Afstand mellem h4 og p
Fra : Lisbet Laursen

Dato : 05-11-08 20:35

Hvordan får jeg en mindre afstand mellem <h4> og <p> i både den
venstre og den midterste kolonne? Ved de øvrige overskrifter er
afstanden fin nok.

Lisbet

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 05-11-08 20:36

Lisbet Laursen wrote:
> Hvordan får jeg en mindre afstand mellem <h4> og <p> i både den
> venstre og den midterste kolonne? Ved de øvrige overskrifter er
> afstanden fin nok.

Her er linket: http://lisbetovervad.dk/adj_plac.shtml

Lisbet

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-11-08 20:59

Lisbet Laursen wrote:
> Hvordan får jeg en mindre afstand mellem <h4> og <p> i både den
> venstre og den midterste kolonne?

Tænk på margin-top og margin-bottom

Erik Ginnerskov

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 05-11-08 21:43

Erik Ginnerskov wrote:

> Tænk på margin-top og margin-bottom

Tak, det har jeg gjort (lidt) nu. Jeg kommer ikke videre med det i
dag og vender tilbage her hvis jeg ikke får et tilfredsstillende
resultat ud af det.

Lisbet

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 05-11-08 21:47

Lisbet Laursen skrev:
> Hvordan får jeg en mindre afstand mellem <h4> og <p> i både den
> venstre og den midterste kolonne? Ved de øvrige overskrifter er
> afstanden fin nok.

Web Developer Toolbar tl Firefox fortæller en hel
masse om hvor meget dine elementer fylder.

Jørgen Farum Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 05-11-08 14:50

On 5 Nov., 20:35, "Lisbet Laursen" <lisbet.olnos...@gmail.com> wrote:
> Hvordan får jeg en mindre afstand mellem <h4> og <p> i både den
> venstre og den midterste kolonne? Ved de øvrige overskrifter er
> afstanden fin nok.

her er lidt at lege med

CSS:

#leftcol h4{
margin-bottom: 0;
padding-bottom: 0;
}

#center h4{
margin-bottom:0;
padding-bottom: 0;
}

Det kan være, du kun vil have det for selve navigeringsdelen i venstre
del, så skriver du

#navbar h4{
margin-bottom: 0;
padding-bottom: 0;
}

# henviser til IDen for din div,
h4 (med mellemrum efter IDet) fortæller at det gælder alle tags med
det navn (h4) i den div med det ID (navbar).
Så der står: alle h4 som ligger indenfor den ID, som hedder navbar,
skal have disse egenskaber. Du kan gøre det samme med UL (og andre
tags).

MVH
Rune Jensen

Fra : Jesper Kristensen

Dato : 05-11-08 23:21

Lisbet Laursen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hvordan får jeg en mindre afstand mellem <h4> og <p> i både den
> venstre og den midterste kolonne? Ved de øvrige overskrifter er
> afstanden fin nok.

#leftcol h4 {
margin-top:10px;
margin-bottom:2px;
}
#leftcol p {
margin-top:2px;
margin-bottom:10px;
}

Sådan kan du nærme din overskrift til det tilhørende afsnit.
Jeg kan se, at du også har overskrifter der kunne trænge til at
kommer nærmere til menulisterne. Der er det selvfølgelig margin
på ul-tagget du skal arbejde med. Se evt på http://webhejs.dk,
hvor jeg har lavet effekten på alle overskrifter.

Venlig hilsen
Jesper

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 08-11-08 14:56

Jesper Kristensen wrote:
Se evt på http://webhejs.dk,
> hvor jeg har lavet effekten på alle overskrifter.

Det er rigtig flot. Og jeg bliver helt træt af alle mine røde og blå
farver. Men det er jo en helt anden historie.

Lisbet

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 06-11-08 19:47

Lisbet Laursen wrote:
> Hvordan får jeg en mindre afstand mellem <h4> og <p> i både den
> venstre og den midterste kolonne? Ved de øvrige overskrifter er
> afstanden fin nok.

Jeg takker for alle rådene. Jeg har nu fået styr på den midterste
kolonne (den trænger til finpudsning ganske vist), men jeg fatter
ikke venstre kolonne, "leftcol": Der bliver ved med at være stor
afstand mellem <h4> og <ul>. Desuden vil jeg gerne have menuen til at
stå længere ude til venstre. Jeg kan ikke få øje på hvad der
forhindrer det.

gramm.css ser på dette punkt således ud:

#leftcol {
float:left;
position:relative;
width:200px;
font-family:'Arial',sans-serif;
margin:0;
padding-top:15px;
}
#leftcol h4 {margin: 3px 0 0 38px;padding:0;font-size:95%;}
#leftcol ul li {margin:0;padding:0; font-size:82%;
line-height:120%; list-style:none;}
#leftcol a:link {color:#002a8f;background:inherit;
text-decoration:none;}
#leftcol a:visited {color:#2f2f68;background:inherit;
text-decoration:none;}
#leftcol a:hover {color:#ff6f43;background:inherit;
text-decoration:none;}
#leftcol a:active {color:#ff6f43;background:inherit;}

Lisbet

Fra : Jørn Andersen

Dato : 07-11-08 02:03

Prøv at tilføje:
#leftcol ul {
margin-top:0;
margin-left:0;
}

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 08-11-08 14:27

Jørn Andersen wrote:

> Prøv at tilføje:
> #leftcol ul {
> margin-top:0;
> margin-left:0;
> }
>
> Good luck!

Tak! Men jeg har jo allerede #leftcol ul li {margin:0;padding:0; },
så skulle det ikke kunne gøre det?
Lisbet

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 08-11-08 14:44

Jørn Andersen wrote:

> Tak! Men jeg har jo allerede #leftcol ul li {margin:0;padding:0; },
> så skulle det ikke kunne gøre det?

Nu prøvede jeg det lige, og det kunne ikke gøre det. Nu skal jeg lige
finpudse. Tak igen!

Lisbet

Fra : Jørn Andersen

Dato : 09-11-08 02:41

On Sat, 8 Nov 2008 14:27:00 +0100, "Lisbet Laursen"

>Tak! Men jeg har jo allerede #leftcol ul li {margin:0;padding:0; },
>så skulle det ikke kunne gøre det?

Nej, det er ikke det samme. Du har i HTML:

<ul>
<li>

- og hvert af disse elementer kan have margin, padding og andre
egenskaber.
Og mens style-egenskaber *ned*arves (fx fra div -> ul -> li), så
"oparves" de ikke (fra li -> ul).

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,