Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Foto-papir problemer.
Fra : Martin Christiansen

Dato : 25-07-01 07:33

Hej, alle.

Jeg har en HP DeskJet 880C (farvepatron HP1823D), som jeg skriver en
del billeder ud med. Jeg plejer at bruge HPs eget fotopapir (ultra
glossy), men kunne godt tænke mig at prøve noget andet, som mere
ligner og føles som rigtige fotografier. Altså:

- Meget blank overflade
- Kraftig kvalitet (f.eks. 220 g/m2 - men mindre kan også gøre det)
- Gerne modstandsdygtighed overfor vand/fugt

Jeg har prøvet at bruge noget flot papir fra BASF, som netop opfylder
kriterierne ovenfor, men det ser ikke ud til, at dette papir kan
forliges med kemien i HPs blæk:

- Det er ikke muligt at printe helt sort
- Printene får et kraftigt, grønt farvestik.

Nu synes jeg ikke, at jeg har råd til at købe den ene pakke fotopair
efter den anden for bare at smide 10 ark væk hver gang jeg ikke er
tilfreds - derfor denne forespørgsel:

Hvilket papir bruger I andre HP-ejere, når i rigtig skal forkæle jeres
bedste billeder?

--Martin

Fra : Peter Schrøder

Dato : 25-07-01 07:57

Martin Christiansen skrev...
> - Meget blank overflade

Jo blankere, jo mindre modstandskraft over for ridser.
Helt blanke print er desuden meget vanskelige at
opbevare fordi overfladen gerne vil klæbe til andre
blanke overflader, fotolommer, cd-covers etc.

> - Kraftig kvalitet (f.eks. 220 g/m2 - men mindre kan også gøre det)
> - Gerne modstandsdygtighed overfor vand/fugt

Problemet hér er ikke fotopapiret, men blækket som, i de fleste
tilfælde, er vandopløselig.
Inkjetpapir er, i sig selv, istand til at tåle at blive ret vådt. Ellers
ville det bule kraftigt når man skrev på det.

> [...]
> forliges med kemien i HPs blæk:
>
> - Det er ikke muligt at printe helt sort
> - Printene får et kraftigt, grønt farvestik.

Måske laver HP en vandfast, sort blæk som er bedre til
blankt papir. Min Lexmark bruger vandfast sort, og det
sorte er _helt_ sort, selvom det ser mærkeligt ud indtil
printet er knastørt.

> Nu synes jeg ikke, at jeg har råd til at købe den ene pakke fotopair
> efter den anden for bare at smide 10 ark væk hver gang jeg ikke er
> tilfreds - derfor denne forespørgsel:

Køb sortimentspakker istedet indtil du har fundet
dit ynglingspapir. Tegnecenter i St. Kongensgade i kbh.
forhandler en del eksotisk papir (men ikke rigtigt noget
glossy)

> Hvilket papir bruger I andre HP-ejere, når i rigtig skal forkæle jeres
> bedste billeder?

Jeg bruger en semimatt fra Autotype, som ikke fåes her i landet, samt,
når jeg har brug for at skrive på begge sider, et udvalg fra Canson,
som laver alle mulige slags specialpapir bl. a en med læderstruktur
som jeg finder utrolig lækker...(fra Tegnecenter)
I øvrigt er Tetenal's inkjetpapir i flere år blevet kåret som det
bedste (i Europa) Jeg ved ikke hvor det fåes...
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : SEB

Dato : 25-07-01 09:15

Martin Christiansen skrev:

> Hvilket papir bruger I andre HP-ejere, når i rigtig skal forkæle jeres
> bedste billeder?

Jeg har også brugt HP-fotopapir. Men, så var der et godt tilbud
på Kodaks Ultra Glossy 220 g/m2. Det papir synes jeg er knaldgodt
- og så er det helt hvidt. Det er HP's ikke. Er varmere i tonen
når det ligger ved siden af Kodaks - men det er smagssag om man
kan lide det eller det andet.

Prisen for 2 pk. á 15 stk. var kun 99,- hos en lille fotohandler.
Har set samme type Kodak-papir hos Merlin til 89,- pr. pk.!

Papiret "kører" fint i en HP-printer.
--
Venlig hilsen
SEB

Fra : Pia

Dato : 25-07-01 10:19

Jeg bruger bl.a. Kodaks brochure papir, ganske vist til en Epson. Jeg er
MEGET tilfreds. - jeg bestilte det online hos Kodak direkte og det gik
stærkt, over 300,- er det endda fragtfrit selvom det bliver sendt fra
England.

Jeg fik det anbefalet af andre som har prøvet flere typer og med forskellige
printere.

:Pia

Fra : Henrik

Dato : 25-07-01 15:57

"SEB" <seb@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Prisen for 2 pk. á 15 stk. var kun 99,- hos en lille fotohandler.
> Har set samme type Kodak-papir hos Merlin til 89,- pr. pk.!

Jeg købte 10 pakker af det på tilbud for 300 kr hos computercity. Man kan
vælge mellem pakker med enten 15 stk ultra glossy eller 25 stk glossy.

De har det stadig til den pris .. kender en som købte det i går.

Henrik