Obama er Mac-bruger :-)
Fra : fjern

Dato : 14-11-08 18:19

Se her: http://www.berlingske.dk/article/20081114/detnyeusa/81114104/

Dette være til gruppens orientering..

Vgst
Kristian Stange

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-11-08 19:29

Look what the cat dragged in - fjern:

> Se her: http://www.berlingske.dk/article/20081114/detnyeusa/81114104/
>
> Dette være til gruppens orientering..

: Til trods for alle de flatterende associationer Apple-produkter
: muligvis kan knytte til Barack Obama, er han dog ikke fanatisk i sit
: teknologiforbrug. Han spilder f.eks. ikke tiden med en af de fejlramte
: iPhone-mobiltelefoner fra Apple. Når Obama skal holde sig opdateret,
: tjekker han i stedet mails på sin telefon fra producenten Blackberry,
: der forener internet, telefoni og diverse velkendte
: computerprogrammer.

"... de fejlramte iPhone-mobiltelefoner fra Apple."

--
Day oh!

Fra : Jon

Dato : 14-11-08 19:44

> [...]
> : der forener internet, telefoni og diverse velkendte
> : computerprogrammer.
>
> "... de fejlramte iPhone-mobiltelefoner fra Apple."

??? Hvilke feil er så alminnelige at de kommer i denne kategorien?
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-11-08 20:43

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> ??? Hvilke feil er så alminnelige at de kommer i denne kategorien?

Det er bare berlingske der endnu engang har fået noget galt i halsen .

/thomas

Fra : Peter BP

Dato : 15-11-08 01:03

> Det er bare berlingske der endnu engang har fået noget galt i halsen .

OT: Berlingske er i min mening blevet på niveau, og på ihvertfald et
område, lavere end sit søsterblad B.T.

--
"Another difference between Milton and myself is that everything
reminds Milton of the money supply. Well, everything reminds me of

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-11-08 10:06

> Det er bare berlingske der endnu engang har fået noget galt i halsen .

Det er i hvert fald en noget fræk bemærkning. Dels sår han tvivl om
iPhone, og dels roser han Blackberry. Det gøres alligevel på en diskret
måde, så man ikke rigtig kan anklage ham for at skrive noget forkert.
Det er en meget almindelig metode, hvis et firma vil nedgøre en
konkurrents produkt.
Endelig er det jo en fuldstændig irrelevant bemærkning. Man kan
ikke lade være med at spekulere på, om der er et skjult formål. Det er
lidt ligesom når en venstreorienteret journalist kommenterer de store,
dyre og benzinslugende biler, ministrene ankommer i til et møde. OK, det
er ikke fordi jeg vil komme med højtflyvende teorier om
sammensværgelser, men i det mindste må journalisten da være glad for
Blackberry og mindre glad for iPhone.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-11-08 23:56

Look what the cat dragged in - Jon:

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

<snip>

> ??? Hvilke feil er så alminnelige at de kommer i denne kategorien?

Som regel for mange "?"...

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Peter BP

Dato : 15-11-08 01:03

> [...]
> : der forener internet, telefoni og diverse velkendte
> : computerprogrammer.
>
> "... de fejlramte iPhone-mobiltelefoner fra Apple."

Hvilke fejl, monstro?

Fra : Per Rønne

Dato : 15-11-08 06:58

> [...]
> : der forener internet, telefoni og diverse velkendte
> : computerprogrammer.
>
> "... de fejlramte iPhone-mobiltelefoner fra Apple."

De fejl jeg har konstateret er nu udelukkende knyttet til MobileMe, der
endnu ikke er et modent produkt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-11-08 20:55

On 2008-11-14 19:28:55 +0100, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> said:

> [...]
> : der forener internet, telefoni og diverse velkendte
> : computerprogrammer.
>
> "... de fejlramte iPhone-mobiltelefoner fra Apple."

iPhone når ikke en BB til sokkeholderne hvis mail, kalender er
afgørende. Som telefon mener jeg heller ikke der er noget at komme
efter.

Apples Active sync klient er fin sålænge man blot skal modtage email.
Hvis man skal sende mails og kalender invitiationer, eller skriver
meget er der ikke noget der kommer i nærheden af en BB. Sidst men ikke
mindst manlger apple stadig en løsning der kan snakke med Lotus Domino
og Novell Groupwise.

desuden er en iPhone et skrummel at slæbe rundt på sammenlignet med en
eks en BB Perl.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Snorre Berg

Dato : 23-11-08 23:16

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> [...]
> er der ikke noget der kommer i nærheden af en BB. Sidst men ikke mindst
> manlger apple stadig en løsning der kan snakke med Lotus Domino og

Groupwise er Djevelenss verk!

