Brug for CSS-hjælp ved 3 kolonne design
Fra : Birgit Holme

Dato : 12-11-08 04:55

http://www.tampaclassic.net/presentation.php

Der er kun denne ende side - endnu.

Den er baseret på Jørgen Farums 3 kolone design, hvor det er
meningen at alle 3 koloner skal være lige lange.

CSS er i på siden endnu, men bliver flyttet til ekstern fil, når
siden virker.

I IE7 ser den ud som den skal, pånær at jeg ikke kan finde ud af
at lave højre kolonnes baggrund blå hele vejen ned. Menu virker
som den skal og ser ud som den skal.

I FF3 virker det miderste af menuen ikke, ca. den del af menuen
der er "henover" "center".
Der er en lille smule grå baggrund helt ude til højre, som burde
være den lyseblå baggrundsfarve og så igen at højre kolonne ikke
er blå men grå.

Er der nogle kvikke hoveder der kan se hvad jeg laver galt?

Takker/Birgit

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birgit Holme

Dato : 12-11-08 15:14

Birgit Holme wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]

ikke
> er blå men grå.
>
> Er der nogle kvikke hoveder der kan se hvad jeg laver galt?

Doh! Jeg må have været træt i aftes, så ja jeg har fattet den med
farven i høhre kolonne!! (piiiiiiinligt!!)

MEN jeg kan ikke forstå hvorfor den laver mellemrum mellem footer
og "container" i FF men ikke i IE7

Og jeg kan heller ikke lige hitte hvorfor min menu kun delvis
virker i FF men virker fint i IE

Gode ideer??

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 12-11-08 16:35

Birgit Holme skrev:

> Doh! Jeg må have været træt i aftes, så ja jeg har fattet den med
> farven i høhre kolonne!! (piiiiiiinligt!!)
>
> MEN jeg kan ikke forstå hvorfor den laver mellemrum mellem footer
> og "container" i FF men ikke i IE7

Prøv med
..clb {font-size:0;height:0;line-height:0)

> Og jeg kan heller ikke lige hitte hvorfor min menu kun delvis
> virker i FF men virker fint i IE

Det er jo ikke til at gætte på hvordan den skal virke -
du har inline styles og en hulens masse JavaScript, som
tilsyneladende skal lave en dropdown menu.

Et skud fra hoften: Et af dine elementer dækker
over menu'en. (IE og FF har forskellige event boble
effekter). Prøv

#Menu1 {
z-index:99;
}

Jørgen Farum Jensen

Fra : Birgit Holme

Dato : 12-11-08 17:19

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Prøv med
> ..clb {font-size:0;height:0;line-height:0)

Yeps den fandt jeg! Tak!!

--
> Med venlig hilsen
> Jørgen Farum Jensen
> Håndbog i webdesign: http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
> Webdesign med stylesheets: http://webdesign101.dk/cssbog/

Ja der er en hulens masse java som laver en dropdownmenu som ser
sådan ud (når den virker...) http://www.squiggyclassicinline.com/

Jeg tror du har ret i at det er et af elementerne og jeg tror det er
mit center element, da menuen virker ude i kanterne...
Jeg prøver at kigge på z-index, har aldrig brugt det før, hmmm men så
lærer jeg da noget nyt

Hvis du med dette fik en ny ide, så er jeg meget lydhør.
Alt andet virker nemlig som jeg vil have det nu!

Fra : Birgit Holme

Dato : 12-11-08 17:53

Tadaa problem løst!

Lavede en ny div og smed alt mit menu-noget op i den, og nu spiller
det

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-11-08 19:51

Birgit Holme wrote:

> http://www.tampaclassic.net/presentation.php

Jeg får en 404 på det link.

Men generelt er det en dårlig ide at lave sider til IE - og så bagefter
forsøge at få det til at fungere i FF også. Dertil er IE alt for tilgivende
for konstruktionsfejl.

FF er er i langt højere grad standardoverholdende, så laver du siden til FF
vil du sjældent opleve problemer med tilpasning til IE - og i de sjældne
tilfælde er det let at tilføje i Conditional Comments.

Erik Ginnerskov

Fra : Birgit Holme

Dato : 14-11-08 17:00

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Jeg får en 404 på det link.

Det er fordi den side ikke er der mere, da problemet er løst
http://www.tampaclassic.net er linket til sitet.

> Men generelt er det en dårlig ide at lave sider til IE - og så bagefter
> forsøge at få det til at fungere i FF også. Dertil er IE alt for tilgivende
> for konstruktionsfejl.

Det kunne jeg da heller ikke finde på! Hvad får dig til at tro jeg laver mine
sider den vej omkring?

Jeg laver alle minie sider i FF og validerer langs frem, deraf min undren at
det ikke ville virke, da siden jo validerede fint i FF.

> [...]
> vil du sjældent opleve problemer med tilpasning til IE - og i de sjældne
> tilfælde er det let at tilføje i Conditional Comments.

Som sagt det hele virker som jeg vil have det til, men tak for dit input.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-11-08 18:42

Birgit Holme wrote:

> Det kunne jeg da heller ikke finde på! Hvad får dig til at tro jeg
> laver mine sider den vej omkring?

Det gør du selv i dit indledende indlæg

<citat>
[...]

</citat>

Erik Ginnerskov

Fra : Birgit Holme

Dato : 14-11-08 19:14

> [...]
> som den skal og ser ud som den skal.
>
> I FF3 virker det miderste af menuen ikke, ca. den del af menuen

ROFLOL giv dog en udenlandsdansker en chance

Og iøvrigt så oplyser jeg i den sætning jo bare at den virker i IE7 og
at den ikke virker i FF, det er da vist lidt af et kvantespring til så
dermed at antage at jeg laver mine sider i IE. LOL

Nå men, lad det ligge - point er at jeg ikke laver mine sider til IE og
at den nu virker som jeg vil have den til.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-11-08 16:51

Birgit Holme wrote:

> Og iøvrigt så oplyser jeg i den sætning jo bare at den virker i IE7 og
> at den ikke virker i FF,

Javel, så. Misforståelsen kommer så nok af, at jeg personligt overhovedet
ikke bekymrer mig om IE, før tingene virker i FF.

Erik Ginnerskov

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 12-11-08 20:36

Birgit Holme skrev:

> Ja der er en hulens masse java som laver en dropdownmenu som ser
> sådan ud (når den virker...) http://www.squiggyclassicinline.com/

Det er ikke Java men JavaScript. Ville du skrive "bil" hvis
du mente "billede"?

Det JavaScript du bruger er en meget stor kanon til en meget
lille opgave. Den eneste grund til at bruge JavaScript til
den slags menuer er hvis man ønsker en tidsforsinkelse på
udfoldning og indfoldning, og det er ikke en del af dette
script.

Kig lidt på mine eksempler til denne artikel:
http://webdesign101.dk/www/cssmenu/oversigt.php

Du antyder en dropdownmenu, som per definition omfatter
en flad menu (navigationsbjælke) som den du har, men
som har undermenuer til menupunkterne.

Sådanne undermenuer tager form af indlejrede lister.
Sådanne har du ikke nogen af. Og selv det smarteste
JavaScript (eller det smarteste CSS) kan altså ikke
vise noget, der ikke er der.

Jørgen Farum Jensen

Fra : Birgit Holme

Dato : 12-11-08 21:46

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Det er ikke Java men JavaScript. Ville du skrive "bil" hvis
> du mente "billede"?

Jada

okok stavefejl, indrømmet men du forstod mig da

> [...]
> Sådanne har du ikke nogen af. Og selv det smarteste
> JavaScript (eller det smarteste CSS) kan altså ikke

Du har fuldstændig ret i dine observationer og ja på nuværende tidspunkt
kan det godt se ud til at der bliver "skudt gråspurve med kanoner"!!

Grunden til at jeg lader den menu være der nu, er at den ikke er i vejen
(efter at jeg fik den sat det rigtige sted!!) og at det site meget snart
vil blive udviddet og der vil derfor i nær fremtid være brug for
drop-down funktionerne.

Så generalt set vil jeg give dig ret! Men der er mening med galskaben, i
hvertfald lige i denne omgang.