Hjælp til cellebredde i tabeller - html
Fra : Kenneth Schæfer Drey~

Dato : 10-11-08 10:33

Jeg er næsten helt ny inden for html. Jeg er ved at opsætte en
side vha. en skabelon. Jeg har dog brug for at finde ud af
hvordan man laver faste celler i tabeller.

Dvs. jeg har en tabel med to kolonner. Hvis jeg skriver tekst i
den første celle udvidder denne celle sig (bredden) og den anden
bliver mindre. Jeg vil gerne have at begge celler er lige bredde
hele tiden lige meget om der er 2 tegn eller 100 tegn.

Hvad gør jeg?

På forhånd tak!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 10-11-08 11:02

"Kenneth Schæfer Dreyer" <kennethdreyer@hotmail.com> skrev

> Jeg vil gerne have at begge celler er lige bredde
> hele tiden lige meget om der er 2 tegn eller 100 tegn.
>
> Hvad gør jeg?

Sætter cellerne i begge kolonner til 50% i bredden.

Det er nok at gøre det i den øverste række.

Lige en bemærkning til ovenstående kode:
Jeg har brugt inline CSS, hvilket normalt ikke anbefales.

Hiv i stedet stylingen ud i en CSS-fil.

Og i css'en:
..halvdelen {
width:50%;
}

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 10-11-08 15:12

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> skrev :

>Sætter cellerne i begge kolonner til 50% i bredden.

Hvordan forhindrer du så, at den ene række udvider sig?

Ovenstående gør det ikke, hvis man har et langt ord eller et
billede, der fylder mere end cellen..
--
Kerim

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 10-11-08 18:25

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev

> Hvordan forhindrer du så, at den ene række udvider sig?
>
> Ovenstående gør det ikke, hvis man har et langt ord eller et
> billede, der fylder mere end cellen..

Det havde jeg så ikke med i mine overvejelser.
Jeg tænkte at når den nu kun har 2 kolonner, er der vel plads til ret lange
ord, uden at det er et problem. Om ikke andet hvis man sætter selve
tabelbredden til 90-100%, og tabellen ligger i indholds-div'en.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 10-11-08 19:12

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> skrev :

>Jeg tænkte at når den nu kun har 2 kolonner, er der vel plads til ret lange
>ord, uden at det er et problem.

Ja, hvis tabellen misforstået skal bruges til design, så kan man
jo godt lade den fylde noget nær hele siden,

Men det ved vi jo ikke om, at det er aktuelt i dette tilfælde,
eller man har på fx en bredde på 300px på tabellen.
--
Kerim

Fra : Kenneth Schæfer Drey~

Dato : 10-11-08 23:10

Kerim Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Men det ved vi jo ikke om, at det er aktuelt i dette tilfælde,
> eller man har på fx en bredde på 300px på tabellen.

Hej med jer!

Tak for jeres svar indtil videre. Jeg fandt ud af at det endnu ikke fungerede.
Det jeg bruger tabellen til er at danne to spalter som er centreret på siden.
Der skal stå tekst i begge. Da jeg er nybegynder, har jeg valgt at lave siden i
web10s activebuilder, hvor jeg så skifter mellem den grafiske brugerflade og
html koderne. I kan se skabelonen på: www.outstand1ng.dk

I må meget gerne komme med kommentarer til, hvad jeg kan gøre.

Jeg overvejer også at bruge css som jeg fik forslået, men vil gerne vide,
hvordan jeg kan gøre det i html.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-11-08 07:00

Kenneth Schæfer Dreyer wrote:

> Det jeg bruger tabellen til er at danne to spalter som er
> centreret på siden. Der skal stå tekst i begge. ...
>
> I må meget gerne komme med kommentarer til, hvad jeg kan gøre.

html:

indhold i venstre spalte
indhold i højre spalte

css:

#main{
width: 770px;
margin: auto;
}
#left {
width: 380px;
float: left;
margin: 0;
}
#right {
margin: 0;
}

.... så simpelt kan det gøres.

Erik Ginnerskov

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 11-11-08 01:17

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev

> Ja, hvis tabellen misforstået skal bruges til design, så kan man
> jo godt lade den fylde noget nær hele siden,

På mine sider fylder tabellerne (og jeg mener virkelig *tabellerne* - sådan
nogle med skematiske data) gerne hele bredden af det felt (<div>) som de
ligger i.

> Men det ved vi jo ikke om, at det er aktuelt i dette tilfælde,
> eller man har på fx en bredde på 300px på tabellen.

Korrekt. Jeg svarede kun i generelle vendinger.
Har man det scenarie som du nævner, er der nok ikke så meget at gøre
alligevel. Man kan måske indsætte nogle bindestreger.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 10-11-08 12:58

Kenneth Schæfer Dreyer skrev:
> [...]
> bliver mindre. Jeg vil gerne have at begge celler er lige bredde
> hele tiden lige meget om der er 2 tegn eller 100 tegn.

Philip har svaret dig på det du spurgte om.
Jeg vil bare lige indskyde, at hvis du er
ny i faget er det en rigtig dårlig idé at
starte med en tabelbaseret skabelon.

Det er langt lettere og bedre at formatere
websiden med et stylesheet, også for så
vidt angår layout'et.

http://webdesign101.dk/layout/
gennemgår principperne for moderne webside-
layout med 12-14 forskellige eksempler, der
udmærket kan tjene som skabeloner.

Jørgen Farum Jensen