/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Nye harddisk i G4
Fra : Jørgen Angel


Dato : 10-11-08 15:25



Når jeg har opgraderet fra OS9 til OS10 vil jeg gerne have nogle nye,
friske harddiske i.
I dag bruger jeg åbenbart noget der hedder ATA.
Nu hedder diske noget med et bogstav foran ATA. Hvilken skal jeg bruge?
Er det rigtigt at man kun kan se 120GB uanset diskens størrelse? Eller
har jeg blandet noget med SCSI ind i det?










 
 
Lyrik (10-11-2008)
Kommentar
Fra : Lyrik


Dato : 10-11-08 15:42


""Jørgen Angel"" <angelFJERN@inet.uni2.dk> skrev i meddelelsen
news:1iq745q.1aux5yu1o47j14N%angelFJERN@inet.uni2.dk...
>
>
> Når jeg har opgraderet fra OS9 til OS10 vil jeg gerne have nogle nye,
> friske harddiske i.
> I dag bruger jeg åbenbart noget der hedder ATA.
,,,,,,,,,,,,,
Ja og det skal du blive ved med.
Kan du overhovedet få nogen? Selv udbudet i nyere SATAdiske til min MacBook
for eksempel synes utrolig magert. Det, man må nærmest sige lykkedes, at få
fat i en 250GB Sata "med opbydelsen af mine sidste kræfter."

Jeg tvivler på at du overhovedet kan få fat på 1 eneste. Men nu må du se!
God jagt! Jeg tror du skal lade tillægskravene gå i glemmebogen og
koncentrere hele dit intellekt om bare at få fat på et eneste ATA-drev til
din G4!

Hilsen
Jens


Thomas von Hassel (10-11-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 10-11-08 15:47

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> ""Jørgen Angel"" <angelFJERN@inet.uni2.dk> skrev i meddelelsen
> news:1iq745q.1aux5yu1o47j14N%angelFJERN@inet.uni2.dk...
> >
> >
> > Når jeg har opgraderet fra OS9 til OS10 vil jeg gerne have nogle nye,
> > friske harddiske i.
> > I dag bruger jeg åbenbart noget der hedder ATA.
> ,,,,,,,,,,,,,
> Ja og det skal du blive ved med.
> Kan du overhovedet få nogen? Selv udbudet i nyere SATAdiske til min MacBook
> for eksempel synes utrolig magert. Det, man må nærmest sige lykkedes, at få
> fat i en 250GB Sata "med opbydelsen af mine sidste kræfter."
>
> Jeg tvivler på at du overhovedet kan få fat på 1 eneste. Men nu må du se!
> God jagt! Jeg tror du skal lade tillægskravene gå i glemmebogen og
> koncentrere hele dit intellekt om bare at få fat på et eneste ATA-drev til
> din G4!

du kan godt få alm. ATA diske ...

/thomas

Thorbjørn Ravn Ande~ (10-11-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ande~


Dato : 10-11-08 17:51

Lyrik skrev:
>
> ""Jørgen Angel"" <angelFJERN@inet.uni2.dk> skrev i meddelelsen
> news:1iq745q.1aux5yu1o47j14N%angelFJERN@inet.uni2.dk...
>>
>>
>> NÃ¥r jeg har opgraderet fra OS9 til OS10 vil jeg gerne have nogle nye,
>> friske harddiske i.
>> I dag bruger jeg åbenbart noget der hedder ATA.
> ,,,,,,,,,,,,,
> Ja og det skal du blive ved med.
> Kan du overhovedet få nogen? Selv udbudet i nyere SATAdiske til min
> MacBook for eksempel synes utrolig magert. Det, man må nærmest sige
> lykkedes, at få fat i en 250GB Sata "med opbydelsen af mine sidste
> kræfter."

Er det ikke en stationær Jørgen har? Så forholder det sig en del
anderledes :)

Morten Lind (10-11-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 10-11-08 18:02

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:

> > Ja og det skal du blive ved med.
> > Kan du overhovedet få nogen? Selv udbudet i nyere SATAdiske til min
> > MacBook for eksempel synes utrolig magert. Det, man må nærmest sige
> > lykkedes, at få fat i en 250GB Sata "med opbydelsen af mine sidste
> > kræfter."
>
> Er det ikke en stationær Jørgen har? Så forholder det sig en del
> anderledes :)

Jo, men alle de nye mennesker er i troen fast forankret, at alle
benytter bærbare pc´ere, tsk, tsk.

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Jørgen Angel (10-11-2008)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 10-11-08 18:32

Morten Lind <mortenlind@gmail.com> wrote:

> Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:
>
> > > Ja og det skal du blive ved med.
> > > Kan du overhovedet få nogen? Selv udbudet i nyere SATAdiske til min
> > > MacBook for eksempel synes utrolig magert. Det, man må nærmest sige
> > > lykkedes, at få fat i en 250GB Sata "med opbydelsen af mine sidste
> > > kræfter."
> >
> > Er det ikke en stationær Jørgen har? Så forholder det sig en del
> > anderledes :)
>
> Jo, men alle de nye mennesker er i troen fast forankret, at alle
> benytter bærbare pc´ere, tsk, tsk.
>

Har ikke en bærbar, men søger (som du ved, Morten) en okay en til at
bruge til mail mv i sommerhuset. Du sagde du nok havde en til mig, men
så hørte jeg ikke mere fra dig. Men det er en hel anden historie.


Morten Lind (10-11-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 10-11-08 18:51

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> Har ikke en bærbar, men søger (som du ved, Morten) en okay en til at
> bruge til mail mv i sommerhuset. Du sagde du nok havde en til mig, men
> så hørte jeg ikke mere fra dig. Men det er en hel anden historie.

Ups! Glemme, glemme, klaps, klaps.....nu har tøserne jo sat sig på det
hele.....satans - men jeg har noget gammelt skrammel, hmm, nej - dét vil
jeg trods alt ikke byde dig.

Det er jeg s´gu´ ked af, Jørgen, men jeg har svedt alt ud om det

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thorbjørn Ravn Ande~ (10-11-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ande~


Dato : 10-11-08 18:42

Morten Lind skrev:

> Jo, men alle de nye mennesker er i troen fast forankret, at alle
> benytter bærbare pc´ere, tsk, tsk.

Det er jo fordi de kan huske hvor de stiller dem Jeg har luret du
skal have alle de Mac'er for så er der altid en i dit synsfelt!

Morten Lind (10-11-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 10-11-08 18:52

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:

> > Jo, men alle de nye mennesker er i troen fast forankret, at alle
> > benytter bærbare pc´ere, tsk, tsk.
>
> Det er jo fordi de kan huske hvor de stiller dem Jeg har luret du
> skal have alle de Mac'er for så er der altid en i dit synsfelt!



M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Jørgen Angel (10-11-2008)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 10-11-08 18:32

=?UTF-8?B?VGhvcmJqw7hybiBSYXZuIEFuZGVyc2Vu?= <nospam0002@gmail.com>
wrote:

> Lyrik skrev:
> >
> > ""Jørgen Angel"" <angelFJERN@inet.uni2.dk> skrev i meddelelsen
> > news:1iq745q.1aux5yu1o47j14N%angelFJERN@inet.uni2.dk...
> >>
> >>
> >> NÃ¥r jeg har opgraderet fra OS9 til OS10 vil jeg gerne have nogle nye,
> >> friske harddiske i.
> >> I dag bruger jeg åbenbart noget der hedder ATA.
> > ,,,,,,,,,,,,,
> > Ja og det skal du blive ved med.
> > Kan du overhovedet få nogen? Selv udbudet i nyere SATAdiske til min
> > MacBook for eksempel synes utrolig magert. Det, man må nærmest sige
> > lykkedes, at få fat i en 250GB Sata "med opbydelsen af mine sidste
> > kræfter."
>
> Er det ikke en stationær Jørgen har? Så forholder det sig en del
> anderledes :)

Du ka' tro den er stationær. Den både fylder og vejer.

Jon (10-11-2008)
Kommentar
Fra : Jon


Dato : 10-11-08 15:49

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> Når jeg har opgraderet fra OS9 til OS10 vil jeg gerne have nogle nye,
> friske harddiske i.
> I dag bruger jeg åbenbart noget der hedder ATA.

Det stemmer nok.

> Nu hedder diske noget med et bogstav foran ATA. Hvilken skal jeg bruge?

I utgangspunktet ATA. Det finnes nok sATA innstikkskort til din G4 -
tror jeg - men der er også spørsmål om drivere og denslags. Sjekk f.eks.
denne siden (norsk) <http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10212> for å se
hva jeg mener, og gå inn på hvert produkt for å se om de kan brukes med
Mac. Det ser dårlig ut på papiret, men det hender jo at slike
spesifikasjoner ikke taler den hele og fulle sannhet. YMMV.

Sjekk så hva du kan få tak i i Danmark.

Alternativet er å satse videre på Ultra ATA/IDE, som det allerede er i
maskinen, evt. via separat kontroller. Det kan være en god ide. Se
nedenfor.

> Er det rigtigt at man kun kan se 120GB uanset diskens størrelse? Eller
> har jeg blandet noget med SCSI ind i det?

Ikke SCSI, men svjv. den innebygde ATA-kontrolleren på en G4. Den har en
slik begrensning. Med et separat ATA kontrollerkort vil du kunne overgå
120GB-grensen, og få bedre hastighet for en rimelig penge.

Se <http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1756423&tstart=0>
eller andre links på denne søkesiden:
<http://preview.tinyurl.com/5ztnrd>.
--
/Jon
For contact info, run the following in Terminal:
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Thomas von Hassel (10-11-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 10-11-08 15:57

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:
>
> > Når jeg har opgraderet fra OS9 til OS10 vil jeg gerne have nogle nye,
> > friske harddiske i.
> > I dag bruger jeg åbenbart noget der hedder ATA.
>
> Det stemmer nok.
>
> > Nu hedder diske noget med et bogstav foran ATA. Hvilken skal jeg bruge?
>
> I utgangspunktet ATA. Det finnes nok sATA innstikkskort til din G4 -
> tror jeg - men der er også spørsmål om drivere og denslags. Sjekk f.eks.
> denne siden (norsk) <http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10212> for å se
> hva jeg mener, og gå inn på hvert produkt for å se om de kan brukes med
> Mac. Det ser dårlig ut på papiret, men det hender jo at slike
> spesifikasjoner ikke taler den hele og fulle sannhet. YMMV.
>
> Sjekk så hva du kan få tak i i Danmark.
>
> Alternativet er å satse videre på Ultra ATA/IDE, som det allerede er i
> maskinen, evt. via separat kontroller. Det kan være en god ide. Se
> nedenfor.
>
> > Er det rigtigt at man kun kan se 120GB uanset diskens størrelse? Eller
> > har jeg blandet noget med SCSI ind i det?
>
> Ikke SCSI, men svjv. den innebygde ATA-kontrolleren på en G4. Den har en
> slik begrensning. Med et separat ATA kontrollerkort vil du kunne overgå
> 120GB-grensen, og få bedre hastighet for en rimelig penge.
>
> Se <http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1756423&tstart=0>
> eller andre links på denne søkesiden:
> <http://preview.tinyurl.com/5ztnrd>.

Jeg vil nok bare finde en 80GB ATA disk og så lade det være ved det ..
det er næsten ikke værd at smide alt for meget mere udstyr i en så
gammel maskine .. den er ved at være der hvor f.eks. strømforsyninger
begydner at ryge ..

/thomas


Jørgen Angel (10-11-2008)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 10-11-08 16:09

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Jeg vil nok bare finde en 80GB ATA disk og så lade det være ved det ..
> det er næsten ikke værd at smide alt for meget mere udstyr i en så
> gammel maskine .. den er ved at være der hvor f.eks. strømforsyninger
> begydner at ryge ..
>
> /thomas

Der sidder en 80GB og en 120GB i nu. Det var for at få nogle friske. Og
gerne større.
Det lyder ikke godt med rygende strømforsyning. Kender en der vist er
ved at skrotte en godt brugt G4. Skal jeg sikre mig den strømforsyning
som reserve?


