Skriftyper - visning af font
Fra : Jimmy skov Adetunji

Dato : 08-11-08 13:13

Hej

Skrifttyper der ikke er installeret på brugerens pc kan ikke
vises og i stedet anvendes 2. eller 3. mulighed.
Dette skulle vist være rigtig forstået.

Men dertil har jeg så et spørgsmå.
fonten euro style er indkluderet på mac versionen af word, men så
vidt jeg kan se ikke på windows versionen af word. Er det
rigtigt.
Hvis det er, er der vel ikke meget fornuft i at bruge den som
font på sin hjemmeside?

Veligst
Jimmy Adetunji

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 08-11-08 13:30

"Jimmy skov Adetunji" <mail@webmojo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> rigtigt.
> Hvis det er, er der vel ikke meget fornuft i at bruge den som

Tror den hedder Eurostile på PC, men er kke helt sikkert.

Kim

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 08-11-08 18:58

"Kim Schmidt Wind" <oz1juxXXX@mail.tele.dk> skrev

> Tror den hedder Eurostile på PC, men er kke helt sikkert.

Det gør den. Det er sådan en lidt "firkantet" skrifttype.

Fra : jopa

Dato : 08-11-08 13:30

> [...]
> rigtigt.
> Hvis det er, er der vel ikke meget fornuft i at bruge den som

Vælg den som første valg i din CSS og så alternativer dernæst.
Har brugeren den ikke installeret går den til næste.

eks:
font-family: "euro style ",Trebuchet MS", Verdana, Arial, Helvetica,
sans-serif;

--
Mvh. John
http://web-graphic.dk

Fra : jopa

Dato : 08-11-08 13:33

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev

> font-family: "euro style ",Trebuchet MS", Verdana, Arial, Helvetica,
> sans-serif;

Se bort fra den øverste
Dette burde være rigtigt
font-family: "euro style", Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;

--
Mvh. John
http://web-graphic.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-11-08 13:31

Jimmy skov Adetunji wrote:

> [...]
> rigtigt.
> Hvis det er, er der vel ikke meget fornuft i at bruge den som

Det er heller ikke alle brugere som har installeret Word på deres PC.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Jimmy skov Adetunji

Dato : 08-11-08 13:43

Jeg takker for Jeres tilbagemeldinger.
Ja - lille tanketorsk - selvfølgelig har alle ikke installeret word

Kan en af jer hjælpe med en adresse til download af fonte.
Selvfølgelig gerne et sted i har tillid til og som er prismæssigt
fornuftigt

Venligst
jimmy

Fra : jopa

Dato : 08-11-08 14:11

"Jimmy skov Adetunji" <jordemoder@musling.net> skrev

> Kan en af jer hjælpe med en adresse til download af fonte.
> Selvfølgelig gerne et sted i har tillid til og som er prismæssigt
> fornuftigt

Du kan vel blot prøve i første mgang at google på free fonts.
Det plejer jeg når jeg skal bruge nogle

--
Mvh. John
http://web-graphic.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-11-08 18:41

Jimmy skov Adetunji skrev:

> Kan en af jer hjælpe med en adresse til download af fonte.

Mangler du da nogen?

Du skal da ikke regne med at jeg gider ligge og makke med nye
fonte blot fordi en eller anden designer synes at jeg skal have
den installeret på mit personlige system. Og i disse virus- og
trojanertider ville det da være halsløs gerning at sige ja tak
til installation af noget som helst selv om man ikke havde noget
imod at udvide sit fontbibliotek.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 09-11-08 03:54

On 8 Nov., 13:43, Jimmy skov Adetunji <jordemo...@musling.net> wrote:
> [...]
>

> Kan en af jer hjælpe med en adresse til download af fonte.
> Selvfølgelig gerne et sted i har tillid til og som er prismæssigt

Ja - i grafikgruppen sidder der nogle nørder, som simpelthen bare kan
det dér.

De adresser, jeg fik dengang omkring fonte - de ligger på min (pga.
Storm-infection) hedengangne stationære, så du må spørge dem i den
gruppe.

MVH
Rune Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-11-08 14:48

Jimmy skov Adetunji skrev:

> fonten euro style er indkluderet på mac versionen
> af word, men så vidt jeg kan se ikke på windows
> versionen af word.

Du stiller et word-spørgsmål i html-gruppen - i html
bruges &euro; i alle normale skrifttyper til at lave
dette tegn.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : jopa

Dato : 08-11-08 15:43

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev

> Du stiller et word-spørgsmål i html-gruppen - i html
> bruges &euro; i alle normale skrifttyper til at lave
> dette tegn.

Aha så lærte jeg også noget denne gang

--
Mvh. John
http://web-graphic.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 08-11-08 19:13

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev

> Du stiller et word-spørgsmål i html-gruppen - i html
> bruges &euro; i alle normale skrifttyper til at lave
> dette tegn.

Hvor kommer ? (euro-tegnet) ind i billedet?
http://chartbase.dk/privat/eurostile.jpg

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-11-08 20:06

Philip Nunnegaard skrev:

> Hvor kommer ? (euro-tegnet) ind i billedet?

Enten er Allan morsom, eller også har han læst for hurtigt.

--
Bertel

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 08-11-08 21:43

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev

> Enten er Allan morsom, eller også har han læst for hurtigt.

Og jeg var lige stået op, da jeg læste det, så jeg kan meget vel have misset
en spidsfindighed der.

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-11-08 23:45

Philip Nunnegaard skrev:

> Og jeg var lige stået op, da jeg læste det, så jeg kan
> meget vel have misset en spidsfindighed der.

Nej, der er ikke nogte spidsfindigt i at koden &euro; i
html laver et euro-tegn.

Ja, jeg plejer at være morsom - og læse hurtigt, men
mine svar plejer at være brugbare

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 09-11-08 00:42

Det var det her sikkert også for nogle, men det var ikke det OP
spurgte om men derimod om en specifik font på hans Mac der hed Euro
(etellerandet) også fandtes i Office til Windows (det gør den ikke) så
din vejledning i at lave Euro tegnet hjalp ham ikke desangående.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-11-08 01:13

Jens Peter Karlsen skrev:

> din vejledning i at lave Euro tegnet hjalp ham ikke
> desangående.

Jo, i html-sammenhæng.

Spørgsmål om Word hører jo ikke til i denne gruppe.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 09-11-08 02:12

"Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> skrev

> Det var det her sikkert også for nogle, men det var ikke det OP
> spurgte om men derimod om en specifik font på hans Mac der hed Euro
> (etellerandet) også fandtes i Office til Windows (det gør den ikke)

Det har intet med officepakkerne at gøre. For webdesignere er det nok mere
interessant, hvilke skrifttyper der som standard er installeret under de
forskellige styresystemer, primært Windows, Linux og MacOS. Altså uafhængigt
af om den pågældende bruger har en officepakke installeret, og uafhængigt om
den hedder MS Office eller OO.

Alt andet finder jeg i hvert fald uinteressant.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-11-08 18:39

Jimmy skov Adetunji skrev:

> Hvis det er, er der vel ikke meget fornuft i at bruge den som
> font på sin hjemmeside?

Det kan der godt være. Hvis man kan lave noget der giver et
ekstra pift på nogle systemer uden at genere andre, så er der
ikke noget i vejen for at indføje det.

--
Bertel

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 08-11-08 20:24

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det kan der godt være. Hvis man kan lave noget der giver et
> ekstra pift på nogle systemer uden at genere andre, så er der
> ikke noget i vejen for at indføje det.

Og hvis dette pift skal være til fornøjelse
for alle (og forudsat at et kun er et pift)
kan man bruge Image Replacement teknikken, jf.

http://webdesign101.dk/showcase/ir/

Jørgen Farum Jensen