Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
kodachrome
Fra : niels

Dato : 23-10-08 20:33

Jeg er ved at scanne nogle gamle lysbilleder ind og er kommet i tvivl om de
er lavet med kodachrome.
Hvordan kan jeg finde ud af det ?

mvh
Niels

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-10-08 20:45

On 2008-10-23 21:32:38 +0200, "niels" <nielsw@dadlnet.dk> said:

> Jeg er ved at scanne nogle gamle lysbilleder ind og er kommet i tvivl om de
> er lavet med kodachrome.
> Hvordan kan jeg finde ud af det ?

Der er et så stort dynamisk omfang i Kodachrome dias, at du skal bruge
en dyr dias/film scanner, der kan klare det store dynamikområde.

Alternativt kan du affotografere dias'ne med et godt digital kamera.

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : niels

Dato : 23-10-08 20:52

> [...]
> Med venlig hilsen
> Niels Riis Ebbesen
> Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Det er fordi at jeg har en Nikon Coolscan, som har en indstilling til
Kodachrome. Nogle af de indscannede billeder er blivet er blevet meget blå,
men bliver meget bedre når jeg krydser af for Kodachrome at jeg kommer i
tvivl om hvad det er for film lysbillederne er optaget på.
Jeg syntes ikke at der står noget på filmen.

mvh Niels

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-10-08 00:58

niels wrote:

> [...]
> tvivl om hvad det er for film lysbillederne er optaget på.
> Jeg syntes ikke at der står noget på filmen.

Hvis det er Kodachrome, så står det på kanten over perforeringen. - det
står ca. for tredie nr. - 1, 1A, 2, 2A, 3, 3A, Kodachrome, 4, 4A, 5, 5A,
6, 6A, Kodachrome, 7, 7a....osv.osv.. - Så du skal nok have dem ud af
rammerne for at se, hvad der står...

Problemet kan være, hvis det er 120/220 film, for så står det kun på
indløbsslippen og udløbsslippen...

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 23-10-08 20:54

"niels" <nielsw@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er ved at scanne nogle gamle lysbilleder ind og er kommet i tvivl om
> de er lavet med kodachrome.
> Hvordan kan jeg finde ud af det ?
>
> mvh
> Niels

Luk en af rammerne op (hvis de er monteret i rammer) og læs fabriksnavn og
model i kanten af filmen.
Tror ikke du kan finde dias-film, hvor det ikke står på.
De vil alle gerne reklamere for sig selv
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-08 21:29

"niels" <nielsw@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er ved at scanne nogle gamle lysbilleder ind og er kommet i tvivl om
> [...]

Som Jesper Hedegaard skriver, står der en kode på strimlen. Hvis du er i
tvivl om, hvad den betyder, kan vi andre måske finde svaret ("Kodak" og
f.eks. "KM", "KL" etc). Koderne har ændret sig gennem tiden.

Du kan ofte afsløre et Kodachrome-dias ved at vende emulsionen opad og
betragte den lidt på skrå. På Kodachrome vil billedet fremstå som et svagt
relief i modsætning til et E6-dias (det kan være svært at se, hvis det er
monteret i glas).

Jeg bruger selv Nikon Coolscan og er meget tilfreds. Nogle Kodachrome kræver
dog en del øvelse for at få farvebalancen korrekt. Jeg ved ikke, hvilke
filtre du bruger under scanningen, men de automatiske filtre Coolscan har
virker godt i de fleste tilfælde - især ved E6-dias. Ved Kodachrome synes
jeg ofte, at manuel kurve/farvestyring er påkrævet.

-Joachim

Fra : niels

Dato : 23-10-08 21:36

> [...]
> Coolscan har virker godt i de fleste tilfælde - især ved E6-dias. Ved
> Kodachrome synes jeg ofte, at manuel kurve/farvestyring er påkrævet.

Nu har jeg fået åbnet nogle flere ramme, for det meste står der kun står
noget i starten af filmen.Og det viste sig at mange af billederne var
kodakcrome. Så jeg må igang med at scanne igen.
Men mange tak for hjælpen.

Niels

Fra : Erik D

Dato : 24-10-08 12:47

On 23 Okt., 21:32, "niels" <nie...@dadlnet.dk> wrote:
> Jeg er ved at scanne nogle gamle lysbilleder ind og er kommet i tvivl om de
> [...]

Jeg faldt engang over en side med alle kodak koderne. Jeg husker ikke
længere hvor det var, men jeg kopierede hele molevitten over i et
regneark.
Jeg kan se at f.eks. en kodakchrome 64 (Daylight) har koden 5032 og
hvis den er professional er det 5033. 5034 er Kodakchrome 25.
Det kunne være fint om vi lige fik repeteret hvor i cyberspace det nu
er koderne ligger, men indtil videre så sig mig hvilke cifre der står
på din film, så skal jeg sige dig hvad det er for en fætter.
Jeg sender selvfølgelig også gerne regnearket til værdigt trængende..

Fra : Mogens Hansen

Dato : 24-10-08 19:49

"Erik D" <erikdaugaard@gmail.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Det kunne være fint om vi lige fik repeteret hvor i cyberspace det nu
> er koderne ligger, men indtil videre så sig mig hvilke cifre der står
> på din film, så skal jeg sige dig hvad det er for en fætter.

Google er din ven
Dine oplysninger leder direkte til
http://www.taphilo.com/Photo/kodakfilmnumxref.shtml

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Erik D

Dato : 24-10-08 13:21

On 24 Okt., 20:49, "Mogens Hansen" <mogen...@dk-online.dk> wrote:
> "Erik D" <erikdauga...@gmail.com> wrote in message

> [8<8<8<]

> Google er din ven
> Dine oplysninger leder direkte til
>  http://www.taphilo.com/Photo/kodakfilmnumxref.shtml
>
> --
> Venlig hilsen
>
> Mogens Hansen

Nemlig Mogens.

Fra : Erik D

Dato : 24-10-08 13:02

On 23 Okt., 21:32, "niels" <nie...@dadlnet.dk> wrote:
> Jeg er ved at scanne nogle gamle lysbilleder ind og er kommet i tvivl om de
> [...]

Hov - det var vist den her:
http://www.taphilo.com/Photo/kodakfilmnumxref.shtml