et rigtigt mac sp fra en der ikke ved noge~
Fra : Ukendt

Dato : 17-11-08 16:18

Jeg har en mac, en ekstern disk, og en PS3.
Og det er jo fint.
Efter et par uger på internet, gik det op for mig at en PS3 kun kan se
harddiske der er formaterer med fat32, og som skal have et bestemt
mappe system.
Underligt, men sådan tænker de åbenbart ovre ved sony.
nu har jeg et utal af gange haft problemer med at overføre filer der er
større end 4GB.
Noget jeg nu er klar over, hænger sammen med at det der fat pjat, kun
kan læse op til 4gb.
Derfor vil jeg gerne vide om man da ikke kan formatere en HD på en
anden måde, som sony kan læse ( altså noget andet end fat32) og på den
måde få større filer overført, end skallede 4GB..
De filer det konkret handler om, har indtil videre bare været en enkelt
DVD, som jeg har lavet om til mpeg4, men jeg overvejer at knalde alle
mine DVDer over på en HD, så de ligesom er lidt lettere at komme til..
( og 4-5GB i mpeg 4 synes jeg giver den "bedste" kvalitet..)
så kloge hoveder, hvad gør jeg?

ps
de der sony folk har forresten lavet en ps3 sådan at den kun kan en
eneste ting af gangen.. ret pinligt, når der nu sider 3-400 CPuer inde
i den ( i hvert fald i følge markedsføringen)

Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 17-11-08 16:49

On Mon, 17 Nov 2008 16:17:41 +0100, <ecozyz> wrote:

> [...]
> eneste ting af gangen.. ret pinligt, når der nu sider 3-400 CPuer inde i
> den ( i hvert fald i følge markedsføringen)
,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Nå godt du interesserer dig for emnet. Jeg har det samme, en Mac og en
PS3. Jeg har dog også Windows Vista. Det sidste er nødvendigt for at lege
med Blu-Ray.
Jeg har lavet en video hvor du kan se en metode(selvopfunden) til at køre
35 GB store Blu-Ray-filer på PS3.:
http://www.youtube.com/watch?v=mT--8y2_zk0
Du kan også dele andre typer af videoer. Jeg har eksperimenteret med en
masse film i praksis og du skal holde dig inden for 4 GB grensen når du
selv laver dem. Det er bedst.
Selv Blu-Ray konverterede film over PirateBay holder sig inden for de
magiske 4 GB. Når det kan lade sig gøre, så kan det endnu lettere lade sig
gøre med almindelige DVD'er!
Hvis du er helt blank overfor piratebay.org, på din Mac, så download
"Opera" og lad den tage sig af Bittorrentfilerne. Kig så for eksempel på
en af de nye Blu-Ray-konverteringer, som "Indiana J. med krystalknolden"
ikke old version, men den hvor indkoderen holder normerne på PS3.

Når du så har overbevist dig selv om at det ser virkelig fint ud, så
dropper du kravene om konverteret DVD som fylder mere end en konverteret
Blu-ray!
I det hele taget betaler det sig at holde sig til originalmateriale. Især
med DVD som er så billige at du næsten ikke kan lave en ordentlig kopi til
samme pris! Blu-ray er så dyre at de endnu udgør en større fristelse for
nedgraderede kopier.

Hvis du bruger iTunes skabelonerne for konvertering, så får du gode
kopier! Brug dem! De er flotte og med deres maxbitrate på ca 4000 KBT/s
til High Def er de gode til en PS3.IMHO.

Du må gerne skrive til mig-e-mail lyrik@heaven.dk. Vi har samme interesse.
Det er ellers svært at finde blandt "Databaseaber".

--
Hilsen
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-08 23:28

On 2008-11-17 16:49:18 +0100, "Jens \"Lyrik\" Bech" <lyrik@heaven.dk> said:

> [...]
>
> Du må gerne skrive til mig-e-mail lyrik@heaven.dk. Vi har samme
> interesse. Det er ellers svært at finde blandt "Databaseaber".

