MS Windows
briani 27239
Overfør XP til en anden maskine
Fra : Arkimedes

Dato : 27-10-08 00:38

Hej NG'er

Jeg har en god ven, som har 2 PC'er.
Den ene PC har en originalt XP Home Edition installeret og han har org.
CD'en, mens den anden er der en piratkopi af en XP Proffesional installaret.
Nu er det således, at den maskine, som har en original XP Home Edition
installeret er helt kaput. Han vil derfor omformatteret og installere den
originale XP Home Edition i den maskine, som på nuværende har den XP
Proffesionel monteret.

Nu kommer så mit spørgsmål: Skulle der være noget til hinder i at installere
XP Home Edition i en anden maskine og denne kan så opdateres på samme måde,
som hvis den havde ligget i maskinen fra fødslen ????

Arkimedes

Fra : Henrik Laursen

Dato : 27-10-08 04:40

"Arkimedes" <peterFJERN.arkimedes@gmail.com> wrote in

> [...]
> installere XP Home Edition i en anden maskine og denne kan så
> opdateres på samme måde, som hvis den havde ligget i maskinen fra

Kommer an på hvor mange licenser der er på den XP Home at han har.
Er det kun en 1 licens version, så vil han måske få bøvl når tiden
kommer til at den skal registreres hos MS, for de kan godt finde på at
afvise registreringen af den og så virker den kun i 30 dage.

Ellers må han betale de små 670kr at sådan en XP Home koster idag.
Den kommer med hele SP3 pakken inkluderet (pris set hos SHG).

--
Henrik Laursen

Fra : Arkimedes

Dato : 27-10-08 08:49

> [...]
>
> Ellers må han betale de små 670kr at sådan en XP Home koster idag.
> Den kommer med hele SP3 pakken inkluderet (pris set hos SHG).

ØV - men tak for svaret Henrik

Arkimedes

Fra : Anders

Dato : 27-10-08 10:54

"Arkimedes" <peterFJERN.arkimedes@gmail.com> skrev i en meddelelse

> ØV - men tak for svaret Henrik
>
> Arkimedes

Getmore sælger den til 623,-

Fra : Arkimedes

Dato : 27-10-08 09:10

> [...]
>
> Ellers må han betale de små 670kr at sådan en XP Home koster idag.
> Den kommer med hele SP3 pakken inkluderet (pris set hos SHG).

For lige at supplere ovenstående svar:

1. Hvad der vil ske, hvis man omformaterede en maskine, når der er virus i
den ?
Det er trods alt den samme maskine og det samme program, derfor burde
der være tilladelse til at foretage ovenstående.

2. Jeg har været inde på SHG's sider og finder følgende betegnelse på en XP
til kr. 669,-:
"Microsoft Windows Vista Home Premium Upgrade STUDY, SP1, Retail".
Hvad betyder "Upgrade STUDY" ???
og
Hvad betyder "Retail" ???

Arcimedes

Fra : Henrik Laursen

Dato : 27-10-08 15:51

> [...]
> en XP til kr. 669,-:
> "Microsoft Windows Vista Home Premium Upgrade STUDY, SP1, Retail".

Først og fremmest at den du har hittet er en opgradering (upgrade) til
Vista, dvs den "konverterer" den XP der allerede er indstaleret om til
Vista Home Premium. Ikke lige det mål der skulle opnåes

STUDY betyder at det er en billigere og skrabet version for studerende.
Den indeholder ikke nær så mange funktioner som en "full install" der
koster et par tusind kroner mere.

Retail: Den er ikke pakket ind i en original kasse, kun lidt plastic wrap,
sammen med en folder, hvorpå der så står et serial.

Det du reelt skal kigge på er eks:
Microsoft Windows XP Home Edition 32 Bit OEM DK, Incl. ServicePack 3

Der er ingen forskel software mæssigt på en OEM og en "Full", der koster
et par tusind kroner mere. Det du reelt betaler mere for, er kun en skide
telefonisk hotline som du alligevel aldrig får brug for.

--
Henrik Laursen

Fra : Arkimedes

Dato : 27-10-08 16:50

Tak for svaret - Arkimedes

Fra : M.N.

Dato : 27-10-08 17:01

"Henrik Laursen" <nomail@dont-like-spam.com> skrev i meddelelsen
> "Arkimedes" <peterFJERN.arkimedes@gmail.com> wrote in

KLIP

> [...]
>
> STUDY betyder at det er en billigere og skrabet version for studerende.
> Den indeholder ikke nær så mange funktioner som en "full install" der

Fejl.
Det er nøjagtig den samme version som normal retail. Den må kun bruges af
studerende.

> Retail: Den er ikke pakket ind i en original kasse, kun lidt plastic wrap,
> sammen med en folder, hvorpå der så står et serial.

Fejl.
Retail er pakket i kasse eller papomslag og serial sidder på denne. Er ikke
bundet til hardware.
OEM er normalt pakket i plastik wrap og serial skal klisteres på PC. Er
bundet til hardware.

> [...]
> et par tusind kroner mere. Det du reelt betaler mere for, er kun en skide
> telefonisk hotline som du alligevel aldrig får brug for.
og den kan installeres igen på en anden maskine.

Mogens

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 27-10-08 16:08

1. Så længe det er samme computer og samme hardware kan du uden videre
geninstallere lige så mange gange du vil.

2. Betegnelsen er forkert. Det kan ikke både være en "Upgrade" og en
"Retail". Ved en Upgrade behøves der en tidligere version at opgradere
fra. Det gør der ikke ved en Retail.
"Study" betyder at det er en studielicens som kun må sælges til elever
og lærere der er tilknyttet en skole, efterskole, Universitet eller
anden uddannelse.

Regards Jens Peter Karlsen.

On Mon, 27 Oct 2008 09:09:54 +0100, "Arkimedes"

Fra : Arkimedes

Dato : 27-10-08 16:50

Tak for svaret - Arkimedes