Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Freelancefotograf meldt til politiet
Fra : Søren Friberg

Dato : 26-10-08 19:59

http://www.pressefotografforbundet.dk/index.php?id=10991

Personalet ved golfbanen i Hegedal har politianmeldt en pressefotograf
for chikane. Fotografen overvejer en politianmeldelse for falsk anklage.

Uden ane noget som helst andet end, hvad jeg kan læse ud af ovenstående
inspirerer historien til et spørgsmål:

Hvis vi forudsætter at fotografen udelukkende har befundet sig på
offentlig vej. I hvilken udstrækning er det så lovligt at fotografere
fra denne offentlige vej det private område med golfbanen? (Jeg går
trods alt ud fra, at det har været hans ærende)

--
Venlig hilsen
Søren Friberg, http://fotofriberg.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-10-08 21:36

On 2008-10-26 19:58:50 +0100, Søren Friberg <hushovmesterenfjern@msn.com> said:

> [...]
> fra denne offentlige vej det private område med golfbanen? (Jeg går
> trods alt ud fra, at det har været hans ærende)

Jeg er temmelig sikker på, at så længe motivet ikke er nogle mennesker,
der f.eks. sidder på en terrasse foran deres hus, så er det lovligt at
fotografere privat område fra en offentlig vej.

Der er f.eks. ingen der betænker sig på at fotografere en landmand som
kører i sin traktor og pløjer på hans mark, og selv om en golfbane er
privat ejet område, så kan den næppe sidestilles med en privat have og
lignende områder.

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark