Grotesk retssystem igen
Fra : Kim2000

Dato : 08-11-08 00:33

I dag blev en lærer idømt 2 måneders ubetinget fængsel for at have stjålet
sine elevers skolebodspenge i to omgange, 6000 og 9000 kroner (utroligt man
kan få sig selv til det). Det er måske nok en rimelig straf, men skal vi
ikke lige sammenligne med den seneste uges dom.

Afrikansk forældrepar idømmes 2 månders ubetinget straf (og 4 månders
betinget) for at omskære sit barn.

Altså mener retstaten Danmark at det er ligeså slemt at stjæle 15.000 kroner
som at omskære sit barn.

Komplet grotesk.....

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-11-08 02:26

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>man kan få sig selv til det). Det er måske nok en rimelig straf, men skal
>vi ikke lige sammenligne med den seneste uges dom.

Trist at seminariet ikke kan sortere tyvepak fra.

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 08-11-08 03:14

> [...]
> betinget) for at omskære sit barn.
>
> Altså mener retstaten Danmark at det er ligeså slemt at stjæle 15.000

For nogle er legemsbeskadigelse uvæsentligt fx omskæring tidligt i en drengs
liv.
For nogle er bødestraf uvæsentligt, fx i perioder af deres liv, hvor de har
meget større indtæger end udgifter
Vi er alle forskellige.Selvom dommer får oplysninger om folks indtægt,
formue og privatliv er det svært at vurdere, hvor ubehaglig en vis straf
er.
Derfor kan der ikke udledes logik af, om omsskæring skal straffes hårdere
end tyveri af en hvis størrelse.

At der undertiden gives samme straf for to forskellige forbrydelser, betyder
ikke at retsvæsenet ser dem som lige slemme.
Måske indgår som formildende omstændighed for omskæring, at det i visse
kulturer og religioner er krav og tradition og derfor undskyldes.

Når natligt hærværk straffes særlig hårdt, kan det være fordi
opklarings-sandsynligheden er meget lille, og så må man kompensere ved, at
når der endelig sker pågribelse, så straffes så meget desto hårdere, således
at man omsider opnår rygte om en vis forebyggelse pr afskrækkelse.

Fra : vvv

Dato : 08-11-08 11:21

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Måske indgår som formildende omstændighed for omskæring, at det i visse
> kulturer og religioner er krav og tradition og derfor undskyldes.

Kryds i kalenderen. BW her skrevet noget korrekt og helt igennem fornuftigt,
og ikke engang skrevet i kryptiske sætninger med omvendt ordstilling og hvad
ved jeg.

Kim: Det er helt korrekt hvad BW skriver. Det er kun i den umiddelbare
populisme man kan se det som du gør.

vv

Fra : Bo Warming

Dato : 08-11-08 11:36

"vvv" <?@?> skrev i meddelelsen

> Kryds i kalenderen. BW her skrevet noget korrekt og helt igennem
> fornuftigt, og ikke engang skrevet i kryptiske sætninger med omvendt
> ordstilling og hvad ved jeg.

Men skriver man så ordrigt som jeg her har valgt, så bliver det lidt
kedligt.

Jeg drømme om at udvikle telegramstil,
fremtidens internet-stil,hvor man skrålæser og ser om det har interesseog
hvis man så nærlæser så er det en krystal af fortættet væsentlig indhold

Men tak for vejledning - jeg vil nu bestræbe mig på brugervenlighed som her.

Men som fremgår af nedenstående om ORDKNAPHED OG CITATER, er der en
udfordring i at fortætte

Alle ser noget dybsindigt i et citat. De dumme fordi de tar det på
autoritet. De kloge fordi de selv har noget at lægge i det. De fleste af
begge grunde. Piet Hein
Qu An anthology is like all the plums and orange peel picked out of a cake.
Walter Raleigh
Qu Aphorism: Predigested wisdom. Ambrose Bierce 1842-1914
Qu Citatet er den dannede facon at være uforskammet på - eller vittig -eller
bare almindelig elegant. Lasse Ellegaard
qu Da jeg var ung skrev jeg digte. Nu siger jeg det som det er. Robert
Storm Petersen
Qu De mennesker er aldrig alene , der ledsages af ædle tanker. Philip Sidney
Qu Der findes to slags sandheder: trivialiteter, hvor det modsatte er
åbenbart urimeligt, og dybe sandheder, som kendetegnes ved, at deres
modsætning også er en dyb sandhed. Niels Bohr
Qu Derfor har vores tids læsere af aforismer kun en forholdsvis ubetydelig
fornøjelse af dem,, ja knap nok en mundfuld velbehag, så det går dem på
samme måde som den almindelige betragter af kaméer: de lovpriser dem, da de
ikke kan elske dem,og de er hurtige til at beundre dem, men hurtige til at
løbe væk fra dem. Nietzsche
qu Det er en god idé for en uskolet person at læse citatsamlinger. Churchill
Qu En løgn er en sandhed, der bevidst er taget ud af dens rette sammenhæng.
Kung Fu Tse , kinesisk moralist og konservativ, beundret af samuraier som
Zen-vis
Qu Et paradoks opstår, når en for tidligt modnet erkendelse støder sammen
med tidens meningsløshed. Karl Kraus
Qu He wrapped himself in quotations - as a beggar would enfold himself in
the purple of emperors. Rudyard Kipling
Qu I always have a quotation for everything - it saves original thinking.
Dorothy L. Sayers
Qu I know heaps of quotations, so I can always make quite a fair show of
knowledge. O. Douglas
qu I vore ordsprog og talemåder ligger tit frøet til en hel historie. H.C.
Andersen
qu In the mountains the shortest route is from peak to peak but for that you
must have long legs. Aphorisms should be peaks, and those to whom they are
addressed should be big and tall of stature. Nietzsche
Qu Jeg elsker citater, fordi det er en fornøjelse at finde tanker man selv
har, udtrykt smukt med stor autoritet af nogle, der anerkendes som klogere
end en selv. Marlene Dietrich
Qu Korthed er den eneste egenskab ved en god tale, som vi alle har magt og
evne til at lægge for dagen. Underhusets speaker
Qu Maksimer er folkenes koncentrerede sunde menneskeforstand. James
Mackintosh
Qu Next to the orginator of a good sentence is the first quoter of it. Ralph
Waldo Emerson
Qu Nytten af at nedskrive sine tanker er i særdelshed den, at man tvinges
til at tænke dem færdige og ikke lader dem, allerede som ufuldbårne,
fortrænges af andre. Poul Martin Møller
qu Næsten enhver vis aforisme kan afbalanceres af en ikke mindre vis, som
siger det modsatte. Santayana
Qu Når en ting er blevet sagt og sagt godt, så hav ingen skrupler: snup den
og gentag den. Give kilder? Hvorfor skulle man? Enten ved din læser hvor du
har taget passagen, og forsigtighedsreglen er unødvendig, eller han ved det
ikke, og du ydmyger ham. Anatole France
qu Når folkeviddet er blevet stående ved et ordsprog, så er det, fordi det
er det slående udtryk, sprogets eget og sidste ord, som forstås af enhver,
der forstår sproget. V. Hørup
qu Ordsprog er sjældent tom tale; de er udtryk for folkeinstinkter, for de
store uforgangelige livssandheder; de er summen af århundreders opsparede
erfaring. C. Skovgaard-Petersen
Qu Paradoksets vej er vejen til sandheden. Oscar Wilde
Qu Patos er logikkens dovenskab. Hans Kasper
Qu SMIL - De griner af os Foragt for magt - graffitiernes billedbog Lone
Steensig
qu Stor litteratur er ganske enkelt sprog fyldt til det yderste med mening.
Ezra Pound
qu The most valuable of all talents is that of never using two words when
one will do. (And four words--The rest is silence--when three--It is
finished--will do?) Thomas Jefferson
qu The wisdom of the wise, and the experience of ages, may be preserved by
quotations. --Isaac Disraeli
Qu Uden ordsprog ville sproget være et skelet uden kød på, en krop uden
sjæl. (Ordsprog)
Qu Vore dages paradokser er morgendagens fordomme. Marcel Proust
QUBOr A good aphorism is too hard for the tooth of time, and it is not worn
away by all the centuries, although it serves as food for every epoch.
Nietzsche
QUBor I quote others to better express myself Montaigne
QUBorky At læse strøtanker er god erstatning for samtale. Poul Martin Møller
QUBorky Lap på sorgen med ordsprog. Shakespeare.
QUBorky Ordsprogene er frugten af alle folkeslags erfaringer. De har
århundredernes sunde sans trængt sammen i formler. Rivarol + Herder