Nu må jeg vel først sige at jeg vidste slet ikke at piratebay var fra
sverige, så sådan noget kunne jeg slet ikke forestille mig at bruge til
noget som helst.
I forhold til din video, er den ganske rigtig meget informativ, men
kræver - synes jeg at jeg forstod - en PC, og det har jeg ikke.
Jeg har dog hørt, og det er vel der problemet ligger, at der findes
menneskser der pakker deres blu rays til 7-20G, og disse kan skutte
komme ind på sådan et fat 32system.
Omvendt kan jeg da godt se fordelen i at klippe dem i to - eller flere
dele - eller bruge ting som visual hub, til at få dem ned på 3,999999
GB.. ( som en jeg kender, men ikke ved hvor bo) har gjort det.
Mit problem handler dog om at jeg - for eksempel - har fået en 16GB fil
fra et film laboratorium, og den ville jeg gerne se PS3..
Da de der filmfolk scanner originalt film materiale ( 16mm og 35mm) ind
på typisk som QT mpeg2, og gør det på PCere, tænkte jeg bare at der jo
må være en eller anden måde at få en PC ( hvilket jo vel er hvad en PS3
er ) til at læse større filer end 4GB..

mener at kunne huske at forskellen på DVD og Blu ray er at DVD er mpeg2
mens blu ray er mpeg4 ( og at det er derfor at DVDer fylder "så meget)

når du skriver itunes skabeloner, formoder jeg at du taler om h264
mpeg4 i f.eks visual hub, eller måske ligefrem i QT pro !?

Fra : Steen BJ

Dato : 17-11-08 18:46

<ecozyz> wrote:

> Jeg har en mac, en ekstern disk, og en PS3.

Undskyld min uvidenhed, men er en Playstation ikke noget til spil?
Hvad kan man mere bruge den til?
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Jens "Lyrik" Bech

Dato : 17-11-08 20:21

Steen BJ frembragte:

> Undskyld min uvidenhed, men er en Playstation ikke noget til spil?
> Hvad kan man mere bruge den til?

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Afspilning af blu-Ray disk, Afspilning af DVD med opskalering og
kvalitetsforbedring.
Musikripper og afspiller, Video-ripper og afspiller mp4, divX, wmv.
Trådløs netværkscomputer. Spillemaskine. Vært for andre styresystemer.
Linux for eksempel. Netværksarray som videnskabelig
supercomputer.Cellprocessor Power-PC baseret 3.4 GHtzcomputer med 8
computerkerner som med et tryk kan medarbejde på Foldning af proteiner
i samarbejde med universiteter.
Fotoshowfremviser.
Trådløs medieafspiller. m.m.
Kort sagt alt! Hvoraf spil er det eneste jeg næsten ikke bruger den
til. :D

--
MvH
Jens "Lyrik" Bech

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-11-08 21:48

Jens Lyrik Bech <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> Fotoshowfremviser.
> Trådløs medieafspiller. m.m.
> Kort sagt alt! Hvoraf spil er det eneste jeg næsten ikke bruger den

Video ripper ?.. hvordan får du den til det, uden altså at smide en
linux på den ?`

/thomas

Fra : Steen BJ

Dato : 17-11-08 21:59

> [...]

> Fotoshowfremviser.
> Trådløs medieafspiller. m.m.
> Kort sagt alt! Hvoraf spil er det eneste jeg næsten ikke bruger den

Nådada, det lader til det ikke bare er "noget til spil".
Måske skulle sådan en fætter ind i overvejelserne, næste gang jeg skal
skifte DVD/HD-adspiller
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-08 23:15

On 2008-11-17 20:21:03 +0100, Jens "Lyrik" Bech <lyrik@heaven.dk> said:

> [...]
> Trådløs medieafspiller. m.m.
> Kort sagt alt! Hvoraf spil er det eneste jeg næsten ikke bruger den til. :D

kan du rive DVDer på den.. ( det har jeg ikke engang tænkt på at man
kunne gøre.. )
Det må jeg lige tjekke
Du kan dog ( det var jeg klar over) rive DVD "kopien" fra en blu ray til den.
Men det er jo bare en fil..
Jeg har - i den forbindelse - netop overvejet at rive mine DVDer på
mac, og så have dem på den interne HD i PS3eren
Kan jeg gøre det på PS3eren er det da ganske meget smartere....

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-08 23:13

On 2008-11-17 18:46:22 +0100, isteen@gmail.rygeloven.com (Steen BJ) said:

> Undskyld min uvidenhed, men er en Playstation ikke noget til spil?
> Hvad kan man mere bruge den til?

Jeg købte min, da den kom ud. ( samme dag)
Og til at starte med, er det eneste spil jeg gider spille, stadig ikke kommet.
At det var på grund af dette spil ( gran tourismo HD) jeg købte boxen,
har siden betydet at jeg har "konverteret" den til et påstået/såkaldt
medie center.

1.
Den kan bruges til at optage DTT kanaler med ( play TV, der ikke kan
købes her i landet) ( jeg har dr1,dr2, TV2, svt1 svt2, TV4, TV6, så
lidt sker der jo)
http://playstation.about.com/od/hardwareandaccessories/a/PlayTVPS3.htm
2.
Den kan spille blu ray skiver ( de nye film, til næsten samme pris som
på DVD, nu bare i noget der ligner 80x opløsning) specielt lyden, der
er 24 bit 192 khz overrasker positivt
3.
Der kan monteres bunker af enheder til boxen.
På den måde kan alle ( stort set) typer filer, fra avi til mp4 og
såmædn også mpeg2 ( i mange versioner) afspilles på denne box.
Og da den er så venlig at upkonvertere både DVDer og !! jep !! også
filer, fra eksterne HDs op ti lh1080i @ 48/50/60 fps giver det den
interesserede muligheden for at se alle typer film, eller som det er
tilfældet med undertegnede professionelle Tv optagelser, i stort alle
de formater mine kunder/leverandører ( ganske ofte mpeg1 og mpeg2)
leverer i.
Som jeg så kan se i "upskalleret HD" privat ( egentlig på kontoret, men
det er en anden historie)
4.
den kan håndtere tiff ( med lidt problemer) op til 6k altså 6000 x ????
punkter ( over 130MB pr billede, alle de komprimere formater, og lidt
til.
5.
Den kan spille/streame alle lydfiler, og - naturligvis - net radio
6.
Og så kan du forresten spille på den.,
Det har jeg nu ikke brugt den så meget til, bortset fra de tidllige
versioner af GT4 og GT5 prologue der er kommet, men det tager jo bare
et par dage..

For at gøre en lang historie kort, har jeg et par HDs monteret ( ganske
få "gigs") til enheden, og bruger den både til "job", som TV optager,
musikafspiller og lidt til
Tror lidt det var sonys oprindelige plan, at den skulle bruges til mere
end spil..
OS er dog stadig hjernedødt i forhold til f.eks mac..

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 17-11-08 23:40

ecozyz skrev:

> Den kan spille/streame alle lydfiler, og - naturligvis - net radio

Kan du så ikke også sætte den til at streame dine moppedrengsfiler? Så
flytter du problemet hen på den tingest der leverer data?

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-08 01:10

On 2008-11-17 23:39:32 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Kan du så ikke også sætte den til at streame dine moppedrengsfiler? Så
> flytter du problemet hen på den tingest der leverer data?

fungerer ikke helt sådan. maskinen er bare på nettet og kan "spille" en
net stream, uanset om det er billeder eller lyd..
det kan da også være at den kan streame->out !?, da der jo er noget
wifi ud af den, men det har jeg altså heller ikke lige tjekket..

Fra : Steen BJ

Dato : 18-11-08 15:02

<ecozyz> wrote:

> For at gøre en lang historie kort, har jeg et par HDs monteret ( ganske
> få "gigs") til enheden, og bruger den både til "job", som TV optager,
> musikafspiller og lidt til

Kan den bruges som en almindelig harddisk/dvd-optager...altså kobles til
fjerneren, og optage diverse tv-programmer?
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-08 15:30

On 2008-11-18 15:02:16 +0100, isteen@gmail.rygeloven.com (Steen BJ) said:

> Kan den bruges som en almindelig harddisk/dvd-optager...altså kobles til
> fjerneren, og optage diverse tv-programmer?

ja og nej.
Den kan kun optage DTT kanaler, hvorfor den ikke er så interessant
endnu. ( her i øst Dk betyder det svt1&2 DR1,DR2, TV2, svensk TV4 og
svensk tv6)
( optagelserne slker via play TV udvidelsen, der er en DTT box/tuner)
læs mere
http://stuff.tv/blogs/cool/archive/2008/08/19/unboxed-sony-play-tv.aspx

Når DTT sendenettet bliver en realitet herhjemme, og der kommer noget
der ligner 30-35 kanaler, synes Sony sikkert også at det er på tide at
frigive den her i landet.
Indtil da må du til UK.

Du kan ikke optage/brænde DVDer på en ps3, du kan kun gemme på HD. (
der kan dog bruges eksterne, og dermed er der plads til 4x 1TB)( 4 usb
stik)
Omvendt er der begyndt at dukke sider op, hvor folk får de mest
mærkelige ting ud af en PS3, der - vist nok - er en kraftig computer,
pakket ind i noget grimt plastik.

En personlig vurdering ( som jeg ikke har meget belæg for at have) er
at den første generations PS3ere er "hurtigere" end de nyere (
billigere ) versioner.
Måske har de slukket/sjløjfet en eller flere chips på de nye systemer.

Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 18-11-08 20:08

On Mon, 17 Nov 2008 23:27:49 +0100, <ecozyz> wrote:

> Nu må jeg vel først sige at jeg vidste slet ikke at piratebay var fra
> sverige, så sådan noget kunne jeg slet ikke forestille mig at bruge til
> noget som helst.
,,,,,,,,,,,,,,,
Hvad er der i vejen med Sverige? Nej det er ligesom teanageren der siger
at han da slet ikke kan forstå hvad man kan bruge piger til! Men han
lærer det med tiden. Bliv du bare i din "uskyld" Men bittorrent er kommet
for at blive. Der er en kamp mellem at fordyre og monopolisere velstand og
at dele den på venskabelig basis mellem verdens befolkning. Her må findes
en praktisk balance. Et kompromis. Fair use.
Bittorrent er praktisk når man skal distribuere Linux distributioner for
eksempel. Det er et fremskridt i download når du begynder at downloade en
fil sammen med andre. Så deles i om det i allerede har downloadet. Jo
flere der trækker i filen jo hurtigere går det. Modsat når en enkelt fil
skulle trækkes fra samme server på gammeldags vis. Jo flere der trak i
den, jo langsommere gik det.

> I forhold til din video, er den ganske rigtig meget informativ, men
> kræver - synes jeg at jeg forstod - en PC, og det har jeg ikke.
,,,,,,,,,,,,,,
Når du har en Mac har du en potentiel PC. Du skal bare ...ja du skal ned
og købe en Windows fuldversion. "Pirater" snupper måske en via "Sverige".
Så starter du boot camp assistent og installerer en dualboot windows.

> Jeg har dog hørt, og det er vel der problemet ligger, at der findes
> menneskser der pakker deres blu rays til 7-20G, og disse kan skutte
> komme ind på sådan et fat 32system.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Jamen det er jo lige så u-dydigt som "Sverige" de ikke alene pakker
"Deres" Blu-Ray, de pakker også nogen som IKKE er deres! Men det har din
accept? Ellers er der vel snart kun klostertilværelse under priorens
overhøjhed tilbage?

Ret beset må man nemlig heller ikke pakke sin egen Blu-Ray hvis
"firmaerne" skal bestemme! Men som du kan se er verdens befolkning ikke
enige med "firmaerne." Som eksempel på at befolkningen vinder kan du se
download af mp3 musik. Fra at være totalt forbudt med voldsomme indbrud i
lejligheder og krav om bøder i 100.ooo kroners klassen har vi nu gratis
download flere steder. TDC for eksempel. Kampen imod DRM foregår stadig
mens dette skrives.

Men skal film være brugbart til noget hjemme snedkeri, så skal de pakkes
til en størrelse der ikke overstiger 4GB. Ellers kan de kun bruges på en
PC og ikke på en PS3.
Apropos:Hvorfor tror du at "Mediacenter" har været det store hit i lang
tid? Folk ripper DVD film i stor stil og smider det på harddisk og spiller
dem på PC over til TV. Og for at "åbne dine øjne" kan jeg sige at det er
ikke kun "DERES EGNE" DVD-er de lægger ned. De har mange kilder.
Biblioteker videoudlejning. Lån hos venner og bekendte. Byttekøbmand som
med frimærker o.s.v.
Alt det du ikke kan forestille dig at være med til. Det er en slet skjult
undergrundsvirksomhed som ingen taler om, men alle ved foregår.

> [...]
> på typisk som QT mpeg2, og gør det på PCere, tænkte jeg bare at der jo
> må være en eller anden måde at få en PC ( hvilket jo vel er hvad en PS3
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jamen du har fået en film på 16 Gigabyte?! I hvilket format? det er jo
tydeligvis et råmateriale der skal klippes og færdiggøres? Kan du ikke
bruge iMovie '08? Lave den færdig i iTunes skabelon? Mac kan godt tage en
film ind på 16GB.

> mener at kunne huske at forskellen på DVD og Blu ray er at DVD er mpeg2
> mens blu ray er mpeg4 ( og at det er derfor at DVDer fylder "så meget)
,,,,,,,,,,,,,,,,
DVD er mpeg2 og fylder cirka 8GB max ofte mindre.
Blu-ray er H.264(mp4) eller AVC-1(wmv) og fylder fra cirka 14 GB til 35 GB
på en Blu-Ray UDF 2.5 formatteret skive som OSX ikke kan læse. der skal
Windows til.
Så hvis din film på 16 GB er High Definition så kan du brænde en Blu-ray
skive og afspille i din PS3.

> når du skriver itunes skabeloner, formoder jeg at du taler om h264 mpeg4
> i f.eks visual hub, eller måske ligefrem i QT pro !?
,,,,,,,,,,,,,,
Jeg taler om de "Dele" indstillinger du finder i iMovie '08 når du er
færdig med at redigere og skal vælge at filmen skal laves!
Du kan jo lave den i dele af 3.9 GB hvis den ikke som jeg tror kan
komprimeres ned til en enkelt fil.

--
Hilsen
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-08 20:29

On 2008-11-18 20:07:32 +0100, "Jens \"Lyrik\" Bech" <lyrik@heaven.dk> said:

> [...]
> færdig med at redigere og skal vælge at filmen skal laves!
> Du kan jo lave den i dele af 3.9 GB hvis den ikke som jeg tror kan

tak fordi du deler ud af din store indsigt.
Jeg lærer hele tiden noget.
Og nej det video jeg har, og som jeg snart får noget mere af, er såmænd
bare SD video ( standart definition) der er i såkaldt ukomprimeret SD
kvalitet. Kan ikke huske hvor vildt, men mener at det var i 270Mbit/s
(10GB er i hvert fald kun 9,5 minutter.)

Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 18-11-08 22:37

On Tue, 18 Nov 2008 20:29:23 +0100, <ecozyz> wrote:

> [...]
> kvalitet. Kan ikke huske hvor vildt, men mener at det var i 270Mbit/s
> (10GB er i hvert fald kun 9,5 minutter.)
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det er en alt for overdrevet bitrate til sd-materiale efter min mening.
Blu-Ray i High Def 1920 x 1080 overfor dit 720 x 576 sd PAL materiale(640
x 480 NTSC US)-her er Blu-Ray kørende med højst 25 megabit i sekundet.
typisk for luksus DVD med sd materiale er 6 Megabit i sekundet

HDV high definition video miniDV bånd har cirka 9-10 megabyte på båndet og
kan optage en time med 25 megabit i sekundet 1920 x 1080 (1440
rektangulære pixels x 1080 kvadratiske pixels)
Og det er rå power som bliver suget ind over firewire direkte til iMovie
'08 og kommer ud i filer der alle er på den sikre side af 4 Gigabyte

Det du kan gøre er at tage en stump af videoen ind i iMovie og komprimere
stumpen ud fra topmenuen "DEL" du kan også vælge "Eksporter" i iMovie og
bruge QuickTime til at eksportere i forskellige formater. Læg dem på en
memorystick eller ekstern FAT32 HD og afprøv afspilning i din PS3. Mere
bitrate hvis den pixellerer og 100% størrelse selvfølgelig.

Hvis du skal lave dine DVD om til mp4 så skal de fylde fra 1.3 op til 2.5
Gigabyte per stk du skal bruge Handbrake og bruge dens forindstillinger.
Handbrake skulle også have en for PS3.

--
Hilsen
Jens

Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 18-11-08 22:39

On Tue, 18 Nov 2008 22:37:16 +0100, Jens "Lyrik" Bech <lyrik@heaven.dk>
wrote:
Rettlse:
HDV high definition video miniDV bånd har cirka 9-10 GIgabyte på båndet

--
Hilsen
Jens