Erik Richard Sørense~ (10-11-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 10-11-08 16:43



Jørgen Angel wrote:
> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>
>> Jeg vil nok bare finde en 80GB ATA disk og så lade det være ved det ..
>> det er næsten ikke værd at smide alt for meget mere udstyr i en så
>> gammel maskine .. den er ved at være der hvor f.eks. strømforsyninger
>> begydner at ryge ..
>>
>> /thomas
>
> Der sidder en 80GB og en 120GB i nu. Det var for at få nogle friske. Og
> gerne større.

Se også mit svar...

> Det lyder ikke godt med rygende strømforsyning. Kender en der vist er
> ved at skrotte en godt brugt G4. Skal jeg sikre mig den strømforsyning
> som reserve?

Hvis det er samme model, - såvidt jeg kan se af de data, du opgiver, er
din en GigabitEthernet, og så kan du bruge næsten alt fra en Sawtooth G4
AGP 350-550mhz, - så det kune godt være en idé at have de som reserve, -
men som jeg skriver, så er det sjælden, det er strømforsyningen, der
står af på de modeller....

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jørgen Angel (10-11-2008)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 10-11-08 16:53

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Jørgen Angel wrote:
> > Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
> >
> >> Jeg vil nok bare finde en 80GB ATA disk og så lade det være ved det ..
> >> det er næsten ikke værd at smide alt for meget mere udstyr i en så
> >> gammel maskine .. den er ved at være der hvor f.eks. strømforsyninger
> >> begydner at ryge ..
> >>
> >> /thomas
> >
> > Der sidder en 80GB og en 120GB i nu. Det var for at få nogle friske. Og
> > gerne større.
>
> Se også mit svar...
>
> > Det lyder ikke godt med rygende strømforsyning. Kender en der vist er
> > ved at skrotte en godt brugt G4. Skal jeg sikre mig den strømforsyning
> > som reserve?
>
> Hvis det er samme model, - såvidt jeg kan se af de data, du opgiver, er
> din en GigabitEthernet, og så kan du bruge næsten alt fra en Sawtooth G4
> AGP 350-550mhz, - så det kune godt være en idé at have de som reserve, -
> men som jeg skriver, så er det sjælden, det er strømforsyningen, der
> står af på de modeller....
>
> mvh. Erik Richard

Jeg er ikke engang klar over om der stadig er harddisk i. Hvis ikke kan
man ikke starte og køre SystemProfiler. Er der andre måder at se hvilken
model der er tale om?


Erik Richard Sørense~ (10-11-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 10-11-08 17:10


Jørgen Angel wrote:
> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>> Hvis det er samme model, - såvidt jeg kan se af de data, du opgiver, er
>> din en GigabitEthernet, og så kan du bruge næsten alt fra en Sawtooth G4
>> AGP 350-550mhz, - så det kune godt være en idé at have de som reserve, -
>> men som jeg skriver, så er det sjælden, det er strømforsyningen, der
>> står af på de modeller....
>
> Jeg er ikke engang klar over om der stadig er harddisk i. Hvis ikke kan
> man ikke starte og køre SystemProfiler. Er der andre måder at se hvilken
> model der er tale om?

Jo, hvis der er et DVD drev, kan du endda starte fra oS X op til og med
10.4.x og så kontrollere gennem systemprofil. Hvis der kun er CD drev,
kan du sagtens starte fra en OS 9.x CD og igen se systemets profil...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jørgen Angel (10-11-2008)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 10-11-08 16:09

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> > > Nu hedder diske noget med et bogstav foran ATA. Hvilken skal jeg bruge?
> >
> > I utgangspunktet ATA. Det finnes nok sATA innstikkskort til din G4 -

Det lyder kompliceret med indstikskort. Spørgsmålet er om jeg har plads
for de kort der i til ekstra USB og FireWire...

Erik Richard Sørense~ (10-11-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 10-11-08 16:22



Thomas von Hassel wrote:
> Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:
>
>> Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:
>>
>>> Når jeg har opgraderet fra OS9 til OS10 vil jeg gerne have nogle nye,
>>> friske harddiske i.
>>> I dag bruger jeg åbenbart noget der hedder ATA.
>> Det stemmer nok.
>>
>>> Nu hedder diske noget med et bogstav foran ATA. Hvilken skal jeg bruge?
>> I utgangspunktet ATA. Det finnes nok sATA innstikkskort til din G4 -
>> tror jeg - men der er også spørsmål om drivere og denslags. Sjekk f.eks.
>> denne siden (norsk) <http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10212> for å se
>> hva jeg mener, og gå inn på hvert produkt for å se om de kan brukes med
>> Mac. Det ser dårlig ut på papiret, men det hender jo at slike
>> spesifikasjoner ikke taler den hele og fulle sannhet. YMMV.
>>
>> Sjekk så hva du kan få tak i i Danmark.
>>
>> Alternativet er å satse videre på Ultra ATA/IDE, som det allerede er i
>> maskinen, evt. via separat kontroller. Det kan være en god ide. Se
>> nedenfor.
>>
>>> Er det rigtigt at man kun kan se 120GB uanset diskens størrelse? Eller
>>> har jeg blandet noget med SCSI ind i det?
>> Ikke SCSI, men svjv. den innebygde ATA-kontrolleren på en G4. Den har en
>> slik begrensning. Med et separat ATA kontrollerkort vil du kunne overgå
>> 120GB-grensen, og få bedre hastighet for en rimelig penge.
>>
>> Se <http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1756423&tstart=0>
>> eller andre links på denne søkesiden:
>> <http://preview.tinyurl.com/5ztnrd>.
>
> Jeg vil nok bare finde en 80GB ATA disk og så lade det være ved det ..
> det er næsten ikke værd at smide alt for meget mere udstyr i en så
> gammel maskine .. den er ved at være der hvor f.eks. strømforsyninger
> begydner at ryge ..

Det kommer minsandten da an på, hvad man har brug for! - Og så er det
altså ikke strømforsyningen, der er kritisk på den serie. - Sker der
noget, så er det PMU'en, der har en svaghed, og hvis det er en Rev.A, så
har visse bundkortserier et problem med USB controlleren, men når Jørgen
har kørt med den så længe, han nu har, så ville USB problemet have vist
sig på nuværende tidspunkt.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (10-11-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 10-11-08 16:23

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Thomas von Hassel wrote:
> > Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:
> >
> >> Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:
> >>
> >>> Når jeg har opgraderet fra OS9 til OS10 vil jeg gerne have nogle nye,
> >>> friske harddiske i.
> >>> I dag bruger jeg åbenbart noget der hedder ATA.
> >> Det stemmer nok.
> >>
> >>> Nu hedder diske noget med et bogstav foran ATA. Hvilken skal jeg bruge?
> >> I utgangspunktet ATA. Det finnes nok sATA innstikkskort til din G4 -
> >> tror jeg - men der er også spørsmål om drivere og denslags. Sjekk f.eks.
> >> denne siden (norsk) <http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10212> for å se
> >> hva jeg mener, og gå inn på hvert produkt for å se om de kan brukes med
> >> Mac. Det ser dårlig ut på papiret, men det hender jo at slike
> >> spesifikasjoner ikke taler den hele og fulle sannhet. YMMV.
> >>
> >> Sjekk så hva du kan få tak i i Danmark.
> >>
> >> Alternativet er å satse videre på Ultra ATA/IDE, som det allerede er i
> >> maskinen, evt. via separat kontroller. Det kan være en god ide. Se
> >> nedenfor.
> >>
> >>> Er det rigtigt at man kun kan se 120GB uanset diskens størrelse? Eller
> >>> har jeg blandet noget med SCSI ind i det?
> >> Ikke SCSI, men svjv. den innebygde ATA-kontrolleren på en G4. Den har en
> >> slik begrensning. Med et separat ATA kontrollerkort vil du kunne overgå
> >> 120GB-grensen, og få bedre hastighet for en rimelig penge.
> >>
> >> Se <http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1756423&tstart=0>
> >> eller andre links på denne søkesiden:
> >> <http://preview.tinyurl.com/5ztnrd>.
> >
> > Jeg vil nok bare finde en 80GB ATA disk og så lade det være ved det ..
> > det er næsten ikke værd at smide alt for meget mere udstyr i en så
> > gammel maskine .. den er ved at være der hvor f.eks. strømforsyninger
> > begydner at ryge ..
>
> Det kommer minsandten da an på, hvad man har brug for! - Og så er det
> altså ikke strømforsyningen, der er kritisk på den serie. - Sker der
> noget, så er det PMU'en, der har en svaghed, og hvis det er en Rev.A, så
> har visse bundkortserier et problem med USB controlleren, men når Jørgen
> har kørt med den så længe, han nu har, så ville USB problemet have vist
> sig på nuværende tidspunkt.

Jaja .. men nu har jeg efterhånden slæbt en del G4 fra den generation på
elektronikskrot med hhv. døde bundkort og PSU så jeg tænke jeg ville
komme med en venlig advarsel ..


/thomas

Jørgen Angel (10-11-2008)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 10-11-08 16:32

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Det kommer minsandten da an på, hvad man har brug for! - Og så er det
> altså ikke strømforsyningen, der er kritisk på den serie. - Sker der
> noget, så er det PMU'en, der har en svaghed, og hvis det er en Rev.A, så
> har visse bundkortserier et problem med USB controlleren, men når Jørgen
> har kørt med den så længe, han nu har, så ville USB problemet have vist
> sig på nuværende tidspunkt.
>
> mvh. Erik Richard

Som nævnt andet sted er der en ven der muligvis skrotter en meget brugt
G4. Skal jeg nappe den for at have en ekstra strømforsyning, PMU,
bundkort og hvad det nu altsammen hedder?
Hvad hvis min er Rev.A og hans Rev.B (eller omvendt) - kan jeg så ikke
bruge delene? Hvodan ser man om det er A eller B eller...


Erik Richard Sørense~ (10-11-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 10-11-08 16:56



Jørgen Angel wrote:
> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>
>> Det kommer minsandten da an på, hvad man har brug for! - Og så er det
>> altså ikke strømforsyningen, der er kritisk på den serie. - Sker der
>> noget, så er det PMU'en, der har en svaghed, og hvis det er en Rev.A, så
>> har visse bundkortserier et problem med USB controlleren, men når Jørgen
>> har kørt med den så længe, han nu har, så ville USB problemet have vist
>> sig på nuværende tidspunkt.
>>
>> mvh. Erik Richard
>
> Som nævnt andet sted er der en ven der muligvis skrotter en meget brugt
> G4. Skal jeg nappe den for at have en ekstra strømforsyning, PMU,
> bundkort og hvad det nu altsammen hedder?
> Hvad hvis min er Rev.A og hans Rev.B (eller omvendt) - kan jeg så ikke
> bruge delene? Hvodan ser man om det er A eller B eller...

De er fuldt ud kompatible. Rev.nr. står på strømforsyningen og
bundkortet, men på bundkortet står det desværre på den side, der vender
ud mod kabinettet, så man ikke umiddelbart kan se det. Men de passer
100% sammen. - Fx. sidder også både Firewire og USB modulerne med en
lille ledning på bundkortet, så hvis en USB port står af, så er det bare
at løsne to skruer og skifte dem om, - så kan du få den for en god
flaske rødvin, så nup den.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Morten Lind (11-11-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 11-11-08 05:22

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> Som nævnt andet sted er der en ven der muligvis skrotter en meget brugt
> G4. Skal jeg nappe den for at have en ekstra strømforsyning, PMU,
> bundkort og hvad det nu altsammen hedder?
> Hvad hvis min er Rev.A og hans Rev.B (eller omvendt) - kan jeg så ikke
> bruge delene? Hvodan ser man om det er A eller B eller...

Nap du bare den, Jørgen. Min G4s (733/DA) strømforsyning døde efter et
elektricitetsudfald - overgravet kabel.

Tre muligheder: Smide maskinen væk, købe en strømforsyning i England til
kr.: 2000,- eller skaffe en reservedelsmaskine.

Jeg valgte det sidste, og maskinen kører stadig upåklageligt - den er
fra 2001.

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Jørgen Angel (11-11-2008)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 11-11-08 10:52

Morten Lind <mortenlind@gmail.com> wrote:

> Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:
>
> > Som nævnt andet sted er der en ven der muligvis skrotter en meget brugt
> > G4. Skal jeg nappe den for at have en ekstra strømforsyning, PMU,
> > bundkort og hvad det nu altsammen hedder?
> > Hvad hvis min er Rev.A og hans Rev.B (eller omvendt) - kan jeg så ikke
> > bruge delene? Hvodan ser man om det er A eller B eller...
>
> Nap du bare den, Jørgen. Min G4s (733/DA) strømforsyning døde efter et
> elektricitetsudfald - overgravet kabel.
>
> Tre muligheder: Smide maskinen væk, købe en strømforsyning i England til
> kr.: 2000,- eller skaffe en reservedelsmaskine.
>
> Jeg valgte det sidste, og maskinen kører stadig upåklageligt - den er
> fra 2001.
>
> M.

Jamen så napper jeg. Han har også noget G3. Hvis der nu skulle sidde et
par store klodser i sådan en, kan jeg så bruge dem i min G4?


Erik Richard Sørense~ (11-11-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 11-11-08 11:31


Jørgen Angel wrote:
> Jamen så napper jeg. Han har også noget G3. Hvis der nu skulle sidde et
> par store klodser i sådan en, kan jeg så bruge dem i min G4?

Ja og nej... Hvis det er noget Beige G3 med PC-66 RAM, kan du ikke bruge
det i en G4. Hvis det er en B6W G3 med std. PC-100, kan det oftest
bruges i en G4 PCIGraphics, Sawtooth AGP og GigabitEthernet. Nogle B&W
G3 blev underligt nok leveret med en bestemt type single-sided PC-100
klods, der ikke vil køre i G4, men er det std. PC-133, kan det altid
bruges i de ældre G4. - Men du får nok ikke meget ud af det, da både
Beige og B&W G3 kun kunne køre med 256mb moduler.

mvh. Erik Ricard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jørgen Angel (11-11-2008)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 11-11-08 12:00

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Jørgen Angel wrote:
> > Jamen så napper jeg. Han har også noget G3. Hvis der nu skulle sidde et
> > par store klodser i sådan en, kan jeg så bruge dem i min G4?
>
> Ja og nej... Hvis det er noget Beige G3 med PC-66 RAM, kan du ikke bruge
> det i en G4. Hvis det er en B6W G3 med std. PC-100, kan det oftest
> bruges i en G4 PCIGraphics, Sawtooth AGP og GigabitEthernet. Nogle B&W
> G3 blev underligt nok leveret med en bestemt type single-sided PC-100
> klods, der ikke vil køre i G4, men er det std. PC-133, kan det altid
> bruges i de ældre G4. - Men du får nok ikke meget ud af det, da både
> Beige og B&W G3 kun kunne køre med 256mb moduler.
>
> mvh. Erik Ricard

Tak for dit svar.
Det er de stærkt (lyse)blå G3. Men hvis max er 256, dur det ikke til at
få max RAM i min maskine.
J

Morten Lind (11-11-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 11-11-08 15:04

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> Tak for dit svar.
> Det er de stærkt (lyse)blå G3. Men hvis max er 256, dur det ikke til at
> få max RAM i min maskine.
> J

Men RAM koster jo ikke noget.....jeg har lige købt 8 GB ECC RAM til min
G5 - pris, moms, fragt, fragtforsikring og tre ugers kredit: 1500,- kr.

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Jørgen Angel (11-11-2008)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 11-11-08 17:22

Morten Lind <mortenlind@gmail.com> wrote:

> Men RAM koster jo ikke noget.....jeg har lige købt 8 GB ECC RAM til min
> G5 - pris, moms, fragt, fragtforsikring og tre ugers kredit: 1500,- kr.
>
> M.

Du har sikkert ret. Måske kan sådan nogle RAM-klodser blive gamle og
trætte (som os andre). Med en pris på 219,- + moms for en 512, er det
ikke værd at risikere noget.
J

Jørgen Angel (10-11-2008)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 10-11-08 16:32

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

>
> Jeg vil nok bare finde en 80GB ATA disk og så lade det være ved det ..
> det er næsten ikke værd at smide alt for meget mere udstyr i en så
> gammel maskine .. den er ved at være der hvor f.eks. strømforsyninger
> begydner at ryge ..
>
> /thomas

Når du siger "begynder at ryge" er så at ryge sig en tur - eller med røg
ud af maskinen??


Thomas von Hassel (10-11-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 10-11-08 16:36

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>
> >
> > Jeg vil nok bare finde en 80GB ATA disk og så lade det være ved det ..
> > det er næsten ikke værd at smide alt for meget mere udstyr i en så
> > gammel maskine .. den er ved at være der hvor f.eks. strømforsyninger
> > begydner at ryge ..
> >
> > /thomas
>
> Når du siger "begynder at ryge" er så at ryge sig en tur - eller med røg
> ud af maskinen??

"ryge" som i går død, defekt, i stykker ...

/thomas


Jørgen Angel (10-11-2008)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 10-11-08 16:53

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:
>
> > Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
> >
> > >
> > > Jeg vil nok bare finde en 80GB ATA disk og så lade det være ved det ..
> > > det er næsten ikke værd at smide alt for meget mere udstyr i en så
> > > gammel maskine .. den er ved at være der hvor f.eks. strømforsyninger
> > > begydner at ryge ..
> > >
> > > /thomas
> >
> > Når du siger "begynder at ryge" er så at ryge sig en tur - eller med røg
> > ud af maskinen??
>
> "ryge" som i går død, defekt, i stykker ...
>

Pyha. Selvom det er slemt nok, ville det være værre hvis der stod røg ud
af maskinen mens man lavede kaffe...

