|
| 20 spørgsmål til proffesoren ;-) Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 06-11-08 17:49 |
|
20 spørgsmål til proffesoren
Hvem kan sin bilhistorie ?
Her er 20 nemme spørsmål, så bare skyd løs
Bilmærke (og evt model) samt årstal ønskes.
Alle spørgsmål vedrører kun personvogne.
1.Hvem var de første til at anvende 5 trins gearkasse ?
2.Hvem lavede den første 5 cylindrede benzin bil ?
3.Hvem lavede den første 5 cylindrede diesel bil ?
4.Hvilken bil var den første med asymetrisk nærlys ?
5.Hvilken benzin-bil var den første med indsprøjtning ?
6.Hvilken bil var først med elektronisk ABS ?
7.Hvilken bil vart først med forhjulstræk ?
8.Hvilken bil var først med sikkerhedsseler ?
9.Hvem var først med hydraulisk to kreds bremser ?
10.Hvem var først med hydrauliske ventiler ?
11.Hvem var først med turbo på en benzinbil ?
12.Hvem var først med turbo på en dieselbil ?
13.Hvem var først med transistor/elektronisk tænding ?
14.Hvem var først med spærredifferentiale ?
15.Hvem var først med selvbærende karroseri ?
16.Hvem var først med skivebremser på forhjul ?
17.Hvem var først med skivebremser på alle 4 hjul ?
18.Hvem brugte først tandremstrukken knastaksel ?
19.Hvem brugte første gang magnesium fælge ?
20.Hvem lavede den første diesel bil ?
Vinderen får en gratis gåtur, på max 17 km, efter eget valg
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
Tom (06-11-2008)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 06-11-08 18:19 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse
news:49132015$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
> 20 spørgsmål til proffesoren
>
> Hvem kan sin bilhistorie ?
> Her er 20 nemme spørsmål, så bare skyd løs
> Bilmærke (og evt model) samt årstal ønskes.
>
> Alle spørgsmål vedrører kun personvogne.
>
> 1.Hvem var de første til at anvende 5 trins gearkasse ?
> 2.Hvem lavede den første 5 cylindrede benzin bil ?
> 3.Hvem lavede den første 5 cylindrede diesel bil ?
> 4.Hvilken bil var den første med asymetrisk nærlys ?
> 5.Hvilken benzin-bil var den første med indsprøjtning ?
> 6.Hvilken bil var først med elektronisk ABS ?
> 7.Hvilken bil vart først med forhjulstræk ?
> 8.Hvilken bil var først med sikkerhedsseler ?
> 9.Hvem var først med hydraulisk to kreds bremser ?
> 10.Hvem var først med hydrauliske ventiler ?
> 11.Hvem var først med turbo på en benzinbil ?
> 12.Hvem var først med turbo på en dieselbil ?
> 13.Hvem var først med transistor/elektronisk tænding ?
> 14.Hvem var først med spærredifferentiale ?
> 15.Hvem var først med selvbærende karroseri ?
> 16.Hvem var først med skivebremser på forhjul ?
> 17.Hvem var først med skivebremser på alle 4 hjul ?
> 18.Hvem brugte først tandremstrukken knastaksel ?
> 19.Hvem brugte første gang magnesium fælge ?
> 20.Hvem lavede den første diesel bil ?
>
> Vinderen får en gratis gåtur, på max 17 km, efter eget valg
"Ford" :)
--
Tom
| |
Ukendt (06-11-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 06-11-08 18:25 |
|
"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:49132716$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Vinderen får en gratis gåtur, på max 17 km, efter eget valg
>
> "Ford" :)
>
> Tom
Er bilen til maler siden du vil vinde ? *S*
| |
Tom (06-11-2008)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 06-11-08 20:00 |
|
"Eque" <-> skrev i en meddelelse
news:49132873$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:49132716$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>>> Vinderen får en gratis gåtur, på max 17 km, efter eget valg
>>
>> "Ford" :)
>>
>> Tom
>
>
> Er bilen til maler siden du vil vinde ? *S*
Kommer den snart, aftalen er istand så boblerne skal lige først sandblæses
og spartles :)
--
Tom
| |
Per Beer Hansen (06-11-2008)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 06-11-08 19:31 |
| | |
Tom (06-11-2008)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 06-11-08 20:01 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse
news:491337c8$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen
> news:49132716$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> "Ford" :)
>>
>
> Du har 1/20 del af svarene rigtige (men hvilket et svarede du så på ?
> )
Dem alle
Mener bestemt plejer at være helt fremme i skoene, så eh deeet
--
Tom
| |
Per Beer Hansen (06-11-2008)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 06-11-08 21:37 |
|
"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen
news:49133ee0$0$15894$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse
> news:491337c8$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>>
>> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen
>> news:49132716$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>>
>>> "Ford" :)
>>>
>>
>> Du har 1/20 del af svarene rigtige (men hvilket et svarede du så på ?
>> )
>
> Dem alle
> Mener bestemt plejer at være helt fremme i skoene, så eh deeet
>
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
Kent Oldhøj (06-11-2008)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 06-11-08 19:08 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in news:49132015$0
$90269$14726298@news.sunsite.dk:
> 1.Hvem var de første til at anvende 5 trins gearkasse ?
Rent gæt: Alfa Romeo.
> 2.Hvem lavede den første 5 cylindrede benzin bil ?
Audi.
> 3.Hvem lavede den første 5 cylindrede diesel bil ?
Mercedes.
> 4.Hvilken bil var den første med asymetrisk nærlys ?
No clue.
> 5.Hvilken benzin-bil var den første med indsprøjtning ?
Mercedes 300 SL
> 6.Hvilken bil var først med elektronisk ABS ?
Mercedes S-klasse.
> 7.Hvilken bil vart først med forhjulstræk ?
Citroën CV7/11
> 8.Hvilken bil var først med sikkerhedsseler ?
Volvo?
> 9.Hvem var først med hydraulisk to kreds bremser ?
Mener bestemt det var Volvo 140 serien.
> 10.Hvem var først med hydrauliske ventiler ?
No clue.
> 11.Hvem var først med turbo på en benzinbil ?
General Motors.
> 12.Hvem var først med turbo på en dieselbil ?
Mercedes.
> Vinderen får en gratis gåtur, på max 17 km, efter eget valg
Ja så tror jeg bare jeg holder her
--
Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.
| |
Per Beer Hansen (06-11-2008)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 06-11-08 19:29 |
|
"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:Xns9B4EC2AF4BD4kentoldhoj@oldhoj.dk...
> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in
> news:49132015$0
> $90269$14726298@news.sunsite.dk:
>
>> 1.Hvem var de første til at anvende 5 trins gearkasse ?
>
> Rent gæt: Alfa Romeo.
>
>> 2.Hvem lavede den første 5 cylindrede benzin bil ?
>
> Audi.
>
>> 3.Hvem lavede den første 5 cylindrede diesel bil ?
>
> Mercedes.
>
>> 4.Hvilken bil var den første med asymetrisk nærlys ?
>
> No clue.
>
>> 5.Hvilken benzin-bil var den første med indsprøjtning ?
>
> Mercedes 300 SL
>
>> 6.Hvilken bil var først med elektronisk ABS ?
>
> Mercedes S-klasse.
>
>> 7.Hvilken bil vart først med forhjulstræk ?
>
> Citroën CV7/11
>
>> 8.Hvilken bil var først med sikkerhedsseler ?
>
> Volvo?
>
>> 9.Hvem var først med hydraulisk to kreds bremser ?
>
> Mener bestemt det var Volvo 140 serien.
>
>> 10.Hvem var først med hydrauliske ventiler ?
>
> No clue.
>
>> 11.Hvem var først med turbo på en benzinbil ?
>
> General Motors.
>
>> 12.Hvem var først med turbo på en dieselbil ?
>
> Mercedes.
>
>> Vinderen får en gratis gåtur, på max 17 km, efter eget valg
>
> Ja så tror jeg bare jeg holder her
Du har 1/3 af svarene rigtige
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
Kent Oldhøj (06-11-2008)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 06-11-08 20:43 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in news:49133767$0
$90276$14726298@news.sunsite.dk:
>>> 7.Hvilken bil vart først med forhjulstræk ?
>> Citroën CV7/11
Arrgh... kom i tanke om Cord.
>>> 8.Hvilken bil var først med sikkerhedsseler ?
>> Volvo?
Jamen så var det SAAB.
--
Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.
| |
Per Beer Hansen (06-11-2008)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 06-11-08 21:36 |
|
"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:Xns9B4ED2B5BE79Ckentoldhoj@oldhoj.dk...
> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in
> news:49133767$0
> $90276$14726298@news.sunsite.dk:
>
>>>> 7.Hvilken bil vart først med forhjulstræk ?
>>> Citroën CV7/11
>
> Arrgh... kom i tanke om Cord.
