Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Møntfotografering
Fra : pindborg

Dato : 31-10-08 16:05

Hej

Jeg har et Canon 450D kamera, og jeg vil gerne kunne tage billeder af
mønter med det; men jeg ved ikke hvilket objektiv jeg skal anskaffe.
Mit nuværende er det der følger med ved købet, og det egner sig ikke
helt godt. Så jeg vil høre om der er nogle forslag til objektiver.

Med venlig hilsen

Erik

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-11-08 00:00

pindborg wrote:
> [...]
> Mit nuværende er det der følger med ved købet, og det egner sig ikke
> helt godt. Så jeg vil høre om der er nogle forslag til objektiver.

Nu du sidder på en 450D og ikke et analog kamera, vil jeg sige, du skal
anskaffe dig et 35mm objektiv - gerne med makro . - Det vil svare ca.
til en 50mm på et analogt kamera. Her kan du gå endda meget tæt på - ned
til ca. 10cm.
Fx. Canon Canon EF 35mm F2 lysstærk objektiv
http://www.qxl.dk/accdb/viewitem.asp?AuctionNr=551795596&Catg=23469&ListingType=0&ListingSort=1&LanguageNr=0&PageNum=2

Hvis du istedet for vil over i noget zoom, så skal du sikre dig, der er
makro med min. 2:1 forstørrelse og en mindste afstandsindstilling på
makro på 30-40cm
Fx. Tamron 18-200mm f/3,5-6,3 XR IF Macro for Canon
http://www.qxl.dk/accdb/viewitem.asp?AuctionNr=551565462&Catg=23469&ListingType=0&ListingSort=1&LanguageNr=0&PageNum=1

Og så vil et godt reprostativ være (næsten) et must-have til sådan noget....

Jeg bruger ikke selv digital SLR, så jeg véd ikke, hvor stor betydning
det kan have, men nogle snakker om, at det kan være vanskeligt at
fokusere manuelt. Og manuel fokusering er nødvendig, hvis du vil lave
optimale optagelser. - Bare den lille smule relief, der kan være på en
mønt, kan være nok til, at billedet bliver uskarpt ved brug af AF på så
tæt hold.

Jeg har flere steder set, at man kan købe fokus-matskiver til netop 450D
til manuel fokusering, men jeg har ikke umiddelbart kunne finde reviews,
så jeg tør ikke sige, hvor gode / dårlige de er.

- Jeg véd bare, at en ren fresnell matskive uden noget som helst er det
mest ideelle til manuel fokusering. Jeg havde en gang for nu maaaange år
siden en Topcon, hvor jeg havde netop en sådan fresnell matskive og så
en speciel lup, som jeg brugte til nærfoto. - Det gav ret gode resultater...

mvh. Erik Richard

Fra : Anders Tvevad

Dato : 01-11-08 00:08

"pindborg" <pindborg@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

En simpel bordscanner (flatbed scanner) vil være en både billigere (typisk
fra 500 kr.) og meget enklere løsning, da du så slipper for at rode med
lyslægning, skarphed, udsnit osv. ved optagelsen.

Eneste at passe på er scannere med CIS-sensor (vist mest Canon'er), da de
har en meget lille skarphedsdybde, så de måske ikke kan tegne hele mønten
skarp i både relieffet og baggrunden (eller hvad det nu end hedder på
korrekt numismatisk). Bemærk at bordscannere har fix-fokus, dvs. at de ikke
kan justere skarpheden efter afstanden til motivet. Derfor må motivet ikke
være for langt væk fra glaspladen.

m.v.h.
Anders Tvevad

Fra : Mogens Hansen

Dato : 01-11-08 08:58

"pindborg" <pindborg@gmail.com> wrote in message
Hej

> Jeg har et Canon 450D kamera, og jeg vil gerne kunne tage billeder af
> mønter med det; men jeg ved ikke hvilket objektiv jeg skal anskaffe.

Dit spørgsmål hører nok hjemme i dk.fritid.foto.indkoeb, men på
http://www.tabletopstudio.com/HowTo_page.html
kan du få lidt tips til hvordan man fotograferer mønter.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen