Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Skolefoto på facebook
Fra : Helge

Dato : 26-10-08 11:03

Hej, jeg har set at mange lægger gamle skolefotos på facebook, og det kunne
jeg egentlig også godt tænke mig at gøre, men må man godt det...?? Det er jo
ikke mig der har taget billedet..., og der er i øvrigt også andre personer
end mig selv på billedet...

Hvis det har nogen betydning for sagen, er det over 25 år gamle fotos...

mvh. Helge

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-10-08 12:05

Helge skrev:
> [...]
> andre personer end mig selv på billedet...
>
> Hvis det har nogen betydning for sagen, er det over 25 år gamle fotos...

Facebook forbeholder sig ret til at gøre hvad som helst med uploaded -
også at videresælge. Det er deltagerbetingelserne.

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Søren Friberg

Dato : 26-10-08 12:26

Ole Larsen skrev:

> Facebook forbeholder sig ret til at gøre hvad som helst med uploaded -
> også at videresælge. Det er deltagerbetingelserne.

Interessant, men har intet med spørgsmålet at gøre.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg, http://fotofriberg.dk

Fra : AndersH

Dato : 29-10-08 16:08

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i en meddelelse

> Interessant, men har intet med spørgsmålet at gøre.

Jov det har det egentlig. Problemet er, at han ved at uploade billedet,
giver facebook ret til at sælge billedet videre.. Og det er nok ikke så
smart.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-10-08 15:49

On 2008-10-29 16:07:34 +0100, "AndersH" <anders@andersh.sletdette.dk> said:

> Jov det har det egentlig. Problemet er, at han ved at uploade billedet,
> giver facebook ret til at sælge billedet videre.. Og det er nok ikke så
> smart.

Hvis Helge nederst i højre eller venstre hjørne indkopierer en tekst i
billedet, hvor der står "© copyrigth Fotografen", så er der nok ikke
ret mange der vil købe det pågældende billede.

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Søren Friberg

Dato : 26-10-08 12:11

Helge skrev:
> [...]
> andre personer end mig selv på billedet...
>
> Hvis det har nogen betydning for sagen, er det over 25 år gamle fotos...

Det er der ikke noget enkelt svar på. Der vil muligvis forsøgt retsager,
der kan afgøre om Facebook skal overholde dansk lovgivning. Det skal
danskere derimod. Og der er ikke tilladt at lægge netop klassebilleder
ud uden tilladelse. Det er udtrykkeligt beskrevet, at skoler netop ikke
må dette. I praksis har jeg utrolig svært ved at tro at nogen som helst
privatpersoner vil blive jagtet i sådan en sag på Facebook.

Fra : Helge

Dato : 26-10-08 12:33

Hej Søren, tak for svaret. Så blev jeg så meget klogere...

mvh. Helge

Fra : /Peter

Dato : 26-10-08 12:42

"Helge" <nyheds_GULBIL_grupper@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> øvrigt også andre personer end mig selv på billedet...
>
> Hvis det har nogen betydning for sagen, er det over 25 år gamle

Det kommer vel an på hvad der står i aftalen mellem kunden,
som kunne være dig selv, dine forældre eller skolen og fotografen.

Fra : Søren Friberg

Dato : 26-10-08 12:46

/Peter skrev:
> "Helge" <nyheds_GULBIL_grupper@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det kommer vel an på hvad der står i aftalen mellem kunden,
> som kunne være dig selv, dine forældre eller skolen og fotografen.

Fotografen ejer ophavsretten til billedet og skal teoretisk spørges, ja.
Men for at et gruppebillede, som et klassebillede, må offentliggøres
skal hver enkelt afbildede person give tilladelse og er personerne under
18 år deres værge. Til gengæld har skolen ikke noget at gøre i denne
sag. I øvrigt har jeg en fornemmelse af at de 25 år betyder noget, men
har ikke tid til at undersøge det.

Fra : /Peter

Dato : 26-10-08 13:03

> [...]
> at gøre i denne sag. I øvrigt har jeg en fornemmelse af at de 25 år
> betyder noget, men har ikke tid til at undersøge det.

Skolen da noget at skule have sagt,
hvis det er skolen og Helge der har indgået en aftale

Hvad personer på billeder angår, aner jeg intet..

Men ellers
70 år efter kunstnerens til et værk, er død er den magiske grænse.
Et værk er et produkt der har nået "værkshøjde"

find selv ud mere da jeg ikke orker her...

Fra : Søren Friberg

Dato : 26-10-08 13:48

/Peter skrev:

> Skolen da noget at skule have sagt,
> hvis det er skolen og Helge der har indgået en aftale

Ja, men det er ikke tilfældet. Alle steder indgåes aftalen direkte
mellem elev/værge og fotograf. Skolen stiller i de fleste tilfælde
lokale til rådighed, men har INTET ellers med det at gøre, som jeg skriver.

> Hvad personer på billeder angår, aner jeg intet..

Det gør jeg.

> Men ellers
> 70 år efter kunstnerens til et værk, er død er den magiske grænse.
> Et værk er et produkt der har nået "værkshøjde"

Nå så lang tid. Det forekommer mig, at der for tiden forestår nogle
drøftelser i EU-regi desangående, men ved ikke meget om det.

> find selv ud mere da jeg ikke orker her...

Nej, men må ikke også spørgeren har fået lidt input (og det var ikke mig)

Fra : /Peter

Dato : 26-10-08 14:17

> [...]
> mellem elev/værge og fotograf. Skolen stiller i de fleste tilfælde
> lokale til rådighed, men har INTET ellers med det at gøre, som jeg

Så lad os høre...helst doukmenteret naturligvis.

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan du ved
hvordan en given aftale om et fotografi er skruet sammen,
når ikke engang ejeren ved det.

> Nå så lang tid. Det forekommer mig, at der for tiden forestår nogle
> drøftelser i EU-regi desangående, men ved ikke meget om det.

Vi kan vel kun forholde os til gældene regler og ikke fremtidigel?

> Nej, men må ikke også spørgeren har fået lidt input (og det var ikke
> mig)

OK...

Fra : Søren Friberg

Dato : 26-10-08 15:28

/Peter skrev:
> "Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i en meddelelse

> Så lad os høre...helst doukmenteret naturligvis.

Hej Peter, det er ikke så længe siden, at der har været en næsten
tilsvarende tråd her i gruppen. Hvad datatilsynet mener, kan du læse her:

http://www.datatilsynet.dk/borger/internettet/billeder-paa-internettet/

> Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan du ved
> hvordan en given aftale om et fotografi er skruet sammen,
> når ikke engang ejeren ved det.

Nu ved jeg ikke rigtig, hvad du mener her. Men omkring skolefotos er det
reglen - og mig bekendt uden undtagelser, at forældrene laver en aftale
med fotografen. En aftalen som skolen end ikke kender. Og derfor, som
jeg nu skriver tredie gang, har skolen intet at gøre med at give nogen
tilladelser i denne forbindelse. Og skolen er afgjort ikke ejer af nogen
skolefotos. Vi taler jo her om, som jeg har forstået det, om typiske
klassebilleder, der nok er taget på skolen.

> Vi kan vel kun forholde os til gældene regler og ikke fremtidigel?

Nej, nej og det var da også en interessant oplysning, hvor vi altså kan
konkludere, at de 25år altså er ligegyldige i det her tilfælde. Tak for
din information.

Fra : /Peter

Dato : 26-10-08 15:39

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i en meddelelse

Jeg er helt enig Søren
Vejret er jo ikke til foto i dag...
så derfor lidt hygge med tastauret

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-10-08 21:53

On 2008-10-26 11:02:54 +0100, "Helge" <nyheds_GULBIL_grupper@hotmail.com> said:

> [...]
> det...?? Det er jo ikke mig der har taget billedet..., og der er i
> øvrigt også andre personer end mig selv på billedet...

Et skolefoto er en bestilt optagelse, og ophavsretsloven har nogle
undtagelser når det drejer om et bestilt portrætfoto, i loven står der
flg.:

Bestilte portrætbilleder

§ 60. Ophavsmanden kan ikke udøve sine rettigheder til et bestilt
portrætbillede uden samtykke fra bestilleren.

Og det er kutyme, at den afbillede person frit kan disponere over et
bestilt portrætfoto, d.v.s. at han godt kan publicere det på FaceBook
uden at komme i konflikt med ophavsretten.

Et klassebillede er ganske vist en gruppe portrætter, men der kan man
så overveje om alle dem der er på billedet synes det er ok at de havner
på FaceBook

> Hvis det har nogen betydning for sagen, er det over 25 år gamle fotos...

Alderen har først betydning når billederne er væssentligt ældre.

Fra : Helge

Dato : 26-10-08 22:16

Hej Niels, tak for det præcise svar, og tak til jer andre for input.

Det var ikke fordi jeg troede at der nogen speciel grænse ved 25 år, det er
bare sådan cirka så gamle billederne er...

mvh. Helge

Fra : Søren Friberg

Dato : 27-10-08 08:17

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
> FaceBook

> Alderen har først betydning når billederne er væssentligt ældre.

Ja, det er et udmærket svar i harmoni med, hvad der ellers er skrevet i
tråden. Men præcis omkring "klassebilleder" har datatilsynet tolket
loven rimelig præcis. De skriver i det link, jeg tidligere i tråden har
henvist til:

"Hvis en skole f.eks. ønsker at offentliggøre portrætbilleder eller
klassebilleder af eleverne på sin hjemmeside, må det kun ske, hvis der
inden offentliggørelsen indhentes et udtrykkeligt samtykke fra hver
enkelt elev, eller dennes forældre afhængig af elevens alder."

En skole er jo ikke noget særligt i forhold til denne lov så, hvad der
gælder omkring offentliggørelse af klassebilleder for en skole gælder
principielt også for alle andre.

Igen er dette et eksempel på at loven er et og praksis noget andet.
Således som jeg også skrev i mit første svar i denne tråd.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 27-10-08 12:47

On 2008-10-27 08:16:39 +0100, Søren Friberg <hushovmesterenfjern@msn.com> said:

> [...]
>
> Igen er dette et eksempel på at loven er et og praksis noget andet.
> Således som jeg også skrev i mit første svar i denne tråd.

Søren altså, du er nogen gange skide træls at høre på.

Den lov som du henviser til har kun det formål, at den skal forhindre,
at skoler og undervisningsinstitutioner lægger databaser med elevernes
navne, billeder, o.s.v. til offentlig beskuelse på Internettet, og det
er jo fornuftigt nok, da det er følsomme personoplysninger, som er
direkte henførbare.

Men det er nok at strække den pågældende lovgivning meget længere end
den kan holde, når du påstår, at den også gælder, hvis en voksen person
lægger et 25 år gammelt klassebillede på FaceBook. Det er jo kun de
personer der er på billedet der kan genkende hinanden, de går ikke
længere i den samme skoleklasse, og de bor næppe i den samme by/område,
så billedet er ikke længere person henførbar data.

En helt anden snak er, at datatilsynet for længst er løbet over ende af
udviklingen på Internettet, og de er gået i "flyverskjul" i håb om at
politikerne ikke opdager, at de lige så godt kan nedlægge datatilsynet
og spare den udgift...

Fra : Søren Friberg

Dato : 27-10-08 17:25

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Søren altså, du er nogen gange skide træls at høre på.

Jeg fristes til at svare i lige måde, men vil dog undlade det.

> [...]
> navne, billeder, o.s.v. til offentlig beskuelse på Internettet, og det
> er jo fornuftigt nok, da det er følsomme personoplysninger, som er

Den sigter ikke specielt til skoler eller andre
undervisningsinstitutioner. Disse nævnes slet ikke i loven.

> [...]
> længere i den samme skoleklasse, og de bor næppe i den samme by/område,
> så billedet er ikke længere person henførbar data.

Ja, du har ret så langt, at det ville være aldeles utænkeligt, at nogen
ville blive retsforfulgt af den grund, og det er mig bekendt heller
aldrig sket. Også det har jeg skrevet i nu flere indlæg.

> [...]
> udviklingen på Internettet, og de er gået i "flyverskjul" i håb om at
> politikerne ikke opdager, at de lige så godt kan nedlægge datatilsynet

Ja, det er jeg enig i.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 27-10-08 21:27

On 2008-10-27 17:25:20 +0100, Søren Friberg <hushovmesterenfjern@msn.com> said:

> Den sigter ikke specielt til skoler eller andre
> undervisningsinstitutioner. Disse nævnes slet ikke i loven.

Loven bruger begreber som personfølsomme og person henførbare data, og
på datatilsynets hjemmeside er der for overskueligheddens skyld nævnt
forskellige eksempler på hvad det er, og herunder er bl.a. nævnt
portrætfotos af skoleelever på skolens hjemmeside, portrætfotos af
medarbejderne på en virksomheds hjemmeside.

Og det er disse eksempler som du og andre overfortolker, et billede af
en persons ansigt er ikke person henførbare data, når det ikke kædes
sammen med oplysninger om hvad personen hedder, hvor personen går i
skole, arbejder, o.s.v.

En skole skal jo ikke ha' forældrenes tilladelse til at lægge billeder
fra en skolefest eller et åbent hus arrangement på skolens hjemmeside.

Fra : Søren Friberg

Dato : 28-10-08 04:09

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Og det er disse eksempler som du og andre overfortolker,

Jeg har primært forholdt mig til trådens topic og beskæftiget mig med
problematikken omkring, at lægge et klassebillede på nettet.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-10-08 10:09

On 2008-10-28 04:09:09 +0100, Søren Friberg <hushovmesterenfjern@msn.com> said:

> Jeg har primært forholdt mig til trådens topic og beskæftiget mig med
> problematikken omkring, at lægge et klassebillede på nettet.

Det er kun delvis korrekt, idet du også flere steder har henvist til
datatilsynets vejledninger, som kun forholder sig til personfølsomme og
person henførbare data.

Du skriver bl.a. flg. i tidligere indlæg:

> [...]

> Hej Peter, det er ikke så længe siden, at der har været en næsten
> tilsvarende tråd her i gruppen. Hvad datatilsynet mener, kan du læse

Og det kan efter min menning kun opfattes derhen, at du sidestiller
datatilsynets vejledning om, at skoler ikke må lægge klassebilleder på
Internettet, med at denne regel også gælder for et 25 år gammelt
klassebillede på FaceBook.