>
>>>> 8.Hvilken bil var først med sikkerhedsseler ?
>>> Volvo?
>
> Jamen så var det SAAB.
>
Og lige her har du 0/2 rigtige
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
Kent Oldhøj (06-11-2008)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 06-11-08 22:01 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in news:49135541$0
$90265$14726298@news.sunsite.dk:
>>>>> 7.Hvilken bil vart først med forhjulstræk ? Citroën CV7/11
>> Arrgh... kom i tanke om Cord.
>>>>> 8.Hvilken bil var først med sikkerhedsseler ? Volvo?
>> Jamen så var det SAAB.
> Og lige her har du 0/2 rigtige
Cord lavede deres Cord L-29 i 1929. Mig bekendt var det den første
serieproducerede forhjulstrukne bil. De "vandt" kapløbet over en anden
amerikansk producent vis navn jeg lykkeligt har glemt.
Volvo intoducerede sikkerhedsseler som standard i 1959. Saab cirka
samtidigt, måske lidt tidligere.
--
Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.
| |
Per Beer Hansen (06-11-2008)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 06-11-08 22:12 |
|
"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:Xns9B4EDFF30D73Bkentoldhoj@oldhoj.dk...
>
> Cord lavede deres Cord L-29 i 1929. Mig bekendt var det den første
> serieproducerede
Nu er det jo svært at tale om serieproducerede biler, i de tidlige årgange.
Men der findes flere eksempler på meget tidligere forhjulstrukne biler end
Cord, men de er jo, som næsten altid dengang, kun lavet i små tal, det
gjorde man jo dengang (nogen måske endda kun i ét eksemplar).
> forhjulstrukne bil. De "vandt" kapløbet over en anden
> amerikansk producent vis navn jeg lykkeligt har glemt.
Det er ikke en amerikansk bil.
Og nej, det er heller ikke Cugnot's dampbil fra vistnok 1768 jeg tænker på,
selvom den jo også var forhjulstrukken
>
> Volvo intoducerede sikkerhedsseler som standard i 1959. Saab cirka
> samtidigt, måske lidt tidligere.
Ja det er muligt, men der var i hvertfald én, som var tidligere
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
Kent Oldhøj (06-11-2008)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 06-11-08 23:37 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in
news:49135dac$0$90267$14726298@news.sunsite.dk:
> Nu er det jo svært at tale om serieproducerede biler, i de tidlige
> årgange. Men der findes flere eksempler på meget tidligere
> forhjulstrukne biler end Cord, men de er jo, som næsten altid dengang,
> kun lavet i små tal, det gjorde man jo dengang (nogen måske endda kun
> i ét eksemplar).
Ja hvis vi ikke taler om serieproducerede biler, så gi'r jeg op
> Og nej, det er heller ikke Cugnot's dampbil fra vistnok 1768 jeg
> tænker på, selvom den jo også var forhjulstrukken
Jamen den var vel først? Hvis vi skal gætte hvad du tænker på blir det
først rigtig svært.
>> Volvo intoducerede sikkerhedsseler som standard i 1959. Saab cirka
>> samtidigt, måske lidt tidligere.
> Ja det er muligt, men der var i hvertfald én, som var tidligere
Jeg formoder så der ikke var tale om standard udstyr. Ford patenterede
tidligere (kort efter WW2, det var noget med overskudsseler fra faldskærme)
en sikkerhedssele, men de standardmonterede den SVJV aldrig i nogen model.
--
Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.
| |
Per Beer Hansen (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 07-11-08 10:45 |
|
"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:Xns9B4EF0264E4DEkentoldhoj@oldhoj.dk...
>
> Ja hvis vi ikke taler om serieproducerede biler, så gi'r jeg op
Kan man kalde en bil fra f.eks. 1904 og som måske kun er bygget i 100
eksemplarer for serieproduceret ?
Alligevel kan de jo have været først med noget, som så senere er blevet
brugt i meget større serier.
>
>> Og nej, det er heller ikke Cugnot's dampbil fra vistnok 1768 jeg
>> tænker på, selvom den jo også var forhjulstrukken
>
> Jamen den var vel først?
Ja men det er jo ikke en personbil.
> Hvis vi skal gætte hvad du tænker på blir det
> først rigtig svært.
Det er ikke noget med at gætte
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
Leo Havmøller (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Leo Havmøller |
Dato : 07-11-08 05:10 |
|
>> Volvo intoducerede sikkerhedsseler som standard i 1959. Saab cirka
>> samtidigt, måske lidt tidligere.
>
> Ja det er muligt, men der var i hvertfald én, som var tidligere
Såvidt jeg husker testede Mercedes sikkerhedsseler med levende
crashtest-dummies.
Men om de også havde en serieproduceret bil med dem i...
Leo Havmøller.
| |
Per Beer Hansen (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 07-11-08 10:45 |
| | |
Kent Oldhøj (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 07-11-08 09:29 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in
news:49135dac$0$90267$14726298@news.sunsite.dk:
>> Volvo intoducerede sikkerhedsseler som standard i 1959. Saab cirka
>> samtidigt, måske lidt tidligere.
> Ja det er muligt, men der var i hvertfald én, som var tidligere
En smule natlig research viser at Ford var de første til at tilbyde
sikkerhedsseler som ekstraudstyr i 1955.
Saab var de første til at tilbyde sikkerhedsseler som standardudstyr i
1958.
--
Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.
| |
Per Beer Hansen (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 07-11-08 10:47 |
|
"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:Xns9B4F6087BC2E3kentoldhoj@oldhoj.dk...
>
> En smule natlig research viser at Ford var de første til at tilbyde
> sikkerhedsseler som ekstraudstyr i 1955.
Se nu ligner det noget.
Selvom det kun er som ekstraudstyr, så er der jo tale om at være de første.
Det var dog ikke Ford, som var de første, det var amerikanske Nash tilbage i
1949, som kunne levere seler som ekstraudstyr.
>
> Saab var de første til at tilbyde sikkerhedsseler som standardudstyr i
> 1958.
Det er også korrekt, men det gør dem jo ikke til de første (kun når vi taler
stadard udstyr, hvilket vi ikke gør her )
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
Christian B. Andrese~ (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 07-11-08 02:22 |
|
On Nov 6, 5:49 pm, "Per Beer Hansen" <perbeerNOS...@NOSPAMperbeer.dk>
wrote:
> 4.Hvilken bil var den første med asymetrisk nærlys ?
Citroen
--
Christian...... http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder.
| |
Per Beer Hansen (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 07-11-08 10:49 |
| | |
Leo_Jensen (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Leo_Jensen |
Dato : 07-11-08 03:49 |
|
On 6 Nov., 17:49, "Per Beer Hansen" <perbeerNOS...@NOSPAMperbeer.dk>
wrote:
> 20 spørgsmål til proffesoren
>
> Hvem kan sin bilhistorie ?
> Her er 20 nemme spørsmål, så bare skyd løs
> Bilmærke (og evt model) samt årstal ønskes.
>
> Alle spørgsmål vedrører kun personvogne.
>
> 1.Hvem var de første til at anvende 5 trins gearkasse ?
Ferrari ?
> 2.Hvem lavede den første 5 cylindrede benzin bil ?
Audi. Men hvorfor ?
> 3.Hvem lavede den første 5 cylindrede diesel bil ?
Sikkert også Audi.
> 4.Hvilken bil var den første med asymetrisk nærlys ?
Aner det ikke
> 5.Hvilken benzin-bil var den første med indsprøjtning ?
Mercedes
> 6.Hvilken bil var først med elektronisk ABS ?
Mercedes
> 7.Hvilken bil vart først med forhjulstræk ?
> 8.Hvilken bil var først med sikkerhedsseler ?
> 9.Hvem var først med hydraulisk to kreds bremser ?
Volvo
> 10.Hvem var først med hydrauliske ventiler ?
> 11.Hvem var først med turbo på en benzinbil ?
Saab
> 12.Hvem var først med turbo på en dieselbil ?
Mercedes
> 13.Hvem var først med transistor/elektronisk tænding ?
Mercedes
> 14.Hvem var først med spærredifferentiale ?
Landrover
> 15.Hvem var først med selvbærende karroseri ?
Citroen
> 16.Hvem var først med skivebremser på forhjul ?
> 17.Hvem var først med skivebremser på alle 4 hjul ?
Jaguar
> 18.Hvem brugte først tandremstrukken knastaksel ?
> 19.Hvem brugte første gang magnesium fælge ?
Ford
> 20.Hvem lavede den første diesel bil ?
Det var da ikke nemt. Alt over 5 rigtige er vist meget godt....
| |
Torben Scheel (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 07-11-08 11:54 |
|
Leo_Jensen wrote:
>
>> 2.Hvem lavede den første 5 cylindrede benzin bil ?
>
> Audi. Men hvorfor ?
Du har da vist aldrig kørt en. Den er noget af det mest lækre at køre
--
vh
Torben - der lige har skiftet en r5 10ventilet (NG) ud med en r5
20ventilet (7A) i sin audi 80
| |
Torben Scheel (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 07-11-08 11:56 |
|
Torben Scheel wrote:
> Leo_Jensen wrote:
>>
>>> 2.Hvem lavede den første 5 cylindrede benzin bil ?
>>
>> Audi. Men hvorfor ?
>
> Du har da vist aldrig kørt en. Den er noget af det mest lækre at køre
>
BTW. hvor mange personbilmotorer har en fanklub :
http://www.20v-sauger-tuning.de/
--
vh
Torben
| |
Jesper Hedegaard (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Jesper Hedegaard |
Dato : 07-11-08 12:11 |
|
"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:49141e3f$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
> Leo_Jensen wrote:
>>
>>> 2.Hvem lavede den første 5 cylindrede benzin bil ?
>>
>> Audi. Men hvorfor ?
>
> Du har da vist aldrig kørt en. Den er noget af det mest lækre at køre
>
> --
> vh
> Torben - der lige har skiftet en r5 10ventilet (NG) ud med en r5
> 20ventilet (7A) i sin audi 80
Det var vel så derfor de også smed den motor i VW's LT-serie
--
------------------------------------
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder
| |
Torben Scheel (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 07-11-08 13:24 |
|
Jesper Hedegaard wrote:
> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:49141e3f$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
>> Leo_Jensen wrote:
>>>> 2.Hvem lavede den første 5 cylindrede benzin bil ?
>>> Audi. Men hvorfor ?
>> Du har da vist aldrig kørt en. Den er noget af det mest lækre at køre
>>
>> --
>> vh
>> Torben - der lige har skiftet en r5 10ventilet (NG) ud med en r5
>> 20ventilet (7A) i sin audi 80
>
> Det var vel så derfor de også smed den motor i VW's LT-serie
>
Måske, VW siger mig ikke så meget. Mon ikke bare den passede ind i
serien effektmæssigt.
Men krumtappen fra en VW 2,5 kan bruges til en sjov ombygning :
http://www.20v-sauger-tuning.de/teile_vorarbeiten.htm
--
vh
Torben
| |
Per Beer Hansen (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 07-11-08 12:05 |
|
"Leo_Jensen" <maigaard-jensen@stofanet.dk> skrev i meddelelsen
news:ebb89d6e-5522-44cb-9715-32f79a3aa430@o40g2000prn.googlegroups.com...
>
> Det var da ikke nemt. Alt over 5 rigtige er vist meget godt....
Jeg må desværre bedrøve dig lidt, 2 rigtige blev det til.
Husk på, at det kun drejer sig om personbiler.
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
Per Beer Hansen (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 07-11-08 12:12 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i meddelelsen
news:49132015$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
Her er en lille opfølgning på de rigtige svar, som er kommet indtil nu.
> 2.Hvem lavede den første 5 cylindrede benzin bil ?
Kent Oldhøj: Audi
(1976)
> 3.Hvem lavede den første 5 cylindrede diesel bil ?
Kent Oldhøj: Mercedes
(1975)
> 8.Hvilken bil var først med sikkerhedsseler ?
Den fik jeg vist selv svaret på
Nash (USA) 1949
> 11.Hvem var først med turbo på en benzinbil ?
Kent Oldhøj: GM
(Det var helt nøjagtigt i 1960 Oldsmobile Jetfire)
> 12.Hvem var først med turbo på en dieselbil ?
Kent Oldhøj: Mercedes
(1978)
Så vi mangler nu kun disse spørgsmål:
1.Hvem var de første til at anvende 5 trins gearkasse ?
4.Hvilken bil var den første med asymetrisk nærlys ?
5.Hvilken benzin-bil var den første med indsprøjtning ?
6.Hvilken bil var først med elektronisk ABS ?
7.Hvilken bil vart først med forhjulstræk ?
9.Hvem var først med hydraulisk to kreds bremser ?
10.Hvem var først med hydrauliske ventiler ?
13.Hvem var først med transistor/elektronisk tænding ?
14.Hvem var først med spærredifferentiale ?
15.Hvem var først med selvbærende karroseri ?
16.Hvem var først med skivebremser på forhjul ?
17.Hvem var først med skivebremser på alle 4 hjul ?
18.Hvem brugte først tandremstrukken knastaksel ?
19.Hvem brugte første gang magnesium fælge ?
20.Hvem lavede den første diesel bil ?
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
Ukendt (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 07-11-08 15:38 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i meddelelsen
news:49142280$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
> Så vi mangler nu kun disse spørgsmål:
> 1.Hvem var de første til at anvende 5 trins gearkasse ?
> 4.Hvilken bil var den første med asymetrisk nærlys ?
> 5.Hvilken benzin-bil var den første med indsprøjtning ?
Tucker 1948 er mit bud.
> 6.Hvilken bil var først med elektronisk ABS ?
Mercedes S-klasse 1978
> 7.Hvilken bil vart først med forhjulstræk ?
Ruxton og Cord l-29 i 1929 Herefter DKW i 1931
> 9.Hvem var først med hydraulisk to kreds bremser ?
> 10.Hvem var først med hydrauliske ventiler ?
Tucker 1948 er igen mit bud.
> 13.Hvem var først med transistor/elektronisk tænding ?
> 14.Hvem var først med spærredifferentiale ?
Hmmm, Kübelwagen fra VW?
> 15.Hvem var først med selvbærende karroseri ?
> 16.Hvem var først med skivebremser på forhjul ?
Crosley Hotshot 1949 Chrysler Imperial 1953 Jaguar C-type 1953
Citroen DS i 1955
> 17.Hvem var først med skivebremser på alle 4 hjul ?
Jaguar E-type tror jeg nok
> 18.Hvem brugte først tandremstrukken knastaksel ?
Fiat
> 19.Hvem brugte første gang magnesium fælge ?
> 20.Hvem lavede den første diesel bil ?
Mercedes Benz 260D, Hanomag Rekord og Citroen Rosalie Familiale 1935 til
1937.
>
>
Mvh
--
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk
| |
Klaus D. Mikkelsen (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 07-11-08 15:55 |
| | |
Per Beer Hansen (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 07-11-08 16:18 |
|
"Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:491452af$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> 5.Hvilken benzin-bil var den første med indsprøjtning ?
>
> Tucker 1948 er mit bud.
Og det er et godt bud
Det er korrekt.
>> 6.Hvilken bil var først med elektronisk ABS ?
> Mercedes S-klasse 1978
Nej
>> 7.Hvilken bil vart først med forhjulstræk ?
>
> Ruxton og Cord l-29 i 1929 Herefter DKW i 1931
Nej
>> 10.Hvem var først med hydrauliske ventiler ?
>
> Tucker 1948 er igen mit bud.
Nej
>> 14.Hvem var først med spærredifferentiale ?
>
> Hmmm, Kübelwagen fra VW?
Det er ikke en personvogn.
Husk, det gælder kun for personvogne.
>> 16.Hvem var først med skivebremser på forhjul ?
> Crosley Hotshot 1949 Chrysler Imperial 1953 Jaguar C-type 1953
> Citroen DS i 1955
Crossley er det rigtige svar, men vi skal helt tilbage til 1936 for den
første med skiver.
>> 17.Hvem var først med skivebremser på alle 4 hjul ?
> Jaguar E-type tror jeg nok
Nej
>> 18.Hvem brugte først tandremstrukken knastaksel ?
> Fiat
Nej
>> 19.Hvem brugte første gang magnesium fælge ?
>> 20.Hvem lavede den første diesel bil ?
>
> Mercedes Benz 260D, Hanomag Rekord og Citroen Rosalie Familiale 1935 til
> 1937.
Heller ikke rigtigt.
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
Klaus D. Mikkelsen (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 07-11-08 15:51 |
|
Per Beer Hansen skriver:
>
> 5.Hvilken benzin-bil var den første med indsprøjtning ?
Mercedes 300SL fra 1955
> 6.Hvilken bil var først med elektronisk ABS ?
Mercedes S-klasse fra 1978
> 7.Hvilken bil vart først med forhjulstræk ?
DKW F1 fra 1931
Cirtroen "Traction avant" (forhjulstrækker) kom først 3 år senere.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Per Beer Hansen (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 07-11-08 16:19 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:491455BF.65352DDC@du.kan.finde.den...
> Per Beer Hansen skriver:
>>
>> 5.Hvilken benzin-bil var den første med indsprøjtning ?
>
> Mercedes 300SL fra 1955
>
>> 6.Hvilken bil var først med elektronisk ABS ?
>
> Mercedes S-klasse fra 1978
>
>> 7.Hvilken bil vart først med forhjulstræk ?
>
> DKW F1 fra 1931
> Cirtroen "Traction avant" (forhjulstrækker) kom først 3 år senere.
>
Nej, nej og atter nej
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
Ukendt (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 07-11-08 16:08 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i meddelelsen
news:49142280$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
> 15.Hvem var først med selvbærende karroseri ?
Lancia Lambda 1923
Mvh
--
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk
| |
Per Beer Hansen (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 07-11-08 16:19 |
|
"Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:491459d8$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i meddelelsen
> news:49142280$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>>
>
>> 15.Hvem var først med selvbærende karroseri ?
>
> Lancia Lambda 1923
>
Nope
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
Per Beer Hansen (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 07-11-08 16:27 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i meddelelsen
news:49142280$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i meddelelsen
> news:49132015$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Her er en lille opfølgning på de rigtige svar, som er kommet indtil nu.
>
>> 2.Hvem lavede den første 5 cylindrede benzin bil ?
>
> Kent Oldhøj: Audi
> (1976)
>
>> 3.Hvem lavede den første 5 cylindrede diesel bil ?
>
> Kent Oldhøj: Mercedes
> (1975)
5.Hvilken benzin-bil var den første med indsprøjtning ?
Frod Nifinger: Tucker Torpedo 1948
>
>> 8.Hvilken bil var først med sikkerhedsseler ?
>
> Den fik jeg vist selv svaret på
> Nash (USA) 1949
>
>> 11.Hvem var først med turbo på en benzinbil ?
>
> Kent Oldhøj: GM
> (Det var helt nøjagtigt i 1960 Oldsmobile Jetfire)
>
>> 12.Hvem var først med turbo på en dieselbil ?
>
> Kent Oldhøj: Mercedes
> (1978)
16.Hvem var først med skivebremser på forhjul ?
Frod Nifinger: Crossley (USA) 1936
19.Hvem brugte første gang magnesium fælge ?
Mikael: Ferrari 250 GTL 1964
>
> Så vi mangler nu kun disse spørgsmål:
> 1.Hvem var de første til at anvende 5 trins gearkasse ?
> 4.Hvilken bil var den første med asymetrisk nærlys ?
> 6.Hvilken bil var først med elektronisk ABS ?
> 7.Hvilken bil vart først med forhjulstræk ?
> 9.Hvem var først med hydraulisk to kreds bremser ?
> 10.Hvem var først med hydrauliske ventiler ?
> 13.Hvem var først med transistor/elektronisk tænding ?
> 14.Hvem var først med spærredifferentiale ?
> 15.Hvem var først med selvbærende karroseri ?
> 17.Hvem var først med skivebremser på alle 4 hjul ?
> 18.Hvem brugte først tandremstrukken knastaksel ?
> 20.Hvem lavede den første diesel bil ?
Så nu er der kun disse 12 spørgsmål tilbage
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
Ukendt (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 07-11-08 17:23 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i meddelelsen
news:49145e2f$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
>
>>
>> Så vi mangler nu kun disse spørgsmål:
>> 1.Hvem var de første til at anvende 5 trins gearkasse ?
>> 4.Hvilken bil var den første med asymetrisk nærlys ?
>> 6.Hvilken bil var først med elektronisk ABS ?
>> 7.Hvilken bil vart først med forhjulstræk ?
>> 9.Hvem var først med hydraulisk to kreds bremser ?
>> 10.Hvem var først med hydrauliske ventiler ?
>> 13.Hvem var først med transistor/elektronisk tænding ?
>> 14.Hvem var først med spærredifferentiale ?
>> 15.Hvem var først med selvbærende karroseri ?
Wiki insisterer på at det er Lancia Lambda 1923!
http://en.wikipedia.org/wiki/Unit_body#Automobiles
>> 17.Hvem var først med skivebremser på alle 4 hjul ?
Jaguar XK-150 1957
>> 18.Hvem brugte først tandremstrukken knastaksel ?
Brødrene Wright 1903 - men det var ikke i en bil
Hey, det var sq tyske Goggomobil i 1950!
>> 20.Hvem lavede den første diesel bil ?
>
> Så nu er der kun disse 12 spørgsmål tilbage
>
> --
Mvh
--
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk
| |
Per Beer Hansen (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 07-11-08 17:35 |
|
"Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:49146b5b$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
>>> 15.Hvem var først med selvbærende karroseri ?
>
> Wiki insisterer på at det er Lancia Lambda 1923!
> http://en.wikipedia.org/wiki/Unit_body#Automobiles
Ja, men ifølge mit leksikon, så skal vi altså 20 år længere tilbage, for at
finde den første.
Om den så kun er en éner, det ved jeg dog ikke.
Der findes en Vauxhall model XX fra 1903, som har selvbærende karroseri.
>
>>> 17.Hvem var først med skivebremser på alle 4 hjul ?
>
> Jaguar XK-150 1957
Nej
>
>>> 18.Hvem brugte først tandremstrukken knastaksel ?
>
> Brødrene Wright 1903 - men det var ikke i en bil
>
> Hey, det var sq tyske Goggomobil i 1950!
Det begynder at lugte derhenad, men du er stadig 11 år for tidligt på den
Det var den tyske Glas 1004 fra 1961, som var den første bil med
tandremstrukken knastaksel.
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
Per Beer Hansen (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 07-11-08 17:43 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i meddelelsen
news:49145e2f$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> Her er en lille opfølgning på de rigtige svar, som er kommet indtil nu.
>>
>>> 2.Hvem lavede den første 5 cylindrede benzin bil ?
>>
>> Kent Oldhøj: Audi
>> (1976)
>>
>>> 3.Hvem lavede den første 5 cylindrede diesel bil ?
>>
>> Kent Oldhøj: Mercedes
>> (1975)
>
> 5.Hvilken benzin-bil var den første med indsprøjtning ?
>
> Frod Nifinger: Tucker Torpedo 1948
>
>>
>>> 8.Hvilken bil var først med sikkerhedsseler ?
>>
>> Den fik jeg vist selv svaret på
>> Nash (USA) 1949
>>
>>> 11.Hvem var først med turbo på en benzinbil ?
>>
>> Kent Oldhøj: GM
>> (Det var helt nøjagtigt i 1960 Oldsmobile Jetfire)
>>
>>> 12.Hvem var først med turbo på en dieselbil ?
>>
>> Kent Oldhøj: Mercedes
>> (1978)
15.Hvem var først med selvbærende karroseri ?
Den fik jeg så også selv lige svaret på:
Vauxhall XX 1903
>
> 16.Hvem var først med skivebremser på forhjul ?
>
> Frod Nifinger: Crossley (USA) 1936
18.Hvem brugte først tandremstrukken knastaksel ?
Frodo Nifinger (i samarbejde med mig ): Glas 1004 - 1961
>
> 19.Hvem brugte første gang magnesium fælge ?
>
> Mikael: Ferrari 250 GTL 1964
>
>>
>> Så vi mangler nu kun disse spørgsmål:
>> 1.Hvem var de første til at anvende 5 trins gearkasse ?
>> 4.Hvilken bil var den første med asymetrisk nærlys ?
>> 6.Hvilken bil var først med elektronisk ABS ?
>> 7.Hvilken bil vart først med forhjulstræk ?
>> 9.Hvem var først med hydraulisk to kreds bremser ?
>> 10.Hvem var først med hydrauliske ventiler ?
>> 13.Hvem var først med transistor/elektronisk tænding ?
>> 14.Hvem var først med spærredifferentiale ?
>> 17.Hvem var først med skivebremser på alle 4 hjul ?
>> 20.Hvem lavede den første diesel bil ?
>
Så nu er der kun disse 10 spørgsmål tilbage.
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
Ukendt (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 07-11-08 18:58 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i meddelelsen
news:4914700a$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i meddelelsen
> news:49145e2f$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
>>>
>>> Her er en lille opfølgning på de rigtige svar, som er kommet indtil nu.
>>>
>>>> 2.Hvem lavede den første 5 cylindrede benzin bil ?
>>>
>>> Kent Oldhøj: Audi
>>> (1976)
>>>
>>>> 3.Hvem lavede den første 5 cylindrede diesel bil ?
>>>
>>> Kent Oldhøj: Mercedes
>>> (1975)
>>
>> 5.Hvilken benzin-bil var den første med indsprøjtning ?
>>
>> Frod Nifinger: Tucker Torpedo 1948
>>
>>>
>>>> 8.Hvilken bil var først med sikkerhedsseler ?
>>>
>>> Den fik jeg vist selv svaret på
>>> Nash (USA) 1949
>>>
>>>> 11.Hvem var først med turbo på en benzinbil ?
>>>
>>> Kent Oldhøj: GM
>>> (Det var helt nøjagtigt i 1960 Oldsmobile Jetfire)
>>>
>>>> 12.Hvem var først med turbo på en dieselbil ?
>>>
>>> Kent Oldhøj: Mercedes
>>> (1978)
>
> 15.Hvem var først med selvbærende karroseri ?
>
> Den fik jeg så også selv lige svaret på:
> Vauxhall XX 1903
>
>>
>> 16.Hvem var først med skivebremser på forhjul ?
>>
>> Frod Nifinger: Crossley (USA) 1936
>
> 18.Hvem brugte først tandremstrukken knastaksel ?
>
> Frodo Nifinger (i samarbejde med mig ): Glas 1004 - 1961
Jeg må lige protesterer!
Iflg:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cam_belt er Goggomobil de første til at bruge
en taktrem:
The first known timing belt was used in 1945.[7] The German Goggomobil
microcar was the first mass produced vehicle to use a timing belt in 1950.
Men motoren er selvf. en Glas. Nu sidder jeg bare tilbage og undrer mig
over, hvad fanden en to-takter kan bruge en taktrem til?
>
>>
>> 19.Hvem brugte første gang magnesium fælge ?
>>
>> Mikael: Ferrari 250 GTL 1964
>>
>>>
>>> Så vi mangler nu kun disse spørgsmål:
>>> 1.Hvem var de første til at anvende 5 trins gearkasse ?
>>> 4.Hvilken bil var den første med asymetrisk nærlys ?
>>> 6.Hvilken bil var først med elektronisk ABS ?
Mercedes S-klasse var den første med Fuldelektronisk ABS, men skal vi
tidligere, så er der Surebrakes på Crysler Imperial og Trackmaster på GM's
Cadillacs fra 1971
>>> 7.Hvilken bil vart først med forhjulstræk ?
Alvis i 1928
>>> 9.Hvem var først med hydraulisk to kreds bremser ?
>>> 10.Hvem var først med hydrauliske ventiler ?
Kan det så være Ford CVH motoren til Escort?
Tucker var med hydrauliske ventiler allerede i 1948 og skulle efter sigende
være den første.
Den kunne også meget let ha været den første med Magnesiumfælge og
skivebremser, men de tiltag kom i ud over skrivebordets kant.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tucker_Torpedo
>>> 13.Hvem var først med transistor/elektronisk tænding ?
>>> 14.Hvem var først med spærredifferentiale ?
Hvis Kübelwagen ikke dur, så gør Willys Jeep nok heller ikke.
Hmm, Landrover 1948
>>> 17.Hvem var først med skivebremser på alle 4 hjul ?
>>> 20.Hvem lavede den første diesel bil ?
>>
>
> Så nu er der kun disse 10 spørgsmål tilbage.
>
Mvh
--
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk
| |
Per Beer Hansen (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 07-11-08 20:26 |
|
"Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:49148199$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> 18.Hvem brugte først tandremstrukken knastaksel ?
>>
>> Frodo Nifinger (i samarbejde med mig ): Glas 1004 - 1961
>
> Jeg må lige protesterer!
> Iflg:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Cam_belt er Goggomobil de første til at bruge
> en taktrem:
> The first known timing belt was used in 1945.[7] The German Goggomobil
> microcar was the first mass produced vehicle to use a timing belt in 1950.
> Men motoren er selvf. en Glas. Nu sidder jeg bare tilbage og undrer mig
> over, hvad fanden en to-takter kan bruge en taktrem til?
Nu skal man ikke stole på alt, hvad wikipedia skriver.
Svjv er det bare skrevet af alm. mennesker, som måske har misforstået noget.
Jeg kan ihvertfald ikke se, hvad Goggomobilen skal bruge tandremmen til.
>>>> 6.Hvilken bil var først med elektronisk ABS ?
>
> Mercedes S-klasse var den første med Fuldelektronisk ABS, men skal vi
> tidligere, så er der Surebrakes på Crysler Imperial og Trackmaster på
> GM's Cadillacs fra 1971
Der var nu en som var tidligere
>>>> 7.Hvilken bil vart først med forhjulstræk ?
>
> Alvis i 1928
Du skal meget længere tilbage i historien
>>>> 10.Hvem var først med hydrauliske ventiler ?
>
> Kan det så være Ford CVH motoren til Escort?
> Tucker var med hydrauliske ventiler allerede i 1948 og skulle efter
> sigende være den første.
Igen skal vi længere tilbage i historien
>
> Den kunne også meget let ha været den første med Magnesiumfælge og
> skivebremser, men de tiltag kom i ud over skrivebordets kant.
> http://en.wikipedia.org/wiki/Tucker_Torpedo
Tucker var den første med skiver på alle 4 hjul, så den er god nok
>>>> 14.Hvem var først med spærredifferentiale ?
>
> Hvis Kübelwagen ikke dur, så gør Willys Jeep nok heller ikke.
> Hmm, Landrover 1948
Det er (var) jo heller ikke oprindeligt en personvogn.
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
Ukendt (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 07-11-08 20:50 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i meddelelsen
news:4914964c$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
>>
>> Den kunne også meget let ha været den første med Magnesiumfælge og
>> skivebremser, men de tiltag kom i ud over skrivebordets kant.
>> http://en.wikipedia.org/wiki/Tucker_Torpedo
>
> Tucker var den første med skiver på alle 4 hjul, så den er god nok
Nej det er forkert!
Tucker var planlagt med skiver på alle fire hjul, men det kom ikke med i
produktionsvognene.
Den havde tromlebremser på alle fire hjul.
http://www.supercars.net/cars/2141.html
Så reelt er Jaguar XK 150 nok det korrekte bud.
>
>>>>> 14.Hvem var først med spærredifferentiale ?
>>
>> Hvis Kübelwagen ikke dur, så gør Willys Jeep nok heller ikke.
>> Hmm, Landrover 1948
>
> Det er (var) jo heller ikke oprindeligt en personvogn.
Så skal vi jo nok over i noget amerkansk superbil:
Dogde Challenger HEMI?
Jeg kan ikke komme i tanker om andre end muskelbiler og firhjulstrækkere,
der har brug for spærredifferentiale.
>
Mvh
--
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk
| |
Per Beer Hansen (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 07-11-08 21:00 |
|
"Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:49149bdc$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Nej det er forkert!
> Tucker var planlagt med skiver på alle fire hjul, men det kom ikke med i
> produktionsvognene.
> Den havde tromlebremser på alle fire hjul.
> http://www.supercars.net/cars/2141.html
Ja der må jeg så nok gi' dig ret.
Mit leksikon siger bare noget andet.
>
> Så reelt er Jaguar XK 150 nok det korrekte bud.
Der findes ihvertfald mindst én bil, fra før '57, som har skiver ved alle
hjørner (og det er ikke en Jaguar).
>>
>>>>>> 14.Hvem var først med spærredifferentiale ?
>>>
>>> Hvis Kübelwagen ikke dur, så gør Willys Jeep nok heller ikke.
>>> Hmm, Landrover 1948
>>
>> Det er (var) jo heller ikke oprindeligt en personvogn.
>
> Så skal vi jo nok over i noget amerkansk superbil:
> Dogde Challenger HEMI?
>
> Jeg kan ikke komme i tanker om andre end muskelbiler og firhjulstrækkere,
> der har brug for spærredifferentiale.
Der er skam også tale om en muskelbil, en ret heftig en endda, efter
datidens skala
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
Per Beer Hansen (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 07-11-08 21:22 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i meddelelsen
news:49149e3d$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
> "Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> news:49149bdc$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> Nej det er forkert!
>> Tucker var planlagt med skiver på alle fire hjul, men det kom ikke med i
>> produktionsvognene.
>> Den havde tromlebremser på alle fire hjul.
>> http://www.supercars.net/cars/2141.html
>
> Ja der må jeg så nok gi' dig ret.
Her er ellers en artikel, med billeder, hvor man kan se skivebremserne på en
Tucker.
(At det så er en lidt alternativt bygget model, er så noget andet )
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
Per Beer Hansen (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 07-11-08 21:24 |
| | |
Ukendt (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 07-11-08 22:13 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i meddelelsen
news:4914a3e3$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i meddelelsen
> news:4914a378$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> Her er ellers en artikel, med billeder, hvor man kan se skivebremserne på
>> en Tucker.
>
> Og her er linket så
> http://www.caraudiomag.com/features/0610_cae_tucker_48_sedan/index1.html
>
Jeps, men det er en replica!
De originale havde kun tromlebremser.
Men de skulle ha haft - men der lå et par tunge gutter i vejen for Tuckers
planer.
Mvh
--
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk
| |
Stefan Jacobsen (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Stefan Jacobsen |
Dato : 07-11-08 16:46 |
|
> 6.Hvilken bil var først med elektronisk ABS ?
Mercedes-Benz S-Class in 1978.
> 7.Hvilken bil vart først med forhjulstræk ?
Miller 122?
> 17.Hvem var først med skivebremser på alle 4 hjul ?
