Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitalisering af enkelte fotos
Fra : rt

Dato : 18-11-08 08:07

En ven spurgte mig, hvordan man bedst får digitaliseret
papir-/filmbilleder. Det drejer sig vist til at starte med kun om et
par enkelte. Man kan selvfølgelig scanne papirbillederne ind. Men
giver det bedst mulige resultat? Findes der ikke også nogle
deciderede negativ-scannere, eller er det kun til dias?

Hvordan opnår man det bedste resultat? Gerne hos en fotohandler, da
han ikke har lyst til store investeringer.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : BRSF-DK

Dato : 18-11-08 08:41

"rt" <trusellruneFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvordan opnår man det bedste resultat? Gerne hos en fotohandler, da
> han ikke har lyst til store investeringer.

Jo der findes "rigtige" negativscannere, som kan scanne flere formater af
negativer, og jeg vil anbefale at bruge en sådan.

Hvad jeg bruger, kan du se her:

http://fotohobby.dk/filer/Bjarne_foto_mine_valg.htm#negativ_-_scanner

og drejer det sig kun om nogle enkelte negativer, så kan jeg måske godt
hjælpe og gøre det for ham.

Bjarne Fahnøe
6855 Outrup
www.fahnoe.dk - www.fotohobby.dk - www.news.fotohobby.dk

Fra : rt

Dato : 18-11-08 13:33

"BRSF-DK" <vittarp@FJERNESvittarp.com> wrote in

> [...]
_sca
> nner
>
> og drejer det sig kun om nogle enkelte negativer, så kan jeg

Tak for svar.
Jeg må lige finde ud af, hvor meget det i virkeligheden drejer sig
om. I første omgang ville jeg bare lige danne mig et overblik over
mulighederne.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : BRSF-DK

Dato : 18-11-08 16:53

> [...]
> Jeg må lige finde ud af, hvor meget det i virkeligheden drejer sig
> om. I første omgang ville jeg bare lige danne mig et overblik over

Helt ok, du er velkommen til senere at vende tilbage

Bjarne R. S. Fahnøe

Fra : Mogens Hansen

Dato : 18-11-08 08:56

"rt" <trusellruneFJERN@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> giver det bedst mulige resultat?

> Findes der ikke også nogle
> deciderede negativ-scannere, eller er det kun til dias?

Jo.
Nikon laver nogle gode, som hedder CoolScan LS-4000, LS-5000 og LS-9000.
De scanner fint både farve-dias, farve-negativ og sort/hvid negativ (det er
hvad jeg har prøvet med LS-5000).

Prøv at se tråden "scanning af dias-film" i dk.fritid.foto.indkoeb.

> Hvordan opnår man det bedste resultat?

Mon ikke det er ved at gøre det selv ?
Hvis det er en lille mængde kan jeg scanne dem på min LS-5000

> Gerne hos en fotohandler,

Det vil jeg tro de kan klare.
Man kan formodentligt få noget bedre (og dyrere), ved at gå prof.
laboratorier som Xposure eller Laboratoriet i Nannasgade.
Hvis det er en stor mængde, og man ønsker høj kvalitet er der vist nogle
bureauer i Indien som klarer den slags.

> da
> han ikke har lyst til store investeringer.

En mulighed er at købe en brugt scanner, og sælge den når man er færdig (med
risiko for at man aldrig bliver færdig).
Det er relativt tidskrævende - jeg ikke kommet rigtigt, systematisk igang
efter godt 1 år

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : rt

Dato : 18-11-08 13:37

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in

> [...]
> LS-9000. De scanner fint både farve-dias, farve-negativ og
> sort/hvid negativ (det er hvad jeg har prøvet med LS-5000).

Ok.

> Prøv at se tråden "scanning af dias-film" i
> dk.fritid.foto.indkoeb.

Det vil jeg gøre.

> Mon ikke det er ved at gøre det selv ?
> Hvis det er en lille mængde kan jeg scanne dem på min LS-5000

Tak for tilbuddet. Jeg må lige finde ud af, hvor meget det præcis
drejer sig om, og hvad de skal bruges til. Det er næppe til
professionelt brug.

