Så kom vinteren til Sverige.
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 31-10-08 15:22

Der var nye tider på kontoret i går.

Det blev vinter.

Det sneede det meste af vejen hjem fra Stockholm.

Resultatet var det samme i går, som i alle de andre vintre. De fleste
havde ikke fået vintersutterne på.

Det resulterede selvfølgelig i noget reduceret fart, hvilket er
acceptabelt. Det er ikke så dumt lige at vænne sig til årstiden ved at
tage det roligt de første par dage, vinterdæk eller ej.

Men i næste uge forventer jeg fuld skrue over hele linien.

Noget som er mindre acceptabelt er, at det er alt for tydeligt at se
på snerydningen, hvilket amt man befinder sig i. De har langt fra
samme opfattelse af hvornår der skal køres ud, og hvilken metode der
skal anvendes.

Nogen steder havde man præ-saltet, og der kørte man på våde veje mens
sneen høvlede ned. Det er glimragende.

Andre steder valgte man at køre med plov foran og salt agter. Det er
ikke så godt, fordi de skide vognmænd holder og fiser tid af, indtil
klokken er over midnat, så det udløser de store tillæg.

Så længe vi taler om Europaveje, må man kunne forlange en
tilnærmelsesvis ensartet vinterførebekæmpelse.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : J W Nielsen

Dato : 31-10-08 20:27

Hej Folmer...
Tjaaa, kørte fra Växjö mod DK igår og sneen væltede ned... Det havde nu også
være minus 5 gr om natten, så vinteren lurer om hjørnet.
Btw - nu jeg har din opmærksomhed: Har du kørt på den nye terminal ved
Stavanger, Risavika? Skal den vej men er lidt usikker mht. beliggenhed og
indretning. Specielt mht det Kongelige norske Toldvæsen, som jeg skal
frekventere... I Stavanger ankom de jo lidt før afgang, men hvordan i
Risavika?
Har forsøgt at Google, men fandt ikke rigtig noget... Har også kigget efter
noget "Export-net-forum", hvor jeg kunne stille spørgsmålet... Dog uden
videre held
Ka du lave lidt input på ovenstående???

Mvh Jørgen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 31-10-08 22:20

On Fri, 31 Oct 2008 20:26:51 +0100, "J W Nielsen"
<jorgen@fjern5nielsen.dk> wrote:

>Hej Folmer...
>Tjaaa, kørte fra Växjö mod DK igår og sneen væltede ned... Det havde nu også
>være minus 5 gr om natten, så vinteren lurer om hjørnet.

>--

Det var også i det område det gik hårdest til.

> [...]

>indretning. Specielt mht det Kongelige norske Toldvæsen, som jeg skal
>frekventere... I Stavanger ankom de jo lidt før afgang, men hvordan i

Jeg har kun været i Stavanger efter flyfragt, men jeg véd at den havn
ligger lige om hjørnet ved lufthavnen.

> [...]

>noget "Export-net-forum", hvor jeg kunne stille spørgsmålet... Dog uden

Hvilket ærinde har du derude?

Kører du lastbil og skal du losse eller laste?

Eller ankommer du med en færge?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : J W Nielsen

Dato : 31-10-08 23:09

Hej igen, Folmer...

> Jeg har kun været i Stavanger efter flyfragt, men jeg véd at den havn
> ligger lige om hjørnet ved lufthavnen.

Har fundet ud af, at den ligger ca. 15 km vest for Stavanger - og ganske
rigtigt ikke så langt fra lufthavnen

> Hvilket ærinde har du derude?
>
> Kører du lastbil og skal du losse eller laste?
>
> Eller ankommer du med en færge?

Kører rundt med en mobil nyrestensknuser: Vi kører rundt til sygehuse i
Skandinavien og de Baltiske lande, hvor vi opstiller anlægget, behandler
patienter, nedtager anlægget og kører videre til næste sygehus. - Et arbejde
der således både indbefatter "trucking", patientbehandling og en masse
spændende elektronik/teknik...
Efter en tur på 4 sygehuse i den sydlige del af Norge slutter jeg i
Stavanger... Tidligere kunne vi så tage Color Line til Hirtshals, men den
blev nedlagt ved årsskiftet. I den senere tid har vi så måttet køre tilbage
til Kristiansand, men nu har Fjord Line lavet en rute fra Bergen via
Risavika til Hirtshals og den ligger lige til højrebenet... Blot har hverken
mine kollegaer eller jeg været i Risavika før...

Mvh Jørgen

Fra : oz3bto

Dato : 01-11-08 00:36

> [...]
>
> Så længe vi taler om Europaveje, må man kunne forlange en
> tilnærmelsesvis ensartet vinterførebekæmpelse.

Gruer for når vil skal på vinterferie 300+km oppe i norge midt i janurar

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 01-11-08 13:35

On Sat, 1 Nov 2008 00:35:59 +0100, "oz3bto" <no@in.dk> wrote:

>Gruer for når vil skal på vinterferie 300+km oppe i norge midt i janurar

>--

I Norge anvender man andre metoder.

I en radius af ca. 50 km. rundt om Oslo salter man halvhjertet, og ud
over det køres der bare med sneplov.

That's it.

Så længe det fryser hårdt er det ikke noget problem. Tør sne er lige
som sand at køre på, men kommer der mild og fugtig luft ind,
sååååeeee.

En lille sjov ting.

De snevolde der kanter vejene deroppe bliver hurtigt lysebrune, hvis
der ikke kommer nysne. På toppen af disse volde er der altid et større
antal "ridser" i sneen, så man kan se hvid sne, der går på tværs af
kørselsretningen.

De stammer fra elgenes "tissetøj" når de krydser vejen. Så kan man
selv gøre sig sine tanker om hvilken hastighed man vil køre med.

Go' tur.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : oz3bto

Dato : 01-11-08 16:36

> [...]
>
> De stammer fra elgenes "tissetøj" når de krydser vejen. Så kan man
> selv gøre sig sine tanker om hvilken hastighed man vil køre med.

Har lige monteret nyt frontgitter med stampet sand i .. Ikke at jeg vil
ramme en elg ret hårdt men der skal sku noget til :D

Den med saltningen vidste jeg godt .. Vil faktisk også helst køre i 10-20cm
frossen sne.. Trodsalt der 2,5tons 4x4 kommer til sin ret mht. vejgreb

Det der bekymre mig mest er at samme uge sidste år have de en ret voldsom
snestorm hvor det nærmest var umuligt at komme frem.. Kolonne kørsel de
sidste 60km ca

Selve bilen er klar med sprit nye vintersutter dejlig groft mønster med
lameller samt 2 styk snekæder 4 nye Hella rally 3000 lygter 5T spil
"skov"kæder træktov og en sneskovl

Skal iøvrigt snart se et billede af den bil du køre i.. Er begyndt på at
køre en del sjælland og inden længe skulle det gerne blive til sverige også

Fra : Mogens

Dato : 01-11-08 13:44

> Det blev vinter. Det sneede det meste af vejen hjem fra Stockholm.

Jep, hørte det godt fra een af mine forretningsforbindelse, jeg havde møde
med torsdag. Han kom fra Stockholm og vi havde mødet i Helsingborg. Vejret
havde overrasket ham gevaldigt og forsinket ankomsten.

Hvor går snegrænsen egentlig lige nu - jeg er jo ofte i Jönköping og skal
igen i næste uge. Måske jeg skulle montere de spritnye Michelin Pilot
vinterdæk, der fulgte med bilen?

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 01-11-08 14:26

On Sat, 01 Nov 2008 12:44:20 GMT, "Mogens"
<nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvor går snegrænsen egentlig lige nu - jeg er jo ofte i Jönköping og skal
>igen i næste uge. Måske jeg skulle montere de spritnye Michelin Pilot

De sidste 80-100 km. inden Jönköping er sådan et område med
alternativt vejr. Det skyldes vist nok påvirkninger fra den store sø
der ligger ved Jönköping.

På den anden side har man temmeligt ofte oplevet at vejret liiiiige
skal puste sig op her i slutningen af oktober, og så sker der ikke
noget før hen omkring ved nytår, men man véd jo aldrig.

Når jeg er færdig med at mobbe dig i en anden tråd, går jeg ned og
skruer mine vinterdæk på. Så er det gjort.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 01-11-08 14:33

> De sidste 80-100 km. inden Jönköping er sådan et område med
> alternativt vejr. Det skyldes vist nok påvirkninger fra den store sø
> der ligger ved Jönköping.

Altså efter Jönköping ift. Helsingborg...

> På den anden side har man temmeligt ofte oplevet at vejret liiiiige
> skal puste sig op her i slutningen af oktober, og så sker der ikke
> noget før hen omkring ved nytår, men man véd jo aldrig.

Jeg må skifte i løbet af week-enden...

> Når jeg er færdig med at mobbe dig i en anden tråd, går jeg ned og
> skruer mine vinterdæk på. Så er det gjort.

Ja, absolut

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 01-11-08 21:34

On Sat, 01 Nov 2008 13:32:58 GMT, "Mogens"
<nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote:

>Altså efter Jönköping ift. Helsingborg...

>--

Nej, fra Ljungby og næsten op til Jönköping.

Det er nu klaret her på matriklen.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 01-11-08 21:39

> Nej, fra Ljungby og næsten op til Jönköping.

Shit mand

> Det er nu klaret her på matriklen.

Goodie - så behøver du såmænd ik lave mere.

Et tillægsspørgsmål vedr. MAN lastbiler:
En MAN ser IMO normalt ret skrabet/simpel ud på fronten. Imidlertid ser man
ofte pt. en udgave, der er "fyldt med" cromlister. Er det den nyeste udgave
af bilen generelt - eller er det en specialmodel, de sælger pt.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 01-11-08 22:10

On Sat, 01 Nov 2008 20:39:05 GMT, "Mogens"
<nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote:

>Shit mand

>--

De har da lovet rolige forhold i de næste 5 dage, såååee det....

>--

>Goodie - så behøver du såmænd ik lave mere.

Har jeg heller ikke tænkt mig.

> [...]

>ofte pt. en udgave, der er "fyldt med" cromlister. Er det den nyeste udgave
>af bilen generelt - eller er det en specialmodel, de sælger pt.

På den gamle TGA kunne man købe sig til det forchromede look. Det
startede med at MAN selv lavede en "Black Edition" med det på.

På den nye TGX er det bare standard.

Det er efterhånden en temmelig flot lastbil.

Og de er også førende, hvad angår motorstørrelse (til
standardlastbiler) i øjeblikket. 680 hk. Der skal meget bakke til, før
den giver sig.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 02-11-08 06:31

> De har da lovet rolige forhold i de næste 5 dage, såååee det....

OK, så får sommerdækkene liiige en uge mere :)

> Har jeg heller ikke tænkt mig.

Bilvask, F1 og lidt arbejde hér

> På den gamle TGA kunne man købe sig til det forchromede look. Det
> startede med at MAN selv lavede en "Black Edition" med det på.
> På den nye TGX er det bare standard.
> Det er efterhånden en temmelig flot lastbil.

Jep!

> Og de er også førende, hvad angår motorstørrelse (til
> standardlastbiler) i øjeblikket. 680 hk. Der skal meget bakke til, før
> den giver sig.

Ja idag er der ikke den slags nøl på bakkerne mere

Fra : Mogens

Dato : 04-11-08 19:48

> De har da lovet rolige forhold i de næste 5 dage, såååee det....

Der var jo ik' en skid sne, mand - men koldt. Temperaturen faldt iøvrigt ½
grad for hver 50 km nordpå he he

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-11-08 23:29

On Tue, 04 Nov 2008 18:47:44 GMT, "Mogens"
<nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote:

>Der var jo ik' en skid sne, mand - men koldt. Temperaturen faldt iøvrigt ½
>grad for hver 50 km nordpå he he

>--

Naaarrrh, så sent som i dag lå der da stadig små klatter sne ude på
skrænterne.

Og ja, det er s'gu koldt oppe i den kommune.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Lars

Dato : 01-11-08 13:48

On Fri, 31 Oct 2008 15:22:01 +0100, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Det blev vinter.
>
>Det sneede det meste af vejen hjem fra Stockholm.
>
>Resultatet var det samme i går, som i alle de andre vintre. De fleste
>havde ikke fået vintersutterne på.

Det kan bare komme an - fik vinterdæk på BMW'en i går - Michelin Pilot
Alpin PA2 i 225/45-17... Så lad det sne...

** Lars

Fra : oz3bto

Dato : 01-11-08 16:38

"Lars" <nomail@nothing.here.se> skrev i en meddelelse

> Det kan bare komme an - fik vinterdæk på BMW'en i går - Michelin Pilot
> Alpin PA2 i 225/45-17... Så lad det sne...
>
> ** Lars

Fulda tramp i 275/70 R15 det dur :D