Menu som er 100% af skærmens højde
Fra : Martin Jensen

Dato : 09-11-08 13:19

Hej NG

Jeg er ved at smide mine tabeller ud, og begyndt at opbygge et
side design ved hjælp af div og css.

Jeg prøver på at lave en menu som har 100% af browserens højde.
Jeg har forsøgt mig med
..menu{
height:100%;
width:125px
}

Menupunkter

men det giver ikke det forventede resultat.

Er der nogen af jer der kan hjælpe mig videre(i gang)?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 09-11-08 13:33

Martin Jensen sendte dette med sin computer:
> [...]
> Menupunkter
>
> men det giver ikke det forventede resultat.
>
> Er der nogen af jer der kan hjælpe mig videre(i gang)?

Deter vist noget med en "has_layout" property, som man ikke selv er
herre over.
position:relatve eller position:absolute, plejer at kunne hjælpe med
til at finde en løsning på det.

..menu {
position : absolute;
top : 0px;
left : 0px;
height : 100%;
}

Vær opmærksom på, at det så er sådan det er. Menuen har samme højde som
vinduet - hvilket ikke nødvendigvis er smart, hvis der er mulighed/brug
for scroll.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Martin Jensen

Dato : 09-11-08 14:02

Birger Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> ..menu {
> position : absolute;
> top : 0px;
> left : 0px;
> height : 100%;
> }

Super... Det virker jo som det skal.

> Vær opmærksom på, at det så er sådan det er. Menuen har samme højde som
> vinduet - hvilket ikke nødvendigvis er smart, hvis der er mulighed/brug
> for scroll.
Der skal ikke være mulighed for scroll i vinduet. Min content div vil komme
til at indeholde scrollbars. Så det burde ikke blive et problem for mig.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-11-08 14:10

Martin Jensen wrote:

> Der skal ikke være mulighed for scroll i vinduet. Min content div vil
> komme til at indeholde scrollbars. Så det burde ikke blive et problem
> for mig.

Det er ikke så interessant hvad du finer er et problem for dig på din
hjemmeside. Det er langt vigtigere at tænke på, hvad der vil være et problem
for dem, der skal læse hjemmesiden.

At lave en side bevidst så kort, at den ikke giver scrollbar på din skærm i
den af dig valgte browserstørrelse og derefter smide en scrollbar ind midt
på siden kan i andre brugeres skærmopløsning og valgt browserstørrelse meget
vel afstedkomme hele to lodrette scrollbarer.

Lad sidens indhold bestemme sidens længde og respekter, at scrollbaren er en
del af brugerens browser - ikke en del af din hjemmeside - og at du ikke
skal ændre på det forhold.

Erik Ginnerskov

Fra : Birger Sørensen

Dato : 09-11-08 14:31

Erik Ginnerskov formulerede spørgsmålet:
> [...]
> del af brugerens browser - ikke en del af din hjemmeside - og at du ikke skal

Gammel polimik.
Jeg foretrækker at scrollbarer er hvor der er brug for dem, og at andet
indhold - som f.eks. menuer - forbliver synligt på skærmen også når der
scrolles, således at scrollbaren kun påvirker det der skal scrolles.
Fordi en scrollbar ikke er ude på kanten af vinduet, behøver den ikke
være midt på siden. Problemet med 2 scrollbarer kan undgås.
Se evt http://bbsorensen.dk - der er adskillige sider, der har det
sådan.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-11-08 00:12

Birger Sørensen skrev:

> Jeg foretrækker at scrollbarer er hvor der er brug for dem,

Helt enig.

Jeg skal bruge rullebjælken helt ude til højre, og sider hvor den
sidder anderledes, bliver lukket ned øjeblikkeligt.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-11-08 13:34

Martin Jensen skrev:

> Jeg prøver på at lave en menu som har 100% af browserens højde.

Det er et dødfødt projekt.

Man kan godt få noget fornuftigt ud af at forholde sig til
bredden af browservinduet, men højden kan man ikke styre på samme
måde.

Og selv ved bredden er der en del halvkomplekse forhold man skal
have styr på hvis man ikke vil gøre mere skade end gavn med sit
design.

--
Bertel