hvordan bebeholdes avi kvalitet ??
Fra : jagge

Dato : 18-11-08 00:19

Jeg har optaget en del småfilm med et digicam. De er i avi format 640 X
480.

Jeg ville gerne klippe dem sammen og har prøvet at importere ind i final
cut pro, men når jeg eksporterer er kvaliteten væssentlig ringere end de
originale stumper. JEg har prøvet at sende dem gennem visual hub, hvor
jeg har vinget af i "forbered til fcp" i DV kvalitet. Det hjælper ikke.

Kan man virkelig ikke klippe i sådan en avi stump uden at kvaliteten
bliver ringere i sådan et fuldt proff program ??

Venlig hilsen

Jakob

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 18-11-08 11:51

> [...]
>
> Jeg ville gerne klippe dem sammen og har prøvet at importere ind i final
> cut pro, men når jeg eksporterer er kvaliteten væssentlig ringere end de

Hvilket format er de originale optagelser i? (AVI er ikke et format)
Prøv evt. at afspille i QuickTime og tast æble+i
- hvilken framerate
- hvilken størrelse
- hvilken codec?

Hvis dit projekt i FCP ikke er i samme format og du sikkert heller ikke
eksporterer i samme format, sker der en konvertering. Det kan forklare dit
problem. Men selvfølgelig kan man klippe og exportere i FCP uden væsentlig
kvalitetsforringelse.

Der er imidlertid 100 steder i FCP, hvor du kan lave en setting
(indstilling), som påvirker kvaliteten af dit output.

- Mikael

Fra : jagge

Dato : 18-11-08 18:56

> Hvilket format er de originale optagelser i? (AVI er ikke et format)
> Prøv evt. at afspille i QuickTime og tast æble+i
> [...]

Tak for dit input. Jeg har prøvet følgende.
1) at slæbe klippene direkte ind i FCP og derefter eksportere den
redigerede film i en valgt opløsning der passede til klippet.

Jeg har også prøvet at køre klippene igennem visualhub og vælge
"forbered til FCP" som option når jeg konverterede til DV.

Når jeg vælger "æble+i" på klippene får jeg følgende informationer:

Format: Apple OpenDML JPEG, 640 x 480, Millioner
8 bit Usigneret heltal, Mono, 11,024 kHz

BPS: 30

Datafrekvens: 9.30 mbit/sek.

Normal størrelse: 640 x 480 pixler

Skal jeg instille FCP til disse "settings" inden jeg importerer klippene
? Havde forstået at FCP i den nye udgave netop skulle kunne håndtere
forskellige formater ?

jeg har faktisk prøvet at eksportere til en quicktimefilm fra FCP i
opløsningen 640 X 480 pixel med h264 codec men det blev altså ringere
end de originale klip. Kan man ikke vælge blot at "bevare" klippene,
sådan fungerer det nok ikke, suk :0).

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 18-11-08 19:24

jagge wrote:
> Format: Apple OpenDML JPEG, 640 x 480, Millioner
> 8 bit Usigneret heltal, Mono, 11,024 kHz

"Usigneret" Er det et kundsværk, som ophavsmanden ikke har sat sin
signatur på?

Lidt af en undersættelse.

/Lars

Fra : jagge

Dato : 18-11-08 20:52

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> "Usigneret" Er det et kundsværk, som ophavsmanden ikke har sat sin
> signatur på?

Nu er det mig der er ophavsmanden, det er fra et almindelig digital
kamera.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 18-11-08 21:54

jagge wrote:
> Nu er det mig der er ophavsmanden, det er fra et almindelig digital
> kamera.

"Usigneret heltal" lyder som en undersættelse af engelsk "unsigned
integer" = fortegnsløst heltal.

/Lars

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 18-11-08 22:43

> Format: Apple OpenDML JPEG, 640 x 480, Millioner
> 8 bit Usigneret heltal, Mono, 11,024 kHz
>
> BPS: 30
>
> Datafrekvens: 9.30 mbit/sek.
>
> Normal størrelse: 640 x 480 pixler

JPEG, 640 x 480, 30 billeder i sekundet - ja.

Alt+æble+Q i FCP, Sequence settings, lav en kopi af fx. OfflineRT Photo JPEG
30 og rediger i den.

- Mikael