Fra : Kim2000

Dato : 08-11-08 12:09

"vvv" <?@?> skrev i en meddelelse

> [...]
> ordstilling og hvad ved jeg.
>
> Kim: Det er helt korrekt hvad BW skriver. Det er kun i den umiddelbare

Hører jeg virkelig dig forsvarer mishandling af piger fordi det er en del af
religion og tradition???? Hold da op, hvor findes der mange tosser her i
landet.

Fra : vvv

Dato : 08-11-08 14:09

> Hører jeg virkelig dig forsvarer mishandling af piger fordi det er en del
> af religion og tradition???? Hold da op, hvor findes der mange tosser her
> i landet.

Nej, det høre du ikke.

vv

Fra : Kim2000

Dato : 08-11-08 14:17

"vvv" <?@?> skrev i en meddelelse

> Nej, det høre du ikke.

Det er ellers det som BW siger og du giver ham ret. Måske burde du tænke dig
om en ekstra gang. Vi kan vel forhåbentlig hurtigt være enige om at
omskæring af piger er børnemishandling.

Fra : Bo Warming

Dato : 08-11-08 14:55

> [...]
>>

> Det er ellers det som BW siger og du giver ham ret. Måske burde du tænke
> dig om en ekstra gang. Vi kan vel forhåbentlig hurtigt være enige om at
Omskæringer er ikke det værste problem som Islam skaber for DK
Værre er vold mod danskere og idag i Politiken er Kamal Qureshi vred over at

"muslimer mistænkeliggøres og skal tage afstand fra terrorisme,
fundamentalisme, kvindeundertrkkelse osv."

"Det hindrer dem at blive integreret....."

Jeg mener at terror hindrer mest
11.9 cyklede jeg gennem Nørrebrogade og hørte 8 grønhandlbutikket feste over
bin Laden sejren mod USA
Den var værre end hvis alle muslimpiger i EU blev omskåret op til navlen med
haalslagterens mest rustne kniv

Fra : vvv

Dato : 08-11-08 15:27

> [...]
>>

> Det er ellers det som BW siger og du giver ham ret. Måske burde du tænke
> dig om en ekstra gang. Vi kan vel forhåbentlig hurtigt være enige om at

Ja, hvad regner du med?

Det er især denne passage fra BW jeg kan erklære mig helt enig i.
Og stop så det pis med tosser her i landet der forsvare mishandling af
piger, jeg er ikke en af dem og jeg tror ikke de findes.

Til gengæld er landet fyldt med populistiske tosser der ikke fatter hvordan
retsvæsenet fungere.

vv

Fra : Kim2000

Dato : 08-11-08 15:58

"vvv" <?@?> skrev i en meddelelse

> [...]
> Og stop så det pis med tosser her i landet der forsvare mishandling af
> piger, jeg er ikke en af dem og jeg tror ikke de findes.

Hvilken passage af BW's ævl er det du er enig i. BW fremsætter x antal
uhyrlige påstande og så regner du med jeg kan gennemskue hvilke 11 du er
uenig i og hvilken 1 du er enig med.

Der er i hvert fald et par dommere der ikke synes det er alvorligt.

Fra : vvv

Dato : 08-11-08 16:10

> [...]
> uenig i og hvilken 1 du er enig med.
>
> Der er i hvert fald et par dommere der ikke synes det er alvorligt.
Nå for... Glemte vist lige at paste noget ind, her kommer det:

Fra : Kim2000

Dato : 08-11-08 16:18

"vvv" <?@?> skrev i en meddelelse

> [...]
> betyder
> ikke at retsvæsenet ser dem som lige slemme."

hahaha

Nej, helt seriøst, hvor er det citat du synes er fornuftigt....

Fra : vvv

Dato : 08-11-08 17:38

> "vvv" <?@?> skrev i en meddelelse

> hahaha
>
> Nej, helt seriøst, hvor er det citat du synes er fornuftigt....
Hvad er det du mener ikke er fornutigt?

Dette er bl.a. en pointe du øjensynligt ikke forstår:

Fra : Bo Warming

Dato : 08-11-08 14:43

"vvv" <?@?> skrev i meddelelsen

> Nej, det høre du ikke.

Du misforstår også hvis du tror at traditionelle omskæringer skal gøres
straffri - men dommerne har lov at nedprioritere hvad umuligt kan
kontrolleres - vi ber jo ikke børn klæde sig nøgne i tolden ved hjemkomst
fra besøg hos mormor i ullandet
Er der idag et toldsted hvor du kan tjække?
Det er nyt at du taler om pigeomskæringer - drengeomskæringer er
almindeligst

Fra : Kim Larsen

Dato : 08-11-08 03:42

> [...]
> betinget) for at omskære sit barn.
>
> Altså mener retstaten Danmark at det er ligeså slemt at stjæle 15.000

Proportionerne i det danske retssystem er nærmest ikke-eksisterende.
Eksempel: Man giver Kurt Thorsen 6 års fængsel for dokumentfalsk, man giver
12 års fængsel for et rovmord. Et menneske har fået berøvet livet kontra
statens stolthed led skade ved lidt kriminalitet (der kom ikke engang nogen
penge til skade). Proportionerne er helt vanvittige. Jeg er fløjtende
ligeglad med om nogen påstår at man ikke kan sammenligne (ligesom CRL er
meget villig til), den er helt gal med vores retsvæsen.

--
Kim Larsen
Socialist, republikaner, atomkraftmodstander og kritisk EU-tilhænger

Fra : David Konrad

Dato : 08-11-08 03:52

Kim Larsen wrote:

> [...]
> vanvittige. Jeg er fløjtende ligeglad med om nogen påstår at man ikke
> kan sammenligne (ligesom CRL er meget villig til), den er helt gal

Din tankegang fører til USA'nske tilstande, hvor man idømmer folk
surrealistiske straffe ala 27 gange livstid, 1024 år uden mulighed for
benådning mm. Så er der idømt "retfærdighed". At du siger at Kurt Thorsen
"kun" har skadet "statens stolthed" vidner om din begrebsverden. Mange
mennesker tabte faktisk penge, mistede jobs osv på den sag.

Det er noget vanskeligt at greje, hvad du vil stille i stedet for det
nuværende. Du mener at folk bør straffes hårdt osv, men for hvad? Jeg er
helt enig med Johnny Petersen, der meget sagligt har skrevet lidt om, at vi
jo taler om psykisk syge afvigere, hvor straf er betydningsløs.

Den store forskel på dig, og retssystemet Danmark, er, at du vil straffe for
at hævne, hvorimod straframmerne de senere år er sat op for at forebygge.
Ingen af delene virker.

Fra : Kim Larsen

Dato : 08-11-08 09:41

"David Konrad" <dadk@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Din tankegang fører til USA'nske tilstande, hvor man idømmer folk
> surrealistiske straffe ala 27 gange livstid, 1024 år uden mulighed for
> benådning mm.

Nu går jeg hverken ind for dødsstraf eller three strike-loven, så rabiat er
jeg skam ikke. Men jeg går ind for at domme afsones i forlængelse af
hinanden med nul rabat og jeg går ind for 30 års fængsel for drab og det er
pr. dræbte vel at mærke også i forlængelse af hinanden. Eksempel:
Politimorderen Palle Sørensen (mener jeg han hedder) burde efter min mening
have været idømt 120 års fængsel uden mulighed for benådning, altså aldrig
ud af fængslet igen. Jeg er led og ked af de her pjatdomme som staten
idømmer.

