Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rookie ;-)
Fra : Kaspar Kjærgaard

Dato : 24-07-01 23:14

Ja, nu har jeg 'lurket' lidt her i gruppen et stykke tid. Det har såmænd
mundet ud i at jeg forleden kunne hente et Olympus C2100UZ hos PakkeTrans i
Glostrup. Jeg er MEGET overrasket over, hvor let det er at gå til. Har 'gået
til foto' i ungdomsskole og i folkeskolen, men det er (jaiks!) over 10 år
siden nu. Dengang, der var noget der hed sort/hvid og mørkekammer med røde
pærer og små bakker med væske. Ak ja. Faktisk har jeg næppe rørt et kamera
siden, men jeg er meget fascineret over de muligheder, digitalteknikken
giver 'os amatører', hvorfor jeg vil give det en chance.

Foreløbig har jeg taget 'et par hundrede' billeder, hvor jeg har klippet de
værste fejlskud fra og kastet resten op på pbase.com

Det der så er mit spørgsmål er: Hvordan kommer jeg videre? Kan finde masser
af sider om foto(kameraer), men faktisk ikke mange, der beskriver hvordan
man får det bedste ud af sit kamera. Har såmænd kigget i en del boghandlere
for at finde bøger - findes der virkelig kun 'Politikens'? Den er sikkert
god, men jeg savner en 'kom godt i gang'-ting. Mit lokale bib. -
densortediamat lukker af uransagelige årsager kl. 1700 for udlån?!? Så det
er desværre heller ikke en mulighed. Ingen faq til d.f.foto - så jeg må jo
spørge jer, der åbenbart ved så meget

Billederne er reduceret til 50% størrelse og 90%jpg i IrfanView. Ellers helt
'out of the camera'. Håndholdt, ingen filtre eller stativer. Synes, .jpg er
lidt hård ved overgange, specielt på en blå himmel, hvor den reducerer
farveantallet for kraftigt. Ellers er det jo lige før, så kraftig en
reducering kan rette lidt op på et billede, der mangler det sidste i
skarphed.

Det er closeups af blomster i Valbyparken og foto af himmelen 'med tilbehør'
i Kbh. Sydhavn. Er ret fascineret af det lys, der er omkring solnedgang -
selv om det altså hverken er Skagen eller noget fancy sted. Men Solen er vel
også den samme...

http://www.pbase.com/kaspark/galleries

http://www.pbase.com/image/202174
http://www.pbase.com/image/202172
http://www.pbase.com/image/202232
http://www.pbase.com/image/202238
http://www.pbase.com/image/202233

--
Hilsen Kaspar

Fra : emj

Dato : 25-07-01 07:23

Kaspar Kjærgaard skrev i
<hvm77.5929$oH6.545950@news010.worldonline.dk>:

>Har såmænd kigget i en del boghandlere
>for at finde bøger - findes der virkelig kun 'Politikens'?

IDG har lige udgivet et digert hæfte til 129 kr.
DIGITAL FOTO af Henrik Schurmann

Det er et rigtig godt hæfte med masser af fototips.
Fototeknik,røde øjne og ridser,Optimering af billederm Usdkrifter og
digitale fotoalbums.
Hilsen emj
--
- www.enterpol.dk/foto/
- få prøveabonnement på

Fra : Pia

Dato : 25-07-01 07:38

hvis du sørger for at få bunden med på dine blomsterbilleder og beskærer dem
kvadratisk ligner de mandala! Naturens egne former er meget fascinerende.

Aftenbillederne er lidt kedelige. Måske hvis du skærer den øverste 1/4 af
himlen på det første, så det strammes lidt op?

I øvrigt er der ikke ret mange af jer der tænker på, at et billede ikke
behøver have samme dimensioner som kameraet leverer. Hvad med meget lange
smalle, kvadratiske, ja, eller hvad der passer bedst, når det overflødige er
skåret af?

:Pia

Fra : Kaspar Kjærgaard

Dato : 25-07-01 20:34

"Pia" <cantering@yahoo.com> wrote in message
> hvis du sørger for at få bunden med på dine blomsterbilleder og beskærer
dem
> kvadratisk ligner de mandala! Naturens egne former er meget fascinerende.

