Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Blitzfejl ?
Fra : Kim

Dato : 13-11-08 23:35

Jeg har et Canon EOS 400D.
Har fået forærende en Canon 420EX blitz.
Kameraet registrerer fint flashen, og den fyrer fint af, men billedet
bliver underbelyst som om ingen flash er benyttet.
Benytter jeg den nyere 430EX, fungerer alt som det skal.
Hvad kan der være i vejen med 420EX'eren, eller kan den bare
ikke bruges til det kamera ?

Mvh, Kim

Fra : HCS [4030]

Dato : 14-11-08 00:54

"Kim" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Benytter jeg den nyere 430EX, fungerer alt som det skal.
> Hvad kan der være i vejen med 420EX'eren, eller kan den bare

Jeg kan ikke sige hvad der er galt. Men 420EX skal og kan bruges på 400D

Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

www.pbase.com/hcstune

Fra : Lars Hjortø

Dato : 14-11-08 12:33

Hej Kim

Lige en tanke... Kan det skyldes at blitzen er indstiller til
master/commander så den kun skal trigge nogle andre og ikke selv oplyse? Det
kan man med Nikon men kender ikke lige så meget til Canons. Det kan vel også
være en anden indstilling der er forkert. Ev, ISO eller lignende?

Hlsen Lars.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 14-11-08 12:37

> [...]
> Benytter jeg den nyere 430EX, fungerer alt som det skal.
> Hvad kan der være i vejen med 420EX'eren, eller kan den bare

Hej

Kik lige på blitzen igen, det er nok en 420EZ, for så passer symptomerne, da
den blitz er til ældre analoge kameraer!

En 420EX skal passe på dit kamera, så gå indstillingerne igennem.

God weekend!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Kim

Dato : 14-11-08 13:53

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i meddelelsen

> Kik lige på blitzen igen, det er nok en 420EZ, for så passer symptomerne,
> da den blitz er til ældre analoge kameraer!
>
> En 420EX skal passe på dit kamera, så gå indstillingerne igennem.

Tak for tips, Leif.
Der står 420EX på den... Og der er jo ikke så meget at
stille på...
Jeg må rode lidt med den, og ellers kassere den.

Mvh, Kim

Fra : Mogens Hansen

Dato : 14-11-08 14:18

"Kim" <JohnDoe@Falskmail.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Der står 420EX på den... Og der er jo ikke så meget at
> stille på...
> Jeg må rode lidt med den, og ellers kassere den.

Jeg har bl.a. en 420EX, og den virker fint på nyere DSLR modeller - jeg har
bl.a. brugt den på Canon 400D.
Hvis den er indstillet rigtigt og ikke er defekt skal den virke.

Vent med at smid den ud.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 14-11-08 19:01

Du skal kontrollere at den ikke er indstillet til manual. På nyere Canon
flashes (men jeg ved ikke om det gælder for 420EX) skal der stå ETTL i
displayet på flashen. Hvis der er en "mode" knap så tryk på den indtil et
ETTL logo kommer frem i displayet.

Du kan også prøve at montere og tænde flashen og så nulstille kameraet til
fabriksindstillinger imens flashen er monteret og tændt. Dette kan du gøre i
400D's menu. Dette skulle resette både kamera og flash til
fabriksindstillingerne.

Sidst men ikke mindst kan det skyldes dårlige elektriske forbindelser i
flash skoen på kameraet eller flashen. Brug et viskelæder til at rense
polerne både på flash og kamera.

Mvh.
Anja

Fra : Mogens Hansen

Dato : 15-11-08 09:03

"Anja Dunning-Krüger" <spam@spam.invalid> wrote in message
> [...]
> flashes (men jeg ved ikke om det gælder for 420EX) skal der stå ETTL i
> displayet på flashen. Hvis der er en "mode" knap så tryk på den indtil et

420EX er en meget enkel flash, som hverken kan indstilles på manuel eller
har noget display
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-420EX-E-TTL-Speedlite-Flash-Review.aspx

Til gengæld er den utrolig simpel at betjene, og fungerer fantastik som ETTL
slave flash.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen