Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Teleconverter til Nikon
Fra : Lars Hjortø

Dato : 10-11-08 23:25

Hej med jer

Jeg skal have købt mig en GOD tele (prime) til mit D300 og vil i den
forbindelse også købe en teleconverter. Hvor stor forskel er der på Nikon's
egne (TC-xxE) og Kenko's Pro300 serie. Prisen er jo ret forskellig. Er det
kun Kenko's TC'er der kan bruges sammen med Nikon optikker, eller kan f.
eks. Sigma's også bruges? Hvad med de ældre Nikon TC'er? Er de værd at gå
efter evt en brugt?

Venlig hilsen Lars.

Fra : Robert Piil

Dato : 11-11-08 05:21

Lars Hjortø skrev:
> [...]
> optikker, eller kan f. eks. Sigma's også bruges? Hvad med de ældre Nikon
> TC'er? Er de værd at gå efter evt en brugt?

Ifølge din navnebror er der ikke den store forskel på dem 1,4-versionerne:

http://larstroels.dk/tc-test.htm

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : ;o\)-max-

Dato : 11-11-08 10:18

"Robert Piil"

> Ifølge din navnebror er der ikke den store forskel på dem 1,4-versionerne:
>
> http://larstroels.dk/tc-test.htm
>

> --
> Robert Piil

Billederne er vidst lidt rystede - men konklutionen passer med
den de flesta af os har. Kenkoerne er glimrende og kan faktisk
bruges med flere objektiver end Nikon´s/Canon´s egne, og Kenko
snyder kameraet, så man stadig har brug af AF i tilfælde hvor de
andre står af... Kan varmt anbefales. -max-

Fra : Lars Hjortø

Dato : 11-11-08 16:53

Hej

Jeg synes nu det er lidt svært at se noget ud af de billeder. De er meget
rystede. Enten er det med Kenko mere rystet end det med Nikon, eller også er
Nikon bare noget bedre.

Hilsen Lars.

Fra : Gert Nielsen

Dato : 11-11-08 17:29

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospam.post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rystede. Enten er det med Kenko mere rystet end det med Nikon, eller også

Billederne er ikke rystede
Lars ved hvad han gør. Billederne er taget med et tungt stativ og jeg jeg er
100% sikker på at VR er slået fra. Så det er bare resultatet på en gråvejrs
dag.
Exif siger f4,0 og 1/60 og begge rapporterer korrekt f 4,0! Så 70-200 har
været helt åben (2,8).
Ved 2,8 er 70-200 - og specielt på 200mm - blød. Allerede ved f4 er den
super skarp.
Telekonverterene kræver normalt nedblænding med mindst 1 blænde, for at
skarphed og kontrast er ok.

Lars har valgt at vise det dårligst mulige resultat, og med blød belysning.
Måske fordi men her kan se en lille forskel på Nikon og Kenko.
Gert

Fra : Lars Hjortø

Dato : 11-11-08 17:47

Hej Gert.

Ok, tak for "belæringen".

Fra : Kjeld

Dato : 11-11-08 16:23

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospam.post2.tele.dk> wrote in message
> [...]
> optikker, eller kan f. eks. Sigma's også bruges? Hvad med de ældre Nikon
> TC'er? Er de værd at gå efter evt en brugt?

Hvad sker der med billedkvaliteten hvis man bruger TC-1.4 på et fullframe
kamera som D3 ?

/Kjeld

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-11-08 17:16

Kjeld wrote:

> Hvad sker der med billedkvaliteten hvis man bruger TC-1.4 på et fullframe
> kamera som D3 ?

PIxels er større, sensoren er større, så de optiske fejl bliver ikke
helt så tydelige, som ved en mindre sensor med samme antal pixels.

Bo //

Fra : BRSF-DK

Dato : 12-11-08 08:02

> [...]
> optikker, eller kan f. eks. Sigma's også bruges? Hvad med de ældre Nikon
> TC'er? Er de værd at gå efter evt en brugt?

Vedr. kompatibilitet mellem Nikons telekonvertere og deres objektiver er det
ikke alle som kan bruges fuldt ud på alle objektiver.

Du kan se en oversigt over hvilke TC til hvilke objektiver her

http://fotohobby.dk/Bjarne_foto_hobby.htm#Objektiver_-_generelt

Bjarne Fahnøe
6855 Outrup
www.fahnoe.dk - www.fotohobby.dk - www.news.fotohobby.dk