|
| Olieskift Fra : HHH |
Dato : 31-10-08 12:38 |
|
Hej NG
Så ryger båden på land i morgen. Jeg har tænkt mig som sædvanlig at
køre motoren varm, skylle saltvandssiden med ferskvand og glycol til
sidst inden motoren stoppes. Men hvad med olien. Skal jeg skifte olie
og filtre inden vinter eller skal jeg vente til forår (som jeg
plejer). I øvrigt er det en Perkins 4-236
v.h.
HHH
| |
Harding Larsen (31-10-2008)
| Kommentar Fra : Harding Larsen |
Dato : 31-10-08 21:31 |
|
Olien skiftes om efteråret.
Det er ikke særligt formålstjenligt at lade en syreholdig olie
stå og påvirke metaldelene vinteren over.
Mvh/Harding
HHH <h.h.honore@gmail.com> skrev:
>Hej NG
>Så ryger båden på land i morgen. Jeg har tænkt mig som
sædvanlig at
>køre motoren varm, skylle saltvandssiden med ferskvand og
glycol til
>sidst inden motoren stoppes. Men hvad med olien. Skal jeg
skifte olie
>og filtre inden vinter eller skal jeg vente til forår (som jeg
>plejer). I øvrigt er det en Perkins 4-236
>
>v.h.
>HHH
| |
Kim Bøndergaard (02-11-2008)
| Kommentar Fra : Kim Bøndergaard |
Dato : 02-11-08 17:29 |
|
For mig er det første vinter med en "ferskvandskølet" motor.
Bør man køre noget kølervæske eller lign. gennem saltvandsdelen som jeg
hidtil har gjort ved min saltvandskølede - eller er det typisk muligt at
tappe al vandet af - den skal selvfølgelig afsaltes først.
Og hvad med det lukkede kølesystem? Hvad er det egentligt det køles med i
dagligdagen - og er det frostfrit - eller skal jeg også her tænke på at
skifte noget?
mvh Kim
Den Fri, 31 Oct 2008 11:37:57 -0700 skrev HHH:
> Hej NG
> Så ryger båden på land i morgen. Jeg har tænkt mig som sædvanlig at køre
> motoren varm, skylle saltvandssiden med ferskvand og glycol til sidst
> inden motoren stoppes. Men hvad med olien. Skal jeg skifte olie og
> filtre inden vinter eller skal jeg vente til forår (som jeg plejer). I
> øvrigt er det en Perkins 4-236
>
> v.h.
> HHH
| |
Ukendt (02-11-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 02-11-08 17:52 |
|
Du skal stadig køre saltvandsdelen igennem. Først med ferskvand, så du får
saltet ud af pumpen og veklseren (så ikke den ligger og tærrer hele
vinteren) og dernæst med en glykol blanding, så ikke du får frostskader. Det
gode er at kapaciteten er meget mindre så typsik kan man klare sig med
mindre væske.
Ferkvandssiden behøver du ikke at gøre noget ved. En gang imellem (hvert
eller hvert andet år) skal man (som på en bil) kontrollere at der er væske
på og at glykolen ikke er nedbrudt, men det behøver jo ikke være om
efteråret.
--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
"Kim Bøndergaard" <kim@fam-boendergaard.trydk> wrote in message
news:gekkfq$2pr0$1@newsbin.cybercity.dk...
> For mig er det første vinter med en "ferskvandskølet" motor.
>
> Bør man køre noget kølervæske eller lign. gennem saltvandsdelen som jeg
> hidtil har gjort ved min saltvandskølede - eller er det typisk muligt at
> tappe al vandet af - den skal selvfølgelig afsaltes først.
>
> Og hvad med det lukkede kølesystem? Hvad er det egentligt det køles med i
> dagligdagen - og er det frostfrit - eller skal jeg også her tænke på at
> skifte noget?
>
> mvh Kim
>
> Den Fri, 31 Oct 2008 11:37:57 -0700 skrev HHH:
>
>> Hej NG
>> Så ryger båden på land i morgen. Jeg har tænkt mig som sædvanlig at køre
>> motoren varm, skylle saltvandssiden med ferskvand og glycol til sidst
>> inden motoren stoppes. Men hvad med olien. Skal jeg skifte olie og
>> filtre inden vinter eller skal jeg vente til forår (som jeg plejer). I
>> øvrigt er det en Perkins 4-236
>>
>> v.h.
>> HHH
>
| |
Carsten Jensen (02-11-2008)
| Kommentar Fra : Carsten Jensen |
Dato : 02-11-08 18:18 |
|
Den Sun, 02 Nov 2008 17:52:29 +0100 skrev Bjarke M. Christensen:
> Ferkvandssiden behøver du ikke at gøre noget ved. En gang imellem (hvert
> eller hvert andet år) skal man (som på en bil) kontrollere at der er
> væske på og at glykolen ikke er nedbrudt, men det behøver jo ikke være
> om efteråret.
Se det synes jeg jo lyder ret fornuftigt, men min motormanual siger at
jeg skal skifte kølevæske hver 500. time eller hvert 2. år, og det synes
jeg er underligt. Hvordan kontrollerer man om kølervæsken er blevet
dårlig?
Mvh
Carsten
| |
Carsten Jensen (03-11-2008)
| Kommentar Fra : Carsten Jensen |
Dato : 03-11-08 07:58 |
|
Den Sun, 02 Nov 2008 22:22:09 +0100 skrev Bjarke M. Christensen:
> Det var måske lidt misvisende jeg skrev "nedbrudt". Det sker også, men
> hovedproblemet er at kølervædsken bliver med tiden sur (syre). Du kan
> måle vædskens PH værdi, som bør være let basisk. Hvis den er blevet sur
> skal den skiftes.
Se så blev det opklaret. Tak for det :)
Mvh
Carsten
| |
Carsten Jensen (03-11-2008)
| Kommentar Fra : Carsten Jensen |
Dato : 03-11-08 18:10 |
|
Den Mon, 03 Nov 2008 15:58:02 +0000 skrev Harding Larsen:
> Traditionel kølervædske indeholder typisk silikater til at forhindre
> korrosion af aluminium. Silikaterne er både billige og effektive, men
> desværre er de også ustabile og polymeriserer efterhånden, hvorved de
> omdannes til SiO2 (silicium-oxid) eller silica-gel. Efter ca 36 måneder
> (svjv) er silikaterne omdannet og "falder" ud af kølervædsken. Dermed
> ophører den korrosionsbeskyttende effekt. Af samme grund bør
> kølervædsken derfor skiftes ca hvert andet år.
Se nu dér - endnu en god forklaring.
Jeg synes det er svært at forstå at der ikke er datomærkning på
kølevæske, når nu silikaterne kun holder 36 måneder. De må vel regnes fra
silikaterne kommer i væsken, og ikke fra væsken kommer i køleren?
Nå, men Tak for forklaringen. Det giver da i hvert fald en forklaring på,
hvorfor man skal skifte på tid, selv om motoren ikke kører. Skulle jeg i
stedet vente på at motoren havde kørt 500 timer, ville det tage omkring
10 år.
Mvh
Carsten
| |
|
|