Renteforhøjelse kontra kronenedsættelse
Fra : fribytteren

Dato : 24-10-08 22:24

For tiden råber alle euro-politikerne op om, at grunden til at vi får
forhøjet renten, er fordi vi ikke er med i Euroen.

Aldrig har jeg hørt så meget volapyk.

Euro-politikerne har ikke gjort det, som befolkningen bad dem om, de
gange befolkningen har stemt om Euroen.

Som bekendt har befolkningen sagt nej flere gange til Euroen og hvad
har politikerne gjort. Jo, de lod såmænd kronekursen ligge fast over
for Euroen. Men når man lader kronekursen ligge fast over for Euroen,
har man jo ikke sagt nej til Euroen og euro-samarbejdet.

Når befolkningen har sagt nej til Euroen, var det ikke kun til mønten,
men så sandelig også til en fast kronekurs over for Euroen og et euro-
samarbejde, men det har euro-politikerne ganske enkelt lukket ørene og
øjnene for og i stedet lade os have et euro-samarbejde uden
indflydelse og dermed samtidig lagt kronekursen fast over for Euroen.

Jeg kan se en flok euro-politikere, der i årtier har ført den danske
befolkning bag lyset og de gør det stadigvæk og så med statsministeren
som frontfigur.

Aldrig har en statsminister m.fl. stået frem for åben tv-skærm og
radio-mikrofon og direkte bedraget befolkningen så meget, som de gør
for tiden, når de påstår, at det er vores manglende Eurodeltagelse der
er skyld i at renten stiger.

Det er netop disse politikeres manglende arbejde, som befolkningen har
bedt dem om at udføre, der er skyld i at renten stiger, for
befolkningen bad politikerne om at gøre Danmark fri af Euroen.

Politikerne har derimod gjort det modsatte af det befolkningen bad dem
om og nu lyver politikerne direkte op i ansigtet på befolkningen.

Føj for den lede.

Havde politikerne gjort som befolkningen bad den om, havde vi en Krone
der flød over for Euroen og andre valutaer og renten ville derfor
kunne have været fast og Kronens kurs kunne i stedet for sænkes.

Derfor bedrager og lyver politikerne og de har gjort det i årtier.

Med venlig hilsen
Lars Kristensen

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 25-10-08 07:13

"fribytteren" <fribytteren@fribytteren.dk> wrote in message
>For tiden råber alle euro-politikerne op om, at grunden til at vi får
>forhøjet renten, er fordi vi ikke er med i Euroen.
>
>Aldrig har jeg hørt så meget volapyk.

Jeg tror nu også, at din udlægning ovenfor er et udtryk for en fejllæsning.
I dagens udgave af Politiken er der en artikel om emnet, hvor man f.eks. kan
læse, at Nationalbanken hæver renten, fordi den ikke kan blive ved med at
støtte kronen og dermed fastkurspolitikken gennem støtteopkøb ved hjælp af
sine valutareserver.

Så dermed er det snarer efastkurspolitikken, der er årsag til den stigende
rente, end at det er selve det forhold, at vi ikke er med i euroen.

> [...]
>for Euroen. Men når man lader kronekursen ligge fast over for Euroen,
>har man jo ikke sagt nej til Euroen og euro-samarbejdet.

Det kan du selvfølgelig tolke som du vil, men realiteten er, at langt de
fleste danskere - herunder såmænd de fleste nej-partier og bevægelser - har
erklæret sig som værende tilhængere af fastkurspolitikken men imod
euromedlemskabet.

Og dermed er der bred politisk opbakning til den tolkning, at de to nej'er
alene gælder dansk deltagelse i ØMU'ens tredje fase (som i parentes bemærket
også var det, vi stemte om rente juridisk), og IKKE det forhold, at vi fører
fastkurspolitik over for euroen.

> Når befolkningen har sagt nej til Euroen, var det ikke kun til mønten,
> men så sandelig også til en fast kronekurs over for Euroen og et euro-
> samarbejde,

Hvad tyder på, at du har ret i den antagelse? Jeg har aldrig set
meningsmålinger omkring fastkurspolitikken, og jeg har mere end svært ved at
forestille mig, at særlig mange danskere skulle være imod fastkurspolitik.

Hvorfor skulle de være det?

Fra : mr

Dato : 25-10-08 07:26

"fribytteren" <fribytteren@fribytteren.dk> skrev i en meddelelse
[...]

uha da bette ven.
Siden Rasmussen har der ikke været tvivl om en fast kronekurs. Det har alle
vidst. Måske er den smutten forbi dig, men ellers er det vist almindelig
kendt.

Fra : Jesper

Dato : 25-10-08 07:59

> [...]

> kunne have været fast og Kronens kurs kunne i stedet for sænkes.
>
> Derfor bedrager og lyver politikerne og de har gjort det i årtier.

Frit flydende krone = en krone i frit fald. Jeg talte i går med mit
firmas svenske sælger, han fik en chok da dem svenske krone faldt 13 øre
overfor danske kroner på en uge, alting var pludseligt meget dyrere.
Vi er pisket til at binde kronen til Euroen, fordi over halvdelen af al
dansk udenrigshandel er med eurozonen eller lande hvis valutaer er
bundet til Euro.

Og skal du ud og belåne et hus med 3 mio kr som førstegangskøber eller
som låner med rentetilpasningslån have ændret renten i December, så
kommer du til at betale 4.375 kr mere om måneden end hvis vi havde været
med i euroen. Så kan man jo rigtigt glæde sig over euro-nej'et!

Man kan faktisk holde en pæn stor bil for den pris!
--
Jesper
A dollar in aid to the third world not spend on

Fra : Bo

Dato : 25-10-08 21:45

On 25 Okt., 08:59, spambus...@users.toughguy.net (Jesper) wrote:

> [...]
> --
> Jesper
> A dollar in aid to the third world not spend on

Jeg forstår at danskerne ønsker at DKK skal flyde og ikke være bundet
til EURO i en fastkurs aftale ?
Ønsker danskerne at DKK skal gå hen og blive devalueret som ISK og at
renten skal være -> 16% ?

Tillykke med det, så har I selv været ude om det som Islændingene idag
må tigge rundt i verden om IMF-hjælp og hos tidligere fjender

Vh Bo der ikke går rundt med et bundt DKK, men Euro pga jeg bor i EURO-
land !

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 26-10-08 08:08

"Bo" <solfranz47@gmail.com> wrote in message
"Jeg forstår at danskerne ønsker at DKK skal flyde og ikke være bundet
til EURO i en fastkurs aftale ?"

Hvis du med danskerne mener "et lille mindretal af danskerne, der ikke ved,
hvad de taler om, og som alene vælger dette standpunkt, fordi de føler, at
alt andet er inkonsistent", så ja.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-10-08 10:12

fribytteren <fribytteren@fribytteren.dk> wrote:

> For tiden råber alle euro-politikerne op om, at grunden til at vi får
> forhøjet renten, er fordi vi ikke er med i Euroen.

Når jeg på min iPhone, i programmet iCurrency, checker dagens ¤-kurs,
får jeg den til at ligge på 6,56 kroner.

På:

<http://www.valutakurser.dk/>

angives den nu til at ligge på 7,46, så måske gør programmet brug af en
forkert database, der overvurderer kronen? Den sætter i øvrigt den
islandske krone til 2 øre.

Under alle omstændigheder har kronen da rettet sig op, sikkert som følge
af renteforhøjelsen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 26-10-08 11:56

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> islandske krone til 2 øre.
>
> Under alle omstændigheder har kronen da rettet sig op, sikkert som følge

http://www.google.com/search?q=eur+in+dkk
1 Euro = 7.43314183 Danish kroner

Mvh
Martin

Fra : Martin

Dato : 27-10-08 07:46

On 25 Okt., 07:59, spambus...@users.toughguy.net (Jesper) wrote:

> [...]
> med i euroen. Så  kan man jo rigtigt glæde sig over euro-nej'et!
>
> Man kan faktisk holde en pæn stor bil for den pris!
Forskellen i rente mellem Euro-land og Danmark er meget stor lige nu
og det vil udligne sig på kort sigt. Så det bliver ikke ret lang tid
du har den dyre bil.

B/R
Martin B

Fra : Jesper

Dato : 27-10-08 16:17

Martin <Nexus1@lab.org> wrote:

> Forskellen i rente mellem Euro-land og Danmark er meget stor lige nu
> og det vil udligne sig på kort sigt. Så det bliver ikke ret lang tid
> [...]

kommer an på hvor længe krisen varer. Det store rentespænd kan varer i
årevis og selv i de bedste tider har der været et rentespænd på 0,25
procentpoint, det er en ekstraudgift på 2.500 kr pr million pr år.