Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Antikvitet i mellemformat
Fra : Jens Peter Sørensen

Dato : 24-07-01 23:06

Hej

Til trods for, at størstedelen af indlæggene i denne NG handler om moderne
SLR eller digital har jeg lige et lille indllæg med nogle spørgsmål.

Jeg er den (måske) lykkelige ejer af et arvestykke i form af en RolleiCord,
som jo er et mellemformat kamera til 6x6 film.
PGA den manglende lysmåler i kameraet har jeg aldrig fået den anvendt
særligt meget, men jeg har læst at filmformatet skulle være bedre i
forbindelse med forstørrelser osv.

Hvilke film typer, både farve og S/H, er bedst og kan man være heldig af
finde tilbehør på fotohandlernes brugt hylder til kameraet.
Er der andre som med held har brugt et tilsvarende kamera, og kan give nogle
hints eller gode råd i forbindelse med brug og fremkaldelse i eget
mørkekammer med 6x6 film ?

--
MVH

Jens Peter Sørensen

--
MVH

Jens Peter Sørensen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-07-01 00:20

"Jens Peter Sørensen" wrote:

> [...]
> PGA den manglende lysmåler i kameraet har jeg aldrig fået den anvendt
> særligt meget, men jeg har læst at filmformatet skulle være bedre i

Det er klart meget bedre end et 24x36 kamera, allene den kendsgerning at
der er ca. 4 gange så meget negativ/dia, gør at forstørrelserne bliver
skarpere og 4 gange så finkornet.

Men det er jo et tungt og langsomt kamera, som kræver et kraftigt
stativ, så det er ikke velegnet til snapshots, men det er et stærkt
kamera til stills, portrætter og studiooptagelser.

Du skal være opmærksom på, at normaloptikken til et 6x6 kamera er 80 mm,
det gør at du har væssentlig mindre dybdeskarphed på korte afstande, end
du er vant til med et 50 mm normalobjektiv på et 24x36 kamera.

Du bør nok købe dig en løs lysmåler, de kan nok findes billigt som
brugte, de bedste er dem der ikke bruger batteri, lyset danner den en
spænding, som giver målingen. Hvis du har et spejlrefleks kamera med
indbygget lysmåler, så kan du jo også lysmåle med det.

> [...]
> Er der andre som med held har brugt et tilsvarende kamera, og kan give nogle
> hints eller gode råd i forbindelse med brug og fremkaldelse i eget

Du skal bare købe 120 rullefilm, de fleste filmtyper fås også i den
størrelse, du kan endda få nogle af dem i proff. udgaver, de er bedre
men de kræver dog at de fremkaldes hurtigt efter eksponering.

Der er ikke den store forskel på at fremkalde 24x36 og 120 film, de
fleste plast spiraler kan indstilles til begge formater, det er lidt
sværrere at spole en 120 film op i totalt mørke, prøv nogle gange med en
ueksponeret filmstrimmel i lys, øvelse gør mester. Kunsten er at undgå
at lave knæk og at berøre emulisionssiden, syren i den smule sved man
har på fingerne kan påvirke emulisionen.

Husk også at fjerne det stykke tape som har holdt filmstrimlen fast på
papirstrimlen, det kan løsne sig under fremkaldsen, og sætte sig så det
ødelægger et par billeder.

Fremkaldelse af S/H 120 film er ikke anderledes end ved 24x36 film, du
skal naturligvis bruge en fremkalder der er velegnet til den givne
filmtype, og så skal tanken stødes godt i starten, der er en lidt større
risiko for at luftblærrer sætter sig på den bredde 120 film. Og så skal
du være lidt mere forsigtig ved afstrygningen efter skyldningen.

I gamle dage lå der en forretning på Frederiksberg Allé som hed FagFoto,
den handlede med alt indenfor gamle kameraer, jeg ved ikke om den
eksisterer mere, eller om der findes andre tilsvarende forretninger.

Jeg har et link til Camera Collectors Site -
http://www.net-os.dk/ccs.htm det er muligt du via den kan komme i
kontakt med nogen der ligger inde med tilbehør, problemet bliver nok, at
når der går samleobjekt ting, så skruer det priserne op.

Jeg har fotograferet meget med et Zeiss Ikon, der er konstrureret efter
det samme koncept som dit RolleiCord, og det virkelig uopslidlig tysk
kram, så hvis du undlader at slå søm i med det, så kan dine børn,
børnebørn og oldebørn også arve det.

Du kan se mig og mit Zeiss Ikon på flg. URL: http://www.photo-gallery.dk/side-02.htm

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 25-07-01 08:35

Jens Peter Sørensen skrev
> [...]
> PGA den manglende lysmåler i kameraet har jeg aldrig fået den anvendt
> særligt meget, men jeg har læst at filmformatet skulle være bedre i

Helt sikkert tillykke.
Skidt med lysmåleren. Brug den vedlagte vejledning til filmen.
Og ja: Jo mindre et negativ skal forstørres, jo skarpere
bliver resultatet.
Apropos skarp, objektivet (det nederste) trænger sikkert til
at pudses indvendigt, hvis du vil undgå overstråling fra kraftige
højlys.

> [...]
nogle
> hints eller gode råd i forbindelse med brug og fremkaldelse i eget

Ingen kommentarer til valg af film...
Tilbehør? modlysblænde og filtre med bajonet, det bliver ikke nemt...
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Jens Peter Sørensen

Dato : 25-07-01 18:47

Tak for de gode svar !

Nu håber der sig mere uvidenhed op. Jeg har fundet en lysmåler uden batteri,
som jeg har kontrolleret med mit SLR kamera og det ser ud til at virke
fornuftigt.

På lysmåleren og det gamle Rollei kameraet er der en skala med rød skrift
benævnt "ev", hvad kan denne bruges til ?

Det er tydeligvis en funktion/forhold mellem lukketider og blændeåbninger.
Hvordan kan man bruge skalaen, er det noget med at jeg kan lave en lysmåling
på et sted (stort lokale eller udendørs) og derefter indstille efterfølgende
exponeringer alene vha. af "ev" skalaen ?

--
MVH

Jens Peter Sørensen
Peter Schrøder <spam@spam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b5e76fd$0$370$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-07-01 20:49

"Jens Peter Sørensen" wrote:

> [...]
> på et sted (stort lokale eller udendørs) og derefter indstille efterfølgende
> exponeringer alene vha. af "ev" skalaen ?

EV er en funktion der findes på næsten alle proff. kameraere men
centerlukker, det er en combination / kobling af blænde og tid, det er
faktisk en ret smart ting.

Man indstiller den korrekte tid og blænde og slår så kameraet over på
EV, hvis man så ændrer blænden fra f.ek. 8 til 11, så ændres
eksponeringstiden automatisk så den hele tiden passer i forhold til den
valgte blænde, eller omvendt hvis man ændrer på eksponeringstiden, så
følger blænden med.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : EGON STICH

Dato : 26-07-01 07:37

Jens Peter Sørensen <jens.peter@fritid.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b5f0731$0$772$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> på et sted (stort lokale eller udendørs) og derefter indstille
efterfølgende
> exponeringer alene vha. af "ev" skalaen ?

EV = exposure value.
Denne værdi bygger på at fastholde en given mængde lys ved forskellige
kombinationer af blænde og tid.
Hvis for ex. en måling siger bl. 11 - 1/60sek giver denne kombination en
hvis mængde lys til exponering.
Samme mængde lys kan opnås ved at bruge bl.16 og 1/30sek.
Det er sådan set det der sker på et moderne kamera når man bruger shift
funktionen. Man flytter blænde eller tid, og kameraet fastholder den samme
EV.
På rolleiflex f.ex. findes samme funktion som mekanisk kobling.

Når du aflæser en EV værdi på din belysningsmåler, kan du sikkert, afhængig
af hvad det er for en måler, aflæse en skala med blænde og tidsværdier.
Denne kombinationsrække giver alle samme EV.
Blænde 11 - 1/60 giver, ligesom bl. 16 - 1/30, EV 13.
Når vi ændre på blænde og tid for at kontrollere dybdeskarphed, er det i
virkeligheden uafvidende EV princippet vi anvender.

EV bruges vel mest i forbindelse med Zone systemet, som, kan jeg godt sige,
er noget ret indviklet noget at arbejde med. Ansel Adams har skrevet en
masse om emnet.

MVH
Egon