Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
f/ og shutter speed
Fra : Nederbasse

Dato : 17-11-08 10:19

Hej

Jeg har et Sony Cybershot digital kamera som bare bruges til jul, påske og
pinse atlså ikke prof. brug
Nu har jeg brug for den indstilling der i 'gamle dage' hed B, lukkeren stå
åben så lang tid man holder knappen nede. Jeg kan finde der hvor man ånder
shutter speed og apature eller f/ (?)

Hvad skal jeg lede efter og hvad betyder f/ forholdet ?

Det skal lige nævnes at jeg stort set intet ved om foto

Lars

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-08 10:54

"Nederbasse" <ln@noham.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad skal jeg lede efter og hvad betyder f/ forholdet ?

F angiver blændeåbning. Jo højere tal (f.eks. 16) desto mindre lysåbning
(f.eks. i forhold til 2.8). Hvert fulde blændetrin er en fordobling eller
halvering af lysmændgen, og derfor følger lukkertiden og blændeåbningen
hinanden omvendt ved en given lysmåling.

-Joachim

Fra : Søren Friberg

Dato : 17-11-08 11:27

Nederbasse skrev:
> [...]
>
> Hvad skal jeg lede efter og hvad betyder f/ forholdet ?
>
> Det skal lige nævnes at jeg stort set intet ved om foto

Blændetallet er et taludtryk for den lysmængde, der kan passere ved en
given åbning. Mere kompliceret er et forholdstal mellem objektivets
brændvidde og den aktuelle diameter (udtrykt lidt populært)

Den internationale skala er som følger:

1, 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22, 32, (45) osv.

hvor 1 er den største åbning.

Lukkertid er den tid hvor lukkeren i et kamera er åben. Kaldes også
eksponeringstid.

Til en given eksponering findes som regel flere mulige kombinationer af
lukkertid og blændeåbning.

Dette var meget kort, men jeg har ikke mere tid nu
--
Mvh Søren Friberg,
http://fotofriberg.dk - http://www.slagskygger.dk -

Fra : emj

Dato : 17-11-08 12:52

Søren Friberg skrev:

>Jeg har et Sony Cybershot digital kamera

Hvilken model?
Det er slet ikke sikkert, at du har mulighed for selv at vænde blænde
eller lukker.

Hilsen emj

Fra : Søren Friberg

Dato : 17-11-08 16:32

emj skrev:

> Hvilken model?
> Det er slet ikke sikkert, at du har mulighed for selv at vænde blænde
> eller lukker.
>
> Hilsen emj
Hej, jeg tror du spørger forkert. Jeg ikke nogen Sony-model

Fra : Nederbasse

Dato : 17-11-08 16:44

"emj" <emj@> skrev i en meddelelse

> Hvilken model?
> Det er slet ikke sikkert, at du har mulighed for selv at vænde blænde
> eller lukker.
>
> Hilsen emj

Det er et Sony Cybershot DSC-W5
http://www.sony.dk/product/dsc-w-series/dsc-w5/tab/overview

I manualen står der noget om at ændre shutter speed og F Value

Lars

Fra : Søren Friberg

Dato : 17-11-08 17:38

Søren Friberg skrev:

> [...]
> lukkertid og blændeåbning.
>
> Dette var meget kort, men jeg har ikke mere tid nu

Nå, lidt mere. En given eksponering - dvs. et korrekt belyst billede -
er et bestemt forhold mellem 3 ben: 1)blænde, 2)lukkertid og 3)ISO
(lysfølsomhed).

Blændetallene har jeg beskrevet.

Lukkertiden bestemmer altså det tidsrum, hvor lysmængden kan passere
gennem linsen. Ofte kan man have lukkertider fra 1/4000s til måske op
til 30s eller mere. I modsætning til blændeskalaen er kører lukker
tiderne lineært, så 1/200s giver den dobbelte lysmængde af 1/400s.

ISO ved jeg ikke om du kan indstille på din model, men det er et mål for
lysfølsomheden og påvirker direkte de mulige kombinationer mellem lukker
og blændetal. ISO-værdier kan typisk være 100, 200, 400 eller mere.

Følgende kombinationer vil alle give den samme lysmængde:

1) 1/125s, f/5.6, ISO 100
2) 1/250s, f/4, ISO 100
3) 1/60s, f/8, ISO 100

Hvis du er til en engelsk bog vil jeg varmt anbefale:
Bryan Peterson: Understanding Exposure

Nogen vil måske mene, at det er at skyde lidt over målet, men jeg mener
faktisk, at det er en glimrende begynderbog.

Fra : Søren Friberg

Dato : 17-11-08 21:21

Søren Friberg skrev:

> [...]
>
> Nogen vil måske mene, at det er at skyde lidt over målet, men jeg mener
> faktisk, at det er en glimrende begynderbog.

Selv tak, det var så lidt.

Fra : Leif Frandsen

Dato : 17-11-08 18:57

"Nederbasse" <ln@noham.dk> wrote in

> [...]
>
> Hvad skal jeg lede efter og hvad betyder f/ forholdet ?
>
> Det skal lige nævnes at jeg stort set intet ved om foto

Uddrag fra manualen:

1 Press z on the control button when the mode dial is set to M.
The “Set” indicator at the lower left of the screen changes to “Return,”
and the camera enters the manual
exposure setup mode.
2 Adjust the settings using the control button.
b/B: Aperture (F value)
v/V: Shutter speed
When the zoom is set fully to the W side, you can select an aperture,
F2.8 or F5.6.
When the zoom is set fully to the T side, you can select an aperture,
F5.2 or F10.
You can select a shutter speed from 1/1000 to 30 seconds.
The difference between the settings and proper exposure judged by the
camera appears as an EV value
(page 30) on the screen. 0EV indicates the value judged as the most
suitable by the camera.
3 Shoot the image.

Hilsen
Leif

Fra : Nederbasse

Dato : 17-11-08 20:45

> [...]
> camera appears as an EV value
> (page 30) on the screen. 0EV indicates the value judged as the most

Jeps jeg fandt det på side 26 svjh. og lukkeren kan kun stå åben i 30
sekunder

Lars