Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Scanning - fra film eller dias
Fra : Per F Andersen

Dato : 25-07-01 13:32

Det som jeg kunne tænke mig at høre jeres erfaringer med er at få analoge
billeder på Internet (og måske også op til en 20X30cm forstørrelse)
Jeg har brugt af og til at scanne fra alm. standardbilleder 10X15cm, men er
nu ikke altid tilfreds med resultatet. Jeg kunne så tænke mig at høre om
nogen har erfaringer med relativ billige negativscannere 1800 dpi eller
måske mindre.
Nævn gerne mærker og modeller!

Jeg er godt klar over, at en meget solid negativscanner a la Nikon Coolscan
III vil være bedre, men den er jo ikke ligefrem billig!

Med venlig hilsen Per

--
Fjern zer
perfa@zzsol.dk

http://www.woorldonline.dk/~perfa : mine indiensbilleder
http://www.grafolog.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-07-01 18:34

Per F Andersen wrote:

> Jeg er godt klar over, at en meget solid negativscanner a la Nikon Coolscan
> III vil være bedre, men den er jo ikke ligefrem billig!

Det handler mere om scannerens D-max end om opløsningen, billige
scannere har sjældent en D-max på over 3.0, og da gode billeder kan have
et dynamisk område helt op til 4.3, så mister man over 25% af billedts
omfang med en billig scanner.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Kim Østrup

Dato : 25-07-01 19:41

Hej Per

Til netbrug er jeg tilfreds med min Agfa E50 - en flatbed med
diasovenlys mv. - som leverer en opløsning på 1200 dpi. En scanning af
et dias på 1200 dpi giver et billede på omkring 2400*1600 pixels hvilket
som regel er rigeligt til nettet - kun hvis der skal beskæres meget er
det for lidt. Jeg kender ikke D-max på min scanner, men den har indtil
videre klaret det meget godt.

Oveni hatten har jeg mig jo en hurtig flatbedscanner - og prisen på hele
herligheden var 2400 kr. - der er nu kommet en E52 der vistnok har endnu
bedre opløsning, men du må læse mere hos Agfa.

Skulle jeg vælge mellem en "dårlig" filmscanner og en god flatbed - så
ville jeg købe E50

Mvh

Kim

Per F Andersen <perfa@zzsol.dk> skrev i en

Fra : Jacob Dinesen

Dato : 25-07-01 21:18

On Wed, 25 Jul 2001 20:40:55 +0200, "Kim Østrup" <kojphoto@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>bedre opløsning, men du må læse mere hos Agfa.
>
>Skulle jeg vælge mellem en "dårlig" filmscanner og en god flatbed - så

Du kan vel ikke lokkes til at lave et scan af både negativet og
printet af det samme billede? og så ligge det til offentlig beskuelse
et eller andet sted uden af have udført alt for mange korrektioner på
det.
Går lidt og overvejer om jeg mon bør købe en flatbed med en diasenhed
eller om jeg skal spare pengene til diasenheden, og så spare sammen
til en dedikeret diasscanner.

--
Jacob Dinesen
icq uin: 20326413

Fra : Kim Østrup

Dato : 25-07-01 21:57

Jacob Dinesen <j@REMOVEcobdinesen.net> skrev i en
SNIP
> [...]
> printet af det samme billede? og så ligge det til offentlig beskuelse
> et eller andet sted uden af have udført alt for mange korrektioner på

Hej Jacob

Jo - men du må lige vente - måske i morgen eller i overmorgen, men så
har jeg også et udemærket testbillede af en mur og har faktisk allerede
scannet som du beskriver, men skal lige ha´ tid.

Men du har vel egentlig mere brug for en scanning af et dias i en
flatbed, og sammenligne den med scanning i en filmscanner - og jeg mener
Rune Baess har lavet sådan en test - men kan ikke huske url´en.

Mvh

Kim

Fra : Kim Østrup

Dato : 28-07-01 15:05

> [...]
> Går lidt og overvejer om jeg mon bør købe en flatbed med en diasenhed
> eller om jeg skal spare pengene til diasenheden, og så spare sammen

Hej Jacob og andre der måtte ha´ interesse.

I dk.binaer finder du nu 2 indlæg fra mig. Scannertestbillede 1 og 2.

Begge billeder stammer fra min Snapscan E50 og er indscanning af
henholdsvis positiv og papirbillede. Der er gemt som jpeg med compr.
faktor 10 - ellers er alt uberørt - selv størrelsen. De fylder hver
omkring 600 kb.

Kommentarer høres gerne.

Mvh

Kim

Fra : Jacob Dinesen

Dato : 30-07-01 20:13

On Sat, 28 Jul 2001 16:04:40 +0200, "Kim Østrup" <kojphoto@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>henholdsvis positiv og papirbillede. Der er gemt som jpeg med compr.
>faktor 10 - ellers er alt uberørt - selv størrelsen. De fylder hver

Første mange tak for du gad gøre det :)
men eh...jeg kan ikke se indlægget i dk.binaer :(

--
Jacob Dinesen
icq uin: 20326413

Fra : Michael

Dato : 25-07-01 22:45

In article <0sE77.175$YE5.24033@news.get2net.dk>, kojphoto@get2net.dk
says...
> [...]
> bedre opløsning, men du må læse mere hos Agfa.
>
> Skulle jeg vælge mellem en "dårlig" filmscanner og en god flatbed - så

Det er måske værd at nævne af Agfa netop har offentliggjort at de ikke
længere vil lave digital kameraer og low-end scannere, men udelukkende
koncentrere sig om high-end scannere.

- Michael

Fra : Kim Østrup

Dato : 26-07-01 09:58

Michael <michael@mlykke.dk> skrev i en

> Det er måske værd at nævne af Agfa netop har offentliggjort at de ikke
> længere vil lave digital kameraer og low-end scannere, men udelukkende
> koncentrere sig om high-end scannere.

Hej Michael

Hvor har du læst det? Agfa E52 er jo netop udsendt - men om det er en
low-end scanner... Tjaee I don´t know. Men med en opløsning bedre end
1200*1200 og en pris formentlig over 2400 kr, så er det måske nærmest
high-end indenfor flatbed scannere.

Mvh

Kim

Fra : Michael

Dato : 26-07-01 20:47

In article <C_Q77.75$Do6.5708@news.get2net.dk>, kojphoto@get2net.dk
says...

> [...]
> low-end scanner... Tjaee I don´t know. Men med en opløsning bedre end
> 1200*1200 og en pris formentlig over 2400 kr, så er det måske nærmest

Læste det her:

http://www.theregister.co.uk/content/54/20507.html

- Michael

Fra : Jørgen Angel

Dato : 25-07-01 22:21

perfa@zzsol.dk,Ny-Internet writes:
>Jeg er godt klar over, at en meget solid negativscanner a la Nikon
>Coolscan
>III vil være bedre, men den er jo ikke ligefrem billig!

Den er udgået. Photographica i Skindergade, København har lige købt
restlageret. De sælger dem for 5.500 inkl moms.

Jørgen