MS Windows
briani 27239
Advarsel mod Vista
Fra : km

Dato : 27-10-08 19:45

Hej
Bare lige en advarsel til alle dem der sysler med videoredigering og
overvejer atskifte til Vista - Hold jer langt væk medmindre du er
computernørd og elsker at skrue i computeren og rename ax-filer osv. Vista
vil ganske enkelt ikke acceptere der redigeres, re/decodes mv, men lukker
automatisk ned for videoprogrammet med en fejlmeddelelse a la "rundll32 har
standset programmet".
Har lige købt ny, kraftig maskine til videoredigering og tænkte ikke nærmere
over at den blev leveret med Vista. Som sagt dur lortet ikke, og har de
sidste par uger forsket lidt i det via Google, og jo, man kan muligvis godt
få Vista til at accepterer videoredigering, men jeg tror ikke jeg orker at
gå igang med de forskellige tweaks. Nu har problemet åbenbart været kendt
længe, og jeg fatter ganske enkelt ikke, at vista ikke bliver opdateret med
en knap, hvor man kan fravælge den der "beskyttelse mod kørsel af
programmer".
Tilbage (frem) til XP

km

Fra : Sune Storgaard

Dato : 27-10-08 20:56

"km" <a@b> skrev i en meddelelse
<klip>

>Vista vil ganske enkelt ikke acceptere der redigeres, re/decodes mv, men
>lukker automatisk ned for videoprogrammet med en fejlmeddelelse a la
>"rundll32 har standset programmet".
<klip>

Det er ikke vista's måde at forhindre et program i at køre, det er en fejl
der enten kan være forårsaget af vista eller det program du kører, eller en
blanding deraf.

>og jeg fatter ganske enkelt ikke, at vista ikke bliver opdateret med en
>knap, hvor man kan fravælge den der "beskyttelse mod kørsel af programmer".
<klip>

Det er ikke nødvendigt med en opdatering, funktionen til at slå det fra har
været der hele tiden.

"forsk" lidt mere i det, google evt. på "disable uac", og du finder links:
http://www.petri.co.il/disable_uac_in_windows_vista.htm

Løsning 4 er nok at foretrække i dette tilfælde.

Fra : Jan Riber

Dato : 27-10-08 21:19

"km" <a@b> skrev i meddelelsen
> [...]
> acceptere der redigeres, re/decodes mv, men lukker automatisk
> ned for videoprogrammet med en fejlmeddelelse a la "rundll32

Jeg har ikke de store problemer med videoredigering på min
HP/Vista/Sonic.

> [...]
> længe, og jeg fatter ganske enkelt ikke, at vista ikke bliver
> opdateret med en knap, hvor man kan fravælge den der

Det kan du næsten få ved at installere TweakUAC. Læs om det her:
http://www.pcworld.dk/art/9346?page=1

Vh. Jan

Fra : Mogens Johansen

Dato : 27-10-08 21:34

Corel VideoStudio 12 fungerer nu ganske upåklageligt her. Senest har jeg
siddet med et projekt på ca. 4 GB uden prob.
Mogens

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-10-08 13:21

Mogens Johansen skrev bl.a.:

> Corel VideoStudio 12 fungerer nu ganske upåklageligt her. Senest har
> jeg siddet med et projekt på ca. 4 GB uden prob.

Jeg sidder med et projekt på 33 gb i premiere CS3, og det viker ikke i
Vista. Jeg har to fine maskiner, som kører perfekt med XPsp3 hvoraf den ene
endda er udstyret med et megadyrt Matrox RT.X2. Desuden har jeg en bærbar,
der kører OnLocation m.m.

Jeg har for sjov prøvet at installere Vista på dem begge, og det er den rene
elendighed. Min bærbar kom endda med Vista, men det dur bare ikke. Det er
alt, alt, alt for langsomt at arbejde med.

Bemærk, at det er *præcis* samme hardware, og at jeg IKKE får een eneste
fordel ved at skifte til Vista..

Der er mange, som har gjort samme erfaringer som jeg, og som alene af denne
grund er gået over til Apple/Mac. MS har skudt sig selv i foden!

