CSS problemer
Fra : torben.soerensen@fre~

Dato : 09-11-08 12:06

Hej Gruppe

Jeg er ved at lære CSS men det volder lidt problemer for mig.
Jeg vil gerne opbygge siden med 2 spalter, overskrift og "footer".
Venstre spalte skal så være menu, og jeg vil gerne have højre og
venstre spalter til begge at gå til bunden af skærmen.

www.frejashundehus.dk

Jeg ved ikke hvordan jeg skal få venstre spalten til at gå helt ned,
og et problem er så også at "footer" følger højre spalte, så hvis
indholdet der er begrænset så flyder den op under venstre spalte:

http://www.frejashundehus.dk/opskrifter/kager.asp

Jeg har set på www.html.dk og www.hjemmesideskolen.dk uden at blive
klog på dette. Jeg har også set på http://www.webdesign101.dk/ men
efterhånden er jeg blot blevet mere forvirret.

Diverse skabeloner jeg har fundet på nettet hjælper heller ikke mig
står til at blive klogere.

Hvordan bærer jeg mig ad med at lave det, og findes der litteratur som
kan anbefales om CSS så jeg kan lære det ordentligt?

Torben

Fra : Birger Sørensen

Dato : 09-11-08 13:20

torben.soerensen@frejashundehus.dk formulerede søndag:
> [...]
>
> Hvordan bærer jeg mig ad med at lave det, og findes der litteratur som
> kan anbefales om CSS så jeg kan lære det ordentligt?

Prøv at tænke lidt mere i firkanter.
Du har tre afdelinger - top, indhold og bund.
Indholdet deler du i en menu og en tekst spalte. Disse skal rimeligvis
være floatede (eller med absolutte størrelser).
Og der er det så, at man skal huske at afslutte floatede sektioner med
at cleare, og der er vist også et par andre ting, der kan gå galt -
gætter på, at det er lidt af det der driller dig.

Jørgen Farum Jensens sider er udemærkede - bruger dem selv ofte - og
jeg tror faktisk ikke du finder noget der er grundigere, eller nemmere
at gå til.
http://www.webdesign101.dk/
http://webdesign101.dk/layout/
Det kan være lidt svært at hitte rede i de mange ting, specielt i
starten. Men der er ikke så meget andet at gøre ved det, end at bide
tænderne sammen - det skal nok komme.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : tage jørgensen

Dato : 09-11-08 13:48

Birger Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> at cleare, og der er vist også et par andre ting, der kan gå galt -
> gætter på, at det er lidt af det der driller dig.

Start med at lave en DIV som indeholder alt det der skal vises på siden.
Jeg laver gerne en som jeg kalder container, og giver den en eller anden
størrelse, f.eks. bred: 800px og høj 600px.
så kan du lave en topdiv en venstre/menudiv en inholddiv og en bunddiv.

dua skal passe på at du ikke overskrider bredden i en div, så flytter den
der ikke er plads til ned under de andre.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 09-11-08 14:22

tage jørgensen skrev:
> [...]
>
> dua skal passe på at du ikke overskrider bredden i en div, så flytter den
> der ikke er plads til ned under de andre.

Hvis man vil lave en maxbredde og evt centrere siden i browsere der er
større, er det udemærket med en "container". Ellers er det temmelig
meget ligegyldigt, eftersom alting i forvejen er i body.

Om noget flyttes ned eller flyder over bredden af en div, afhænger af
overfolw.
overflow:visible; får indholdet til at flyde over begrænsninger.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : torben@frejashundehu~

Dato : 10-11-08 17:11

On Sun, 09 Nov 2008 12:05:54 +0100, torben.soerensen@frejashundehus.dk
wrote:

> [...]
>
>Hvordan bærer jeg mig ad med at lave det, og findes der litteratur som
>kan anbefales om CSS så jeg kan lære det ordentligt?

TAK for input fra jer alle