Erik Richard Sørense~ (10-11-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 10-11-08 16:10



Jørgen Angel wrote:
>
> Når jeg har opgraderet fra OS9 til OS10 vil jeg gerne have nogle nye,
> friske harddiske i.
> I dag bruger jeg åbenbart noget der hedder ATA.
> Nu hedder diske noget med et bogstav foran ATA. Hvilken skal jeg bruge?
> Er det rigtigt at man kun kan se 120GB uanset diskens størrelse? Eller
> har jeg blandet noget med SCSI ind i det?

Hvis det er samme maskine - altså din 533mhz, skal du stadig bruge
almindelig ATA-100/ATA-133, og max. grænsen er stadig 127gb på disk.
Dvs., du kan max. køre med 3x120gb diske i maskinen (2x120gb, hvis der
også er zip drev i). Men du vil godt kunne sætte fx. en 500gb ekstern
Firewire disk til den og bruge alle 500gb. - Selvfølgelig kan du godt
sætte større ATA diske i, men i formatteringen vil du så få en
begrænsning på de 127gb med masser af spildplads på diskene, hvis du
bruger større diske...

Du kan også sætte en SATA controller i maskinen og derved komme ud over
127gb grænsen. Acard, Promise, PowerLogix og Sonnet laver sådanne
controllre, men de er halvdyre, - så den billigste løsning vil være fx.
2-3 interne diske på de 120gb + en stor 500gb ekstern Firewire disk. -
Fx. kan du få et blæserkølet Weiland Firewire kabinet til SATA diske til
299kr. + en 500gb Seagate ST3500820AS 7200rpm/32mb cache SATA HD til
579kr. hos www.midtdata.dk.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jørgen Angel (10-11-2008)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 10-11-08 16:41

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Jørgen Angel wrote:
> >
> > Når jeg har opgraderet fra OS9 til OS10 vil jeg gerne have nogle nye,
> > friske harddiske i.
> > I dag bruger jeg åbenbart noget der hedder ATA.
> > Nu hedder diske noget med et bogstav foran ATA. Hvilken skal jeg bruge?
> > Er det rigtigt at man kun kan se 120GB uanset diskens størrelse? Eller
> > har jeg blandet noget med SCSI ind i det?
>
> Hvis det er samme maskine - altså din 533mhz,
Ja, det er en og samme maskine.



>
> Du kan også sætte en SATA controller i maskinen og derved komme ud over
> 127gb grænsen. Acard, Promise, PowerLogix og Sonnet laver sådanne
> controllre, men de er halvdyre, - så den billigste løsning vil være fx.
> 2-3 interne diske på de 120gb + en stor 500gb ekstern Firewire disk. -

Eksterne HDere er min plan B. Seagate laver en der vist både kører
FireWire og USB.

Erik Richard Sørense~ (10-11-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 10-11-08 17:03



Jørgen Angel wrote:
> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>
>> Jørgen Angel wrote:
>>> Når jeg har opgraderet fra OS9 til OS10 vil jeg gerne have nogle nye,
>>> friske harddiske i.
>>> I dag bruger jeg åbenbart noget der hedder ATA.
>>> Nu hedder diske noget med et bogstav foran ATA. Hvilken skal jeg bruge?
>>> Er det rigtigt at man kun kan se 120GB uanset diskens størrelse? Eller
>>> har jeg blandet noget med SCSI ind i det?
>> Hvis det er samme maskine - altså din 533mhz,
> Ja, det er en og samme maskine.
>
>
>
>> Du kan også sætte en SATA controller i maskinen og derved komme ud over
>> 127gb grænsen. Acard, Promise, PowerLogix og Sonnet laver sådanne
>> controllre, men de er halvdyre, - så den billigste løsning vil være fx.
>> 2-3 interne diske på de 120gb + en stor 500gb ekstern Firewire disk. -
>
> Eksterne HDere er min plan B. Seagate laver en der vist både kører
> FireWire og USB.

Jeg ville selv vælge at købe løst kabinet og disk og så montere det, som
jeg beskriver det. Vælg Firewire. - USB på den serie G4 er kun USB 1.1,
og det er dræbende langsom, - også selvom du sætter et USB 2.0 PCI kort i...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jørgen Angel (10-11-2008)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 10-11-08 17:36

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Jørgen Angel wrote:
> > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
> >
> >> Jørgen Angel wrote:
> >>> Når jeg har opgraderet fra OS9 til OS10 vil jeg gerne have nogle nye,
> >>> friske harddiske i.
> >>> I dag bruger jeg åbenbart noget der hedder ATA.
> >>> Nu hedder diske noget med et bogstav foran ATA. Hvilken skal jeg bruge?
> >>> Er det rigtigt at man kun kan se 120GB uanset diskens størrelse? Eller
> >>> har jeg blandet noget med SCSI ind i det?
> >> Hvis det er samme maskine - altså din 533mhz,
> > Ja, det er en og samme maskine.
> >
> >
> >
> >> Du kan også sætte en SATA controller i maskinen og derved komme ud over
> >> 127gb grænsen. Acard, Promise, PowerLogix og Sonnet laver sådanne
> >> controllre, men de er halvdyre, - så den billigste løsning vil være fx.
> >> 2-3 interne diske på de 120gb + en stor 500gb ekstern Firewire disk. -
> >
> > Eksterne HDere er min plan B. Seagate laver en der vist både kører
> > FireWire og USB.
>
> Jeg ville selv vælge at købe løst kabinet og disk og så montere det, som
> jeg beskriver det. Vælg Firewire. - USB på den serie G4 er kun USB 1.1,
> og det er dræbende langsom, - også selvom du sætter et USB 2.0 PCI kort i...

Det var endnu en nyttig information. Tak.
Jørgen

Thorbjørn Ravn Ande~ (10-11-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ande~


Dato : 10-11-08 17:50

Jørgen Angel skrev:
>
> NÃ¥r jeg har opgraderet fra OS9 til OS10 vil jeg gerne have nogle nye,
> friske harddiske i.
> I dag bruger jeg åbenbart noget der hedder ATA.
> Nu hedder diske noget med et bogstav foran ATA. Hvilken skal jeg bruge?
> Er det rigtigt at man kun kan se 120GB uanset diskens størrelse? Eller

Der er nogen begrænsninger i hvor store tal kan være i de allerfleste
harddisk standarder. I meget gamle dage var der en 540 Mb grænse på
IDE-diske (et andet ord for ATA) og der har været en anden grænse på 120
Gb for ATA harddiske som jeg ikke har helt styr på.

