Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
580ex II - slave/master
Fra : Bjarne

Dato : 27-10-08 20:18

Nu har jeg investeret i en 580ex mkt II ekstra til det formål at kunne
skyde med flere flash på samme tid, men for h..... hvor virker det
ringe, den skal ikke meget mere end nogle få meter væk førend den
eksterne flash ikke skyder... Det er hamrende irriterende, nu
forsvinder formålet jo ganske meget.

Nogen der har nogen erfaring med ovenstående?

mvh
Bjarne

Fra : Michaelbs

Dato : 28-10-08 09:07

"Bjarne" <vesterport@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

_____

Det kan være et problem udendørs i sollys. Du siger ikke om du er ude eller
inde?

Prøv at dreje slaveflashens krop, så den blinker hen imod masteren (på
kameraet).

De skal helst kunne "se" hinanden.

Indendørs behøver de det dog som regel ikke, idet den røde blinken bouncer
rundt og bliver set af masteren alligevel.

Prøv at beskrive dit setup ( afstand mv) når det ikke funker.

mvh Michael

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 28-10-08 20:05

Det skal virke uden problemer så længe du er indendørs. Du skal endda kunne
få slave flashen til at gå af i nabo rummet.

Det er dog nødvendigt at IR receiveren på slave flashen peger nogenlunde i
retning af masteren. IR receiveren er nem at lokalisere da den blinker rødt.

Hvis du fx. lægger slave flashen på et bord med "ryggen opad" vender den IR
receiveren nedad og resultatet bliver elendigt. (Dette var hvad jeg gjorde
første gang jeg testede det, og resultatet var det samme, indtil jeg pegede
IR receiveren i den rigtige retning).

Så prøv lige dette og se om det ikke hjælper.

P.S. Hvis du kan se det blinkende røde lys på slaven i søgeren skal den gå
af uden nogen problemer. (Altså indendørs).

Mvh.
Anja

Fra : Bjarne

Dato : 28-10-08 13:19

> [...]
> rundt og bliver set af masteren alligevel.
>
> Prøv at beskrive dit setup ( afstand mv) når det ikke funker.

Hej Michael,

Jeg prøver at gøre det indendørs, f.eks. når jeg skal fotografere et
rum og jeg gerne vil have lidt ekstra lys ud i gangen man måske kan se
når døren er åben. Og den er ikke meget mere end 3-4 meter væk, og jeg
vil ikke kunne se flashen i billedet heller. Det jo klart.

Er der et specielt setup jeg overser, jeg har den ene på master og
selvfølgelig den anden på slave. Jeg har set dette fungere fint med en
Nikon Flash, men forestillede mig at Canon var ligeså skrap til det.
Det somom flashen ikke er følsom nok.
Hvordan fungerer det, skal jeg måske rette den blinkende slave ind mod
noget så "blinket" bliver bouncet noget bedre?

Bjarne

Fra : /Peter

Dato : 29-10-08 12:31

"Bjarne" <vesterport@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Det er et l*rte system... hvorfor har de ikke brugt radiotransmitter?

Fra : Karsten Jensen

Dato : 29-10-08 21:59

On Wed, 29 Oct 2008 12:31:02 +0100, "/Peter" <pgh@wer.nn> wrote:

>Det er et l*rte system... hvorfor har de ikke brugt radiotransmitter?

Synes ikke det er et lortesystem - savner mere at de har gjort som
Nikon, kunne lade cameraets indbyggede flahs trigge den eksterne.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 29-10-08 21:57

On Mon, 27 Oct 2008 19:17:42 -0700 (PDT), Bjarne
<vesterport@gmail.com> wrote:

Hvad bruger du som sender?

Fra : /Peter

Dato : 29-10-08 22:09

"Karsten Jensen" <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> skrev i en
meddelelse news:cgjhg41sdfqj1nsc5t1akos108335kf5p6@4ax.com...
> On Mon, 27 Oct 2008 19:17:42 -0700 (PDT), Bjarne
> <vesterport@gmail.com> wrote:
>

> Hvad bruger du som sender?

Havd er ulemperne ved at bruge radiokommunikation,
istedet for den nuværende infrarøde der har mange ulemper?

Fra : Michaelbs

Dato : 29-10-08 23:12

"/Peter" <qwery@qwert.qw> skrev i meddelelsen
> [...]
>

> Havd er ulemperne ved at bruge radiokommunikation,
> istedet for den nuværende infrarøde der har mange ulemper?

Der er ingen ulemper. Kun hvis man fotograferer sammen med andre og
radiotriggeren trigger de andres flash.
Måske er det prisen, der gør, at det ikke er standard. Quantum har lige
lavet et flash system, der læser ettl med radiokommunikation.
Ellers er det mig bekendt kun radiopoppers, der kan oversætte ettl
Med Pocket Wizards og de andre radio-baserede, er det kun manuel flash, der
kan bruges. (Hvilket ofte også er det mest konsistente alligevel).

mvh Michaelbs

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 30-10-08 17:52

> Havd er ulemperne ved at bruge radiokommunikation,
> istedet for den nuværende infrarøde der har mange ulemper?

Ulemperne er at det (indtil fornyligt) har været stort set umuligt at
"reservere" en bestemt radiofrekvens globalt over "hele kloden". Selv med
meget kort rækkevidde og meget lav sendeeffekt har det været en
umulig/bekostelig affære at få de nødvendige tilladelser i hus. Og det er
for dyrt at sælge forskellige radio moduler (med forksellige frekvenser) til
hvert land/region.

De seneste år er der dog blevet slækket på reglerne, hvormed trådløse
netværk, bluetooth, babyalarmer, pmr446 walkies, radio styring, trådløs
overførsel af video, vejrstationer osv. er blevet givet fri.

Vi kan således forvente at der kommer "native" radio flashes på markedet
snart. Indtil dette må vi nøjes med at leve med Radiopopper, Pocket Wizards
og hvad der ellers findes, eller blot brug infrarød trigging, som faktisk
fungerer rimeligt til mange behov, fx. et lille indendørs studie.

Mvh.
Anja