Store problemer med MAIL
Fra : jagge

Dato : 29-10-08 13:37

Hej

jeg er ved at være noget træt af MAIL der virker meget buggy. Jeg har
tidligere haft problemer med at det ikke ville lukke ned, det har dog
ikke give problemer på det sidste men et nyt er opstået.

Jeg har to konti jeg checker. Den ene er alm pop den anden er en imap
konto "exchange server".

De to udgående servere bliver ved med at hoppe over i Offline mode, og
jeg har ikke få programmet til at sende mails. JEg har efter surfen på
nettet prøvet at rode med ssl instillingerne men det har ingen effekt
haft.

Hva faen skyldes det meget irreterende problem ?? Nogen ideer ??

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-08 13:46

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
> haft.
>
> Hva faen skyldes det meget irreterende problem ?? Nogen ideer ??

Hvilke portnumre ? ... sidder du på en internet forbindelse som evt.
blokerer for alm. smtp port 25 ?

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 29-10-08 13:50

"jagge" <jagge@noname.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> haft.
>
> Hva faen skyldes det meget irreterende problem ?? Nogen ideer ??
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det var det første program jeg droppede da jeg fik Mac! Pisseirriterende og
buggy!
Jeg har brugt Opera lige siden til både mail, news og browser.
Den virker tilfredsstillende på alle punkter og kan desuden downloade via
torrent.

Hilsen
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-08 14:05

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> Jeg har brugt Opera lige siden til både mail, news og browser.
> Den virker tilfredsstillende på alle punkter og kan desuden downloade via

.... og hvordan hjælper den kommentar ham der har et problem ?

/thomas

Fra : jagge

Dato : 29-10-08 16:43

> ... og hvordan hjælper den kommentar ham der har et problem ?

Det hjælper mig faktisk til at opdage et alternativ. Det vil jeg da
checke ud. Jeg har nævnt det tidligere men det er mig ufatteligt at
apple kan levere et program der virker så ringe implementeret. Det er
som om det virker for nogen, og andre har en masse problemer med det.

Det lever bare overhovedet ikke op til den ide apple ønsker at sælge
sine produkter på.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-10-08 17:07

jagge skrev den 29-10-2008 16:42:

> [...]
> som om det virker for nogen, og andre har en masse problemer med det.
>
> Det lever bare overhovedet ikke op til den ide apple ønsker at sælge

Mange internetudbydere insisterer på at man skal bruge deres smtp-server
ALTID til udgående post.

Det er for at undgå zombiewindowsmaskinespamsendendebothære.

Du kan sikkert klage og få åbnet

Fra : jagge

Dato : 29-10-08 18:25

> Mange internetudbydere insisterer på at man skal bruge deres smtp-server
> ALTID til udgående post.

Det er ikke det der er problemet. MAIL er bestemt sat op til at bruge
deres smtp server. Jeg er klar over at hvis jeg sidder et andet sted kan
det give problemner, men jeg kan heller ikke sende hjemmefra.

Derudover har det fungeret men er holdt op med at fungere. Det virker
som om det bare er en bug. Jeg har søgt på nettet og kan se at andre har
været ude for det samme men ikke fundet en løsning.

venlig hilsen

Jakob

Fra : Jon

Dato : 29-10-08 17:24

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Jeg har nævnt det tidligere men det er mig ufatteligt at
> apple kan levere et program der virker så ringe implementeret.

Det har du, og jeg gjentar at for meg har det nå virket aldeles
glitrende i tre år siden jeg sluttet å bruke Eudora. Med andre ord:
YMMV. Dermed ville jeg vært litt mer forsiktig med så generelle utsagn
som du kommer med. Mitt inntrykk er ikke at det er dårlig implementert,
men at det ikke passer for alle. Det gjør da heller ikke Opera,
SeaMonkey eller andre.

Jeg har faktisk også av og til samme problem som deg med smtp-servere,
men jeg vet at det (i mitt tilfelle) ikke skyldes Mail, men trege
smtp-servere hos tilbyder. Da klikker jeg bare på "Prøv igjen senere",
og så forsvinner posten ut etter noen minutter.

Det skal i alle fall mye til at jeg bytter til noe annet igjen, bl.a.
fordi det sparer en masse bekymringer å ha programmer som er den del av
systemet m.h.t. oppdateringer, osv.

Men som sagt - YMMV.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : jagge

Dato : 29-10-08 18:25

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> glitrende i tre år siden jeg sluttet å bruke Eudora. Med andre ord:
> YMMV.

Den bliver du nødt til at uddybe.

> Dermed ville jeg vært litt mer forsiktig med så generelle utsagn
> som du kommer med. Mitt inntrykk er ikke at det er dårlig implementert,
> men at det ikke passer for alle

Dit udsagn giver ingen mening. Jeg taler ikke om at funktionaliteten
ikke passer mig, i så fald kunne dit udsagn have givet mening. Jeg taler
om et program der ikke fungerer, jeg er ret overbevist om at de fleste
finder sådanne programmer "upassende".

Jakob

Fra : Jon

Dato : 30-10-08 00:05

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Den bliver du nødt til at uddybe.

Utdype hva da? At det fungerer glimrende etter mine behov?

OK:

Fire ulike IMAP-konti, hvorav en med fem alias, tre ulike smtp-server
setups. Mellom 10 og 100 innkommende mail pr dag, noe færre utgående.
SSL på alle både inngående og utgående konti. 15-20 arkivmapper på min
maskin, inneholdende totalt ca. 50.000 mails fra de siste åtte år (inkl.
overført fra Eudora i sin tid). Ca. 10 Smart Folders, de fleste i
jevnlig bruk. Et varierende antall RSS-feeds.

Jeg opplever kanskje en gang hver 14. dag at en smtp-konto ikke
responderer, men tre av fire ganger er det min feil (alle mine
smtp-konti krever ID/pw, så jeg kan ha bedt om feil konto til en gitt
avsender, f.eks.). Av de resterende løser kanskje ytterligere tre av
fire seg med å be Mail vente og forsøke igjen. De øvrige er irriterende,
det medgir jeg. Jeg forstår ikke alltid hva som er problemet, men som
regel er det jo min feil til syvende og sist, ikke programmets.

Jeg har brukt Mail som default mailprogram siden 2005. Etter min
oppfatning (!) er det etterhånden et glimrende program hvis man kan leve
med de begrensninger det har i regelsystemet.

> [...]
> ikke passer mig, i så fald kunne dit udsagn have givet mening. Jeg taler
> om et program der ikke fungerer, jeg er ret overbevist om at de fleste

Og jeg forstå ikke hva du sier, når du sier at "det ikke fungerer", ut
fra at min erfaring gjennom godt tre år er at det faktisk fungerer.

Det jeg kan se, er at for en som f.eks. har bygget opp en koplisert mail
infrastruktur basert på finkornet bruk av Eudoras regelsystem, vil Mail
oppleves som for enkelt - selv om mye faktisk kan løses ved å tenke litt
annerledes. Opera Mail kjenner jeg ikke, så det kan jeg ikke si noe om.

Derfor skriver jeg YMMV: Your Mileage May Vary, altså at din erfaring
kan være ulik min. Poenget med det er nettopp hva jeg sier: Det går ikke
an å felle så generelle dommer som det virker på meg som at du gjør i
det du skriver. Mail fungerer faktisk helt glimrende for mange
mennesker, men kanskje ikke for deg. Men da må du spesifere hva som ikke
fungerer hvis du vil klage på det eller be om tips.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 30-10-08 00:35

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

Det var nok "YMV" han mente. Hvad betyder det?

/Flemming

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-10-08 01:33

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Det var nok "YMV" han mente. Hvad betyder det?

Det er altid september på nettet!
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 30-10-08 01:54

> Det er altid september på nettet!

Den var sød. Men ellers er det vist brøderne West der synger det altid
er sol i september. På Bornholm.

ymmv Your Milage May Vary - Smag og behag.

Den forkortelse er jeg ikke stødt på før.

Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-10-08 01:39

> Den var sød. Men ellers er det vist brøderne West der synger det altid
> er sol i september. På Bornholm.

Det er ellers ret uforskammet, men jeg mente det nu ikke ondt. Det var
bare lidt drilleri. Det er et ældre udtryk fra internettets barndom. I
september vrimlede det med nye college-studerende på nettet. De var alle
begyndere på nettet og lavede alle mulige fejl som at skrive med store
bogstaver, sende HTML-post og den slags. De kendte ikke netiketten, så
de vidste ikke, hvordan man skulle begå sig. Udtrykket "det er altid
september på nettet" bruger man, når man synes, der er nogen eller måske
mange, der ikke kender netiketten og opfører sig forkert. Betydningen
er, at det altid vrimler med begyndere. Jeg brugte det lidt drillende,
fordi nogle ikke kendte udtrykket YMMV.

Fra : Jon

Dato : 31-10-08 07:40

> Udtrykket "det er altid
> september på nettet" bruger man, når man synes, der er nogen eller måske
> mange, der ikke kender netiketten og opfører sig forkert.

Jeg tror det kom i bruk da AOL-brukerne fikk tilgang til internett. Noen
kan sikkert google og finne ut når det var, men jeg antar 1994 elns?

Fra : jagge

Dato : 31-10-08 09:31

> [...]
> mange, der ikke kender netiketten og opfører sig forkert. Betydningen
> er, at det altid vrimler med begyndere. Jeg brugte det lidt drillende,

Så lærte man sgu også lidt idag :0), tak for informationerne.

Hygge

Jakob

Fra : Jon

Dato : 30-10-08 08:41

Som jeg skrev:
> Derfor skriver jeg YMMV: Your Mileage May Vary, altså at
> din erfaring kan være ulik min.
Amerikansk uttrykk hentet fra bilreklame, hvor forbrukstall ofte er
mildt sagt urealistiske.

Fra : jagge

Dato : 30-10-08 15:45

> Amerikansk uttrykk hentet fra bilreklame, hvor forbrukstall ofte er
> mildt sagt urealistiske.

OK godt :0), jeg var sgu bange for at du mente fejl40 :0)

Hygge

Jakob

Fra : jagge

Dato : 30-10-08 15:44

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Utdype hva da? At det fungerer glimrende etter mine behov?

nææ hvad du mener med YMMV

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-08 18:36

> [...]
> som om det virker for nogen, og andre har en masse problemer med det.
>
> Det lever bare overhovedet ikke op til den ide apple ønsker at sælge

Sjovt nok så har jeg ingen problemer med mail, selvom jeg har 4 imap
konti med > 10.000 mails pr. konto, 3 forskellige udgående mailservere
etc. etc.

Men det kunne f.eks. hjælpe hvis du skrev hvilken version du bruger,
hvilken internetudbyder eller hosting firma din mail ligger hos osv.
osv.

/thomas

Fra : jagge

Dato : 29-10-08 20:25

> Sjovt nok så har jeg ingen problemer med mail, selvom jeg har 4 imap
> konti med > 10.000 mails pr. konto, 3 forskellige udgående mailservere
> etc. etc.

OK så kan det jo være at der er håb. Jeg kan ikke se hvor problemet kan
ligge jeg har jo gennem tiderne brugt masser af forskellige programmer
til mail og har da aldrig været ude for andet end hvis man havde sat det
op og det fungerede, jamen så fungerede det. Det er desværre ikke
tilfældet her.

> Men det kunne f.eks. hjælpe hvis du skrev hvilken version du bruger,
> hvilken internetudbyder eller hosting firma din mail ligger hos osv.
> osv.

Version 3.5 (929.4/929.2) af mail. Jeg har et domæne hos one.com og
herfra har jeg min indgående server har fået at vide at jeg skal bruge
min udbyder som udgående server hvilket jeg gør. Er klar over at det
giver problemer hvis jeg forsøger at sende andre steder fra. Derudover
har jeg en firma mail som jeg bruger som IMAP konto.

Det væssentligste her er at det har fungeret men nu fungerer det ikke.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Flemming Rubini

Dato : 29-10-08 20:45

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Det væssentligste her er at det har fungeret men nu fungerer det ikke.

Her i 2100-området har jeg oplevet mange problemer den seneste tid.
Måske er der tale om lokale forstyrrelser?

I vejledningen hos one.com:

http://www.one.com/da/support/guide/mail/setting-up-mail-os-x

ser alt tilforladeligt ud.
Men du skal være særligt opmærksom på

1) _ikke_ at slå SSL til. Du skal sætte authentication til Password

2) SMTP server navnet er: customer-smtp.one.com

3) Og at sætte serverport til 2525. Vil du improvisere kunne du prøve at
sætte denne til 25.

Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-08 21:27

> [...]
> har jeg en firma mail som jeg bruger som IMAP konto.
>
> Det væssentligste her er at det har fungeret men nu fungerer det ikke.

Hvilken udbyder ?

/thomas

Fra : jagge

Dato : 29-10-08 21:34

> Hvilken udbyder ?

som jeg skrev, one.com og den anden konto er serveren i det firma jeg
arbejder hos.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-08 21:36

> som jeg skrev, one.com og den anden konto er serveren i det firma jeg
> arbejder hos.

ja .. men hvilken udgående smtp server bruger du ? .. lad os sige du er
på cybercty så kan du bruge deres smtp server. Alternativt skal du bruge
en anden, men så bliver du meget sikkert nødt til enten at køre ssl
eller ændre portnummer fra std. port 25

/thomas

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-08 18:42

> [...]
> apple kan levere et program der virker så ringe implementeret. Det er
> som om det virker for nogen, og andre har en masse problemer med det.

hov, lige en generel kommentar mere ang. Mail.app. Når folk har
problemer med mail så er det som regel tit den ender ved deres udbyder
og hvis de i frustration skifter til et andet program så dukker der bare
andre problemer op. ...

Personligt har jeg ikke fundet et mail program som er så "letvægts" som
Mail.app. Entourage er en stor grim klods, Thunderbird er ok, men ikke
lige min kop te, Eudora er død og dens efterfølgere er ikke gennembagt
endnu, så alt i alt er Mail.app det nemmeste valg for mange mange
mennesker.

/thomas

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 29-10-08 18:43

> [...]
> lige min kop te, Eudora er død og dens efterfølgere er ikke gennembagt
> endnu, så alt i alt er Mail.app det nemmeste valg for mange mange

Helt enig. God skorpe og dejlig krumme!

Flemming Rubini

Fra : jagge

Dato : 29-10-08 20:25

> så alt i alt er Mail.app det nemmeste valg for mange mange
> mennesker.

Ja hvis det virker er det jo fint. Hvis det ikke virker er det
ubrugeligt så ens opfattelse afhænger jo nok en del af hvor heldig man
har været med programmet.

Jeg har jo søgt noget på nettet i forbindelse med de problemer jeg har
haft, og kan se at jeg bestemt ikke er den eneste :0)

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Kurt Brixen

Dato : 29-10-08 15:52

On Wed, 29 Oct 2008 13:36:30 +0100, jagge@noname.invalid (jagge)
wrote:

> [...]
>jeg har ikke få programmet til at sende mails. JEg har efter surfen på
>nettet prøvet at rode med ssl instillingerne men det har ingen effekt

Jeg har lige rodet med det samme. Bruger Cybercity. Der var løsningen
at rette i serverindstillingerne til udgående post. Brug standardporte
og Ingen godkendelse.

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-08 15:59

Kurt Brixen <kbrixen@invalid.invalid> wrote:

> Jeg har lige rodet med det samme. Bruger Cybercity. Der var løsningen
> at rette i serverindstillingerne til udgående post. Brug standardporte
> og Ingen godkendelse.

ja, men kun hvis du bruger cybercitys egen smtp server ..

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 29-10-08 18:23

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> jeg er ved at være noget træt af MAIL der virker meget buggy.

I dag er mail faktisk et meget godt program.
Men, jeg brugte godt nok Eudora det mest af tiden indtil forrige år.

> Jeg har to konti jeg checker. Den ene er alm pop den anden er en imap
> konto "exchange server".

Jeg bruger ikke imap, da der er tale om to-vejskommunikation. Det får
min mobil til at virke buggy. Med pop får jeg bare tingene smidt i
hovedet med det samme. (gmail).

> [...]
> jeg har ikke få programmet til at sende mails. JEg har efter surfen på
> nettet prøvet at rode med ssl instillingerne men det har ingen effekt

Der har du nok svaret. Udbyderne har ufravigelige krav. Så en
beskrivelse af hvem du bruger, gør det nemmere at hjælpe dig.

Flemming Rubini

Fra : N/A

Dato : 30-10-08 06:07

Fra : Flemming Rubini

Dato : 30-10-08 06:07

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> I dag er mail det faktisk et meget godt program.

Faktisk er det gået ned flere gange efter jeg har aktiveret en MobilMe
konto.

Flemming Rubini