Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
fil-flytning
Fra : Bo Hellum

Dato : 04-11-08 14:53

Hej alle

Skal lige have et tips.

Jeg har 2 pc'ere. Den ene kører Lightroom 1.31 og har ca. 20.000+ billeder
læst ind i LR. Alle de billeder med de ændringer jeg nu har lavet i LR vil
jeg gerne have over i min nye maskine som kører LR 2.0.

Hvordan udlæser jeg alle de billeder på en extern disk og hvordan indlæser
jeg dem i LR på den nye maskine?

Bo

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 05-11-08 23:07

Her er mit bud på en metode jeg netop har brugt med success. Det burde kunne
gøres så simpelt som dette, hvis dine billeder er nogenlunde samlet i en
begrænset mængde mapper på harddisken. Men hvis billederne er spredt ud over
harddisken i mange mapper er denne metode ikke anvendelig før du (via
Lightroom) har flyttet billederne til et overskueligt antal mapper.

1. Kopier de mapper som indeholder de fysiske billede filer over på den
anden PC via en USB disk eller netværket. Kopier "top level" mapperne og
behold den underlæggende mappe struktur. Du kan bruge windows stifinder til
kopieringen.

2. Sørg for at lukke Lightroom ned

3. Kopier lightroom kataloget (altså den fil som ofte hedder "lightroom
catalog.lrcat"). Det er ikke nødvendigt at kopiere previews.lrdata, men det
sparer CPU tid til preview generatoren hvis du gør det (til gengæld tager
kopieringen laaaaang tid da denne mappe har mishandlet dit filsystem).

4. Start Lightroom 2.0 ved at dobbeltklikke på filen du kopierede i punkt 3.

5. Lightroom 2.0 tilbyder nu at konvertere filen til det nye databaseformat.
(Den opretter en "lightroom catalog-2.lrcat" og beholder den gamle fil
intakt).

6. Nu er LR2.0 klar til brug men måske skal du udpege hvor "top level"
mapperne ligger hvis mappen ikke har samme sti som på den gamle PC. Så hvis
mappen hedder C:\Billeder så kald den det samme på den nye PC. Dette er dog
ret let at genoprette hvis billederne som nævnt er "pænt" samlet i nogen få
mapper.

Mvh.
Anja

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 05-11-08 23:24

Selv om ovenstående metode virker, så er der en lettere måde. Denne lidt
lettere metode har jeg dog ikke afprøvet:

Du kan bare udvælge alle fotos og vælge "export as catalog" og eksportere
direkte ned på USB disken eller direkte ned på den anden PC via netværket.
Du sætter så kryds i "export negative files" og "include available
previews".

Måske kan andre i gruppen sige noget om eventuelle erfaringer med metoden.

Mvh
Anja

Fra : Bo Hellum

Dato : 05-11-08 23:46

"Anja Dunning-Krüger" <spam@spam.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> previews".
>
> Måske kan andre i gruppen sige noget om eventuelle erfaringer med metoden.

Takker Anja, jeg prøver i morgen, så må vi se hvordan det går. Super.

Bo

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 06-11-08 18:30

Af nysgerrighed har jeg lavet mig et Lightroom testmiljø på en virtuel Vista
klient, og testet funktionen "Export as catalog". (Og for at teste min
backup/restore strategi).

Det viser sig at "Export as catalog" opretter en mappe som indeholder en
kopi af lrcat filen, en kopi af previews (hvis man vælger det) og en kopi af
de originale RAW filer (hvis man vælger det). RAW filerne bliver placeret i
en mappestruktur som til forveksling afspejler den struktur du havde på den
oprindelige PC.

Ret smart funktion... Det er nok en lille smule "overføldigt" /
"dobbeltarbejde" at kopiere mapperne manuelt via Windows Explorer som jeg
først anbefalede (selv om det virker).

Det med opgraderingen af LR databasen fra version 1.* til version 2.* har i
og for sig ikke noget at gøre med "Export as catalog" funktionen. Det er
blot et nødvendigt skridt for at du kan arbejde videre med det Lightroom
Catalog som du havde lavet i version 1.*.

Skriv lige her i gruppen hvordan dit kopierings- og opgraderings projekt
gik.

Mvh.
Anja

Fra : Bo Hellum

Dato : 07-11-08 06:48

"Anja Dunning-Krüger" <spam@spam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Catalog som du havde lavet i version 1.*.
>
> Skriv lige her i gruppen hvordan dit kopierings- og opgraderings projekt

Morn Anja

Jamen jeg tog den nemme vej. Jeg importerede alle billederne til nye mapper
i lr. Så nu har jeg 3 nye mapper i lr hvor billederne er delt ud. Jeg fik
ikke "ændringerne" med over fra lr, men jeg har så sjældent fat i de gamle
billeder så jeg skulle bare have dem over på den ny pc. Jeg skal snart i
gang med 2008, og der tror jeg "export as catalog" vil være noget jeg vil
prøve, for dem har jeg rimelig tit fat i. Tak for indsatsen.

Bo