> desuden er en iPhone et skrummel at slæbe rundt på sammenlignet med en
> eks en BB Perl.

BB er fin, men er den noe for «folk flest»?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-08 23:35

Snorre Berg <snorrebergfake@gmail.com> wrote:

> Groupwise er Djevelenss verk!

det er Notes/Domino nu også ...

Fra : Snorre Berg

Dato : 24-11-08 00:00

Thomas von Hassel skrev:

> det er Notes/Domino nu også ...

sikker, men dem slipper jeg å ha noe med å gjøre. Groupwise er det noen
kjeltringer som har greid å lure min arbeidsgiver til å ta i bruk, så
der vet jeg av erfaring at løsningen stinker.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-11-08 00:05

> [...]

> kjeltringer som har greid å lure min arbeidsgiver til å ta i bruk, så
> der vet jeg av erfaring at løsningen stinker.

Jeg tror ikke du kan finde en stor tung integreret groupware løsning som
ikke stinker ... :)

/thomas

Fra : Snorre Berg

Dato : 24-11-08 13:07

Thomas von Hassel skreiv:

> Jeg tror ikke du kan finde en stor tung integreret groupware løsning som
> ikke stinker ... :)
>
> /thomas

Godt poeng. Alternativene er kanskje ikke så mange, eventuelt ikke noe
bedre.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-11-08 20:17

On 2008-11-24 13:07:05 +0100, Snorre Berg <snorremacberg@gmail.no> said:

> Godt poeng. Alternativene er kanskje ikke så mange, eventuelt ikke noe bedre.

google/a

Kalender og mailfunktionalitet mener jeg er fuldt på højde med Domino
og Exchange. Man har tilmed folk til at fixe problemerne, men det kan
så introducere helt nye problemer.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-11-08 20:15

On 2008-11-24 00:00:29 +0100, Snorre Berg <snorrebergfake@gmail.com> said:

> sikker, men dem slipper jeg å ha noe med å gjøre. Groupwise er det noen
> kjeltringer som har greid å lure min arbeidsgiver til å ta i bruk, så
> der vet jeg av erfaring at løsningen stinker.

Jeg kender intet til Groupwise. Hos os bruges der Exchange og Domino.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-11-08 20:14

On 2008-11-23 23:34:55 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> det er Notes/Domino nu også ...

Jeg sidder selv på Notes, der er mange tåbelige ting og underligheder.
Ofte forbander jeg Notes langt vækog drømmer mig tilbage til Exchange.
På den anden side er Windows og Mac versionerne identiske og som
macbruger har man adgang til alle faceliteter (Admin og Designer
undtaget) hvad der ikke er tilfældet på Exchange. Entourage er stadig
slet ikke på nivau med Outlook mht exchange understøtelsen og der er
mange ting der er besværlige i outlook (eks søgning).

Mht kalender faciliteter er Notes i mine øjne mere komplet end Outlook.

Det der generer mig mest mht notes er html fortolkeren, text editoren
og headder visning - men de generer mig også på Entouage og Outlook.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 24-11-08 21:07

> Jeg sidder selv på Notes, der er mange tåbelige ting og underligheder.

Notes er rigtigt godt, bare ikke til post, og det er det de fleste
kender det fra.

> slet ikke på nivau med Outlook mht exchange understøtelsen og der er
> mange ting der er besværlige i outlook (eks søgning).

Hjælper det ikke med Google Desktop? Den er ret tjep til at finde ting!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-11-08 00:51

On 2008-11-24 21:07:21 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Notes er rigtigt godt, bare ikke til post, og det er det de fleste
> kender det fra.

> Hjælper det ikke med Google Desktop? Den er ret tjep til at finde ting!

Det er imho noget fims der bruger resurcer til at scanne disken hele
tiden. Entourage er derimod god at finde sit habengut i pga spotlight.
Den kommende v8 Notes til Mac OS X kan i øvrigt også bruge spotligt
(kun lokale replikaer) - det er "lidt" buggy i den Beta2 jeg bruger men
ellers lovende.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 25-11-08 01:59

> Det er imho noget fims der bruger resurcer til at scanne disken hele
> tiden. Entourage er derimod god at finde sit habengut i pga spotlight.

Pardon, glemte lige det er Mac vi snakker om. Jeg er så vant til det er
umuligt at finde noget i Outlook.

> Den kommende v8 Notes til Mac OS X kan i øvrigt også bruge spotligt (kun
> lokale replikaer) - det er "lidt" buggy i den Beta2 jeg bruger men
> ellers lovende.

Lad høre dine erfaringer. Notes v5 er ved at vise sin alder og en nyere
version ville være rart.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-11-08 22:11

On 2008-11-25 01:59:28 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Pardon, glemte lige det er Mac vi snakker om. Jeg er så vant til det
> er umuligt at finde noget i Outlook.

Sig til din system dims at han skal slå indexering til at den storage
group du ligger i. højeklick på den mappe du vil søge i og fælg
"advanced find". Hvis han siger han ikke vil slå det til på den storage
gruppe du ligger i, du til kan du jo pÆnt spørge om ikke du må komme
over og ligge i samme storage group som han selv ligger i

> Lad høre dine erfaringer. Notes v5 er ved at vise sin alder og en
> nyere version ville være rart.

7.03 er klippe stabil på Mac OS X., 6.5 er noget bras 5x kan vist ikke
køre på OS X.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-11-08 20:07

On 2008-11-23 23:16:07 +0100, Snorre Berg <snorrebergfake@gmail.com> said:

> Groupwise er Djevelenss verk!

> BB er fin, men er den noe for «folk flest»?

Hvis man har hosted Exchange eller lignende vil jeg mene det.
Datatrifikken er også langt billigere i al fald her i landet.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-11-08 20:43

fjern <"gantes(fjern)"@mac.com> wrote:

> Se her: http://www.berlingske.dk/article/20081114/detnyeusa/81114104/
>
> Dette være til gruppens orientering..

Who cares ? .. det bliver han ikke værre eller bedre president af ...
derudover får han slet ikke lov til at selv at bruge en computer de
næste 4 år ..

/thomas

Fra : Peter BP

Dato : 15-11-08 01:03

> Who cares ? .. det bliver han ikke værre eller bedre president af ...
> derudover får han slet ikke lov til at selv at bruge en computer de
> næste 4 år ..

Ingen plads i det Orale Kontor? Så må han da bare have en mini ;)

Fra : Per Rønne

Dato : 15-11-08 06:58

> Who cares ? .. det bliver han ikke værre eller bedre president af ...
> derudover får han slet ikke lov til at selv at bruge en computer de
> næste 4 år ..

Hvorfor tror du dog det? Han er vel af en generation der er vant til at
bruge persondatamater, og ville føle sig handicappet uden.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-11-08 22:09

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Hvorfor tror du dog det? Han er vel af en generation der er vant til at
> bruge persondatamater, og ville føle sig handicappet uden.

<http://jp.dk/udland/usa/article1516568.ece>

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 18-11-08 08:38

> <http://jp.dk/udland/usa/article1516568.ece>

Det er andetsteds fremgået, at han insisterer på at have en laptop på
skrivebordet i det ovale værelse.

En blackberry [en slags iPhone] er noget ganske andet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-11-08 13:41

> Det er andetsteds fremgået, at han insisterer på at have en laptop på
> skrivebordet i det ovale værelse.
>
> En blackberry [en slags iPhone] er noget ganske andet.

Fakturm er bare at han ikke kan være så "plugged-in" som han er vandt
til ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-11-08 13:47

Thomas von Hassel skrev den 18-11-2008 13:40:

> Fakturm er bare at han ikke kan være så "plugged-in" som han er vandt
> til ...

Det får han slet ikke TID til :)

Han skal da LAVE noget!!

Fra : Lyrik

Dato : 14-11-08 20:44

"fjern" <"gantes(fjern)"@mac.com> skrev i meddelelsen
> Se her: http://www.berlingske.dk/article/20081114/detnyeusa/81114104/
>
> Dette være til gruppens orientering..
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg bemærker at bagsiden af MacBook Pro er illustreret med en "sort Pacman"
som guffer det hvide æble.

Hvor meget skal man nu lægge i det? Præsidentvalget? Sort dominans over
"White power"?......

MvH
Jens

Fra : Peter BP

Dato : 15-11-08 01:03

fjern <"gantes(fjern)"@mac.com> wrote:

> Se her: http://www.berlingske.dk/article/20081114/detnyeusa/81114104/
>
> Dette være til gruppens orientering..
>
> Vgst
> Kristian Stange

Hvad faen, det er Bill Gates of Socialdemokraterne (bl.a. A-pressen)
også.

Fra : Per Rønne

Dato : 15-11-08 06:58

fjern <"gantes(fjern)"@mac.com> wrote:

> Se her: http://www.berlingske.dk/article/20081114/detnyeusa/81114104/
>
> Dette være til gruppens orientering..

Og så lægger vi mærke til at artiklens forfatter ikke kan stave korrekt
til iPod - han skriver Ipod ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jon

Dato : 15-11-08 09:28

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Og så lægger vi mærke til at artiklens forfatter ikke kan stave korrekt
> til iPod - han skriver Ipod ...

Han benytter autokorrektur i Word, antar jeg...

Fra : Per Rønne

Dato : 15-11-08 10:09

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Han benytter autokorrektur i Word, antar jeg...

Jeg har lige indtastet følgende sætning i Word 2008:

»Dette er en iPod.«

Der var dog en rød streg under sidste ord. I øvrigt er autokorrektur
slået til; der er dog ingen ord der startr med 'ip' ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jon

Dato : 16-11-08 00:07

> [...]

> Der var dog en rød streg under sidste ord. I øvrigt er autokorrektur
> slået til; der er dog ingen ord der startr med 'ip' ...

Det var vel ikke så seriøst ment heller, men Word har det jo med å
flagge "feil" bruk av stor forbokstav, for eksempel. For å være ærlig
sjekket jeg ikke.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-11-08 01:02

Jon wrote:

> Det var vel ikke så seriøst ment heller, men Word har det jo med å
> flagge "feil" bruk av stor forbokstav, for eksempel. For å være ærlig
> sjekket jeg ikke.

Jep, og det er lige før, det er ligegyldigt, om man slår det fra eller
ikke i 'word services' / 'stavekontrol'... - Og i øvrigt kan jeg da
lige fotælle, at det samme gjalt for OpenOffice 3.0.0rc4 PPC/Intel, men
at det er rettet nu i ver. 3.0.0. - For både Word2004/2008 og OOo 3.x er
det kun efter enten et forkortelsespunktum eller alm. Punktum, at beg.
Bogstav bliver med stort. - Ligesom jeg skriver det nu...

mvh. Erik richard

Fra : Per Rønne

Dato : 16-11-08 05:01

> Jep, og det er lige før, det er ligegyldigt, om man slår det fra eller
> ikke i 'word services' / 'stavekontrol'...

Måske fordi det kontrolleres i Funktioner->Autokorrektur?

I øvrigt vil Word i standardopsætningen kun søge at gennemtvinge stort
begyndelsesbogstaver efter '. ', altså punktum efterfulgt af blanktegn
[eller tilsvarende tegn]. Eller fjerne et stort bogstav efter et stort
bogstav i begyndelsen af ord - begge ting der kan slås fra.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 16-11-08 00:09

Look what the cat dragged in - Per Rønne:

> Og så lægger vi mærke til at artiklens forfatter ikke kan stave korrekt
> til iPod - han skriver Ipod ...

Kan han iKke det? Det var da iRriterende...

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-11-08 05:01

> Look what the cat dragged in - Per Rønne:

> Kan han iKke det? Det var da iRriterende...

iPod staves altså 'iPod', lige som de Gaulle staves 'de Gaulle', ikke
'De Gaulle' og von Scholten 'von Scholten', ikke 'Von Scholten'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 16-11-08 14:06

Look what the cat dragged in - Per Rønne:

> iPod staves altså 'iPod', lige som de Gaulle staves 'de Gaulle', ikke
> 'De Gaulle' og von Scholten 'von Scholten', ikke 'Von Scholten'.

Du er ikke så heldig med dine analogier.

De (!) Gaulle og von Scholten staves ikke "de gAulle" og "von sHolten".

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-11-08 15:40

<http://en.wikipedia.org/wiki/Charles_de_Gaulle>

<http://en.wikipedia.org/wiki/Peter_von_Scholten>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 16-11-08 15:53

Look what the cat dragged in - Per Rønne:

> <http://en.wikipedia.org/wiki/Charles_de_Gaulle>
>
> <http://en.wikipedia.org/wiki/Peter_von_Scholten>

Er! Hvor der du der, at deres navne skrives som "de gAulle" eller "von
sHolten"?

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-11-08 17:16

> Look what the cat dragged in - Per Rønne:

> Er! Hvor der du der, at deres navne skrives som "de gAulle" eller "von
> sHolten"?

Jeg skriver hverken med stort A' eller stort 'H', og i øvrigt misser du
da helt et 'c' fra Peter von Scholtens navn.

Eller har du et kodningsproblem?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Palle

Dato : 16-11-08 19:46

In article <1iqid7c.7o5edy1g3nto8N%per@RQNNE.invalid>,
per@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Jeg skriver hverken med stort A' eller stort 'H', og i øvrigt misser du
> da helt et 'c' fra Peter von Scholtens navn.
>
> Eller har du et kodningsproblem?

Muntert som I taler forbi hinanden.

Analogi. Hvis det hedder iPod eller iPhone bør det vel hedde "von
sCholten", tror jeg hAmmerschmidt mener.

Fra : Per Rønne

Dato : 17-11-08 05:23

Palle <2.0diesel@gmail.com> wrote:

> Muntert som I taler forbi hinanden.

Jeg overvejede såmænd om der var fejl i opsætningen af hans
nyhedsklæser.

> Analogi. Hvis det hedder iPod eller iPhone bør det vel hedde "von
> sCholten", tror jeg hAmmerschmidt mener.

iPod og iPhone er i lighed med 'von Scholten' og 'de Gaulle' de
autoriserede stavemåder.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-11-08 16:29

> [...]

> nyhedsklæser.

> iPod og iPhone er i lighed med 'von Scholten' og 'de Gaulle' de

oG hVem hAr aUtoriseret dEn sTavemåde?

dEt eR sGu' dA iKke nOget aPple sKal bEstemme!

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one."

Fra : Per Rønne

Dato : 18-11-08 08:38

> Look what the cat dragged in - Per Rønne:

> oG hVem hAr aUtoriseret dEn sTavemåde?
>
> dEt eR sGu' dA iKke nOget aPple sKal bEstemme!

For almindeligt dansk: Dansk Sprognævn.

For mærker: mærkets ejer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 18-11-08 08:48

Per Rønne wrote:
> For almindeligt dansk: Dansk Sprognævn.
> For mærker: mærkets ejer.

Angiv venligst kilde for denne påstand.

/Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 18-11-08 09:38

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 18-11-08 18:25

Per Rønne wrote:
> [...]

Den kan jeg ikke se, men kan se på google at den vedrører en debat om
samme emne i dk.kultur.sprog.

Men holdninger tilkendegivet usenet-indlæg betragter jeg ikke som
autoritative bestemmelser om sandheden. Men usenet er selvfølgeligt
medium for alle mulige påstande, korrekte såvel som uhyrlige.

/Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 18-11-08 22:05

> [...]

> autoritative bestemmelser om sandheden. Men usenet er selvfølgeligt
> medium for alle mulige påstande, korrekte såvel som uhyrlige.

Der er angivet mere end holdninger i tråden, bl.a. har jeg skrevet om en
samtale jeg havde med en mand i Dansk Sprognævn om sagen. I øvrigt efter
at jeg sidst skrev om den her.

Sagen er at der er tale om registrerede varemærker, og stavning og
'kapitalisering' af sådanne er noget der ligger uden for DS'
arbejdsområde. Men som hovedregel følger man bare firmaets eller
branchens egen måde at skrive tingene på. Så iPod, iPhone, eLearning etc
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 18-11-08 22:24

Per Rønne wrote:
> Der er angivet mere end holdninger i tråden, bl.a. har jeg skrevet om en
> samtale jeg havde med en mand i Dansk Sprognævn om sagen. I øvrigt efter
> at jeg sidst skrev om den her.

Det er altså din påstand, der er kilden? Og uverificerbare mundtlige
udtalelser?

> Sagen er at der er tale om registrerede varemærker, og stavning og
> 'kapitalisering' af sådanne er noget der ligger uden for DS'
> arbejdsområde.

Netop.

> Men som hovedregel følger man bare firmaets eller
> branchens egen måde at skrive tingene på. Så iPod, iPhone, eLearning etc

Nå, det er så din påstand.

Du har ikke været i stand til at angive nogen kilde, der fastslår at
dette skulle være en en normativ/autoritativ regel, der tilskriver dette.

/Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 19-11-08 04:08

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Det er altså din påstand, der er kilden? Og uverificerbare mundtlige
> udtalelser?

Du kan jo selv ringe til dem. Så vil du få samme besked. Nummeret kan du
se på deres hjemmeside; men de har først åbent 10-12, og efter en times
pause også om søndagen.

Ring til dem.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 19-11-08 08:42

Per Rønne wrote:

> Du kan jo selv ringe til dem. Så vil du få samme besked. Nummeret kan du
> se på deres hjemmeside; men de har først åbent 10-12, og efter en times
> pause også om søndagen.

> Ring til dem.

Jeg vælger at stole på, hvad sprognævnet skriver i
retskrivningsordbogen, nemlig at det hører udenfor deres område.

/Lars

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-11-08 09:27

On 19/11/08 08.41, Lars Kongshøj wrote:

> Jeg vælger at stole på, hvad sprognævnet skriver i
> retskrivningsordbogen, nemlig at det hører udenfor deres område.

Så ingen har ret? ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 19-11-08 13:57

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Jeg vælger at stole på, hvad sprognævnet skriver i
> retskrivningsordbogen, nemlig at det hører udenfor deres område.

Er det i og for sig ikke det jeg siger videre?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 19-11-08 21:16

Næ, du skrev:

> For almindeligt dansk: Dansk Sprognævn.
> For mærker: mærkets ejer.

Det sidste har du ikke givet nogen dokumentation for.

/Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 20-11-08 06:28

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Det sidste har du ikke givet nogen dokumentation for.

Det var det han gav udtryk for; DS har ingen regler på området, men det
er mærkets ejer der 'definerer' hvordan deres mærker staves. Kun
offentlige myndigheder er dog forpligtede til at bruge DS' regler.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 20-11-08 08:00

Per Rønne wrote:
> Det var det han gav udtryk for; DS har ingen regler på området, men det
> er mærkets ejer der 'definerer' hvordan deres mærker staves. Kun
> offentlige myndigheder er dog forpligtede til at bruge DS' regler.

Kan du ikke se at du siger siger dig selv imod: DS har ingen regel,
denne ingen regel er...

Og du har stadig ingen skriftlige kilder for dine skråsikre udtalelser
om reglerne på området.

Fra : Per Rønne

Dato : 20-11-08 08:37

> [...]

> denne ingen regel er...
>
> Og du har stadig ingen skriftlige kilder for dine skråsikre udtalelser

Man kan have regler på mere end et niveau. Den klare, officielle regel,
som her er at der ingen regel er for registrerede varemærker, og den
løsere mindre officielle 'tommelfingerregel' som siger, at man staver
som varemærkeindehaveren selv gør det.

Og så er jeg træt af dine 'skriftlige kilder'; ring dog selv til DS
Oplysning. Telefon 35 32 89 90, åbent man-torsd 10-12 & 13-15, fredag
9:30-12:30.

Jeg stiller altså ikke det samme spørgsmål igen, som jeg allerede har
fået svar på telefonisk, for at kunne få en skriftlig e-mail, som enhver
i øvrigt bagefter ville kunne påstå at jeg selv havde fabrikeret ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 20-11-08 08:58

Per Rønne wrote:
> [...]
> som her er at der ingen regel er for registrerede varemærker, og den
> løsere mindre officielle 'tommelfingerregel' som siger, at man staver

Godt nok. Konklusionen er altså at den regel du skråsikkert har fremført
med en vis reference til sprognævnet, nu har udviklet sig til en
valgfri "tommelfingerregel", som slet ikke hører under sprognævnets område?

/Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 20-11-08 09:33

> [...]

> med en vis reference til sprognævnet, nu har udviklet sig til en
> valgfri "tommelfingerregel", som slet ikke hører under sprognævnets område?

Det var ham fra sprognævnet der kom med 'tommelfingerreglen', uden at
nævne ordet 'tommelfingerregel'. Det er muligt at han ikke ville have
skrevet det, fordi det ville have gjort tingene for 'officielle'.

Men du synes at lægge dig fast på noget helt absolut. Sort-hvidt. Jeg
finder det ærligt talt spild af tid at fortsætte her, så:

EOD.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 20-11-08 18:51

Per Rønne wrote:
> EOD.

Ja, diskussioner hvor jeg beder dig om kilder eller dokumentation for
dine påstande ender indtil videre altid uden at du har givet den.

/Lars

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 19-11-08 14:25

Heller ikke jeg kan se den. Jeg synes det er en underlig henvisning.
F.x. kan jeg ikke klikke på den og læse, hvad det handler om.
Ku du ikke lave et helt almindeligt klikbart link?

Link der indeholder @ har det med at åbne en ny email adresseret til f.x. i
dette tilfælde: Xns9B59AB10D9109hlexahotmailcom@130.225.247.90 - hvilket er
temmelig meningsløst - og jeg har endda en Mac

mvh. Mikael K

Fra : Per Rønne

Dato : 19-11-08 14:57

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Heller ikke jeg kan se den. Jeg synes det er en underlig henvisning.
> F.x. kan jeg ikke klikke på den og læse, hvad det handler om.
> Ku du ikke lave et helt almindeligt klikbart link?

Det er et klikbart link hos mig, i MacSOUP.

I nogle læsere skal det dog skrives lidt anderledes, som:

<news: Xns9B59AB10D9109hlexahotmailcom@130.225.247.90>

Visse steder dog som:

<msgid: Xns9B59AB10D9109hlexahotmailcom@130.225.247.90>

eller lignende.

> Link der indeholder @ har det med at åbne en ny email adresseret til f.x. i
> dette tilfælde: Xns9B59AB10D9109hlexahotmailcom@130.225.247.90 - hvilket er
> temmelig meningsløst - og jeg har endda en Mac

Men du bruger Entourage til news; de fleste der kender noget til sagen
skynder sig at downloade:

<http://www.mothsoft.dk/osx/souposx.html>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 19-11-08 16:24

> Men du bruger Entourage til news; de fleste der kender noget til sagen
> skynder sig at downloade:
>
> <http://www.mothsoft.dk/osx/souposx.html>

Suppen duer ikke til mig. Jeg bruger Entourage eller læser på nettet -
google groups, hvor der slet ikke kan klikkes.

Dvs. du linker på en måde som udelukker en masse mennesker fra at kunne
klikke og læse? Ligesom MS?

- Mikael

Fra : Per Rønne

Dato : 19-11-08 16:51

> [...]
> google groups, hvor der slet ikke kan klikkes.
>
> Dvs. du linker på en måde som udelukker en masse mennesker fra at kunne

Jeg markerer og kopierer en artikels Message-ID som angivet i MacSOUP.
Dén kan bruges til at finde frem til artiklen; nogle newsreadere synes
blot at kræve et præfix 'news: ' foran, andre et 'msgid: '; det kan du
så selv indsætte.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 19-11-08 20:06

> [...]
> Dén kan bruges til at finde frem til artiklen; nogle newsreadere synes
> blot at kræve et præfix 'news: ' foran, andre et 'msgid: '; det kan du

Endnu en grund til ikke at bruge suppen...

- Mikael

Fra : Per Rønne

Dato : 19-11-08 21:09

> Endnu en grund til ikke at bruge suppen...

Ikke forstået.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 19-11-08 21:21

> Ikke forstået.

"en artikels Message-ID som angivet i MacSOUP" er åbenbart ikke noget der
spiller sammen med resten af verden.

- Mikael

Fra : Per Rønne

Dato : 20-11-08 06:28

> "en artikels Message-ID som angivet i MacSOUP" er åbenbart ikke noget der
> spiller sammen med resten af verden.

Jov, da, men i nogle sammenhænge kræves der bare et præfix for at kunne
anvendes. I nogle tilfælde vil det være 'news:', som også accepteres af
MacSOUP, i andre tilfælde er det 'msgid:' som muligvis også accepteres
af MacSOUP.

Jeg kan se at dit msgid er <C54A33CE.FC41D%nospam@kern.dk>, og sætter
jeg nu førstnævnte foran dette, får jeg:

Cmd-klikker jeg på dette, går jeg tilbage til dit indlæg.

Ved:

<msgid:C54A33CE.FC41D%nospam@kern.dk>

sker der intet.

MacSOUP kan altså klare tomt præfix og præfixet 'news:', men ikke
præfixet 'msgid:'. Skal du bruge msgid i din Entourage skal du altså
blot manuelt tilføje et passende præfix [dan svar-artikel indeholdende
linket, og prøv dig frem].

Personligt bruger jeg ikke engang Entourage til mail eller kalendere.
Programmet er jo ikke CalDAV-kompatibelt, og arkiverer alle sine ting i
en enkelt fil, der er op til 2 GiB stor, hvilket giver problemer med
backup. Og dens adressebog kan ganske vist sættes op til at synkronisere
med MacOS X' indbyggede, men den burde direkte bruge det indbyggede
kartotek, som da også det nye Bento gør [og som man må formode at
FileMaker Pro 10 vil komme til, når det kommer]. Bento er ejet af
FileMaker der igen er ejet af Apple.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 20-11-08 09:18

> Cmd-klikker jeg på dette, går jeg tilbage til dit indlæg.

Virker ikke her.

> [...]
> præfixet 'msgid:'. Skal du bruge msgid i din Entourage skal du altså
> blot manuelt tilføje et passende præfix [dan svar-artikel indeholdende

Det er jo det jeg siger - det virker ikke sammen med resten af verden.

- Mikael

Fra : Per Rønne

Dato : 20-11-08 09:33

> Virker ikke her.

> Det er jo det jeg siger - det virker ikke sammen med resten af verden.

Jov, hvis du ikke nøjes med at kopiere headeren, men også giver den det
nødvendige præfix.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jon

Dato : 18-11-08 11:37

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Angiv venligst kilde for denne påstand.

I Norge er dette i alle fall helt klart i lovgivningen omkring
varemerker, markedsføring, copyright, osv.: Et merkenavn staves slik
merkets eier bestemmer. Denne debatten kom opp også da iMac ble lansert.
Ingen kan tvinge en produsent av en vare til å stave merkenavn på en
bestemt måte. I databransjen har man jo ellers tradisjon for merkverdig
bruk av store bokstaver, i alle fall helt siden WordPerfects tid.

Om vi så liker det? Nei, men det er en helt annen sak!

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 16-11-08 22:35

Per Rønne wrote:
> iPod staves altså 'iPod', lige som de Gaulle staves 'de Gaulle', ikke
> 'De Gaulle' og von Scholten 'von Scholten', ikke 'Von Scholten'.

Ipod skrives i følge de danske retskrivningsregler Ipod.

Det er i den sammenhæng ligegyldigt hvordan nogle tilfældige yuppier i
en marketingafdeling vælger at skrive det. Om et par år har deres
afløsere i øvrigt fundet på nye fikse ideer.

/Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-11-08 23:15

> [...]

> en marketingafdeling vælger at skrive det. Om et par år har deres
> afløsere i øvrigt fundet på nye fikse ideer.

iPod er et trademark og så bestemmer "ejer" af trademarket hvordan det
staves og skrives ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 17-11-08 05:23

> iPod er et trademark og så bestemmer "ejer" af trademarket hvordan det
> staves og skrives ..

Nemlig.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-11-08 16:31

Look what the cat dragged in - Per Rønne:

> Nemlig.

kUn sOm "tRademark".

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one."

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 17-11-08 18:33

Thomas von Hassel wrote:
> iPod er et trademark og så bestemmer "ejer" af trademarket hvordan det
> staves og skrives ..

Ejeren og hans marketings-yuppier bestemmer hvordan de selv pt. vælger
at skrive det i strid med gældende normer.

Andre vælger forhåbentligt at stave det efter gældende
retskrivningsregler. Også selv om varemærker ligger uden for
sprognævnets område.

/Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-11-08 21:45

> [...]

> Andre vælger forhåbentligt at stave det efter gældende
> retskrivningsregler. Også selv om varemærker ligger uden for

eh, ok ... fair nok. Men Ipod ser dælme da noller ud uanset hvad
retskrivnings regler siger ...

/thomas

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 17-11-08 22:50

Thomas von Hassel wrote:
> eh, ok ... fair nok. Men Ipod ser dælme da noller ud uanset hvad
> retskrivnings regler siger ...

Noller? Så er det godt at kun 5% af befolkingen er Århusianere

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-11-08 22:54

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Noller? Så er det godt at kun 5% af befolkingen er Århusianere

hehe .. og jeg er enda kun semi-århusianer i exil i de dybe vestjylland

/thomas

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 17-11-08 22:59

Thomas von Hassel wrote:

> hehe .. og jeg er enda kun semi-århusianer i exil i de dybe vestjylland

Jeg mindes kun at have hørt ordet i Nils Malmros: Århus by night...

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-11-08 23:28

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Jeg mindes kun at have hørt ordet i Nils Malmros: Århus by night...

Er det ikke den ene halvdel af brødrene Olsen?
--
Henrik Münster
Esbjerg