Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
"lysbords program"
Fra : Ole Larsen

Dato : 14-11-08 15:46

Jeg savner et prgm der kan fungere lidt a la lysbord og hvor man let kan
gruppere billeder/thumbs (og helst løbende kan variere størrelsen
afhængigt af hvor mange billeder man roder med) og kan flytte mellem
grupperne. Både Photoshp og FastStone kan lidt af det, men ikke helt
godt nok....Picasa har jeg det lidt svært med - det forekommer mig
ulogisk rodet.
Nogen bud?

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 14-11-08 18:08

> [...]
> Nogen bud?
>
> --
> -and gallantly handed her my very last piece of gum-

Lightroom kunne være et rigtig godt bud. Især library-delen er imponerende,
hvor du kan danne midlertidige samlinger, permanente samlinger, tildele
metadata og så videre, sådan at det er nemt at finde specifikke billeder.
Det er dog database-styret, så man bliver på en måde låst til en struktur.
Men jeg vil gætte på, at du sjældent rykker vildt meget rundt på billeder på
harddisken efter de først er arkiveret.

MVH
Thomas

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-11-08 19:09

www.tsp-photo.com wrote:

> [...]
> Men jeg vil gætte på, at du sjældent rykker vildt meget rundt på billeder på

Hvis man flytter billeder og foldere, er det lettest at gøre inde fra
LR, da den så også opdaterer databasen.

Og jeg er enig at LR's library manager er en behagelighed.

Bo //

Fra : skeptikeren

Dato : 15-11-08 08:51

On Fri, 14 Nov 2008 15:46:24 +0100, Ole Larsen <olenospam@nospam.dk>
wrote:

> [...]
>grupperne. Både Photoshp og FastStone kan lidt af det, men ikke helt
>godt nok....Picasa har jeg det lidt svært med - det forekommer mig

Imatch 3.x har lysbordsfunktion og er samtidig een af de bedse
billeddatabaser, som jeg kender. Og dens opdatering af databasen er
hurtigere og bedre end Lightrooms.

http://www.photools.com/

mvh

sk

Fra : Ole Larsen

Dato : 15-11-08 09:18

Ole Larsen skrev:
> [...]
> grupperne. Både Photoshp og FastStone kan lidt af det, men ikke helt
> godt nok....Picasa har jeg det lidt svært med - det forekommer mig

I skal have tak for jeres input.

LR 1.3 afinstallerede jeg fordi jeg ikke kunne se hvad jeg slukke bruge
det til når jeg har PS og fordi jeg (som med Picasa) følte mig lidt
usikker på hvad der egentlig foregik. Måske skyldes min opfattelse at
jeg ikke har brugt tid nok på at sætte mig ind i sagerne, men jeg har
det nu engang bedst med stifinders struktur, som er den jeg har fulgt
fra begyndelsen af med organisering af mine billeder. Det drejer sig
for mig om at skulle sætte sammen på forskellige måder ca 200 billeder
og indtil nu finder jeg Faststone bedst egnet (efter at have prøvet LR
igen) - og popper der ikke lige et nemt overskueligt prgm op, bliver det
nok ved FS

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Jan Boegh

Dato : 17-11-08 19:58

Ole Larsen wrote:

> [...]
> sagerne, men jeg har det nu engang bedst med stifinders struktur, som
> er den jeg har fulgt fra begyndelsen af med organisering af mine

Uanset, at jeg benytter Lightroom meget konsekvent ved håndtering af mine
billeder, har det ikke ændret på min filstruktur, der, som før LR, stadig er
organiseret i år-måned og med de enkelte billeder navngivet efter
optagetidspunktet. Fidusen i LR er, som jeg ser det, at jeg samtidigt kan
etablere en masse alternative organiseringer i form af 'collections', der er
overordentligt fleksible.

vh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-11-08 21:35

Jan Boegh skrev:

> [...]
> samtidigt kan etablere en masse alternative organiseringer i form af
> 'collections', der er overordentligt fleksible.

Ja, jeg har nok ikke følt behov for at sætte mig rigtigt ind i det
endnu. Men det var nok en god ide at gøre det

http://olelarsen.eu/84/index.html