Ændre kontonavn på Macintosh HD ?
Fra : Jens Vesterdahl

Dato : 11-11-08 23:54

Hej gruppe

Jeg har netop anskaffet mig en ny iMac og har overført mine ting fra min
trofaste gamle eMac G4 v.hj.a. overførselsassistenten. Det gik rimeligt
smertefrit, men en enkelt ting har jeg foreløbig opdaget:

Jeg har ikke længere adgang til mine hjemmesider via Apache og URLen
localhost/~minkonto/

Der er sket det, at min konto folderen (på Macintosh HD disken) har fået
navnet på min gamle eMac og ikke det navn, jeg gav min konto. Jeg kan
ikke få lov til at ændre det hverken som admin eller ved andre
krumspring.

Kan man overhovedet ændre det, eller skal jeg oprette en ny konto og
flytte alting derover?

Mvh
Jens

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-11-08 00:08

Jens Vesterdahl <j_e_n_s_@_r_e_m_i_s_e_n_._d_k> wrote:

> [...]
> krumspring.
>
> Kan man overhovedet ændre det, eller skal jeg oprette en ny konto og

Det KAN vist godt lade sig gøre, hvis man er ekspert. Og så er der vist
alligevel nogle ting, der kan gå galt. Jeg er ikke ekspert, så jeg
foretrækker at oprette en ny konto, flytte data over i den og slette den
gamle (evt. efter nogen tid, så jeg er sikker på, at alt er kommet med
over). Det er trods alt ikke så besværligt
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens Vesterdahl

Dato : 12-11-08 00:15

In article <1iq9my1.gtrid11x1d2jzN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> gamle (evt. efter nogen tid, så jeg er sikker på, at alt er kommet med
> over). Det er trods alt ikke så besværligt

Det tænkte jeg nok. Høj bøvlfaktor med indbygget høj risikofaktor ...
Hvis MacOS ikke lader mig ændre det, så er der nok en grund til det.
Nå, det bliver i morgen. Tak for svaret.

Mvh
Jens

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 12-11-08 06:23

Hvis behovet alene er som du beskriver, skal du blot udskifte
http://localhost/~dingamlekonto/
med
http://localhost/~dinnyekonto/

Det forudsætter, at du har de samme ting liggende i mappen Websider
under den nye brugers hjemmemappe som du havde med den gamle bruger.

Med venlig hilsen
Jens Rasmussen

Fra : Jens Vesterdahl

Dato : 12-11-08 19:48

In article
<cb391949-e7e5-44c2-9ae6-199c21f54021@g17g2000prg.googlegroups.com>,
Jens Rasmussen <fimano@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Det forudsætter, at du har de samme ting liggende i mappen Websider
> under den nye brugers hjemmemappe som du havde med den gamle bruger.

Den nye konto har via overførselssassitenten dels fået en reference til
min gamle Macs navn (og det er jeg ikke interesseret i), dels et
mellemrum. hvilket med garanti før eller siden vil give problemer i den
bagved liggende Unix.

Jeg googlede lidt rundt og fandt en opskrift på, hvordan man rent
faktisk kan ændre "short name" og brugermappens navn.
Det er ret simpelt, men involverer en unix kommando, hvor man ændrer det
gamle navn til et nyt. Her stod også noget om det med mellemrum og unix,
det er no-no, men nu var det jo ikke mig, som havde introduceret det
mellemrum ...
Nå, jeg prøvede, og det gik ganske rigtigt galt. Der blev oprettet en ny
konto uden indhold, og min gamle konto var uændret på disken men
utilgængelig som konto. DOH!

Pyt - det var forudset, så jeg slettede blot konti og indhold og tog en
ren Time Machine backup fra den gamle Mac. Den blev så overført til den
nye Mac, hvor der blev oprettet en konto med rigtigt navn og alting
placeret korrekt. Nu virker webbank, men Apache vil stadig ikke lukke
mig ind via localhost/~minkonto/

Jeg hekser videre med det, men forslag er velkomne ...

Mvh
Jens

Fra : Jens Vesterdahl

Dato : 12-11-08 20:23

In article <j_e_n_s_-1274FA.19474312112008@newsbin.cybercity.dk>,
Jens Vesterdahl <j_e_n_s_@_r_e_m_i_s_e_n_._d_k> wrote:

> Jeg hekser videre med det, men forslag er velkomne ...

Allright, så virker det.

I mappen etc/apache2/users lå en .conf fil med et levn fra den gamle
konto, men ikke nogen fra den nye.
Jeg kopierede filen til skrivebordet og ændrede stien i teksten til den
nye bruger, og lagde filen tilbage. Stop-start webdeling, og så kørte
det.

Pyyh - det skulle gå så gnidningsløst, men der er altså enkelte
alvorlige ridser i lakken, Apple. Det er en ommer ...

Mvh
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-11-08 21:39

Jens Vesterdahl <j_e_n_s_@_r_e_m_i_s_e_n_._d_k> wrote:

> Pyyh - det skulle gå så gnidningsløst, men der er altså enkelte
> alvorlige ridser i lakken, Apple. Det er en ommer ...

næh, du skulle blot have kørt overførels assitenten ifbm. den første
opsætnings guide, og ikke bagefter ..

/thomas

Fra : Jens Vesterdahl

Dato : 12-11-08 22:14

In article <1iqbasu.1hsy5d41m2c06sN%thomas@elements.dk>,
thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> næh, du skulle blot have kørt overførels assitenten ifbm. den første
> opsætnings guide, og ikke bagefter ..

Øh ... det var det jeg gjorde, og da satte assistenten mit gamle
computernavn på mappen og ikke mit gamle konto/mappenavn. Det var jo
netop problemet.

Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-11-08 22:49

> [...]

> Øh ... det var det jeg gjorde, og da satte assistenten mit gamle
> computernavn på mappen og ikke mit gamle konto/mappenavn. Det var jo

Hjemmemapper bliver altid oprettet med samme navn som på den gamle
maskine ... med mindre der er noget mærkeligt på den gamle .. hvad hed
dit homedir på den gamle maskine ?

/thomas

Fra : Jens Vesterdahl

Dato : 13-11-08 19:32

In article <1iqbdzg.4rhut62y738gN%thomas@elements.dk>,
> [...]

> Hjemmemapper bliver altid oprettet med samme navn som på den gamle
> maskine ... med mindre der er noget mærkeligt på den gamle .. hvad hed

Det hed jens, og maskinen hed Jens' eMac.
Det nye homedir hed Jens eMac, hvilket som nævnt gik igen flere kritiske
steder, dvs. det var konsekvent gjort.

Mvh
Jens