> [...]
> Hvis det er en stor mængde, og man ønsker høj kvalitet er der
> vist nogle bureauer i Indien som klarer den slags.

Sandsynligvis overkill.

> En mulighed er at købe en brugt scanner, og sælge den når man er
> færdig (med risiko for at man aldrig bliver færdig).
> Det er relativt tidskrævende - jeg ikke kommet rigtigt,
> systematisk igang efter godt 1 år

Interessant. Man har jo også selv en bunke papirbilleder liggende,
som man godt ville havet digitaliseret - engang.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : emj

Dato : 18-11-08 10:44

rt skrev:

>En ven spurgte mig, hvordan man bedst får digitaliseret
>papir-/filmbilleder. Det drejer sig vist til at starte med kun om et
>par enkelte.

Prøv at skanne papirbillederne ind med en almindelig skanner og se så.
om det dækker hans behov.
Hvis han skal bruge dem til at lægge ud på en hjemmeside er det fuldt
ud godt nok.

Hilsen emj

Fra : rt

Dato : 18-11-08 13:38

emj <emj@> wrote in

> Prøv at skanne papirbillederne ind med en almindelig skanner og
> se så. om det dækker hans behov.
> Hvis han skal bruge dem til at lægge ud på en hjemmeside er det
> fuldt ud godt nok.

Ok. Ja, jeg har ikke prøvet, så jeg har ingen ide om kvaliteten. Men
det kan være vi skal forsøge det først. Det giver god mening.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : ;o\)-max-

Dato : 18-11-08 11:25

"rt"
> [...]
>
> Hvordan opnår man det bedste resultat? Gerne hos en fotohandler, da
> han ikke har lyst til store investeringer.

Er det ikke at skyde over målet når du spørger til en negativ
scanner til "et par enkelte billeder" - men pyt - du skal sku
lige lave denne test, før jeg svarer: Hvilke filmtyper tror du
man kan scanne på en "negativ" scanner a) kun dias b)
kun negativer eller c) både negativer og dias.

Din ven kan fint lade sin lokale fotohandler klare scanningen,
han kan også investere i en brugt "negativ" scanner, men det
tager tid at installere og sætte sig ind i og scannings processen
er langsommelig. Man kan også bare affotografere negativerne
med et digital kamera, placer negativet på en mælkehvid plexiglas
eller andet hvidt opaque materiale, en lys kilde bagfra og knips
løs. I dit billedbehandlings program vender du bare negativet om
til positiv. Har man ikke længere negativerne, affotograferer man
bare sine papirbilleder, det blir ganske udemærket - så har man
et digital kamera, der kan gå tæt nok på, er det gratis og hurtigt
at lave selv.. -max-

Fra : rt

Dato : 18-11-08 13:45

";o\)-max-" <max@bamarzone.dk> wrote in

> [...]
> man kan scanne på en "negativ" scanner a) kun dias b)
> kun negativer eller c) både negativer og dias.

Det er muligt det er at skyde over mål, men jeg spørger for at
danne mig et overblik over, hvilke muligheder der er. Udmeldingen
var, at det drejede sig om et par enkelte billeder, men derfor er
det da rart at vide, hvilke muligheder der er, for derefter at
træffe en beslutning ud fra en behovsanalyse.

Mht. din test. _Nu_ ved jeg, at en sådan scanner kan klare både
negativer og dias. Man bliver jo nødt til at spørge for at blive
klogere. Jeg kunne huske, at en tidligere kollega havde en scanner
til dias. Jeg var i tvivl om noget lignede var muligt for
negativer. I har nu oplyst mig. Tak for det.

> [...]
> blir ganske udemærket - så har man et digital kamera, der kan gå
> tæt nok på, er det gratis og hurtigt at lave selv.. -max-

Mange gode forslag.
Jeg tror at første forsøg må være at scanne papirbillederne ind.

Tak for svar.

--
De bedste hilsner,

/rt