Centrering, hjælp til nybegynder
Fra : Peter Ulriksen

Dato : 04-11-08 22:41

www.pufoto.dk

Denne side ser fin ud i mit browservindue, men på en mindre skærm
er den ikke centreret i bredden. Jeg kan simplethen ikke finde ud
af indstille de procentsatser så det kommer til at passe.
Problemet er at jeg ikke forstår en brik, men da siden bliver
annonceret forskellige steder lige nu, tænkte jeg at I kunne
hjælpe med dette forhåbentlig lille problem, så folk ikke sidder
og ryster på hovedet. Jeg har lavet siden ud fra en skabelon i
Dreamweaver. I kan se kildekoden. Ellers tror jeg det er
nedenstående sektion det handler om. Håber der er en venlig sjæl
derude!

body,td,th {
   font-size: 12px;
   color: #FF9900;
}
body {
   margin-left: 30%;
   margin-top: 3cm;
   margin-right: 20%;
   margin-bottom: 0cm;
}

Venlig hilsen Peter Ulriksen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Peter Vesth

Dato : 04-11-08 23:35

Peter Ulriksen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> www.pufoto.dk
>
> Denne side ser fin ud i mit browservindue, men på en mindre skærm
> er den ikke centreret i bredden.

Hej Peter

Hvis du i din CSS laver en "side"

#side {
margin-left: auto;
margin-right: auto;
}

og pakker al din htmlkode "body" ind i denne,

indhold....

så skulle den centrere.

Det er måske et forsøg værd :>)

Med venlig hilsen

Peter

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 04-11-08 23:46

Peter Ulriksen skrev:
> [...]
> Dreamweaver. I kan se kildekoden. Ellers tror jeg det er
> nedenstående sektion det handler om. Håber der er en venlig sjæl

Skal være
body,td,th {
   font-size: .8em;
   color: #FF9900;
}
body {
   margin:0;padding:0;border:0;
}

table {
   margin:3cm auto auto auto;
}

Jørgen Farum Jensen

Fra : Jesper Kristensen

Dato : 05-11-08 19:18

-----------------

> Skal være
> body,td,th {
>    font-size: .8em;
>    color: #FF9900;
> }
> body {
>    margin:0;padding:0;border:0;
> }
>
> table {
>    margin:3cm auto auto auto;
> }

Jeg er bange for, at den ikke holder helt, hvis du kun sætter margin
på 'table', Jørgen.
Da der er ikke mindre end tre tabeller i designet, vil denne kommando
slå igennem på alle tabeller. Jeg tror, at det vil være nødvendigt at
give den yderste tabel et id for at komme over problemet.

f.eks.:

table#wrap {
margin:3cm auto auto auto;
}
-----

(og i den første tabel):

Jeg er desuden stødt på et ganske andet problem med siden. Hvis jeg
ændrer størrelsen på mit browservindue, når jeg er på siden, følger
menuen ikke med browservinduet, men vedbliver at have samme
venstremargin. Resten af siden følger ændringen af browservinduet, men
ikke menulinien. Det hænger sammen med, at du benytter Dreamweavers
'SpryMenu' og de indstillinger der følger med, hvilket ikke fungerer
optimalt sammen med centreret layout. Du har derfor ikke mindre end
tre forskellige stylesheets at holde styr på, hvilket ikke gør
opsætningen lettere for dig.

Det er en lidt svær opgave du har givet dig selv, Peter, især da du
siger, at du er begynder på området. Jeg kan kun anbefale dig at læse
mere på Jørgen Farums sider om webdesign (http://webdesign101.dk) og
så starte ud fra 'kiss' princippet (Keep It Simple S.....)

Venlig hilsen
Jesper

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 05-11-08 21:41

Jesper Kristensen skrev:

> [...]
> slå igennem på alle tabeller. Jeg tror, at det vil være nødvendigt at
> give den yderste tabel et id for at komme over problemet.

Du har selvfølgelig ret. Jeg var ret overfladisk
i mit kig på koden. Jeg gider egentlig slet ikke
tabeller.

> [...]
> mere på Jørgen Farums sider om webdesign (http://webdesign101.dk) og
> så starte ud fra 'kiss' princippet (Keep It Simple S.....)

Den venlige måde at tolke KISS på er "Keep It
Short and Simple".

Jørgen Farum Jensen

Fra : Jesper Kristensen

Dato : 05-11-08 23:29

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Den venlige måde at tolke KISS på er "Keep It
> Short and Simple".

Ja, det sidste 'S' kan jo betyde mangt og meget... jeg tænkte egentlig på
'Sweety', men jeg er ikke sikker på stavemåden...

Venlig hilsen
Jesper

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-11-08 00:15

Jesper Kristensen skrev:

> Ja, det sidste 'S' kan jo betyde mangt og meget

Normalt siger udtrykket:

Keep It Simlpe, Stupid!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-11-08 23:24

Jesper Kristensen skrev:

> Jeg er bange for, at den ikke holder helt, hvis
> du kun sætter margin på 'table'

Nej, det er bedre helt at undlade tabeller til design

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : pubetter@gmail.com

Dato : 09-11-08 12:56

On 6 Nov., 00:14, "Allan Vebel" <s...@do.not> wrote:

> Normalt siger udtrykket:
>
> Keep It Simlpe, Stupid!
>
> --
> Allan Vebelhttp://html-faq.dkhttp://vebel.dk

Kære alle der har svaret

I er til kæmpe hjælp. Jeg har ikke været i nærheden af et netværk der
virker de sidste dage, så jeg har slet ikke kunnet følge med.

Jeg har tidligere lavet et par simple html-sider, og det er måske
bedre at gå hele vejen selv end at modificere en skabelon fra
Dreamweaver - den har jeg forstået!

Jesper Kristensen; hvilken browser laver det stunt som du beskriver?
Jeg kan ikke finde problemet i Explorer og Firefox.

Tusind tak for hjælpen!
V.h. Peter

Fra : pubetter@gmail.com

Dato : 09-11-08 13:04

On 9 Nov., 20:56, pubet...@gmail.com wrote:

> [...]
>
> Jesper Kristensen; hvilken browser laver det stunt som du beskriver?
> Jeg kan ikke finde problemet i Explorer og Firefox.

GLEM DET! Jeg kan sagtens se det, jeg har bare prøvet forskellige
skærmstørrelser og ikke prøvet at ændre vinduets størrelse. Bøvl....