Det mest fremtidssikrede er et SATA-interface men problemet her er at få
fat i et som understøttes af OS X 10.4. Det har jeg ikke forstand på,
men du har mulighed for at putte PCI kort i. Enten kan du putte interne
diske i (med SATA) eller også kan du sætte eksterne diske til med eSATA
(som så kræver et PCI kort der kan snakke eSATA). Begge dele er
rystende hurtige når man er vant til hvad der kan trille over en gammel
disk.

Jørgen Angel (10-11-2008)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 10-11-08 18:32

=?UTF-8?B?VGhvcmJqw7hybiBSYXZuIEFuZGVyc2Vu?= <nospam0002@gmail.com>
wrote:

> Jørgen Angel skrev:
> >
> > NÃ¥r jeg har opgraderet fra OS9 til OS10 vil jeg gerne have nogle nye,
> > friske harddiske i.
> > I dag bruger jeg åbenbart noget der hedder ATA.
> > Nu hedder diske noget med et bogstav foran ATA. Hvilken skal jeg bruge?
> > Er det rigtigt at man kun kan se 120GB uanset diskens størrelse? Eller
>
> Der er nogen begrænsninger i hvor store tal kan være i de allerfleste
> harddisk standarder. I meget gamle dage var der en 540 Mb grænse på
> IDE-diske (et andet ord for ATA) og der har været en anden grænse på 120
> Gb for ATA harddiske som jeg ikke har helt styr på.
>
> Det mest fremtidssikrede er et SATA-interface men problemet her er at få
> fat i et som understøttes af OS X 10.4. Det har jeg ikke forstand på,
> men du har mulighed for at putte PCI kort i. Enten kan du putte interne
> diske i (med SATA) eller også kan du sætte eksterne diske til med eSATA
> (som så kræver et PCI kort der kan snakke eSATA). Begge dele er
> rystende hurtige når man er vant til hvad der kan trille over en gammel
> disk.

Men med alle de advarsler om dommedag der er kommet op for min G4 er det
begrænset hvad jeg vil putte i den.

Thorbjørn Ravn Ande~ (10-11-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ande~


Dato : 10-11-08 18:55

Jørgen Angel skrev:

> Men med alle de advarsler om dommedag der er kommet op for min G4 er det
> begrænset hvad jeg vil putte i den.

Jamen så lad den være som den er med OS 9 og hele svineriet, og køb dig
en ny (eller næsten ny, eller noget i den retning). Jeg synes
personligt Leoparden er helt fantastisk og synes du burde give dig selv
en tidlig julegave :D

Jørgen Angel (10-11-2008)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 10-11-08 19:04

=?UTF-8?B?VGhvcmJqw7hybiBSYXZuIEFuZGVyc2Vu?= <nospam0002@gmail.com>
wrote:

> Jørgen Angel skrev:
>
> > Men med alle de advarsler om dommedag der er kommet op for min G4 er det
> > begrænset hvad jeg vil putte i den.
>
> Jamen så lad den være som den er med OS 9 og hele svineriet, og køb dig
> en ny (eller næsten ny, eller noget i den retning). Jeg synes
> personligt Leoparden er helt fantastisk og synes du burde give dig selv
> en tidlig julegave :D

Imacon/Hasselblad stillede deres topmodel - X5 - til min disposition i
en periode. Den kører kun FireWire, så jeg købte en iMac til det brug.
Nu er jeg tilbage på min mindre model (FlexTight / Presission III) og
den skal bruge SCSI. Derfor holder jeg fast i min G4.

SCSI for at køre optimalt.

Franz Berliner (12-11-2008)
Kommentar
Fra : Franz Berliner


Dato : 12-11-08 11:38

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> Nu hedder diske noget med et bogstav foran ATA. Hvilken skal jeg bruge?

PATA (Parallel ATA). Det mest økonomiske er 120GB diske. Du kan godt
sætte større diske i, men du vil kun kunne se de ca. 128GB.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Jørgen Angel (12-11-2008)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 12-11-08 17:17

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:
>
> > Nu hedder diske noget med et bogstav foran ATA. Hvilken skal jeg bruge?
>
> PATA (Parallel ATA). Det mest økonomiske er 120GB diske. Du kan godt
> sætte større diske i, men du vil kun kunne se de ca. 128GB.

Tak skal du have. Har fået at vide der PATA på vej til mig (bestilt af
ham der skal sætte dem i), og blev lidt bekymret.
J

Ask Bjørn Hansen (13-11-2008)
Kommentar
Fra : Ask Bjørn Hansen


Dato : 13-11-08 09:19

Franz Berliner wrote:
> Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:
>
>> Nu hedder diske noget med et bogstav foran ATA. Hvilken skal jeg bruge?
>
> PATA (Parallel ATA). Det mest økonomiske er 120GB diske. Du kan godt
> sætte større diske i, men du vil kun kunne se de ca. 128GB.

Det er ikke rigtigt.

Min gamle 1.4GHz G4 står på kontoret med et par 320GB diske og det
virker fint.

Western Digital laver 500GB EIDE/ATA diske:
http://westerndigital.com/en/products/products.asp?driveid=297&language=en


- ask


Thorbjørn Ravn Ander~ (13-11-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 13-11-08 12:16

Ask Bjørn Hansen skrev den 13-11-2008 09:18:
> Franz Berliner wrote:
>> Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:
>>
>>> Nu hedder diske noget med et bogstav foran ATA. Hvilken skal jeg bruge?
>>
>> PATA (Parallel ATA). Det mest økonomiske er 120GB diske. Du kan godt
>> sætte større diske i, men du vil kun kunne se de ca. 128GB.
>
> Det er ikke rigtigt.
>
> Min gamle 1.4GHz G4 står på kontoret med et par 320GB diske og det
> virker fint.

