|
| Propløsner? Fra : Martin Bak |
Dato : 23-10-08 17:21 |
|
Hvorfor har man ikke...
Om morgenen er der håbløs trafik i retning mod alverdens storbyer, og lad os
da bare regne københavnstrup for en sådan i denne sammenhæng. Om
eftermiddagen er problemet i den anden retning.
Kunne man ikke forstille sig, at man havde en disponibel vejbane på udvalgte
strækninger, der efter behov kunne gøres hhv. nord eller sydgående, eller
øst eller vestgående?
Altså et spor, som i princippet er placeret i midterrabatten, og som normalt
ikke er i brug, undtaget ved spidsbelastninger. Automatiske hæve/sænke
autoværn skulle så kunne åbne eller lukke for disse baner, så de ville kunne
bruges til at få noget trafik ud af røret når der er behov for det.
Sikkert en alt for vild idé, og jeg kan da sagtens få øje på praktiske
problemstillinger, men de må vel kunne løses.
--
Martin
www.martinbak.dk/
--
Martin
www.martinbak.dk/
| |
Finn Guldmann (23-10-2008)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 23-10-08 17:39 |
|
Martin Bak skrev:
> Hvorfor har man ikke...
> Om morgenen er der håbløs trafik i retning mod alverdens storbyer, og lad os
> da bare regne københavnstrup for en sådan i denne sammenhæng. Om
> eftermiddagen er problemet i den anden retning.
> Kunne man ikke forstille sig, at man havde en disponibel vejbane på udvalgte
> strækninger, der efter behov kunne gøres hhv. nord eller sydgående, eller
> øst eller vestgående?
> Altså et spor, som i princippet er placeret i midterrabatten, og som normalt
> ikke er i brug, undtaget ved spidsbelastninger. Automatiske hæve/sænke
> autoværn skulle så kunne åbne eller lukke for disse baner, så de ville kunne
> bruges til at få noget trafik ud af røret når der er behov for det.
> Sikkert en alt for vild idé, og jeg kan da sagtens få øje på praktiske
> problemstillinger, men de må vel kunne løses.
>
Den model bruger de i Holland.
--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
ice-net.dk Internet for mobile folk i Norden
| |
Ukendt (23-10-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-10-08 19:45 |
|
"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev :
>Kunne man ikke forstille sig, at man havde en disponibel vejbane på udvalgte
>strækninger, der efter behov kunne gøres hhv. nord eller sydgående, eller
>øst eller vestgående?
Gammel vin på nye dåser ;) - det har været prøvet på , mener jeg
f.eks Lersø Park Alle - hvor visse vejbaner havde skiftende retninger
Jeg ved ikke hvorfor det blev skrinlagt
--
Jan_stevns
| |
Martin Bak (23-10-2008)
| Kommentar Fra : Martin Bak |
Dato : 23-10-08 20:22 |
|
<jan_stevns> skrev i en meddelelse
news:rbh1g4l3od8hdq7eefju4gnbif9ako1kfk@news.tele.dk...
> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev :
>
>>Kunne man ikke forstille sig, at man havde en disponibel vejbane på
>>udvalgte
>>strækninger, der efter behov kunne gøres hhv. nord eller sydgående, eller
>>øst eller vestgående?
>
> Gammel vin på nye dåser ;) - det har været prøvet på , mener jeg
> f.eks Lersø Park Alle - hvor visse vejbaner havde skiftende retninger
>
> Jeg ved ikke hvorfor det blev skrinlagt
>
Ja men hvad med motorvejen? Det er jo oplagt, presset er entydigt i den ene
retning hhv morgen og eftermiddag. Det kunne måske løsne lidt.
--
Martin
www.martinbak.dk/
| |
Knut (23-10-2008)
| Kommentar Fra : Knut |
Dato : 23-10-08 20:30 |
|
"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message
news:gdqisn$oj8$1@newsbin.cybercity.dk...
>>>
> Ja men hvad med motorvejen? Det er jo oplagt, presset er entydigt i den
> ene retning hhv morgen og eftermiddag. Det kunne måske løsne lidt.
>
Hovedparten af problemet ville kunne løses ved, at bilisterne lærte at køre
bil og respektere at de ikke er alene på vejen. F.eks. holde afstand, holde
konstant hastighed, holde banen, undgå overhalinger (især højre om), undlade
at blokere tomme kørebaner for andre, flette når der kommer en indsnævring
etc.
Knut
| |
Ebbe Kristensen (24-10-2008)
| Kommentar Fra : Ebbe Kristensen |
Dato : 24-10-08 09:52 |
|
Knut wrote:
> Hovedparten af problemet ville kunne løses ved, at bilisterne lærte at køre
> bil og respektere at de ikke er alene på vejen. F.eks. holde afstand, holde
> konstant hastighed, holde banen, undgå overhalinger (især højre om), undlade
> at blokere tomme kørebaner for andre, flette når der kommer en indsnævring
> etc.
Det ville da hjælpe lidt. Men som det vises i dette simple forsøg:
http://ing.dk/artikel/86162
er det ikke nok. Selv når 22 billister ikke skal gøre andet end at køre
med 30 km/t efter hinanden på en cirkulær bane, opstår der propper.
Ebbe
| |
Per Beer Hansen (23-10-2008)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 23-10-08 20:31 |
|
"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
news:gdqisn$oj8$1@newsbin.cybercity.dk...
>>
> Ja men hvad med motorvejen? Det er jo oplagt, presset er entydigt i den
> ene retning hhv morgen og eftermiddag. Det kunne måske løsne lidt.
Motorvejen er jo netop kendetegnet ved at begge kørselsretninger er adskilt
med autoværn mellem sig, det kan man jo ikke umiddelbart lave med en vendbar
løsning, eller hvad ?
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:
http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
| |
Jesper Hedegaard (23-10-2008)
| Kommentar Fra : Jesper Hedegaard |
Dato : 23-10-08 20:45 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse
news:4900d0e3$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
> news:gdqisn$oj8$1@newsbin.cybercity.dk...
>>>
>> Ja men hvad med motorvejen? Det er jo oplagt, presset er entydigt i den
>> ene retning hhv morgen og eftermiddag. Det kunne måske løsne lidt.
>
> Motorvejen er jo netop kendetegnet ved at begge kørselsretninger er
> adskilt med autoværn mellem sig, det kan man jo ikke umiddelbart lave med
> en vendbar løsning, eller hvad ?
>
> --
> Mvh Per
> www.perbeer.dk - Motorsport
> Noget for pladesmeden:
> http://www.youtube.com/results?search_query=perbeer+crash&search_type=&aq=f
Hmmm - så genindfører vi - lissom rundkørslerne - princippet med 3-sporede
landeveje, hvofr midterste bane dengang måtte bruges af trafikken i begge
retninger.
Selvfølgelig under gensidig hensynstagen.....
Husket at stykket over Sjælland mod Tysklands-færgerne i mange år blev kaldt
"Dødens Landevej" !
Godt nok var der jo ingen form for adskillelse mellem banerne, men jeg kan
ikke lige gætte hvordan man sku ku lave flytbare auto-værn i midten.
Auto-værn på jul ?
--
------------------------------------
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder
| |
Finn Guldmann (23-10-2008)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 23-10-08 22:20 |
|
Per Beer Hansen skrev:
>> Ja men hvad med motorvejen? Det er jo oplagt, presset er entydigt i
>> den ene retning hhv morgen og eftermiddag. Det kunne måske løsne lidt.
> Motorvejen er jo netop kendetegnet ved at begge kørselsretninger er
> adskilt med autoværn mellem sig, det kan man jo ikke umiddelbart lave
> med en vendbar løsning, eller hvad ?
>
Har været ved at lede, men endnu ikke fundet noget. Men de bruger
løsningen i Holland.
Od der har de et ekstra spor mellem de to køreretninger som kan skiftes
med noget lys- og bom-værk.
Kan blot ikke finde hvor det er, på Google.
--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
ice-net.dk Internet for mobile folk i Norden
| |
Folmer Rasmussen (25-10-2008)
| Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 25-10-08 04:34 |
|
On Thu, 23 Oct 2008 23:20:12 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:
>Har været ved at lede, men endnu ikke fundet noget. Men de bruger
>løsningen i Holland.
>
>Od der har de et ekstra spor mellem de to køreretninger som kan skiftes
>med noget lys- og bom-værk.
>
>Kan blot ikke finde hvor det er, på Google.
>--
Bl.a. på A1 rundt om Apeldoorn.
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
Preben Andersen (24-10-2008)
| Kommentar Fra : Preben Andersen |
Dato : 24-10-08 07:15 |
|
"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
news:gdq88j$fr0$1@newsbin.cybercity.dk...
> Altså et spor, som i princippet er placeret i midterrabatten, og som
> normalt ikke er i brug, undtaget ved spidsbelastninger. Automatiske
> hæve/sænke autoværn skulle så kunne åbne eller lukke for disse baner, så
> de ville kunne bruges til at få noget trafik ud af røret når der er behov
> for det.
Hvorfor bruge midterrabatten? Hvorfor ikke bruge nødsporet i
spidsbelastningsperioder. Det gør man i Tyskland bl.a. på strækningen
Hamburg-Flensburg og det virker fint.
Skiltningen fjernstyres og hvis der f.eks. sker en ulykke, lukkes nødsporet
med det samme.
--
mvh/ Preben
slet SLETDETTE hvis du svarer direkte
| |
Torben Scheel (26-10-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 26-10-08 08:31 |
|
Martin Bak wrote:
> Hvorfor har man ikke...
>
> Om morgenen er der håbløs trafik i retning mod alverdens storbyer, og lad os
> da bare regne københavnstrup for en sådan i denne sammenhæng. Om
> eftermiddagen er problemet i den anden retning.
>
> Kunne man ikke forstille sig, at man havde en disponibel vejbane på udvalgte
> strækninger, der efter behov kunne gøres hhv. nord eller sydgående, eller
> øst eller vestgående?
>
> Altså et spor, som i princippet er placeret i midterrabatten, og som normalt
> ikke er i brug, undtaget ved spidsbelastninger. Automatiske hæve/sænke
> autoværn skulle så kunne åbne eller lukke for disse baner, så de ville kunne
> bruges til at få noget trafik ud af røret når der er behov for det.
>
> Sikkert en alt for vild idé, og jeg kan da sagtens få øje på praktiske
> problemstillinger, men de må vel kunne løses.
>
>
<konspirationsteori>
Well, det koster penge at etablere, og vil nedbringe folks
benzinudgifter og dermed mindske statens afgiftsindtægter. Hvor er
incitamentet?
</konspirationsteori>
--
vh
Torben
| |
|
|