Renault R8 fra 1962
> 20.Hvem lavede den første diesel bil ?
Citroën Rosalie 1933
| |
Per Beer Hansen (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 07-11-08 16:53 |
|
"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i meddelelsen
news:gf1nsk$1ogb$1@newsbin.cybercity.dk...
>
>> 6.Hvilken bil var først med elektronisk ABS ?
> Mercedes-Benz S-Class in 1978.
Nej
>
>> 7.Hvilken bil vart først med forhjulstræk ?
>
> Miller 122?
Nej
>
>
>> 17.Hvem var først med skivebremser på alle 4 hjul ?
> Renault R8 fra 1962
Nej
>
>
>> 20.Hvem lavede den første diesel bil ?
> Citroën Rosalie 1933
Nej
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
Mikael (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Mikael |
Dato : 07-11-08 07:43 |
|
On 6 Nov., 17:49, "Per Beer Hansen" <perbeerNOS...@NOSPAMperbeer.dk>
> Her er 20 nemme spørsmål, så bare skyd løs
> Bilmærke (og evt model) samt årstal ønskes.
>
> Alle spørgsmål vedrører kun personvogne.
>
> 1.Hvem var de første til at anvende 5 trins gearkasse ?
Pas!
> 2.Hvem lavede den første 5 cylindrede benzin bil ?
Pas!
> 3.Hvem lavede den første 5 cylindrede diesel bil ?
Pas!
> 4.Hvilken bil var den første med asymetrisk nærlys ?
En Volvo engang i 60erne
> 5.Hvilken benzin-bil var den første med indsprøjtning ?
Mercedes
> 6.Hvilken bil var først med elektronisk ABS ?
Mercedes i 1977 el. 79
> 7.Hvilken bil vart først med forhjulstræk ?
Sikkert en Ford
> 8.Hvilken bil var først med sikkerhedsseler ?
Volvo i 60erne
> 9.Hvem var først med hydraulisk to kreds bremser ?
Saab
> 10.Hvem var først med hydrauliske ventiler ?
BMW?
> 11.Hvem var først med turbo på en benzinbil ?
Serie produceret vil jeg mene BMW 2002TII
> 12.Hvem var først med turbo på en dieselbil ?
Hmm..
> 13.Hvem var først med transistor/elektronisk tænding ?
Ford?
> 14.Hvem var først med spærredifferentiale ?
Pas!
> 15.Hvem var først med selvbærende karroseri ?
Pas!
> 16.Hvem var først med skivebremser på forhjul ?
Saab
> 17.Hvem var først med skivebremser på alle 4 hjul ?
Pas!
> 18.Hvem brugte først tandremstrukken knastaksel ?
Pas!
> 19.Hvem brugte første gang magnesium fælge ?
Ferrari
> 20.Hvem lavede den første diesel bil ?
Pas!
Mikael
| |
Per Beer Hansen (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 07-11-08 16:21 |
|
"Mikael" <MikLarsen@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:95090c47-44a1-4e2a-a1db-87a2bd1f220d@i24g2000prf.googlegroups.com...
>> 4.Hvilken bil var den første med asymetrisk nærlys ?
>
> En Volvo engang i 60erne
Nej
>> 5.Hvilken benzin-bil var den første med indsprøjtning ?
>
> Mercedes
Nej
>> 6.Hvilken bil var først med elektronisk ABS ?
>
> Mercedes i 1977 el. 79
Nej
>
>> 7.Hvilken bil vart først med forhjulstræk ?
>
> Sikkert en Ford
Nej
>
>> 8.Hvilken bil var først med sikkerhedsseler ?
>
> Volvo i 60erne
Nej
>
>> 9.Hvem var først med hydraulisk to kreds bremser ?
>
> Saab
Nej
>
>> 10.Hvem var først med hydrauliske ventiler ?
>
> BMW?
Nej
>
>> 11.Hvem var først med turbo på en benzinbil ?
>
> Serie produceret vil jeg mene BMW 2002TII
Nej
>> 13.Hvem var først med transistor/elektronisk tænding ?
>
> Ford?
Nej
>> 16.Hvem var først med skivebremser på forhjul ?
>
> Saab
Nej
>
>> 19.Hvem brugte første gang magnesium fælge ?
>
> Ferrari
Bingo
Den er rigtig, Ferrari 250 GTL fra 1964.
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
Mikael (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Mikael |
Dato : 07-11-08 09:17 |
|
On 7 Nov., 16:20, "Per Beer Hansen" <perbeerNOS...@NOSPAMperbeer.dk>
wrote:
> >> 19.Hvem brugte første gang magnesium fælge ?
>
> > Ferrari
>
> Bingo
> Den er rigtig, Ferrari 250 GTL fra 1964.
Lidt vidste jeg da
Mikael
| |
Per Beer Hansen (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 07-11-08 17:51 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i meddelelsen
news:49132015$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
> 20 spørgsmål til proffesoren
Her er så lige en lille update, da det ser lidt rodet ud efterhånden.
1.Hvem var de første til at anvende 5 trins gearkasse ?
2.Hvem lavede den første 5 cylindrede benzin bil ?
Kent Oldhøj: Audi (1976)
3.Hvem lavede den første 5 cylindrede diesel bil ?
Kent Oldhøj: Mercedes Benz (1975)
4.Hvilken bil var den første med asymetrisk nærlys ?
5.Hvilken benzin-bil var den første med indsprøjtning ?
Frodo Nifinger: Tucker Torpedo (1948)
6.Hvilken bil var først med elektronisk ABS ?
7.Hvilken bil vart først med forhjulstræk ?
8.Hvilken bil var først med sikkerhedsseler ?
Per B Hansen : Nash 1949
9.Hvem var først med hydraulisk to kreds bremser ?
10.Hvem var først med hydrauliske ventiler ?
11.Hvem var først med turbo på en benzinbil ?
Kent Oldhøj: GM (1960 Oldsmobile JetFire)
12.Hvem var først med turbo på en dieselbil ?
Kent Oldhøj: Mercedes Benz (1978)
13.Hvem var først med transistor/elektronisk tænding ?
14.Hvem var først med spærredifferentiale ?
15.Hvem var først med selvbærende karroseri ?
Per B Hansen: Vauxhall XX (1903)
16.Hvem var først med skivebremser på forhjul ?
Frodo Nifinger: Crossley (1936)
17.Hvem var først med skivebremser på alle 4 hjul ?
18.Hvem brugte først tandremstrukken knastaksel ?
Frodo Nifinger/Per B Hansen: Glas 1004 (1961)
19.Hvem brugte første gang magnesium fælge ?
Mikael: Ferrari 250 GTL (1964)
20.Hvem lavede den første diesel bil ?
Så nu mangler vi kun følgende:
1.Hvem var de første til at anvende 5 trins gearkasse ?
4.Hvilken bil var den første med asymetrisk nærlys ?
6.Hvilken bil var først med elektronisk ABS ?
7.Hvilken bil vart først med forhjulstræk ?
9.Hvem var først med hydraulisk to kreds bremser ?
10.Hvem var først med hydrauliske ventiler ?
13.Hvem var først med transistor/elektronisk tænding ?
14.Hvem var først med spærredifferentiale ?
17.Hvem var først med skivebremser på alle 4 hjul ?
20.Hvem lavede den første diesel bil ?
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
Stefan Jacobsen (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Stefan Jacobsen |
Dato : 07-11-08 18:16 |
|
>
> 17.Hvem var først med skivebremser på alle 4 hjul ?
>
> Frodo Nifinger/Per B Hansen: Glas 1004 (1961)
>
Det vil jeg godt se en henvisning til for alle dem jeg har googlet mig til
der er det nærmeste Glas 1004 TS der er udstyret med skiver foran og tromler
bagpå
Stef
| |
Ukendt (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 07-11-08 18:53 |
|
"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i meddelelsen
news:gf1t4s$1qvh$1@newsbin.cybercity.dk...
> >
>> 17.Hvem var først med skivebremser på alle 4 hjul ?
>
>>
>> Frodo Nifinger/Per B Hansen: Glas 1004 (1961)
>>
>
> Det vil jeg godt se en henvisning til for alle dem jeg har googlet mig til
> der er det nærmeste Glas 1004 TS der er udstyret med skiver foran og
> tromler bagpå
>
Der er noget forvirring der!
Glas Goggomobil var svaret på første bil med taktrem.
Mvh
--
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk
| |
Ukendt (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 07-11-08 18:55 |
|
"Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:49148075$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
> Glas Goggomobil var første bil med taktrem.
Volvo de første, som gik med både rem og seler.
| |
Per Beer Hansen (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 07-11-08 20:28 |
|
"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i meddelelsen
news:gf1t4s$1qvh$1@newsbin.cybercity.dk...
>>
>> 17.Hvem var først med skivebremser på alle 4 hjul ?