> Så er der idømt "retfærdighed". At du siger at Kurt
> Thorsen "kun" har skadet "statens stolthed" vidner om din
> begrebsverden.

Mig bekendt kostede den historie ikke rigtig nogen mennesker nogen penge.
Jeg tror du forveksler det med Klaus Riskjær, han har kostet rigtig mange
mennesker en hel masse penge.

Mange mennesker tabte faktisk penge, mistede jobs osv
> på den sag.
> Det er noget vanskeligt at greje, hvad du vil stille i stedet for det
> nuværende.

Det har jeg ellers givet en hel del anvisninger på. At du så ikke kan finde
ud af at forholde dig til det du læser kan jeg ikke rigtig gøre noget ved.

> [...]
> er helt enig med Johnny Petersen, der meget sagligt har skrevet lidt
> om, at vi jo taler om psykisk syge afvigere, hvor straf er

Det er netop hvad psykopatforvaring skal bruges til. At Peter Lundin ikke er
blevet idømt dette fatter jeg ikke en skid af. Ligeledes hvad angår Rasmus
Popenda.

> Den store forskel på dig, og retssystemet Danmark, er, at du vil
> straffe for at hævne, hvorimod straframmerne de senere år er sat op
> for at forebygge. Ingen af delene virker.

Det virker så sandelig i forhold til min retsfølelse, stol trygt på det.

Fra : Egon Stich

Dato : 08-11-08 10:55

> [...]
>

> Den store forskel på dig, og retssystemet Danmark, er, at du vil straffe
> for at hævne, hvorimod straframmerne de senere år er sat op for at

Nej.
men lad os da beholde, som det mindste, hævnen---

Egon

Fra : Bo Warming

Dato : 08-11-08 11:11

"Egon Stich" <ukendt@mail.dk> skrev i meddelelsen

> "David Konrad" <dadk@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Nej.
> men lad os da beholde, som det mindste, hævnen---

Når vi hævner, er det for selv at føle os gode.
Bedre er afskrækkende straf og overvågning der giver høj opklaring%

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 09-11-08 07:02

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> wrote in message
> Altså mener retstaten Danmark at det er ligeså slemt at stjæle 15.000
> kroner som at omskære sit barn.

Det mener retsstaten Danmark per definition ikke noget om. Den mener
derimod, at de to ting skal straffes lige hårdt, og det er der mange andre
bevæggrunde til end forbrydelsens grovhed.

Fra : Bo Warming

Dato : 09-11-08 07:40

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> derimod, at de to ting skal straffes lige hårdt, og det er der mange andre
> bevæggrunde til end forbrydelsens grovhed.

For nogle er det moderigtigt at ynke omskårne
For nogle er det smart at foragte tyve
Staten skal forebygge, ikke ynke

"At vise medlidenhed er tegn på foragt, for man har klart ophørt at frygte ,
når man ynker. Nietzsche

Fra medlidenhed til ringeagt er der kun ét skridt. August Strindberg
1849-1912

I kærligheden er medlidenheden den blideste form for foragt. Jean
Bernard-Luc

Fra : Kim Larsen

Dato : 09-11-08 10:03

> [...]
> derimod, at de to ting skal straffes lige hårdt, og det er der mange
> andre bevæggrunde til end forbrydelsens grovhed.

Ja det er en retsstat lige i din smag, helt og aldeles følelsesmæssigt
afstumpet. Det eneste den forstår er den dag folk begynder at tage sagen i
egen hånd.

Fra : Kim2000

Dato : 09-11-08 10:19

"Kim Larsen" <kl2607@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ja det er en retsstat lige i din smag, helt og aldeles følelsesmæssigt
> afstumpet. Det eneste den forstår er den dag folk begynder at tage sagen i

Hvis man tager de tre sagers hovedpersoner og sætter dem i samme celle:

Person, der havde 400 børnepornobilleder på sin computer (altså ikke
distribueret dem)
To personer, der havde skåret i sit barn og givet dette traume og skade på
livet
Person, der havde taget 15.000 kroner af kassen.

Så sidder de IKKE inde lige lang tid. Den der sidder inde længst er faktisk
person nummer 1, og hans forbrydelse er at han har hentet billeder ned på
sin computer fra Internettet. Han fik 6 månders ubetinget fængsel, mens de
to personer der har taget sit barn til Afrika og fået det mishandlet sidder
inde i sølle 2 måneder. Den sidste person, ja han er en idiot og han er
efter min mening den eneste der fik en rimelig straf. Den første skulle have
haft en behandlingsdom på fx 40 samtaler med en psykolog om sit problem og
så kunne man jo meget smart have givet 2 års betinget fængsel, som altså kun
skulle afsognes hvis han igen begyndte at lede efter billeder. De to der har
mishandlet deres datter kunne meget passende have udløst maks straffen.

Men det er ikke overraskende, for i Danmark får man 2 års fængsel for at
indespærre en kvinde i månedsvis, skære i hende, skære en finger af hende og
udsulte hende. Jeg ved i hvert fald hvad der var sket med sådan en gut, hvis
det var min datter han havde gjort det ved, og det involverede slet ikke
politiet.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 09-11-08 10:56

> [...]
> mishandlet sidder inde i sølle 2 måneder. Den sidste person, ja han er en
> idiot og han er efter min mening den eneste der fik en rimelig straf.

Der er tale om tre, vidt forskellige typer af kriminalitet, og derfor er det
nogle interessante eksempler at tage op.

Lighedspunktet er, at de straffes med den samme dom, og at alle tre ting er
forbudt. Men det ændrer jo ikke på, at der er betydelige forskellige, og at
nogle af disse forskelle også bør kunne påvirke strafudmålingen.

For eksempel kunne nævnes:

1. De dømtes opfattelse af graden af ulovlighed i det, de foretager sig.
2. Sandsynligheden for, at længden af straffen reelt vil påvirke
incitamentstrukturen
3. Sandsynligheden for at blive opdaget

Den person, der downloader børneporno, ved måske godt, at det er ulovligt,
men i realiteten vil han givetvis også opleve det sådan, at sammenhængen
mellem denne handling og offeret er særdeles abstrakt / indirkete. Uanset at
der er en eller anden mere abstrakt og overordnet sammenhæng mellem det
faktum, at folk efterspørger børneporno, og der deraf følgende udbud af
børneporno (intet udbud uden efterspørgsel), så er det jo svært at påvise,
at der vil være så meget som én eneste voldtægt af et mindreårigt barn mere,
fordi den pågældende har hentet børnepornobilleder. Børneporno-downloaderen
er måske 1 ud af 1.000, der har hentet børneporno, og som rent faktisk
bliver opdaget. Der er næppe nogen, der reelt er i tvivl om, at denne form
for kriminalitet florerer hyppigt, men at risikoen for at blive dømt er
minimal. Derfor er det nok heller ikke spørgsmålet om straffens længde - men
derimod risikoen for at blive opdaget - der har den største effekt på lysten
til at hente børneporno. Eller sagt på en anden måde: Om straffen så var 50
års fængsel, så ville andelen af børnepornodownloadere ikke falde
dramatisk, sålænge risikoen for at blive opdaget hører til i
promilleafdelingen.

Forældreparret fra Somalia lader grundlæggende deres børn omskære, fordi de
mener, at det er rigtigt. De ved måske ikke engang, at det er ulovligt her,
og føler givetvis, at dette er helt forkert. At vi andre så ved bedre, og
mener noget andet, ændrer givetvis ikke på dette. Forældreparret lader deres
børn omskære, fordi de mener, at det er rigtigt, og de vil således næppe
lade sig påvirke voldsomt af udsigten til straf. Her til kommer, at det
givetvis er svært at opdage denne type kriminalitet for myndighederne. I
hvert fald er der langt mellem domsfældelserne, men - så vidt vides - mange
omskårne piger og drenge fra visse afrikanske lande.

Læreren, der stjal pengene, kan ikke være i tvivl om, hvilken skade, det
tilføjer ofrene, og han kan heller ikke have været i tvivl om, at det var
både forkert og ulovligt. Han vil givetvis se på forholdet mellem
forbrydelse og gerning. For ham handler det om et mindre beløb. Er det værd
at gå to måneder i fængsel for 15000 kroner? Næppe. Hvis straffen var et år,
ville svaret helt sikkert være nej. Hvis straffen kun var en bøde på 2000
kroner + tilbagebetaling var svaret nok ja.

Dette bør naturligvis påvirke straffen.

Fra : Kurt Lund

Dato : 09-11-08 12:03

Christian R. Larsen wrote:
> Forældreparret fra Somalia lader grundlæggende deres børn omskære,
> fordi de mener, at det er rigtigt. De ved måske ikke engang, at det
> er ulovligt her, og føler givetvis, at dette er helt forkert.

Manglende kendskab til loven fritager ikke for ansvar. Den maksimale straf
bør udløses her - om ikke andet for at sende et signal om, at vi IKKE
accepterer middelalderlige riter.

--
Kurt Lund

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 09-11-08 12:25

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> wrote in message

> Manglende kendskab til loven fritager ikke for ansvar.
´
Nej, og det skrev jeg heller ikke. Jeg skrev derimod, at man er nødt til at
forstå, at hvis folk grundlæggende mener, at loven er forkert og ikke kender
den, så har det INGEN som helst effekt på deres tilbøjelighed til at bryde
den, om straffen er 1 måned eller 10 år.

> Den maksimale straf bør udløses her - om ikke andet for at sende et signal
> om, at vi IKKE accepterer middelalderlige riter.

Du kan sende alle de røgsignaler, du vil. Det spørgsmål, du bør stille dig,
er: Hvem skal modtage signalerne, og bliver de modtaget? Jeg mere end
tvivler.

Fra : JBH

Dato : 09-11-08 14:20

> [...]
>
> Du kan sende alle de røgsignaler, du vil. Det spørgsmål, du bør stille
> dig, er: Hvem skal modtage signalerne, og bliver de modtaget? Jeg mere end

Og de skulle så være argumentet for ikke at give maksimumstraf.. ?

/JBH

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 09-11-08 14:35

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 09-11-08 10:25

"Kim Larsen" <kl2607@gmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Ja det er en retsstat lige i din smag, helt og aldeles følelsesmæssigt
> afstumpet. Det eneste den forstår er den dag folk begynder at tage sagen i

Det svar var ventet.

Nu mangler vi så bare et argument fra din side for, at
kriminalpræventivehensyn ikke behøver at skulle vægtes ind i
strafudmålingen.

Fra : Peter

Dato : 09-11-08 13:11

Kim2000 wrote:

> [...]
> dom.
>
> Afrikansk forældrepar idømmes 2 månders ubetinget straf (og 4 månders

Gjorde de det i Danmark? Eller tog de til et andet land og fik det
gjort der?

Hvis det sidste så skal de retsforfølges i det land hvor forbrydelsen
foregik (hvis det altså ER en forbrydelse i det land), og ikke er
Danmark hvor ingenting skete. Hvis det første skal de få mere end 2
måneders ubetinget fængsling.

Fra : JBH

Dato : 09-11-08 14:27

"Peter" <xdzgor@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> foregik (hvis det altså ER en forbrydelse i det land), og ikke er
> Danmark hvor ingenting skete. Hvis det første skal de få mere end 2

Nu har forældrene jo valgt at bosætte sig i Dk. og her må man ikke begå
sådanne overgreb.Det er derfor vi f.eks også straffer de pædofile danskere
som tager til udlandet og begår overgreb mod børn.

/JBH