Claus

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 29-10-08 17:51

Den slags påstande har man hørt før. Er folk idioter eller hvad?
Man står ifølge dig med en computer der fint kører XP og de programmer
man skal bruge, prøver at opgradere til Vista hvad der ikke går så
godt (Driver problemer, for gammel hardware eller lign.) og så i
stedet for at vende tilbage til det der virkede går de ud og bruger
mange tusinde kroner på en ny Mac og ny software! Ja det lyder
sandsynligt, ikke.
Hvis de absolut ville have noget nyt kunne de købe en ny PC der kan
klare Vista, det ville være billigere.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-10-08 19:06

Jens Peter Karlsen skrev bl.a.:

> Den slags påstande har man hørt før. Er folk idioter eller hvad?

Nej, det er folk ikke. problemet er bare, at til netop professionel video og
motien graphic er Vista fuldstændig håbløs. Det har givet mac en uventet
vind i sejlene, og det er ikke uden grund, at folkene bag Final Cut og
andre macprogrammer har staset målrettet på dette faktum.

Alene er der i min omkreds tre fotografer/producenter som har skrottet
windowsplatformen til fordel for mac, simpelthen fordi en Vista 64bit ikke
klarer opgaven tilfredstillende.

Samtidig overser du vist, at min bærbar er *produceret* specielt til Vista!
Alligevel kører det elendigt.

Hvorfor mon MS forlænger XP support til 2014 ??? Det er fordi, store
virksomheder er gået helt uden om Vista. Vista er en eklatant fiasko!

Claus

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 30-10-08 16:27

Se inline.

On Wed, 29 Oct 2008 19:05:53 +0100, "Claus Tersgov"
> [...]

>vind i sejlene, og det er ikke uden grund, at folkene bag Final Cut og
>andre macprogrammer har staset målrettet på dette faktum.

Det er ikke alle der giver dig ret som du kan se f.eks. i denne tråd.
http://forums.cnet.com/5208-7813_102-0.html?forumID=97&threadID=268171&messageID=2611468
http://blogs.computerworld.com/five_reasons_why_vista_beats_mac_os_x

>Alene er der i min omkreds tre fotografer/producenter som har skrottet
>windowsplatformen til fordel for mac, simpelthen fordi en Vista 64bit ikke
>klarer opgaven tilfredstillende.

Så i stedet for at blive ved XP med software der kørte fint skifter
man til en Mac med ny software med mange tusinde kr lige ud af
vinduet. Ja, det skal nok være intelligent.
Men i realiteten tror jeg nok at hvis du undersøger det nærmere har de
ikke kun skiftet til Mac fordi de ikke kunne opgradere til Vista med
tilfredsstillende resultat på deres eksisterende hardware. Så dumme
tror jeg ikke folk kan være.

>Samtidig overser du vist, at min bærbar er *produceret* specielt til Vista!
>Alligevel kører det elendigt.

Nej men du har overset at bærbare simpelthen ikke er beregnet til
tungt grafik arbejde. Det ændrer Vista ikke på.

>Hvorfor mon MS forlænger XP support til 2014 ??? Det er fordi, store
>virksomheder er gået helt uden om Vista. Vista er en eklatant fiasko!

Det gør de fordi rigtig mange stadig bruger XP. Ligeledes blev support
for WIN2000 forlænget fordi der var mange der stadig brugte det.
Vista har solgt bedre end XP havde på samme tidspunkt i sin udvikling.
Først efter Service pack 2 begyndte firmaer i større stil at skifte
til XP.
Så at kalde Vista for en eklatant fiasko viser bare at man ikke har
gidet sætte sig ind i hvad man udtaler sig om.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : N_B_DK

Dato : 31-10-08 02:12

"Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> wrote in message

> Så at kalde Vista for en eklatant fiasko viser bare at man ikke har
> gidet sætte sig ind i hvad man udtaler sig om.

Så hvis folk ikke har samme mening om vista som du, skyldes det de ikke
har sat sig ind i det ?

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 01-11-08 19:35

Hvor har du set mig sige det?

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-08 00:17

"Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> skrev i meddelelsen
> [...]
> Så at kalde Vista for en eklatant fiasko viser bare at man ikke har
> gidet sætte sig ind i hvad man udtaler sig om.

Uden at ville kaste mig ud i det store slagsmål, så kan jeg sa fortælle, at
Microsoft netop har lanceret efterfølgeren til Vista.
http://www.business.dk/article/20081030/techmobil/81029115/
Den skal lanceret i januar 2010 hvilket er rekordhurtigt.

Personligt er jeg ikke imponeret af Vista. Jeg har kæmpet bravt mod en
ustabil maskine med en skærmdriver, der væltede regelmæssigt.
Til sidst gav jeg op og byttede grafikkortet - et ASUS ATI HD 3650 ud med
et ældre og ringere N'videa kort ofr at få fred.
Nu virker skidtet og kører stabilt, men jeg føler ikke, at maskinen til
trods for sin enorme råstyrke er væsentlig hurtigere end min gamle laptop
med XP.
Opstarten er pinagtig langsom, men når først maskinen er opppe i
omdrejninger, så kører den da. MEn al skulle skifte et spritnyt grafikkort
ud, piner mig lidt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 01-11-08 19:45

Såh! Vista kom for to år siden og der går over et år mere inden der
kommer en afløser.
Win98 kom 3år efter Win95, Win2000 kom 2 år efter Win98 og WinMe ca.
samtidigt. WinXP kom 2 år efter Win2000 så hvor er det lige at du ser
rekord i at Windows 7 kommer 3 år efter Vista?

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Jan

Dato : 01-11-08 07:30

> Hvis de absolut ville have noget nyt kunne de købe en ny PC der kan
> klare Vista, det ville være billigere.

Det er da rystende at man hvergang lavet et nyt styresystem kræver den
dobbelt så stor en maskine, og man får ikke noget igen. på arbejde har jeg
en quard core med 8gb ram osv. med 64bit vista. Simple ting som at slette
filer, liste filer i stifinder og på et netværksdrev, ja det gør den bare
meget langsommere end XP og sågar en ubuntu der kører på en p4 2.4 og 256
ram.
Det er efter min mening et tilbageskridt for Vista, og der er flere ting der
bare er en hemsko, nu er jeg selv administrator til hverdag, og vi har ingen
intensioner om at gå over til viste, for det er ikke godt nok MS, det er en
ommer

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 01-11-08 20:25

Det har altid været sådan at når der blev lavet en ny Windows blev den
lavet til hvad der på udgivelsestidspunktet ville blive betragtet som
en gennemsnitscomputer i nysalg.
Så det er da rigtigt at den oftest kræver en ny Computer og de fleste
får da også en ny Windows med en ny computer. Det er relativt få der
opgraderer til en ny Windows på deres bestående hardware.
Med hensyn til ikke at få noget igen så burde du som Administrator
vide bedre. F.eks. er Vista en del mere sikker hvad der jo burde være
interessant for dig og dit firma.
Med hensyn til filhåndtering er det rigtigt at Vista (i hvert fald
inden SP1) var noget langsom til filhåndtering.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : N_B_DK

Dato : 03-11-08 02:24

> Med hensyn til ikke at få noget igen så burde du som Administrator
> vide bedre. F.eks. er Vista en del mere sikker hvad der jo burde være
> interessant for dig og dit firma.

Næ du vi er bare nogle der har lidt andre erfaringer med vista end du
åbenbart har, faktisk alle vores (i det firma jeg arbejder hos), kræver
at få XP og ikke vista, og heldigvis, for der er alt for mange problemer
med drivere til lidt ældre printere, (og især label printere), langt fra
alle virksomheder ønsker at skifte maskiner efter MS´s pibe.

Fra : km

Dato : 27-10-08 22:42

<Corel VideoStudio 12 fungerer nu ganske upåklageligt her. Senest har jeg
siddet med et projekt på ca. 4 GB uden prob.
Mogens

Jeg startede selv med sony vegas pro8, men installerede desuden nero 9.
Efterfølgende har jeg set en del indlæg der omhandlede probkemer med vista
og nero. Jeg installerede senere pinnacle 12 og corelvideo mx2 pro. Der
kommer fejlmeddelelse ved brug af samtlige programmer, enten når man skal
rendere eller når man skal se resultatet af en renderet video, f.ex Divx.
Men det er sikkert rigtigt at problemerne kan løses ved at anvende
programmer der kan rette "fejlen", men det er da en dårlig løsning. Det var
da bedre man kunne slå til og fra i Vista. Men tak for links til løsning af
problemet - hvis tiden tillader det vil jeg kigge nærmere på det - men
umiddelbart er det mere fristende at nappe XPén og lave en ny installation
end skulle til at pløje nettet igennem for at finde en måske holdbar
løsning.
Tak for respons.

km

Fra : km

Dato : 27-10-08 22:59

Efter at have studeret jeres henvisninger, som er udmærkede, måtte jeg lige
tænde for vidunderet og starte pinnacle12 - hvilket selvfølgelig straks
afstedkom en rundll32-fejlmeddelelse. En anden ofte fremkommet
fejlmeddelelse er noget med COM-surrogate.
Så vidt jeg kan se, er problemerne mere knyttet til DEP - det er denne
funktion jeg gerne ville kunne slå fra og så er jeg egentlig ligeglad med om
computeren har større risiko for at blive inficeret med virus, bare den
ville virke. Som den køre nu, er det faktisk næsten som at have virus, hæ -
vistavirus..
Men findes der en metode til at slå DEP helt fra?

mvh
km

Fra : -=JF=-

Dato : 27-10-08 23:06

km skrev:

> Men findes der en metode til at slå DEP helt fra?

Hvis du søger efter "disable dep" får du næsten 10.000 hits på Google!

Mvh John

Fra : km

Dato : 27-10-08 23:35

> Hvis du søger efter "disable dep" får du næsten 10.000 hits på Google!
>
> Mvh John

Takker - jeg tror jeg havde set mig blind på "runddl32" fejlen. Den
foreslåede søgning gav resultat.
Nedenstående blev udført og det ser nu ud til at Vista og videoredigering
kører.
"Good news is that you can disable or turn off Data Execution Prevention
(DEP) globally in Windows Vista. To stop the DEP protection, launch an
elevated command prompt shell with administrative priviledges and
credentials (log on to Windows Vista with a user account with administrator
rights, and then right click on Command Prompt icon and select "Run as
Administrator, or turn off UAC). Then execute the following command:

bcdedit.exe /set {current} nx AlwaysOff

If you regret your decision and now wants to enable or turn back on the DEP
protection for your Windows Vista, simply use the following command instead:

bcdedit.exe /set {current} nx AlwaysOn"

mvh

km

Fra : -=JF=-

Dato : 28-10-08 23:13

km skrev:

> Takker - jeg tror jeg havde set mig blind på "runddl32" fejlen. Den
> foreslåede søgning gav resultat.

Glad for at kunne hjælpe.

Fra : Per

Dato : 28-10-08 09:02

km wrote:
> [...]
> selvfølgelig straks afstedkom en rundll32-fejlmeddelelse. En anden
> ofte fremkommet fejlmeddelelse er noget med COM-surrogate.

COM surrogate fejlen kan skyldes at du har en gammel version af NERO
installeret.

Du skal vist op i version 8 for at den ikke laver fejlen. Jeg ændrede til
version 8 og så forsvandt problemet.

Det har noget at gøre med thumbnails-visningen. Hvis du vil undgå COM fejlen
uden at fjerne/ændre NERO, kan du gøre sådan her:

organiser - mappe og søgeindstillnger - vis -sæt flueben i "vis altid ikoner
aldrig miniaturer"

Mvh. Per

Fra : km

Dato : 28-10-08 10:10

> [...]
> fejlen uden at fjerne/ændre NERO, kan du gøre sådan her:
>

> organiser - mappe og søgeindstillnger - vis -sæt flueben i "vis altid

Hej Per
Jeg kører med den nyeste version, nero9. Jeg håber jeg har fået vista til at
køre nu (læs foregående indlæg) men jeg synes det er enormt træls, at
microsoft har udsendt dette mareridtsagtige styresystem - det er det mest
brugeruvenlige jeg har været udsat for + plus at der efterhånden skal snages
så meget i ens gøren og laden på nettet, at det er lige før man skal logge
ind, når man forlader computeren for at gå på toilettet;)
Nu har jeg ikke brugt systemet så længe, men umiddelbart har jeg svært ved
at se fremskridtet i forhold til xp, hvad brugervenlighed angår. Man skal jo
slå gu ved hvor mange funktioner fra, for at få det til at køre
acceptabelt - og når man så har slået alle irritationsmomenter fra, er vi så
ikke ved at være tilbage til XP?

mvh
km

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 28-10-08 11:41

"km" <a@b> skrev i meddelelsen

> [...]
> jo slå gu ved hvor mange funktioner fra, for at få det til at køre
> acceptabelt - og når man så har slået alle irritationsmomenter fra, er vi

Pudsigt. Jeg synes at vista er meget lettere at have med at gøre end winxp.
Faktisk var der den sammme debat da xp kom i forhold til win98 og se
hvordan det gik. Nu er xp pludselig gud.
Det har noget med vaner at gøre. Lad være med at hidse dig op over vistas
særheder og du vil opdage at det ikke er særheder men stærke sider.

mvh
Henning

Fra : km

Dato : 28-10-08 13:26

> [...]
> Det har noget med vaner at gøre. Lad være med at hidse dig op over vistas
> særheder og du vil opdage at det ikke er særheder men stærke sider.

Hej Henning
Du har ret i at man altid har været skeptisk når der kom nye versioner af
windovs - jeg har selv været med fra windows 3.11 og kender til modviljen
mod "det nye". bl.a. derfor tænkte, at jeg lisså godt kunne køre med Vista
fra start i min nye maskine. Jeg købte den specifikt til videoredigering
(avchd) og er sikkert derfor rendt ind i store problemer i forhold til
Vistas "sikkerhedspolitik".
Men jeg er da skuffet over at man fra microsofts side ikke har taget så
meget højde for denne problematik, at der ikke tydeligt er anvisninger eller
features til at slå de forskellige funktioner til og fra, men er henvist til
at skulle bruge tid og kræfter på at pløje nettet igennem for at finde
løsninger - det er da for dårligt her i 2008 - i de glade
95/98/millenium-dage var det jo fast rutine, men jeg synes efterhånden livet
er for kort til det. Når nu problemerne (som de beskrevne i denne tråd) er
kendt af alle, burde der sgu da øjeblikkelig komme en opdatering til løsning
af dette - hvor svært kan det lige være.
Desuden er jeg træt af at skulle logge ind på Google (i explorer) for at se
mine bogmærker. Det er der sikkert også en løsning på, muligvis endda i
kontrolpanelet, hvem ved - men et browserskift er også nemt og hvad fik
Vista så ud af det?
Men ellers synes jeg da det kører fint.

mvh
km

Fra : Peter Martinsen

Dato : 28-10-08 17:31

"km" <a@b> wrote in message
> [...]
> åbenbart været kendt længe, og jeg fatter ganske enkelt ikke, at vista
> ikke bliver opdateret med en knap, hvor man kan fravælge den der

Go' tur

Peter

Fra : Claus Frørup

Dato : 28-10-08 20:48

Isang tao pinangalanan, km nagsulat:

>Hej
>Bare lige en advarsel til alle dem der sysler med videoredigering
klip

Jeg kører vista og har, indtil jeg gik igang den nuværende opgave,
redigeret 19 timers video med pinnacle studio plus 11.1 uden problemer
af nogen art.

Jeg er i øjeblikket igang med at redigere 6½ times ferievideo og der
er stadig ikke noget der halter, så jeg er godt tilfreds med vista.

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : km

Dato : 28-10-08 21:43

"Claus Frørup" <Claus@froerup.dk> wrote in message
> [...]

> Jeg er i øjeblikket igang med at redigere 6½ times ferievideo og der
> er stadig ikke noget der halter, så jeg er godt tilfreds med vista.

Hej
Lucky you. Hvor store er filerne du kører på dit system?
Jeg redigerer avchd-filer 1920x1080 24Mbps som selvfølgelig kræver en del
flere ressourcer end "alm" Dv filer på typisk 2 til 5 Mbps. Kan det være
forklaringen?

mvh
km

Fra : Claus Frørup

Dato : 29-10-08 12:31

> [...]

>flere ressourcer end "alm" Dv filer på typisk 2 til 5 Mbps. Kan det være

Jeg ved det faktisk ikke.
Jeg henter sædvanligvis 2 timers video ind ad gangen og klipper dem
ned til ca. 1 times færdig film incl. diverse effekter og menuer.
Brænding af DVD med den færdige film, tager derefter præcis 57min.

Så endnu engang...
jeg er godt tilfreds med min vista, den kører bare derud af
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.