Hej Ask.

Long time no see. Hvor længe har du skabslæst?

> Western Digital laver 500GB EIDE/ATA diske:
> http://westerndigital.com/en/products/products.asp?driveid=297&language=en

Hvor meget kan de så flytte? Der må jo være en grund til man er skiftet
fra PATA til SATA. Er det bare fordi stikkene fylder mindre i en bærbar?

Thomas von Hassel (13-11-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 13-11-08 12:36

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Ask Bjørn Hansen skrev den 13-11-2008 09:18:
> > Franz Berliner wrote:
> >> Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:
> >>
> >>> Nu hedder diske noget med et bogstav foran ATA. Hvilken skal jeg bruge?
> >>
> >> PATA (Parallel ATA). Det mest økonomiske er 120GB diske. Du kan godt
> >> sætte større diske i, men du vil kun kunne se de ca. 128GB.
> >
> > Det er ikke rigtigt.
> >
> > Min gamle 1.4GHz G4 står på kontoret med et par 320GB diske og det
> > virker fint.
>
> Hej Ask.
>
> Long time no see. Hvor længe har du skabslæst?
>
> > Western Digital laver 500GB EIDE/ATA diske:
> > http://westerndigital.com/en/products/products.asp?driveid=297&language=en
>
> Hvor meget kan de så flytte? Der må jo være en grund til man er skiftet
> fra PATA til SATA. Er det bare fordi stikkene fylder mindre i en bærbar?

SATA er meget hurtigere end PATA .. op til omkring 300 MB/sec hvor PATA
topper ved 133MB/sec .. (teoretisk)

/thomas

Thorbjørn Ravn Ander~ (13-11-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 13-11-08 13:21

Thomas von Hassel skrev den 13-11-2008 12:35:
> SATA er meget hurtigere end PATA .. op til omkring 300 MB/sec hvor PATA
> topper ved 133MB/sec .. (teoretisk)

Jojo, men jeg var interesseret i faktiske tal.

Thomas von Hassel (13-11-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 13-11-08 12:32

Ask Bjørn Hansen <ask@develooper.com> wrote:

> Franz Berliner wrote:
> > Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:
> >
> >> Nu hedder diske noget med et bogstav foran ATA. Hvilken skal jeg bruge?
> >
> > PATA (Parallel ATA). Det mest økonomiske er 120GB diske. Du kan godt
> > sætte større diske i, men du vil kun kunne se de ca. 128GB.
>
> Det er ikke rigtigt.
>
> Min gamle 1.4GHz G4 står på kontoret med et par 320GB diske og det
> virker fint.
>
> Western Digital laver 500GB EIDE/ATA diske:
> http://westerndigital.com/en/products/products.asp?driveid=297&language=en
>

hvilken model af G4 ? Det var først fra Quicksilver modellerne og
opefter at der var large drive support ..

/thomas

Erik Richard Sørense~ (13-11-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 13-11-08 15:42



Thomas von Hassel wrote:
> Ask Bjørn Hansen <ask@develooper.com> wrote:
>
>> Franz Berliner wrote:
>>> Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:
>>>
>>>> Nu hedder diske noget med et bogstav foran ATA. Hvilken skal jeg bruge?
>>> PATA (Parallel ATA). Det mest økonomiske er 120GB diske. Du kan godt
>>> sætte større diske i, men du vil kun kunne se de ca. 128GB.
>> Det er ikke rigtigt.
>>
>> Min gamle 1.4GHz G4 står på kontoret med et par 320GB diske og det
>> virker fint.
>>
>> Western Digital laver 500GB EIDE/ATA diske:
>> http://westerndigital.com/en/products/products.asp?driveid=297&language=en
>>
>
> hvilken model af G4 ? Det var først fra Quicksilver modellerne og
> opefter at der var large drive support ..

Og som skrevet - ikke engang alle QS modeller. Det er firmwaren, der
afgør, hvor store diske, der kan monteres. Alle QS i 733mhz, 800mhz og
867mhz kan kun håndtere 127gb pr. ID, og først 867mhz RevB 2002 og op
kan klare større diske.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Erik Richard Sørense~ (13-11-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 13-11-08 14:18



Ask Bjørn Hansen wrote:
> Franz Berliner wrote:
>> Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:
>>> Nu hedder diske noget med et bogstav foran ATA. Hvilken skal jeg bruge?
>>
>> PATA (Parallel ATA). Det mest økonomiske er 120GB diske. Du kan godt
>> sætte større diske i, men du vil kun kunne se de ca. 128GB.
>
> Det er ikke rigtigt.
>
> Min gamle 1.4GHz G4 står på kontoret med et par 320GB diske og det
> virker fint.
>
> Western Digital laver 500GB EIDE/ATA diske:
> http://westerndigital.com/en/products/products.asp?driveid=297&language=en

Jo, det er rigtig. Alle mac, der har firmware lig emd eller lavere end
ver 4.3.3f2 kan kun håndtere 127gb pr ATA ID. Eneste undtagelse er
PowerMac G4 MDD 867mhz og QuickSilver 867mhz (2002 Rev.B) med firmware
4.3.3f2, som kan håndtere diske op til 500gb pr ATA ID på BUS 0 og 1. -
Dvs., at alle maskiner med firmware på 4.3.6f2 eller højere med 100%
sikkrhed kan klare de store diske.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas Bjorn Anderse~ (13-11-2008)
Kommentar
Fra : Thomas Bjorn Anderse~


Dato : 13-11-08 14:12

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

>> Hvor meget kan de så flytte? Der må jo være en grund til man er skiftet
>> fra PATA til SATA. Er det bare fordi stikkene fylder mindre i en bærbar?
>
> SATA er meget hurtigere end PATA .. op til omkring 300 MB/sec hvor PATA
> topper ved 133MB/sec .. (teoretisk)

Der er vist også noget med Native Command Queuing som burde give en
ekstra god ydeevne.

Er der nogle der kan poste nogle målte benchmarks på den samme
drevmekanisme med forskellige interfaces?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408881
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste