data bliver IKKE skrevet i EXIF. Når man
efterfølgende henter billederne ind i RoboGeo, er der ingen GEO data
knyttet til billederne i modsætning til mine tidligere Geokodede
billeder, hvor data straks kommer frem.

Jeg er desværre ikke 100% sikker på, om problemet er opstået efter
opgradering af Robogeo til ver. 5.6.4 eller efter opgraderingen af
Nikon D300 firmware, da mine tidligere geokodede billeder er fra før
opgraderingen af Robogeo.

Jeg har tilskrevet RoboGeos support; men endnu intet hørt.
Vil gerne høre i gruppen, om nogen hr haft lignende kedelig oplevelse?

mvh

sk

Fra : skeptikeren

Dato : 18-11-08 13:51

On Tue, 18 Nov 2008 11:08:03 +0100, skeptikeren
<skeptikeren@privat.dk> wrote:

--------- klip ---------

>Jeg har tilskrevet RoboGeos support; men endnu intet hørt.
>Vil gerne høre i gruppen, om nogen hr haft lignende kedelig oplevelse?
>
>mvh
>
>sk

Så kom der svar fra Tim, RoboGeo support:

"RoboGEO uses exiftool.exe to write to NEF files, so updating that may
help. Just download it
(http://www.sno.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/)
and copy exiftool.exe to the same folder as robogeo.exe. Note you may
need to rename exiftool to "exiftool.exe" from whatever is in its
archive.

Problems like this (random image format changes) is yet another reason
why it's a bad idea to use the camera maker's formats (like NEF)
instead of something stable (like DNG) that's supported by a real
graphics company (Adobe).

tim"

Den fil, der skal hentes, er:
Windows Executable: exiftool-7.52.zip (2.1 MB)

Og det virker

mvh

sk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-11-08 15:40

skeptikeren wrote:
> [...]
>
> tim"
>

> Den fil, der skal hentes, er:
> Windows Executable: exiftool-7.52.zip (2.1 MB)

Takker,

jeg har ikke selv haft problemet, men arkiverer lige teksten, hvis det
skulle opstå.

De par gange jeg har haft brug for support, har det været præcist og
virket første gang.

Bo //