12V radio i 6V bil...
Fra : Leo_Jensen

Dato : 08-11-08 11:10

Hej

En kammerat har en 1950 Chevrolet pick-up, og den har selvfølgelig 6V
el. Nu vil han gerne have radio i. Jeg har googlet og fundet
diagrammer til at strikke sådan en converter sammen, men det må da
også kunne købes ???
Og inden spørgsmålet kommer: Kammeraten og bilen findes, det er ikke
mig selv der ikke tør stå ved spørgsmålet. På spejderære...

MVH Leo

Fra : Sørensen

Dato : 08-11-08 23:20

"Leo_> skrev ...
Hej

En kammerat har en 1950 Chevrolet pick-up, og den har selvfølgelig 6V
el. Nu vil han gerne have radio i.

http://www.s-e-t.dk/Produkter/4_main_dc-dc_converter.htm

vh.
Sørensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-11-08 08:22

"Leo_Jensen" <maigaard-jensen@stofanet.dk> skrev i meddelelsen
[...]

Jeg har købt en 24V -> 12V, formentlig enten ved HNyborg eller THansen ...
mon ikke de også har en 12V -> 6V omend den nu nok er sværere at få fat i...

--
Per

Fra : Henning

Dato : 09-11-08 10:12

On Sun, 9 Nov 2008 08:21:35 +0100, "Per Henneberg Kristensen"
<phk@fjern_klikpost.dk> wrote:

> [...]
>mon ikke de også har en 12V -> 6V omend den nu nok er sværere at få fat i...

Det vil ikke hjælpe meget, når det er en 6 -> 12 v der skal bruges.
Det er ikke noget problem at halvere spændingen, det er lidt mere
komplekst, dog ud at være svært, den anden vej.

Fra : Knut

Dato : 09-11-08 08:37

"Leo_Jensen" <maigaard-jensen@stofanet.dk> wrote in message
Hej

Og inden spørgsmålet kommer: Kammeraten og bilen findes, det er ikke
mig selv der ikke tør stå ved spørgsmålet. På spejderære...

Hvad er værdien af din spejderære?
Lad dog 'kammeraten' komme til selv!

Knut

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-11-08 10:02

"Knut" <enbeedreeemailadreesse@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Hvad er værdien af din spejderære?
> Lad dog 'kammeraten' komme til selv!

Er dit svar anderledes, afhængigt af hvem der spørger da ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-11-08 10:35

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i meddelelsen

> Er dit svar anderledes, afhængigt af hvem der spørger da ?

Knut plejer da ikke at svare på spørgsmålene. Han svarer i øst som der
bliver spurgt i vest.

Også denne gang :(

--
Per

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-11-08 10:10

> [...]
> el. Nu vil han gerne have radio i. Jeg har googlet og fundet
> diagrammer til at strikke sådan en converter sammen, men det må da

Måske du kan finde noget her:
http://www.brinck.dk/

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Lars

Dato : 09-11-08 10:45

On Sat, 8 Nov 2008 10:10:04 -0800 (PST), Leo_Jensen
> [...]

>Og inden spørgsmålet kommer: Kammeraten og bilen findes, det er ikke
>mig selv der ikke tør stå ved spørgsmålet. På spejderære...

Der er en her

http://www.s-e-t.dk/Produkter/4_main_dc-dc_converter.htm

Ellers prøv at google det "6 to 12 volt converter" eller "DC to DC
converter", der er masser og masser af hits.

** Lars

Fra : Henning

Dato : 09-11-08 11:06

>Der er en her
>
>http://www.s-e-t.dk/Produkter/4_main_dc-dc_converter.htm
>

>Ellers prøv at google det "6 to 12 volt converter" eller "DC to DC
>converter", der er masser og masser af hits.

Eller bare "spændingsdobler" ? Spørg evt. i news:dk.teknik.elektronik

Fra : Niels Bengaard

Dato : 09-11-08 14:32

"Lars" <nomail@nothing.here.se> skrev i en meddelelse

> Der er en her
>
> http://www.s-e-t.dk/Produkter/4_main_dc-dc_converter.htm
>

> Ellers prøv at google det "6 to 12 volt converter" eller "DC to DC
> converter", der er masser og masser af hits.

SET handler ikke med private står der på forsiden.

MVh Niels

Fra : Lars

Dato : 09-11-08 19:51

On Sun, 9 Nov 2008 14:31:39 +0100, "Niels Bengaard"
<bengaard@FJERNDETTE850r.dk> wrote:

>SET handler ikke med private står der på forsiden.

Klart.. Men mon ikke de har en forhandler eller to hvis man ringer og
spørger dem?

** Lars

Fra : JBH

Dato : 09-11-08 13:04

"Leo_Jensen" <maigaard-jensen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Vær lige opmærksom på hvilestrømsforbruget. Hvis bilen ikke bruges hver dag
kan et tomgangsforbrug på nogle få mA. i converteren dræne batteriet.

Og inden spørgsmålet kommer: Kammeraten og bilen findes, det er ikke
mig selv der ikke tør stå ved spørgsmålet. På spejderære...

Okay, så siger vi det

mvh
JBH

Fra : Brian H

Dato : 09-11-08 14:12

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Vær lige opmærksom på hvilestrømsforbruget. Hvis bilen ikke bruges hver
> dag kan et tomgangsforbrug på nogle få mA. i converteren dræne batteriet.

Den slukker når bilen slukkes... ingen is på koen.

Fra : Brian H

Dato : 09-11-08 18:20

"Brian H" <brian@something.com> skrev i meddelelsen
> "JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Den slukker når bilen slukkes... ingen is på koen.
.... med mindre han er luksusdyr og vil have at den skal huske kanalerne :)

Fra : thl

Dato : 09-11-08 11:07

On 9 Nov., 18:19, "Brian H" <br...@something.com> wrote:
> "Brian H" <br...@something.com> skrev i >

> ... med mindre han er luksusdyr og vil have at den skal huske kanalerne :)

Det kan løses ved at montere en ganske lille 6 v volt akkumulator
sammen med inverteren. Så er der både til musik og hukommelse.
mvh
Thorbjørn

Fra : Henning

Dato : 09-11-08 22:18

On Sun, 9 Nov 2008 10:06:48 -0800 (PST), thl <lykkebo47@hotmail.com>
wrote:

>Det kan løses ved at montere en ganske lille 6 v volt akkumulator
>sammen med inverteren. Så er der både til musik og hukommelse.

Så kan man lige så godt serieforbinde 2 6v batterier og hive spænding
til radioen ud midtvejs?

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-08 22:25

Henning <no.mail@all.invalid> skrev :

>Så kan man lige så godt serieforbinde 2 6v batterier og hive spænding
>til radioen ud midtvejs?

din logik halter ;)

--
Jan_stevns

Fra : Henning

Dato : 09-11-08 23:33

On Sun, 09 Nov 2008 22:24:45 +0100, jan_stevns wrote:

>din logik halter ;)

Ja ja, det er sent søndag aften - det er en spændings_dobler_ der
søges...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-11-08 23:54

Henning skrev:
> Så kan man lige så godt serieforbinde 2 6v batterier og hive spænding
> til radioen ud midtvejs?

Ville det så ikke være mere smart at sætte et lille 12 v batteri på
efter spændingsdobleren?

Med lidt diodeværk, m.v., burde det være muligt at forhindre at strømmen
går bagvejs fra batteriet.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : Brian Lund

Dato : 10-11-08 17:02

> [...]
> spændingsdobleren?
>
> Med lidt diodeværk, m.v., burde det være muligt at forhindre at strømmen

Jo, men...

Ihvertfald den DC-DC converter fra s-e-t har en udgangsspænding på 12,0V...
I en bil har du normalt omkring 13,5V når den er slukket. Hvis du så sætter
en diode på taber du yderligere ca. 0,7V i dén og du er nede på 11,3V!

Det er for det første slet ikke nok til at lade et 12V blybatteri op, for
det andet er jeg i tvivl om hvor vidt en autoradio overhovedet kan virke
efter hensigten ved den spænding, det er dog meget muligt.

Man kunne så bare bruge en pakke NiMH opladelige batterier, så er man
udeover dét problem, men så er der problemet med selvafladning og memmory
effekt, hvis bilen ikke bliver brugt ihvertfald ugentligt holder batterierne
ikke ret længe.

Brian

Fra : thl

Dato : 09-11-08 22:03

On 9 Nov., 23:53, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:
> [...]

> efter spændingsdobleren?
>
> Med lidt diodeværk, m.v., burde det være muligt at forhindre at strømmen

Det er kun et spørgsmål om hvor ekstrabatteriets minus skal
tilsluttes.
Om det et 6 eller 12 volt batteri, kommer vel til at afhænge af hvad
man har
liggende på fjernlageret.

mvh
Thorbjørn

Fra : Leo_Jensen

Dato : 10-11-08 04:22

On 9 Nov., 19:51, Lars <nom...@nothing.here.se> wrote:

> Klart.. Men mon ikke de har en forhandler eller to hvis man ringer og
> spørger dem?
>
> ** Lars

Det har de da garanteret. Og der kan man vel også få en pris...

Leo

Fra : Leo_Jensen

Dato : 10-11-08 04:27

> Ellers prøv at google det "6 to 12 volt converter" eller "DC to DC
> converter", der er masser og masser af hits.

Ja, men kan linkene sådan for alvor bruges til noget ? Jeg har fundet
convertere til alt mellem 60 og 150 $, dvs + fragt, told og moms. Og
jeg har fundet masser af diagrammer. Jeg ville helst finde en i EU og
gerne i DK.
S-E-T ser ud til at være løsningen, hvis ellers prisen er nogenlunde
rimelig

Leo

Fra : Leo_Jensen

Dato : 11-11-08 05:30

On 10 Nov., 17:01, "Brian Lund" <br...@-FJERN-lundfoto.dk> wrote:

> [...]
> effekt, hvis bilen ikke bliver brugt ihvertfald ugentligt holder batterierne

Og det gør en Chevy fra 1950 nok ikke...

Leo