>
>>
>> Frodo Nifinger/Per B Hansen: Glas 1004 (1961)
>>
>
> Det vil jeg godt se en henvisning til for alle dem jeg har googlet mig til
> der er det nærmeste Glas 1004 TS der er udstyret med skiver foran og
> tromler bagpå
Der er lidt sammenrod her
Glas 1004 var den første bil med tandrem, ikke den første med skiver på alle
4.
Du har klippet forkert fra i mit indlæg.
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
Stefan Jacobsen (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Stefan Jacobsen |
Dato : 07-11-08 18:27 |
|
> 20.Hvem lavede den første diesel bil ?
Enten 1931, Clessie Cummins installed his diesel in the Cummins "Diesel
Special" race car eller 1933 i en Bentley
Stef
| |
Per Beer Hansen (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 07-11-08 20:29 |
| | |
Stefan Jacobsen (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Stefan Jacobsen |
Dato : 07-11-08 21:27 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse
news:491496e0$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
> "Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i meddelelsen
> news:gf1tp4$1r9c$1@newsbin.cybercity.dk...
>>> 20.Hvem lavede den første diesel bil ?
>>
>> Enten 1931, Clessie Cummins installed his diesel in the Cummins "Diesel
>> Special" race car eller 1933 i en Bentley
>
Er det den som Winston lavede i 1897 der er tale om?
Stef
| |
Per Beer Hansen (08-11-2008)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 08-11-08 12:07 |
| | |
Per Beer Hansen (08-11-2008)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 08-11-08 12:17 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i meddelelsen
news:491572e7$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
> "Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i meddelelsen
> news:gf28ak$209f$1@newsbin.cybercity.dk...
>>>
>> Er det den som Winston lavede i 1897 der er tale om?
>>
>
> Den har jeg så aldrig hørt om.
> Kender til et mærke der hed Winton, som vist startede i 1897, men ikke med
> dieselmotor.
Iøvrigt står Peugeot nævnt, som den første der lagde en diesel maskine i en
personvogn og det var tilbage i 1922.
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
Stefan Jacobsen (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Stefan Jacobsen |
Dato : 07-11-08 18:32 |
|
> 1.Hvem var de første til at anvende 5 trins gearkasse ?
Toyota.
> 4.Hvilken bil var den første med asymetrisk nærlys ?
> 6.Hvilken bil var først med elektronisk ABS ?
> 7.Hvilken bil vart først med forhjulstræk ?
> 9.Hvem var først med hydraulisk to kreds bremser ?
> 10.Hvem var først med hydrauliske ventiler ?
> 13.Hvem var først med transistor/elektronisk tænding ?
> 14.Hvem var først med spærredifferentiale ?
> 17.Hvem var først med skivebremser på alle 4 hjul ?
> 20.Hvem lavede den første diesel bil ?
>
>
> --
> Mvh Per
> www.perbeer.dk - Motorsport
> Noget for pladesmeden:
> http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
>
>
| |
Per Beer Hansen (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 07-11-08 20:29 |
| | |
Stefan Jacobsen (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Stefan Jacobsen |
Dato : 07-11-08 21:58 |
|
> 9.Hvem var først med hydraulisk to kreds bremser ?
> 17.Hvem var først med skivebremser på alle 4 hjul ?
Ahh så var den der 1921 på en Model A systemet var udviklet af Lockheed
| |
Per Beer Hansen (08-11-2008)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 08-11-08 12:12 |
|
"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i meddelelsen
news:gf2a4f$20ul$1@newsbin.cybercity.dk...
>> 9.Hvem var først med hydraulisk to kreds bremser ?
>> 17.Hvem var først med skivebremser på alle 4 hjul ?
>
> Ahh så var den der 1921 på en Model A systemet var udviklet af Lockheed
>
Det kender jeg så heller ikke til.
Er du sikker på, at det var hydraulisk ?
Den første med 2 kredsbremser var (ifølge mine bøger) en Excelsior (B) fra
1920.
Den første med hydrauliske 2 kredsbremser var Steyr (A) i 1929.
Og fejlagtigt troede jeg, at Tucker var den første med 4 skivebremser, men
det viste sig at det ikke var sandt.
Istedet må det så være en Pegaso Z102 (Spanien) 1952.
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
Stefan Jacobsen (08-11-2008)
| Kommentar Fra : Stefan Jacobsen |
Dato : 08-11-08 20:26 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse
news:491573ed$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
> "Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i meddelelsen
> news:gf2a4f$20ul$1@newsbin.cybercity.dk...
>>> 9.Hvem var først med hydraulisk to kreds bremser ?
>>> 17.Hvem var først med skivebremser på alle 4 hjul ?
>>
>> Ahh så var den der 1921 på en Model A systemet var udviklet af Lockheed
>>
>
> Det kender jeg så heller ikke til.
> Er du sikker på, at det var hydraulisk ?
> Den første med 2 kredsbremser var (ifølge mine bøger) en Excelsior (B) fra
> 1920.
> Den første med hydrauliske 2 kredsbremser var Steyr (A) i 1929.
> Og fejlagtigt troede jeg, at Tucker var den første med 4 skivebremser, men
> det viste sig at det ikke var sandt.
> Istedet må det så være en Pegaso Z102 (Spanien) 1952.
>
Det jeg kunne finde var:
In 1918, a young inventor named Malcolm Lougheed (who later changed the
spelling of his name to Lockheed) applied hydraulics to braking. He used
cylinders and tubes to transmit fluid pressure against brake shoes, pushing
the shoes against the drums. In 1921, the first passenger car to be equipped
with four-wheel hydraulic brakes appeared -- the Model A Duesenberg.
Mere uddybende her på siden. http://www.motorera.com/history/hist07.htm
| |
Per Beer Hansen (08-11-2008)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 08-11-08 22:11 |
|
"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i meddelelsen
news:gf4p40$253$1@newsbin.cybercity.dk...
>>
> Det jeg kunne finde var:
>
> In 1918, a young inventor named Malcolm Lougheed (who later changed the
> spelling of his name to Lockheed) applied hydraulics to braking. He used
> cylinders and tubes to transmit fluid pressure against brake shoes,
> pushing the shoes against the drums. In 1921, the first passenger car to
> be equipped with four-wheel hydraulic brakes appeared -- the Model A
> Duesenberg.
>
> Mere uddybende her på siden. http://www.motorera.com/history/hist07.htm
Nu har jeg ikke læst hele linket i gennem, men udfra det du skriver her, så
er det jo ikke 2 kreds bremser, det er "bare" hydrauliske bremser der er
tale om.
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
Stefan Jacobsen (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Stefan Jacobsen |
Dato : 07-11-08 22:02 |
|
> 6.Hvilken bil var først med elektronisk ABS ?
1969 Lincoln Continental Mark III
| |
Per Beer Hansen (08-11-2008)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 08-11-08 12:13 |
|
"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i meddelelsen
news:gf2acd$211f$1@newsbin.cybercity.dk...
>> 6.Hvilken bil var først med elektronisk ABS ?
>
> 1969 Lincoln Continental Mark III
Har den elektronisk ABS ?
Den første bil med mekanisk ABS var Jensen FF (GB) 1961
Og den første med elektronisk styret ABS var Nissan President (J) 1970
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
Stefan Jacobsen (08-11-2008)
| Kommentar Fra : Stefan Jacobsen |
Dato : 08-11-08 20:28 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse
news:4915743d$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
> "Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i meddelelsen
> news:gf2acd$211f$1@newsbin.cybercity.dk...
>>> 6.Hvilken bil var først med elektronisk ABS ?
>>
>> 1969 Lincoln Continental Mark III
>
> Har den elektronisk ABS ?
> Den første bil med mekanisk ABS var Jensen FF (GB) 1961
> Og den første med elektronisk styret ABS var Nissan President (J) 1970
Three years later, in 1969, the Lincoln Continental Mark III was equipped
with an Auto-Linear antilock unit developed by Kelsey-Hayes. Sensors on the
rear wheels transmitted signals to a transistorized "computer" behind the
glove box. The computer controlled a vacuum-operated valve on the rear brake
line to modulate pressure to the rear brakes when the sensors told the
computer that the brakes were locking.
Samme link som før http://www.motorera.com/history/hist07.htm
Stef
| |
Per Beer Hansen (08-11-2008)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 08-11-08 22:12 |
|
"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i meddelelsen
news:gf4p73$25a$1@newsbin.cybercity.dk...
>
> Three years later, in 1969, the Lincoln Continental Mark III was equipped
> with an Auto-Linear antilock unit developed by Kelsey-Hayes. Sensors on
> the rear wheels transmitted signals to a transistorized "computer" behind
> the glove box. The computer controlled a vacuum-operated valve on the rear
> brake line to modulate pressure to the rear brakes when the sensors told
> the computer that the brakes were locking.
>
Og det er jo så kun baghjulene der er tale om.
Rigtig ABS er jo på alle hjulene.
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
Stefan Jacobsen (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Stefan Jacobsen |
Dato : 07-11-08 22:06 |
|
> 13.Hvem var først med transistor/elektronisk tænding ?
1912 Cadillac
| |
Klaus D. Mikkelsen (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 07-11-08 22:47 |
| | |
Stefan Jacobsen (07-11-2008)
| Kommentar Fra : Stefan Jacobsen |
Dato : 07-11-08 23:26 |
|
>> > 13.Hvem var først med transistor/elektronisk tænding ?
>>
>> 1912 Cadillac
>
> Var transistoren opfundet dengang ?
>
Nææ det var den da egentligt ikke så var det nu nok Chrystler i 1949
Stef
| |
Per Beer Hansen (08-11-2008)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 08-11-08 12:14 |
| | |
BikeManiac (07-11-2008)
| Kommentar Fra : BikeManiac |
Dato : 07-11-08 16:06 |
|
> 3.Hvem lavede den første 5 cylindrede diesel bil ?
>
> Kent Oldhøj: Mercedes Benz (1975)
Det er ikke sandt. I 1974 kom der en 240D 3.0 (OM617) på markedet i en
W115 og det var en række 5 dieselmotor.
Lucas
| |
Per Beer Hansen (08-11-2008)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 08-11-08 12:16 |
|
"BikeManiac" <lucasjensen@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:85a462c8-01c1-42ec-bf6b-c200e1b96ed3@t18g2000prt.googlegroups.com...
>> 3.Hvem lavede den første 5 cylindrede diesel bil ?
>>
>> Kent Oldhøj: Mercedes Benz (1975)
>
> Det er ikke sandt. I 1974 kom der en 240D 3.0 (OM617) på markedet i en
> W115 og det var en række 5 dieselmotor.
Det kan være at det kaldes en '75 model så.
Bilen er ihvertfald den samme og jeg husker (trods det at være uddannet MB
mekker fra næsten dengang) heller ikke om det var '74 eller '75, det er jo
mange år siden
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
Per Beer Hansen (08-11-2008)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 08-11-08 12:22 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i meddelelsen
news:49132015$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
> 20 spørgsmål til proffesoren
>
> Hvem kan sin bilhistorie ?
> Her er 20 nemme spørsmål, så bare skyd løs
> Bilmærke (og evt model) samt årstal ønskes.
>
> Alle spørgsmål vedrører kun personvogne.
>
Her er så alle svarene:
1. Hvem var de første til at anvende 5 trins gearkasse ?
(Wartburg-Decauville 1902)
2. Hvem lavede den første 5 cylindrede benzin bil ? (Audi 1976)
3. Hvem lavede den første 5 cylindrede diesel bil ? (MB 240D 1975)
4. Hvilken bil var den første med asymetrisk nærlys ? (Ford 17M 1957)
5. Hvilken benzin-bil var den første med indsprøjtning ? (Tucker Torpedo
1948)
6. Hvilken bil var først med elektronisk ABS ? (Nissan President 1970)
7. Hvilken bil vart først med forhjulstræk ? (Gräf - Østrig 1897)
8. Hvilken bil var først med sikkerhedsseler ? (Nash -USA 1949)
9. Hvem var først med hydraulisk to kreds bremser ? (Steyr 1929)
10. Hvem var først med hydrauliske ventiler ? (Cadillac 1930)
11. Hvem var først med turbo på en benzinbil ? (Oldsmobile Jetfire 1960)
12. Hvem var først med turbo på en dieselbil ? (MB 240D 1978)
13. Hvem var først med transistor/elektronisk tænding (NSU Wankel Spider
1966)
14. Hvem var først med spærredifferentiale ? (Pegaso Z 102 1952)
15. Hvem var først med selvbærende karroseri ? (Vauxhall XX 1903)
16. Hvem var først med skivebremser på forhjul ? (Crossley -USA 1936)
17. Hvem var først med skivebremser på alle 4 hjul ? (Tucker Torpedo 1948)
Denne viste sig så at være med fejl. Istedet må det være Pegaso
Z102 fra 1952 der var først med 4 skiver.
18. Hvem brugte først tandremstrukken knastaksel ? (Glas 1004 1961)
19. Hvem brugte første gang magnesium fælge ? (Ferrari 250 GTL 1964)
20. Hvem lavede den første diesel bil ? (Peugeot 1922)
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
Per Henneberg Kriste~ (08-11-2008)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 08-11-08 13:30 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i meddelelsen
news:49157670$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i meddelelsen
> news:49132015$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
>> 20 spørgsmål til proffesoren
>>
>> Hvem kan sin bilhistorie ?
>> Her er 20 nemme spørsmål, så bare skyd løs
>> Bilmærke (og evt model) samt årstal ønskes.
> 4. Hvilken bil var den første med asymetrisk nærlys ? (Ford 17M 1957)
Hed de 17M allerede i 57?
Kom alle M´erne ikke først i 68?
--
Per
Sælges: Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm. Rødt Isabella 975 cm
fortelt. Fjern fjern i mailadresse for at skrive direkte
| |
Per Beer Hansen (08-11-2008)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 08-11-08 13:51 |
| | |
Per Henneberg Kriste~ (08-11-2008)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 08-11-08 16:27 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i meddelelsen
news:49158b31$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
> "Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i meddelelsen
> news:4915862e$0$15897>
>>
>> Hed de 17M allerede i 57?
>>
>
> MMMmmmmhhh det gjorde de skam
> http://www.philseed.com/fd-taunus17m57.html
>
Jeg er imponeret over størrelsen af hullet i min viden - men så igen - det
er jo kun en Ford :)
Reklamen mindede mig om dengang man på lyden kunne høre hvad det var for en
bil der kørte forbi.
--
Per
Sælges: Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm. Rødt Isabella 975 cm
fortelt. Fjern fjern i mailadresse for at skrive direkte
| |
Ukendt (08-11-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 08-11-08 22:34 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i meddelelsen
news:49157670$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
>
> 14. Hvem var først med spærredifferentiale ? (Pegaso Z 102 1952)
> 17. Hvem var først med skivebremser på alle 4 hjul ? (Tucker Torpedo 1948)
>
> Denne viste sig så at være med fejl. Istedet må det være Pegaso
> Z102 fra 1952 der var først med 4 skiver.
>
Den er altså bare flot især, når man tænker på at designet er fra 1951
http://www.motorbase.com/vehicle/by-id/647862944/
Mvh
--
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk
| |
Peter Dalgaard (08-11-2008)
| Kommentar Fra : Peter Dalgaard |
Dato : 08-11-08 22:22 |
|
On Sat, 08 Nov 2008 22:12:18 +0100, Per Beer Hansen wrote:
> "Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i meddelelsen
> news:gf4p73$25a$1@newsbin.cybercity.dk...
>>
>> Three years later, in 1969, the Lincoln Continental Mark III was
>> equipped with an Auto-Linear antilock unit developed by Kelsey-Hayes.
>> Sensors on the rear wheels transmitted signals to a transistorized
>> "computer" behind the glove box. The computer controlled a
>> vacuum-operated valve on the rear brake line to modulate pressure to
>> the rear brakes when the sensors told the computer that the brakes were
>> locking.
>>
>>
> Og det er jo så kun baghjulene der er tale om. Rigtig ABS er jo på alle
> hjulene.
Nej det er altså noget pjat. Anti Blocking System vedrører da i princippet
bremserne hver for sig.
--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907
| |
Peter Dalgaard (09-11-2008)
| Kommentar Fra : Peter Dalgaard |
Dato : 09-11-08 12:37 |
|
On Sun, 09 Nov 2008 09:55:36 +0100, Per Beer Hansen wrote:
> "Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i meddelelsen
> news:49160302$0$56771$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>>
>>> Og det er jo så kun baghjulene der er tale om. Rigtig ABS er jo på
>>> alle hjulene.
>>
>> Nej det er altså noget pjat. Anti Blocking System vedrører da i
>> princippet bremserne hver for sig.
>>
>>
> Ikke forstået ?
> En bil har da ikke ABS, blot fordi baghjulene ikke kan blokere, hvis det
> var tilfældet, så gælder det jo mange biler, da deres lastafhængige
> ventil netop gør, at baghjulene ikke blokerer.
> ABS virker på alle 4 hjul (uafhængigt af hinanden, selvfølgelig).
Altså, ABS betyder ikke bare blokeringsfri, så var det jo kun et spørgsmål
om at lave bremserne dårlige nok... Det betyder et specifikt feedback
system hvor bremsen slækkes af en føler der ser efter om hjulet drejer
rundt. Sådan et system kan der vel i princippet sidde på et vilkårligt
antal af hjulene.
--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907
| |
|
|