Hvor mange fisk kan man have i akvariet?
Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-07-01 14:49

Så vil jeg gerne have nogle meninger/erfaringer!

Vi har et akvarie på ca 320 liter, 122*45*60(h)cm,
sydamerikansk med en del planter. Der er også lys på,
4*30W Aquarelle.

Filtrering er for tiden en Fluval 4, når vi kommer fra ferie
skal vi nok have den eksterne Eheim igang (jeg kan ikke
huske modellen, spanden rummer vel ca 5 l)

Vi har for tiden:
9 Røde Neon
5 Rødnæser
4 Nøglehuls-ciklider
4 Bronze-pansermaller
1 Ancistrus

Vi overvejer at få lidt flere rødnæser og neon, et par små
algeædere mere, pansermaller, og måske en anden lille
ciklide... Men hvor skal vi stoppe?

Jeg har set flere beregninger (ikke eksakte). Den simple siger
at der skal være mindst 12 kvadrattommer vandoverflade pr
tomme fiskelængde.
Det vil for os give 72 tommer fisk eller f.eks. ca. 40 røde neon

Fra : Ludo

Dato : 25-07-01 16:01

En lille rettesnor:
fisk på max 3 cm - 2 liter pr fisk
fisk på max 5 cm - 5 liter pr fisk
fisk på max 15 cm - 25 liter pr. fisk

Der ud over kan du have lidt maller.

Det lyder af lidt, men fiskene skal jo ikke gå som sild i en tønde,
synes jeg. Et tyndt besat akv. er PERLE, så kommer fiskenes naturlige
adfærd tydligere frem.

Fra : Katjastrofen

Dato : 25-07-01 18:39

*Leder stadig efter logikken i den rettesnor der*

det hele afhænger jo af hvilken slags fisk, hvilken slags indretning og
hvilken slags pumpe osv

en gammel men nok også ubrugelig tommelfingerregel lyder på pr 1 cm
fisk....pr 1 liter vand.

katja...

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 25-07-01 20:19

"Ludo" <Hors76@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> En lille rettesnor:
> fisk på max 3 cm - 2 liter pr fisk
> fisk på max 5 cm - 5 liter pr fisk
> fisk på max 15 cm - 25 liter pr. fisk

Hejsa

Den "rettesnor" er da ikke ret meget værd. Du siger jo, at man i et 320
liters kan have 64 Papilochromis ramirezi. Det holder bare ikke. Et andet
eksempel kunne være, at jeg i mit 325 liters skulle kunne have 13 Ps.
lombardoi. oven i købet hanner allesammen. *Det* ved jeg, at det ikke går.

> Der ud over kan du have lidt maller.

-Tja, maller er der som regel plads til, hvis ikke det er én af de mange
arter der bliver + 50 cm....

> Det lyder af lidt, men fiskene skal jo ikke gå som sild i en tønde,
> synes jeg. Et tyndt besat akv. er PERLE, så kommer fiskenes naturlige
> adfærd tydligere frem.

Synes faktisk at det lyder af temmelig meget, hvis ikke man tager art og køn
med i betragtningen.
Men vi er enige om, at fisk i et akvarium ikke skal stå som sild i en tønde.

Jeg synes selv det er ret svært at finde den rigtige balance. Jeg har valgt
ikke at overfylde mine akvarier. Heller for lidt end for mange.
Da jeg udelukkende har afrikanske cichlider skal der naturligvis ikke så
meget til før der er "overbefolket".

Der kan sagtens være mange tetraer i et 320 liters akvarium. 40 er en pæn
men ikke *alt* for stor flok.

I øvrigt mener jeg at de fleste, selv i et selskabsakvarium, ofte kommer til
at blande alt for mange arter sammen.
Hvis jeg havde 320 liter i overskud til et sydamerikansk selskabsakvarium,
(gid det var såvel ville jeg komme følgende i:

4-6 P. Scalare (udvælgelse efter pardannelse, kun ét par)
30 Hemigrammus bleheri (rød næser)
en minder flok 10- 12 H. erythrozonus ( glødelys tetra)
og
2 par af en af Apistogamma arterne, sansynligvis A. nijsseni -
og ikke mere......

Det ville sagtens kunne gå, og nogen ville mene at det var *alt* for lidt
fisk.
Den der med at stoppe så mange Pseudotropheuser som muligt ned i akvariumet,
for at "dæmpe" gemytterne holder efter min ringe mening bare ikke....

Mvh. Renate

Fra : Jakob Bonne

Dato : 28-07-01 16:13

Dette er bare en prøve

Fra : Allan Godsk Larsen

Dato : 26-07-01 01:40

Hej Martin

> Vi har for tiden:
> 9 Røde Neon
> 5 Rødnæser
> 4 Nøglehuls-ciklider
> 4 Bronze-pansermaller
> 1 Ancistrus

Det lyder som et klassisk, vel gennemtænkt valg af fisk til et beplantet
selskabsakvarium. Det er altid svært at overskue, hvordan sådan en
"akvariebesætning" tager sig ud, men i et ca. 320 l (330 l. hvis man ganger
dine tal) vil jeg mene at du sagtens kan introducere flere fisk.

> Vi overvejer at få lidt flere rødnæser og neon, et par små
> algeædere mere, pansermaller,

Jeg ville absolut investere i flere rødnæser og neon, da de begge er
stimefisk. Det kunne f.eks. ende op med en gruppe på 20 - 30 røde neon og
15 - 20 rødnæser. (i alt). Jeg mener også at pansermallerne er stimefisk
(...?) så jeg ville nok sørge for at have ca. 10 stk. ...og så lige en
sugemalle eller 2 mere - så er der mulighed for yngel

> og måske en anden lille ciklide... Men hvor skal vi stoppe?

Jeg er enig med Renata, når hun skriver at "I øvrigt mener jeg at de fleste,
selv i et selskabsakvarium, ofte kommer til at blande alt for mange arter
sammen".
Det mener jeg dog ikke i har gjort og der skulle da også nok være plads til
en lille ciklide, det kunne f.eks. (som det også tidligere blev foreslået)
være en trio af en apistogramma type. Jeg kan godt li´ agassizi og
cacatuoides eller klassikeren Microgeophagus ramirezi (se her:
http://www.petsforum.com/cichlidroom/gallery/Microgeophagus/ramirezi.html
Sådanne billeder sælger fisk!!! (specielt det nederste)).

"Bare mine 5 ører" - Håber i kan bruge lidt af det.

KH Allan Godsk Larsen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-07-01 10:12

Jeg skal lige sige at vi er klar over ting såsom territorier, køn
o.l.

Og vi vil heller ikke overfylde akvariet, så tak for forslagene.

Iøvrigt troede jeg at jeg havde gemt postningen til som kladde,
derfor var der ikke nogen "mvh"