Det har jeg også tænkt på. (At beskære dem.) Bunden får jeg nok først med,
hvis jeg bevæger mig udenfor igen Må jo også lige finde ud af, om det er
søgeren eller mine hænder, der er defekt(e)...Mandala aner jeg ikke hvad er.

> Aftenbillederne er lidt kedelige. Måske hvis du skærer den øverste 1/4 af
> himlen på det første, så det strammes lidt op?

Som sagt er alle billeder 'out of the camera'. Men tak for tippet. Det er da
klart noget, jeg vil fifle med, hvis jeg finder et redigeringsprogram, jeg
kan forliges med.

> [...]
> smalle, kvadratiske, ja, eller hvad der passer bedst, når det overflødige

Helt sikkert noget af det gode ved digitalteknikken. Man har ret stor- hvis
ikke total? - kontrol over slutresultatet, da man jo selv er 'mørkekammer'.
Hvilke programmer er gode - udover dem, der koster det samme eller mere end
et nyt kamera. (Har selv kig på et, der hedder 20/20, men har ikke fået
leget med det endnu. Her tænker jeg kun på beskæring og småjusteringer. Ikke
noget fancy.

> :Pia

Kaspar

Fra : Per Madsen

Dato : 25-07-01 10:02

Hej Kaspar

Jeg synes du er godt igang.
Det er tydeligt, at du vil fortælle noget med dine billeder,
resten er bare teknik .
Du har ret i, at udvalget af fotobøger er begrænset.

Jeg har selv haft glæde af
John Hedgecoe: Fotohåndbogen
ISBN 87-11-12224-2
Aschehoug Forlag.

John Hedgecoe gennemgår en række projekter,
som tydeliggør de principper man har gavn af
at have i ryggraden.

Det er heller ikke nogen skade til, at kigge på
hvad andre gør. Jeg har hentet tonsvis af inspiration
på:
http://www.digitalphotocontest.com/photooftheday.asp

Her er der dagligt billeder, som er udvalgt af en temmelig
kritisk jury - De har ofte ignoreret mine geniale pletskud

På:
http://www.communityzero.com/photocritics

er der en løbende fotokritik. Hvor man lige kan
få afprøvet en ide, eller hente inspiration. Du
skal lige registreres som bruger. Det er gratis.

Endelig er der en meget vigtig ting - det digitale
mørkekammer, med to grundlæggende funktioner.
Beskæring.
Ofte er det beskæringen, det adskiller et snapshot
og et fotografi.
Skarphed
Langt de fleste digitale fotos vinder ved at få
tilføjet skarphed, som det sidste man gør.

Hertil kommer oceaner af muligheder for
at manupulere med billedets indhold, omfang
og farver.

Held og lykke

Per
Madsen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-07-01 18:29

Per Madsen wrote:

> Du har ret i, at udvalget af fotobøger er begrænset.

Ansel Adams har også skrevet nogle gode bøger fyldt med pragtfulde
billeder, flere af dem er oversat til dansk.

http://www.anseladams.com/

En af klassikerne er også den amerikanske fotograf Fenniger, jeg kan
ikke huske titlen på hans bog, men den må kunne slås op på biblioteket.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Kaspar Kjærgaard

Dato : 25-07-01 20:40

"Per Madsen" <per_madsen@pmlotto.dk> wrote in message
> Hej Kaspar
>
> Jeg har selv haft glæde af
> John Hedgecoe: Fotohåndbogen
> ISBN 87-11-12224-2
> Aschehoug Forlag.

Netboghandel? Synes ikke, jeg har set den i en butik.

> John Hedgecoe gennemgår en række projekter,
> som tydeliggør de principper man har gavn af
> at have i ryggraden.

Lyder som det rigtige at starte med.

> [snip links]

Tak for tipsene.

> [...]
> Skarphed
> Langt de fleste digitale fotos vinder ved at få
> tilføjet skarphed, som det sidste man gør.

Som sagt kigger jeg efter et redigeringsprogram med de basale muligheder.
Min PC er ikke det nyeste nye, (P300), så funktionalitet er vigtigere end
alle de features, der kommer med fx. Photoshop eller PSP.

Kaspar