Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
mikrofotografering?
Fra : Jens Vejmand

Dato : 25-07-01 08:01

Er der nogle der ved om det er muligt at fotografere gennem et mikroskop
med et SLR kamera (et gammelt Yashica for at være mere præcis), hvad man
skal bruge, hvad det koster osv osv osv?

På forhånd tak

JV

Fra : Peter Schrøder

Dato : 25-07-01 08:59

Jens Vejmand skrev...
> [...]
> med et SLR kamera (et gammelt Yashica for at være mere præcis), hvad
man
> skal bruge, hvad det koster osv osv osv?

Der er, så vidt jeg ved, kun 2 måder
Den rigtige:
Man fjerner mikroskopets okular og sætter en adapter
som passer i kameraet objektivfatning i stedet.
Dette kræver originalt tilbehør fra mikroskopfabrikanten.

Den billige:
Man fotografere med kameraets normaloptik
gennem okularet, hvilket kræver at
man laver en adapter, som dels passer ned over
okularet, dels passer i objektivets filtergevind.
Resultatet af denne metode bliver dog temmelig ringe,
der er simpelthen for meget glas imellem.

Begge løsninger kræver et meget stabilt
mikroskop, idet den mindste rystelse fra
f.eks. spejlet vil resultere i en uskarp
optagelse.

Har ingen idé om priser...
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Bernd Möller

Dato : 25-07-01 09:53

Hej,

> Er der nogle der ved om det er muligt at fotografere gennem et mikroskop
> med et SLR kamera (et gammelt Yashica for at være mere præcis), hvad man
> skal bruge, hvad det koster osv osv osv?

Jeg har prøvet det for mange år siden med min Olympus OM10. Der fandtes en
billig adapter (ca. 150 Kr., tror jeg, men det var i 80'erne) med
mikroskopfatning i den ene ende (skrues fast i okulargevind, hvis ikke
mikroskopet har et ekstra hul) og OM-bajonet i den anden. Mirkoskopadaptere
findes vist også med en T2-adapter, som ligner M42. Du kan nemt finde en T2
adapter til Yashica/Contax.

Har du skruet det hele sammen, er det vigtigt at sørge for stabilitet og god
belysning. I mange tilfælde der mikroskoplampen ikke stærk nok, eller den
har vignettering. Desuden giver den varmt lys, hvorfor du enten skal placere
en blåfilter under objektholderen eller bruge kunstlysfilm. Hvis dit kamera
har TTL-lysmåling, er det ikke noget problem at eksponere det hele korrekt.
Søgerbilledet kan i nogle tilfælde være meget mørkt, hvorfor nogle bruger
helt klare matskiver.

Held og lykke

Bernd Möller

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-07-01 12:03

Jens Vejmand wrote:

> Er der nogle der ved om det er muligt at fotografere gennem et mikroskop
> med et SLR kamera (et gammelt Yashica for at være mere præcis), hvad man
> skal bruge, hvad det koster osv osv osv?

Der findes masser af færdige løsninger indenfor microskopfotografering,
priserne varierer voldsomt, fra nogle få tusind kroner til et par
hundrede tusinde kroner for et komplet Zeiss fotomikroskop.

De dyre færdige løsninger hvor kameraet er en integreret del af
microskopet, gør det muligt at fotografere levende objekter f,eks,
bakterier amøber og encellede dyr med en forstørrelse på lidt over 1.000 X.

Så vidt jeg erindrer, så ligger den øvre grænse for et lys-mikroskop på
ca. 1.200 x forstørrelse, man kan nå lidt højere op med UV-lys, da
UV-lys har en kortere bølgelængde, men så er vi også ovre i det meget
dyre legetøj...

Men bare rolig der findes også billige løsninger, som dog kræver en del
snilde og meget arbejde, man kan f.eks. købe et monookulært kinisisk
mikroskop, der går op i omkring 900 X forstørrelse for lige omkring
1.500 kr. - og de er slet ikke så ringe.

De fleste leverandører af mikroskoper har store kataloger, som med
garanti indeholder oversigter over de komponenter der skal bruges, noget
af det vigtigste er lyskilden, den bedste løsning er en mikroskoplampe
med indbygget blitz, den kan levere de lysmængder der er behov for.

Der findes en stor og god bog om at arbejde med mikroskoper, det er en
skoleinspektør fra Ballerup der har skrevet den, så vidt jeg husker så
hedder han Thorkild Høy, den bør du nok lige låne på biblioteket, den
indeholder alle fiduserne, og alle de billige gør-det-selv løsninger,
som alm. menesker har råd til.

Og så må du ikke la' dig slå ud af at de første optagelser nok ikke
lever op til dine forventninger, det er en svær diciplin som kræver en
del øvelse, og hvis du er lidt stædig, så skal du nok få nogle skud der
er hele besværet værd.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Boegh

Dato : 25-07-01 12:19

> [...]
> microskopet, gør det muligt at fotografere levende objekter f,eks,
> bakterier amøber og encellede dyr med en forstørrelse på lidt over 1.000

Det har ikke noget at gøre med om kameraet er indbygget eller ej. Men du
skal bruge fasekontrast, hvis du vil have så kraftig en forstørrelse med
levende dyr (der jo selvfølgeligt ikke kan farves - eller i hvert fald kun i
begrænset omfang).

mvh
Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-07-01 18:00

Jan Boegh wrote:

> [...]
> levende dyr (der jo selvfølgeligt ikke kan farves - eller i hvert fald kun i

Jeg har lavet microskopfotos af alger, tøffeldyr og lignende ved ca. 900
X forstørrelse uden fasekontrast, problemet er at 1 mm på objektglasset
bliver til 90 cm, og dyrene er jo i vand, så de kan hurtig bevæge sig ud
af synsfeltet, og man er nødt til at lukke apertur-blænden så langt ned,
at der ikke er nok lys til at man kan se noget i kameraets søger.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen