"Blu-Ray is a bag of hurt!"
Fra : Lyrik

Dato : 26-10-08 21:10

Sagde Steve Jobs. Hvilke smerter er der i OS X imod Blu-Ray? Nu har jeg
undersøgt det så godt jeg har kunnet og her er resultatet.

Toast med Blu-Ray -plugin kan vise indholdet på en købefilm i formatet. Men
den kan ikke spille skiven. Trækker man de krypterede m2ts-filer ned på
disken kan de ikke spilles. Der findes intet dekrypteringsværktøj i OSX til
Blu-Ray, på linie med "AnyDVD" som findes til Windows.

Men hvad så hvis man dekrypterer en skive med "AnyDVD" i Windows og prøver
at spille de dekrypterede filer i OSX? Så finder man at bedste program til
at spille en m2ts er MplayerOSX "nyeste forsøgsmodel."-Men ærgerligt! Ikke
godt nok! Næstbedst er VLC Mediaplayer.

Når man prøver at spille en 1920 x 1080 m2ts hovedfil på 15-30 Gigabyte så
hakker den og lyden skrider lige så stille ud i forhold til billedet! "A bag
of hurt!"
Imovie '08, '06 eller Final Cut Express giver totalt op overfor m2ts filer.
De er grået ud. Er alt så gråt i gråt?

Vi finder lyspunkter! Det er snart Jul!)) Hvis du nu har fået en
dekrypteret m2ts film af "Santa".. så kan du omdøbe den til ".ts" Denne fil
kan tages af VisualHub konverteringsprogram! Så kan der laves iTunes H264 ud
af den! Den kan OSX spille. "A bag of goodies!"

Av! Av!..VisualHub er lukket! De er gået ned! A bag of hurt! Men du har den
jo, pyh! Ha!

--
Hilsen
Jens "Lyrik" Bech

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-10-08 21:22

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Sagde Steve Jobs. Hvilke smerter er der i OS X imod Blu-Ray? Nu har jeg
> undersøgt det så godt jeg har kunnet og her er resultatet.

Får du penge af Sony ?

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 26-10-08 21:50

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> Får du penge af Sony ?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Er du Apples pladshund?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-10-08 22:50

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Er du Apples pladshund?

næh ... men det eneste du bidrager til i denne gruppe er et mærkeligt
korstog for BluRay .. og imod apple fordi de ikke vil spilde deres tid
og penge på at understøtte et nicheprodukt ..

/thomas

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 26-10-08 22:51

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> writes:

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Er du Apples pladshund?

Det er meget fint, at du har kigget på de nuværende tekniske
muligheder for at afspille Blu-ray indhold i Mac OS X. Hatten af for
det, omend jeg naturligvis havde foretrukket, at du havde fundet et
lidt mere positivt resultat.

Nu mangler du så at addressere Steve Jobs reelle anke, nemlig de
licensmæssige udfordringer, der er ved at udrulle et Blu-ray produkt
på markedet, således at brugeren får en oplevelse hvor det "Just
Works".

Du kan starte med: http://www.blu-raydisc.info/ og
http://digitalcontentproducer.com/videoencodvd/revfeat/bluray_blues/

Diskussionen er selvfølgelig akademisk på nuværende tidspunkt, men
hvordan havde vi stået som forbrugere, hvis HD-DVD var løbet med
sejren?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Lyrik

Dato : 26-10-08 23:38

"Thomas Bjorn Andersen" <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> skrev i
meddelelsen news:86d4hnrpnt.fsf@dusk.gen-v.net...

> [...]
>
> Diskussionen er selvfølgelig akademisk på nuværende tidspunkt, men
> hvordan havde vi stået som forbrugere, hvis HD-DVD var løbet med
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg mangler ikke noget! Når man har lavet et indlæg så er det det. Det er jo
ikke en videnskabelig og costbenefit analyse på højeste niveau.
Det er et emne man kan læse og interessere sig for ellers kan man læse et
andet emne. Der er ingen krav til mig om at læse Blu-Ray afhandlinger og
fortsætte i det uendelige.

Men nu har jeg læst dine links.

De betyder ingenting!
Du kan ikke købe en laptop i dag uden at den skilter med Blu-Ray! Senest en
ACER 16" i Ekstrabladet i dag.
Det kan altså lade sig gøre uanset dine links og bitre afhandlinger om
kostprisen ved at fremstille en Blu-Ray film. Der bliver fremstillet Blu-Ray
film. Det er slet ikke filmfremstilling Apple skal tage stilling til!

Apple skal tage stilling til om de vil hægtes af! Uans'et hvor meget sækken
smerter så er det ned i sækken!

Men den evne systemet på min Core2Duo Leopard havde til at spille
m2ts-filerne var betænkelig! Jeg vil sige at selve systemet virkede som a
bag of hurt i den forbindelse!
Måske er der ingen officiel afspiller fordi systemet! -Ikke kan magte
opgaven med at afspille en fil på 35 Gigabyte!!! Det er min mistanke! Det
sætter "Bag of hurt" i et meget alvorligere perspektiv!

Hilsen
Jens

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 27-10-08 00:01

Lyrik skrev:

> Men den evne systemet på min Core2Duo Leopard havde til at spille
> m2ts-filerne var betænkelig! Jeg vil sige at selve systemet virkede som
> a bag of hurt i den forbindelse!

Enten skal CPU'en være rigtigt, rigtigt hurtig, eller også skal den have
hjælp fra noget hardwaredims. Det tror jeg ikke der er i din Mac.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-10-08 00:29

> Enten skal CPU'en være rigtigt, rigtigt hurtig, eller også skal den have
> hjælp fra noget hardwaredims. Det tror jeg ikke der er i din Mac.

du ku' nok skrive din afspiller til at offloade meget af det til GPU'en
.... hvem ved, måske sker der Snow Leopard og OpenCL til at lave en fed
BluRay afspiller ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 27-10-08 00:34

Thomas von Hassel skrev:

> du ku' nok skrive din afspiller til at offloade meget af det til GPU'en
> .... hvem ved, måske sker der Snow Leopard og OpenCL til at lave en fed
> BluRay afspiller ...

Hardwaredimsen i ovenstående. Jeg tror ikke der i Lyrik's Mac er den
slags finurligheder.

Fra : Lyrik

Dato : 27-10-08 14:56

> du ku' nok skrive din afspiller til at offloade meget af det til GPU'en
> ... hvem ved, måske sker der Snow Leopard og OpenCL til at lave en fed
> BluRay afspiller ...
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Jeg tror at der er mere i din fantasi end man lige straks ville tro. For det
kan være grunden til Sneleoparden! Et mere slik og hurtigt system som kan
klare den kraftanstrengelse det er at afspille 1920 x 1080.
Vi husker Apples begrensning på 980 x 540 i iTunes HD. i både Tiger og
Leopard. Havde det noget at gøre med systembegrensninger?

Med OpenCl mener du formodentlig OpenGL? Hvad har du hørt i den forbindelse?

MvH
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-10-08 15:09

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> Apples begrensning på 980 x 540 i iTunes HD. i både Tiger og Leopard.
> Havde det noget at gøre med systembegrensninger?

Faktum er at HD video når du kommer op i de båndbredder som der ligger
på BluRay kræver enten en vandvittig hurtigt cpu, eller en processor som
udelukkende tager sig af dekodning, eller offload til grafikkort ..

> Med OpenCl mener du formodentlig OpenGL? Hvad har du hørt i den
> forbindelse?

nej .. OpenCL :

<http://www.apple.com/macosx/snowleopard/>

"OpenCL Another powerful Snow Leopard technology, OpenCL (Open Computing
Language), makes it possible for developers to efficiently tap the vast
gigaflops of computing power currently locked up in the graphics
processing unit (GPU). With GPUs approaching processing speeds of a
trillion operations per second, they're capable of considerably more
than just drawing pictures. OpenCL takes that power and redirects it for
general-purpose computing."

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 27-10-08 15:23

> Faktum er at HD video når du kommer op i de båndbredder som der ligger
> på BluRay kræver enten en vandvittig hurtigt cpu,

> /thomas

Er CPU´en så vandkølet? _ (Undskyld, Thomas, jeg ku´ ikke lade være
- det er blot kærligt drilleri ).

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-10-08 15:24

> Er CPU´en så vandkølet? _ (Undskyld, Thomas, jeg ku´ ikke lade være
> - det er blot kærligt drilleri ).

jaja .. jeg kan ikke stave .. dansk svært sprog at lær' nor ik' indfød'

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 27-10-08 15:27

> dansk svært sprog at lær' nor ik' indfød'
>

> /thomas

Yep, jeg håber, du tilgiver - er du tysker?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-10-08 15:30

> Yep, jeg håber, du tilgiver - er du tysker?

har været ... :)

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 27-10-08 15:32

> har været ... :)
>
> /thomas

Hæ, hæ...OK - jeg er halvt schweizer(nord-øst).

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-10-08 17:29

Thomas von Hassel wrote:

> har været ... :)

Alene dit efternavn antyder jo noget i den retning. - Må jeg være så
nysgerrrig og spørge, om du er i familie med Kaj Uwe von Hassel - den
gamle CDU ministerpræsident i Schleswig-Holstein? - For er du det, så er
vi meeeeeeeget langt ude i familie.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-10-08 19:10

> [...]
> nysgerrrig og spørge, om du er i familie med Kaj Uwe von Hassel - den
> gamle CDU ministerpræsident i Schleswig-Holstein? - For er du det, så er

jeps ... jeg kan ikke huske den nøjagtige relation, men jeg mener han er
min fars onkel.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-10-08 20:51

Thomas von Hassel wrote:

> jeps ... jeg kan ikke huske den nøjagtige relation, men jeg mener han er
> min fars onkel.

Kan nok godt passe rent generationsmæssigt... han gik af som
regeringsleder pga. alder i svjh. okt. 1964 - faktisk nogenlunde
samtidig med, jeg blev opereret i øjnene første gang drunten im Kiel
meine zweite Heimat Stádtchen...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-10-08 21:00

> Kan nok godt passe rent generationsmæssigt...

Jep .. tror han er familens hvide får .. :)

Fra : Snorre Berg

Dato : 28-10-08 11:05

Erik Richard Sørensen skreiv:

> [...]
> regeringsleder pga. alder i svjh. okt. 1964 - faktisk nogenlunde
> samtidig med, jeg blev opereret i øjnene første gang drunten im Kiel

Er dere søderjyder?

Jeg har for øvrig aldrig kunnet forstå hvorfor danskene gav bort land
nord for Danevirke i 1919.

Dere kunne sikkert behold det når tyskerne var på knærne. Nå blir det
værre å ta igjen det urettmessig tapte landområdet.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-10-08 11:16

Snorre Berg skrev den 28-10-2008 11:04:

> [...]
>
> Dere kunne sikkert behold det når tyskerne var på knærne. Nå blir det
> værre å ta igjen det urettmessig tapte landområdet.

Lige DEN grænse var vist den eneste som Tyskland ikke anfægtede i Anden
Verdenskrig (de var ret sure over alle de ting de var blevet tvunget til
da de var på knæene).

Mængden af gode undskyldninger til at flytte en grænse er begrænset en
del hvis den lokale befolkning har stemt om det, så er det ret svært at
sige "det er fordi det er uretfærdigt at vores folk bliver behandlet
dårligt osv osv".

Når det så er sagt, forregnede man sig også ved valgområdeinddelingen -
man havde håbet at Flensborg stemte sig hjem. Det gjorde den så ikke.

Pyt, om 50 år er landegrænserne rent akademiske i EU (tror jeg). Lidt
som når man rejser rundt i USA og passerer en statsgrænse.

Det er iøvrigt fascinerende at se hvilket politisk arbejde der har
muliggjort at vi ikke i dag har to europæiske stormagter der slås hele
tiden!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-10-08 11:27

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Pyt, om 50 år er landegrænserne rent akademiske i EU (tror jeg). Lidt
> som når man rejser rundt i USA og passerer en statsgrænse.

Amerkanske stater er nok en lidt dum sammenligning .. jeg har det
indtryk at man i hvertfald visse steder er f.eks. Texaner først, og
amerikaner bagefter ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-10-08 11:51

Thomas von Hassel skrev den 28-10-2008 11:26:

> Amerkanske stater er nok en lidt dum sammenligning .. jeg har det
> indtryk at man i hvertfald visse steder er f.eks. Texaner først, og
> amerikaner bagefter ..

Jeg snakker om det rent administrative, der er ingen pasvisning og
varefortoldning og den slags, kun et skilt i vejkanten :)

Lige dem fra Texas er jo nok præget lidt af deres historie - læs evt
lidt på emnet "republikken Texas".

/Thorbjørn

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-10-08 14:53

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg snakker om det rent administrative, der er ingen pasvisning og
> varefortoldning og den slags, kun et skilt i vejkanten :)

Ja, ja, - Danmark til Messinastrædet.

> Lige dem fra Texas er jo nok præget lidt af deres historie - læs evt
> lidt på emnet "republikken Texas".

Eller om republikken Louisianna - eller republikken Kentucky - eller for
den sags skyld også kongedømmet Los Angeles (omfattede det meste af det
nuværende Californien)...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-10-08 15:58

Erik Richard Sørensen skrev den 28-10-2008 14:53:

> Ja, ja, - Danmark til Messinastrædet.

Du er også så beskeden. Der er ikke langt til Damaskus.

> Eller om republikken Louisianna - eller republikken Kentucky - eller for
> den sags skyld også kongedømmet Los Angeles (omfattede det meste af det
> nuværende Californien)...

Æh, hvor skal jeg læse om det henne? Mine evner står vist ikke til at
få Google til at fortælle mig hvor.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-10-08 16:16

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Du er også så beskeden. Der er ikke langt til Damaskus.

Nja, det var jo ikke mange år, de danske vikinger kunne holde Damaskus..-)

> Æh, hvor skal jeg læse om det henne? Mine evner står vist ikke til at
> få Google til at fortælle mig hvor.

Prøv bibliotekerne og de forskellige historiske værker om USA, Spanien
osv.... - Jeg kan da ikke huske titlerne på alle de historiske
bogværker, jeg har læst...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 28-10-08 18:07

> [...]
>
> Prøv bibliotekerne og de forskellige historiske værker om USA, Spanien
> osv.... - Jeg kan da ikke huske titlerne på alle de historiske

Jeg gad ikke lette mig, så jeg checkede Wikipedia. Tilsyneladende har
Kentucky ikke været en republik
(http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Kentucky) og det har Lousianna
heller ikke men fransk/spansk koloni
(http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Louisiana). Jeg kan ikke
hitte noget om Los Angeles, bortset fra at det var en del af Mexico
inden USA hapsede hele det nuværende vestlige USA fra mexicanerne i krig.

MÃ¥ske har du blandet noget sammen med noget andet?

Fra : Snorre Berg

Dato : 29-10-08 10:05

Thorbjørn Ravn Andersen skreiv:

> [...]
> inden USA hapsede hele det nuværende vestlige USA fra mexicanerne i krig.
>
> MÃ¥ske har du blandet noget sammen med noget andet?

Nå har vel de ymse områder i USA fra tid til annen hatt sine raptuser
med separatisme. En etter hvert kjent figur i separatistbevegelsene der
borte er ektemannen til visepresidentkandidat Sara Palin. Han var en arg
forkjemper for et selvstednig Alaska. Man kan godt forstå ham.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 29-10-08 12:14

Snorre Berg wrote:
> [...]
> borte er ektemannen til visepresidentkandidat Sara Palin. Han var en arg
> forkjemper for et selvstednig Alaska. Man kan godt forstå ham.

Ja, der er stadig en 'frihedsbevægelse' i alaska for e fri og
selvstændigt stat. - Der er sågar også stadig en bevægelse, der vil have
alaska tilbage til Rusland..-)

Nu fik jeg ikke lige svaret thorbjørn omk. de forskellige republikker i
USA, men Kentucky var faktisk en selvstændig stat med egen præsident i
en kort periode, inden de gik ind i den første federation af de
oprindelige 13 stater, der dannede USA.

Mht. Louisiannas selvstændighed, så varede den kun nogle få uger.
Republikken Louisianna blev erklæret i den nordlige del af staten kort
ind i den amerikanske borgerkrig af nogle frisindede grupper, der ikke
ville tilslutte sig konfederalisternes kamp mod nordstaterne. Det er en
udbredt opfattelse, at denne selvstændighedsbevægelse/stat var en
infiltration fra nordstaternes side. Staten Louisiannas 'hær' på godt
300 mand blev nedkæmpet af general lee og kun nogle ganske få undslap og
sluttede sig til nordstaternes hær.

Det er rigtig, at det nuværende Californien oprindeligt var en del af
det mexikanske visekongedømme, men de løsrev sig ganske få måneder før
den mexikanske-amerikanske krig og udråbte sig som et selvstændigt
kongedømme under den spanske trone med guvenøren som konge. Men styret
var både ret blodig og korrupt og blev hurtig afsat igen af nogle
spanske godsejere, der så sendte en deputation til washington for at
bede om, at Calofornien måtte komme med i federationen. - Så jo, der har
været flere selvstændige stater i deet nuværende USA. Men fælles for dem
er, at ingen af dem blev over 2 år gamle, inden de enten havde
tilsluttet sig federationen elelr var blevet nedkæmpet af federationen.
Staten Utah (mormonstaten) forsøgte sig ed noget lignende, men det løb
ud i sandet, inden der overhovedet kom en uafhængighedserklæring, og de
fik sig istedet forhandlet frem til en slags 'fristats' ordning med en
status, der ligner Danmarks og Færøernes forhold i dag, men den status
blev ophævet i svjh. 1898, hvor de fuldt ud tilsluttede sig
forbundslovgivningen i Washington.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-08 12:28

> Ja, der er stadig en 'frihedsbevægelse' i alaska for e fri og
> selvstændigt stat. -

Som Mrs. Palin har været medlem af for at det ikke skal være løgn ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-10-08 14:43

Thomas von Hassel wrote:

> Amerkanske stater er nok en lidt dum sammenligning .. jeg har det
> indtryk at man i hvertfald visse steder er f.eks. Texaner først, og
> amerikaner bagefter ..

Ikke bare dér... Prøv at spørge en californier eller en kansaner. -
så vil du godt nok få svar på tiltale. - Jeg har en god ven og navnebror
i Californien, - "...here in my country, California..." - siger vist nok
det hele.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-10-08 23:31

> [...]

> Når det så er sagt, forregnede man sig også ved valgområdeinddelingen -
> man havde håbet at Flensborg stemte sig hjem. Det gjorde den så ikke.

Tyskerne flyttede en masse mennesker op i de områder før afstemningen,
så der var flere, der stemte for at tilhøre Tyskland. Det har jeg fra en
direkte kilde. Det sagde min farmor nemlig altid.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-10-08 00:23

Henrik Münster wrote:

> Tyskerne flyttede en masse mennesker op i de områder før afstemningen,
> så der var flere, der stemte for at tilhøre Tyskland. Det har jeg fra en
> direkte kilde. Det sagde min farmor nemlig altid.

Øh... Jeg kan faktisk ikke finde den mail, hvor Thorbjørn skriver det
ovenfor, - ellers havde jeg nok kommenteret det, - men så kan I da få en
fælleskommentar.

Det er ikke en 'forregning', som thorbjørn skriver. - Det var en ganske
bevidst politik fra Bismarcks side at flytte tysksindede holstenere og
andre tyske grupper op i besat område. Den politik blev brugt mange
andre steder, hvor tyskerne havde besat/erobret områder, som de mente,
retteligt tilhørte dem - bl.a. både schlezien, zudetenland, Vorpommern
osv.osv..

De holstenere og tyskere, der blev bedt om at flytte nordpå til det, der
dengang blev benævnt Mittel-schleswig - altså området fra Åbenrå til
Ekernfórde, blev tilbudt at købe jord til en ualmindelig lav pris, eller
gratis overtage de gårde og landejendomme, som danskere havde forladt,
når de flygtede nord for Kongeåen.

Selve Flensborg by og flensborg Stadtamt (kommune) [min mormors
hjemsted] stemte dansk, mens området mellem Flensborg og Byllerup Bov
stemte tysk hele vejen ud mod Alssund. Og som jeg skrev, så stemte
Tønder by og stadtamt tysk, mens området lige syd for stemte dansk. Og
så bestemte grænsekommissionen uden videre, at grænsen skulle følge åen,
så Tønder blev dansk, mens Flensborg blev tysk. - Og som skrevet, så var
det storpolitik forlangt af det japanske medlem af kommissionen på
russisk foranledning.

Den eneste undtagelse for, at en hel landsby eller område kom til den
ene eller anden side, er den der landsby, hvor grænsen går midt gennem
hovedgaden. Stemmeafgivningen i det lille afstemningsområde var så
spredt og lige fordelt, at kommissionen ikke kunne enes om, om grænsen
skulle gå nordom eller sydom. - En myte/skrøne/historie vil vide, at det
faktisk var den japanske repræsentant, der foreslog den salomoniske løsning.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Hansen

Dato : 29-10-08 22:44

> den der landsby, hvor grænsen går midt gennem
> hovedgaden.
Rudbøl

/Thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-10-08 22:59

Thomas Hansen wrote:

> Rudbøl

Selvfølgelig...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-10-08 14:38

Snorre Berg wrote:
> Erik Richard Sørensen skreiv:

> Er dere søderjyder?

Det meste af min familie stammer fra Sønderjylland, Schleswig-Holstein
og Brandenburg-Berlin og Wittgenstein.... Min mormor og morfar var begge
ægte sønderjyder fra Flensborg og Plóen området, og min farmors familie
kom fra Brandenburg og Wittgenstein. - Men min far var ærke nordvestjyde
fra Thy, - så noget 'rigtig' dansk er der da i familien..-)

> Jeg har for øvrig aldrig kunnet forstå hvorfor danskene gav bort land
> nord for Danevirke i 1919.

Tja, det kan vi jo takke japan og frankrig for. - de ville ikke være med
til, at Danmark fik begge de gamle hertugdømmer tilbage og fik
gennemtvunget den folkeafstemning, som gav den nuværende grænse - med et
par korrektioner. - Fx. stemte flensborg dansk, mens Tønder stemte tysk,
og for ikke at få en grænse, der ville blive godt 60km længere, fik
japanerne og franskmændene tvunget igennem, at grænsen stort set skulle
følge den å, der løber på tværs af stort set hele sønderjylland.... -
Hertil så også, at de 5 kommuner lige syd for Tønder stemte dansk, mens
de to gamle kommuner lige nord for flensborg op mod Kruså og ud mod Als
stemte tysk. - Derfor blev der jo et forholdsvis stort mindretal på
begge sider af grænsen. - I øvrigt erklærede Als sig jo som en
selvstændig stat i nogle måneder - en sjov lille detalje, som mange i
dag ikke kender noget til..-)

Desuden blev hele Schleswig delt i tre afstemningszoner, og holstein kun
i én zone, og Japan og frankrig - med Rusland på sidelinien - fik
indføjet i bestemmelserne, at hvis zone 3 stemte tysk, skulle der slet
ikke afholdes afstemning i zone 4 - altså Holstein - vel vidende, at der
var et tysk flertal i zone 3 på grund af en voldsom folkeflytning fra
tysk side i 1870'erne og 1880'erne. Samtidig blev det i aftalen
indføjet, at folk, der var flygtet fra hertugdømmenerne til Danmark
_ikke_ havde stemmeret, mens schleswigere, der var flyttet (ikke
flygtet) til Holstein eller længere ned i Tyskland _havde_ stemmeret...

Denne lidt underlige bestemmelse blev indføjet på russisk foranledning -
højst sandsynlig for, at Rusland var bange for, at begge hertugdømmer
skulle komme på danske hænder igen og derved blive en endnu større magt
i Østersø området - med de to store flådehavne i Kiel og Flensborg,
hvorfra hele Østersøen ville kunne beherskes...

Så der blev virkelig bagt nogle rævekager ipå den tid.

> Dere kunne sikkert behold det når tyskerne var på knærne. Nå blir det
> værre å ta igjen det urettmessig tapte landområdet.

Det var jo på tale igen efter 2. verdenskrig, men det blev - igen
forhindret - denne gang af Frankrig og de danske socialdemokrater på
sovjetrussisk foranledning. Igen var Sovjet bange for at blive lukket
inde... Selvom de jo var blandt de allierede, var der allerede kort
efter Hjalta-konferencen meget kold luft mellem Sovjetunionen og
frankrig på den ene side og England på den anden side, mens USA på
daværende tidspunkt hodlt sig forholdsvis neutrale - med undtagelse af
General Eisenhower - stærkt støttet af deGaulle, - de ønskede ikke, at
Danmark skulle få hertugdømmerne igen. deGaulle betragtede egentlig
Danmark som en tysk allieret, og det skulle de straffes for.

Faktisk var der store kredse i begge hertugdømmer, der hellere end gerne
ville tilbage til Danmark - selv langt ind i tysksindede kredse i
Holstein...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-08 03:43

On 2008-10-27 14:56:16 +0100, "Lyrik" <lyrik@heaven.dk> said:

> Havde det noget at gøre med systembegrensninger?

næppe det kan en iPod Touch klare med uden den når over 30% i
belastning. Det har noget at gøre med båndbrede begrænsning.

Alle Core 2 Duo CPU'er er rigelig hurtige til at decode 1080p materiale.

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 27-10-08 18:38

Lyrik skrev:

> Apple skal tage stilling til om de vil hægtes af! Uans'et hvor meget
> sækken smerter så er det ned i sækken!

Så, så man lige mig nede i Fona og kigge på en Sony Bluray afspiller.

Tror i den gad køre OSX, jeg havde eller min nyeste skive fra min Imac
med, men den gad ikke.

Jeg tror nok lige at Sony skal tage sig sammen hvis de ikke vil sagte
agterud, for hvordan kan de gå en fremtid i møde uden at køre OSX.

Jeg prøvede også med XP & vista, det virkede heller ikke.

Sony! tag jer sammen!!!1

Mvh

Kim

Ovenstående kan indeholde en smule sarkasme....

Fra : Lyrik

Dato : 27-10-08 19:41

> [...]
> agterud, for hvordan kan de gå en fremtid i møde uden at køre OSX.
>
> Jeg prøvede også med XP & vista, det virkede heller ikke.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Du ved nok Kim at det er et faktum at med højere intelligens følger en evne
til at udtrykke sig ironisk. Med intelligens i spitzenklasse bryder evnen
til sarkasme igennem. Disse,- i starten børn, bliver lidt ensomme, for ingen
forstår deres måde at udtrykke sig på! Omgivelserne synes de er "forkert
skruet sammen", de er "grove og ufølsomme" og spiller ikke efter
reglerne!

Jeg synes at du var på rette vej da du gik ned i Fona og så på en Sony
Blu-Ray-afspiller! Men du skal fokusere dit intellekt omkring PS3, som jeg
nok må oversætte til Playstation 3 for at du i dit alu-udfræsede
"elfenbenstårn" kan fatte dybden af "PS3"

Den kan nemlig køre fremmede styresystemer! Der er et gammelt forsøg på at
installere et Mac OS, men den manglede drivere. Linux Yellow Dog kan dog
installeres.
Jeg vil når jeg gider, prøve at installere Leopard på den.
Det korte af det lange er at man kan installere andre styresystemer i den!
Den har også trådløst netværk og "NAS" evner med udskiftelig harddisk(2 1/2"
SATA). Det er noget ganske andet end den Mac madkasse du ville have smidt
ind under TV.

Hvis jeg nu vender tilbage til din sarkasme, så prøv at sætte "DVD" ind i
argumentationen i stedet for Blu-Ray!
Altså:"Hirk! Hvof' sku' man ha' DVD i sin Mac? Man ka' da bare tænde for
sin DVD-afspiller på TV!"

Det handler om at være med på bølgen! Ligesom en surfer! Enten er du oppe på
bølgen eller også får du en dukkert!

Iøvrigt køb en PS3! Og kom med nogle flere sarkastiske indlæg, gerne lidt
længere end "Oneliner-hurtigt ind-hurtigt ud!"

Hilsen
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-10-08 20:59

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Iøvrigt køb en PS3!

det var nok det mest formnuftige du har sagt længe ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-10-08 20:19

Kim Jørgensen wrote:

> [...]
> agterud, for hvordan kan de gå en fremtid i møde uden at køre OSX.
>
> Jeg prøvede også med XP & vista, det virkede heller ikke.

Tja, der er flere ting her...
1. Sony eksterne BluRay afspillere er _ikke_ Mac kompatible
2. Sony interne BluRay drev er _ikke_ Mac kompatible.
3. Pioneer eksterne BluRay drev er ikke Mac kompatible
4. Sharp eksterne BluRay er ikke Mac kompatible
5. Technics/Panasonic eksterne BluRay drev er ikke Mac kompatible

De eneste tre drev, der er mac OS X 10.5.x kompatible er
1, Panasonic/Matshita intern BluRay drev
2, Pioneer intern BluRay drev
3, Sharp intern Bluray drev.

NB Dvs., der findes i alt kun _3_ drevmodeller, der er
Mac kompatible

Software
1. Min. systemkrav er Mac OS X 10.5.3 på en Intel baseret Mac
med min. 2gb RAM.
2. Roxio Toast Titanium 9.0.1 eller 9.0.2
3. Roxio BluRay Plug-in. (tilkøbsprodukt)

...Og så har jeg i min øresnegl ladet mig fortælle, at Pioneer er på vej
med en OS X 10.5.5 (eller nyere) kompatibelt eksternt BluRay drev med
USB 2.0HS og eSATA tilslutning til computer og selvfølgelig HDMI
tilslutning til TV...

> Ovenstående kan indeholde en smule sarkasme....

Tja, og det værste er, at jens ikke fatter det alligevel...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-08 11:39

On 2008-10-27 20:18:34 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> tilslutning til TV...

> Tja, og det værste er, at jens ikke fatter det alligevel...

Den lader vi lige stå...
Du vil stadig ikke afprøve din påstand om at du kan afspille
komercielle blu-ray film med ovenstående software? Jeg dækker din
udgift til plugin og drev såfremt du kan underbygge dit udsagn.

Fra : Lyrik

Dato : 30-10-08 19:44

"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> blu-ray film med ovenstående software? Jeg dækker din udgift til plugin og
> drev såfremt du kan underbygge dit udsagn.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Erik er en drømmer!

Jeg har prøvet grenserne af! Med det software han praler med. Med punkt
1-2-og 3. efter specifikationerne.

Man kan ikke spille kommercielle Blu-Ray med det!
Skiven kan ses, filerne på skiven kan ses. Men de kan ikke spilles. Det er
fordi de er krypteret og beskyttet. Jeg kan tage en af filerne og trække den
til Skrivebordet på Mac. men den kan ikke spilles, den er stadigvæk
krypteret.

Et generelt Blu-Ray hele-skiven-afspillerprogram-a-la-DVD-Player findes ikke
til Mac. Det eksisterer ikke! Så skiven med dens struktur og mapper kan
ikke spilles på en Mac!

Afkrypterer jeg skiven med "AnyDVD" så kan den afkrypterede skive heller
ikke spilles! Trækker man filer til harddisken fra den afkrypterede skive,
så kan enkeltfiler afspilles i MplayerOSX og nogle gange i VLC Mediaplayer.
men de hakker og lyden skrider, så det er ikke en mulighed.
Der findes Blu-Ray til "noget andet" konverterprogram som kan købes. Men så
er ideen ikke så hot mere.
Så kunne en sulten mand købe konverterprogrammet og prøve konvertering til
m4v for eksempel. Mit håb til VisualHubs sidste version brast da den gik ned
efter kort tid.

Summa summarum.Morten har ret.

Hilsen
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 30-10-08 19:47

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i meddelelsen

> [...]

> m4v for eksempel. Mit håb til VisualHubs sidste version brast da den gik

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Tilføjelse Morten har ret! Fordi konvertering kræver afkrypterede filer og
de kan kun afkrypteres i "AnyDVD" på en Windowsmaskine!

MvH
Jens

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-08 03:37

On 2008-10-26 23:38:12 +0100, "Lyrik" <lyrik@heaven.dk> said:

> Du kan ikke købe en laptop i dag uden at den skilter med Blu-Ray!
> Senest en ACER 16" i Ekstrabladet i dag.

Det er en sandhed med modifikationer. De lenovo og hp laptops vi køber
på vores globale aftaler har ikke blu-ray. Jeg antager at der har sidet
en mand i moderskibet som har konkluderet at selvom de kunne leveres
med blu-ray er det ikke noget aktionærene vil bekoste.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-08 03:40

On 2008-10-26 23:38:12 +0100, "Lyrik" <lyrik@heaven.dk> said:

> Måske er der ingen officiel afspiller fordi systemet! -Ikke kan magte
> opgaven med at afspille en fil på 35 Gigabyte!!! Det er min mistanke!
> Det sætter "Bag of hurt" i et meget alvorligere perspektiv!

Selvølgelig kan det det. En fornuftig mplayer build klarer fint opgaven
under Mac OS X uden assistance fra gpu'en på en 2.2GHz MBP. og en
2.4GHz iMac.

Jeg gider dog ikke bøvle med det da min tvix klare opgaven på en langt
mere elegant vis.

Fra : Peter BP

Dato : 28-10-08 15:42

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> [...]
>
> Diskussionen er selvfølgelig akademisk på nuværende tidspunkt, men
> hvordan havde vi stået som forbrugere, hvis HD-DVD var løbet med

Lidt bedre, da HD-DVD kun bruge et lag krypering for at brugeren kan
afspilel film på sin computer. Men vi ville stadig have alt det snask
under motorhjelmen der er sponseret af filmindustrien, som ikke mener at
vi skal have kontrol over hvad vore egne computere fortager sig.

--
"Another difference between Milton and myself is that everything
reminds Milton of the money supply. Well, everything reminds me of

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 27-10-08 23:46

> Når man prøver at spille en 1920 x 1080 m2ts hovedfil på 15-30 Gigabyte så
> hakker den og lyden skrider lige så stille ud i forhold til billedet! "A bag
> of hurt!"

Virker det fint på Windows at afspille en såkaldt m2ts hovedfil på 15-30 Gb
fra harddisken?

Er det ikke muligt at afspille HD fra RAID på Mac? Er det ikke diskene der
er flaskehalsen??

- Mikael

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-10-08 00:18

nospamtoMike [8000 C] wrote:

> Virker det fint på Windows at afspille en såkaldt m2ts hovedfil på 15-30 Gb
> fra harddisken?

Tja, jeg har ingen personlige erfaringer med det, men fra en af mine
venner har jeg fået at vide, at det er så som så... Han købte sidste år
en HP Multimedia Center med en QuadCore 2,4ghz processor og 4gb RAM. I
butikken prøvede han et Bluray drev, inden han købte, og det var han
langt fra tilfreds med. Billedet var ikke flydende, og lyd-billede sync
kunne godt være en hel del bedre...

> Er det ikke muligt at afspille HD fra RAID på Mac? Er det ikke diskene der
> er flaskehalsen??

Min umiddelbare vurdering er, at det kommer meget an på bufferstørrelsen
og ikke så meget på diskenes hastighed, (selvfølgelig hænger det noget
sammen). Så jo højere buffer, jo mere stabil skulle det blive, så en
disk med 7200rpm/32mb cache vil nok være det minimale. - En disk med
10.000/15.000rpm og 32mb cache vil nok være den bedste løsning, hvad
disk angår...

Men hertil kommer jo så, at Bluray kræver masser af fysisk RAM - jo
mere, jo bedre...

Jeg er ikke så sikker på, at en RAID opsætning vil give noget mht.
afspillekvalitet...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 28-10-08 09:10

> [...]
> disk med 7200rpm/32mb cache vil nok være det minimale. - En disk med
> 10.000/15.000rpm og 32mb cache vil nok være den bedste løsning, hvad

RAID er gååååt. Du skulle prøve det :)

> Men hertil kommer jo så, at Bluray kræver masser af fysisk RAM - jo
> mere, jo bedre...

Næh, mere god CPU og et godt stort hul ud til grafikkortet. Der skal
dæleme læsses nogen pixels afted.

Fra : Peter BP

Dato : 28-10-08 15:42

> RAID er gååååt. Du skulle prøve det :)

> Næh, mere god CPU og et godt stort hul ud til grafikkortet. Der skal
> dæleme læsses nogen pixels afted.

Drevene (BluRay forstås) kan naturligvis afspille de film de er designet
til. Alt andet ville være decideret tåbeligt. (1x BluRay speed er
svarende til 9 MB/s svjv, hvilket nemt klares af ATA og SATA enheder).

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-08 11:27

On 2008-10-28 09:09:58 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Næh, mere god CPU og et godt stort hul ud til grafikkortet. Der skal
> dæleme læsses nogen pixels afted.

En dedikeret embeded chip er altså fint til formålet.

Den sigma 8635 der sidder i min TVix 6500 kan det hele, ethernet, hdmi,
sata, usb h264, mpeg2, wmv9, ac3, dts, pcm - Det eneste der mangler er
macrovision og blu-ray dekryptering men det er kun et spørgsmål om at
holde omkostningerne til licenser nede.

Samme chip blæot med disse licenser sidder i de blu-ray fra 2008 dimser
du kan købe i Fona.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-10-08 12:00

Morten Reippuert Knudsen skrev den 30-10-2008 11:26:

> En dedikeret embeded chip er altså fint til formålet.

Ubetinget, men nu var øvelsen jo om man overhovedet kunne på en maskine
der ikke havde sårn en lille snydechip.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-08 12:32

On 2008-10-30 12:00:13 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<thunderaxiom@gmail.com> said:

> Ubetinget, men nu var øvelsen jo om man overhovedet kunne på en maskine
> der ikke havde sårn en lille snydechip.

det kan man godt med e core 2 duo cpu.

box'en med snydechipen har kun snyde chippen.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-10-08 13:35

Morten Reippuert Knudsen skrev den 30-10-2008 12:32:

> det kan man godt med e core 2 duo cpu.
>
> box'en med snydechipen har kun snyde chippen.

Jep, hvis der er hul nok ud til grafikkortet. Har du ikke læst den tråd
du vader ind i?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-08 20:49

On 2008-10-30 13:34:55 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<thunderaxiom@gmail.com> said:

> Jep, hvis der er hul nok ud til grafikkortet. Har du ikke læst den
> tråd du vader ind i?

Det er hul nok på alle PC'ere og mac'er med en Core 2 Duo cpu.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Peter BP

Dato : 28-10-08 15:42

> [...]
> jo bedre...
>
> Jeg er ikke så sikker på, at en RAID opsætning vil give noget mht.

BluRay afspilning på Mac har intet med tekniske krav at gøre. Det
handler simpelthen om at Sony & filmindustrien har indført standarder
for visning, krypteing og filmformater (fx. .ts filer og DTS lyd osv)
som ikke er understøttet på Mac'en.

Fra : Lyrik

Dato : 29-10-08 12:59

"Peter BP" <null@nada.net> skrev i meddelelsen

> [...]
> handler simpelthen om at Sony & filmindustrien har indført standarder
> for visning, krypteing og filmformater (fx. .ts filer og DTS lyd osv)
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Først tak fordi du har interesseret dig for emnet.
Dernæst er du klar over at Apple er medlem af "Board of directors" på
Blu-Ray konsortiet og har været det fra begyndelsen? Man må formode at de
har været med til at udforme standarden.

Så at se dem som et lille påskelam ofret til Sony må være et stærkt
forvrænget billede! I det perspektiv er deres handlinger uforståelige.

Til sammenligning var Microsoft i den anden lejr, HD-DVD lejren! Men de har
formået at implementere standarden på "Fjendens format!"

I HD-DVD var det Microsoft som sad tungt på softwaren som skulle producere
menusystemet, det en passent er længere fremme end Blu-Rays menusystem, hvis
fundament er java.
Det var der betænkeligheder over at spille i hændene på MS, hvilket var en
anden grund til at vælge Blu-Ray.

Konklusionen er, at der er ingen fornuftige svar på hvorfor
afspillerstandarden ikke er understøttet på mac. Faktisk er det nærmere
overraskende at den ikke er det.

Mit eget bud er at Steve Jobs er teknologiens svar på Pia Kærsgaard. Han
er enevældig! Han er uddannet designer! Han elsker simplicity of design, med
anstrøg af luksus og kvalitet i det ydre.

En sådan mands psykologiske profil er nogenlunde sådan:
"Jeg vil have enkelhed og jeg vil fjerne alle huller og nikketøj fra mit
skulpturelle design.
Jeg vil fjerne alt som skæmmer skulpturen. DVD-drev, tilslutningshuller som
firewire, idet USB-hullerne er bedre designmæssigt. På længere sigt kan de
gøres mindre som kamerastikkene er bevis på. Ja vi kan få specielle
Mac-USB-hvide_kabler_med_små_stik, det kan vi iøvrigt tjene penge på. Og det
er ud over design noget jeg fokuserer enormt på!

Drev erstattes af netværk og al verdens gods flyder ind i "Rapture"...sorry
jeg sagde forkert, jeg mener selvfølgelig "iTunes!"
<psykoanalyse af Steve Jobs færdig>

Og min kommentar er: Dette "iTunes-univers" er dømt til at falde sammen. Der
mangler konkurrence og åbne standarder. Der mangler fysiske medier.

Det at downloade er allerede afvist til fordel for ejerskab af en skive.
Se DVD-salget og det svindende divx-piratfilmforbrug. Selv piraterne brænder
enkeltlags-DVD- er af filmen. "Mediacentertosserne" bruger VOB direkte på
harddisken!

Mediacentrene uddør også grundet manglende fysiske fjernbetjeninger og
høje hardwareomkostninger. Når de har konstrueret færdig, så har de
konstrueret en lowsy udgave af en Sony PS3!
Konsollen der vinder markedet! Sammen med de fysiske medier. Konsollen
spiller iøvrigt også fra harddisk og over trådløst netværk.

Hilsen
Jens

Fra : Morten Lind

Dato : 29-10-08 15:14

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Hilsen
> Jens

Hej Jens - der er noget, jeg simpelthen ikke fatter en brik af i denne
tråd.

Kan man ikke selv vælge?

M.

Fra : Lyrik

Dato : 29-10-08 18:19

"Morten Lind" <mortenlind@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Hej Jens - der er noget, jeg simpelthen ikke fatter en brik af i denne
> tråd.
>
> Kan man ikke selv vælge?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Selvfølgelig, det ved du jo godt. Men når man holder af et operativsystem er
man jo tilbøjelig til at følge udviklingen. Ud over det er man jo
vanemenneske og definerer sig som Mac, PC eller Linuxbruger.

Har du aldrig undret dig over at næsten alle som fødes i DK er protestanter?
Næsten alle i Iraq er muslimer? Næsten alle i Indien er hinduer?
Jamen kan de da ikke vælge selv? Ja hvad mener du?

Hilsen
Jens

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 29-10-08 20:27

Lyrik wrote:
> Har du aldrig undret dig over at næsten alle som fødes i DK er
> protestanter?

Har du dokumentation for det?

Efter min bedste erfaring fødes alle som ateister. Her i København er
det ikke mange, der ikke forbliver ateister, selv om en del af den ene
eller anden grund bliver medlem af en religiøs organisation - typisk ved
automatisk indmeldelse i "folkekirken". I vores samfund, som ellers er
meget fokuseret på at beskytte børn, er det underligt nok helt legalt at
udsætte børn for religiøs indoktrinering og tvangsindmelde dem i
religiøse organisationer.

/Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-08 21:35

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> [...]
> meget fokuseret på at beskytte børn, er det underligt nok helt legalt at
> udsætte børn for religiøs indoktrinering og tvangsindmelde dem i

det er fint sålænge det er den "rigtige" religion ...

/thomas

Fra : Peter BP

Dato : 29-10-08 22:44

> det er fint sålænge det er den "rigtige" religion ...
>
> /thomas

Den rette religion er naturligvis Mac.

Fra : Snorre Berg

Dato : 30-10-08 13:11

Lars Kongshøj skreiv:

> [...]
> meget fokuseret på at beskytte børn, er det underligt nok helt legalt at
> udsætte børn for religiøs indoktrinering og tvangsindmelde dem i

De mest indoktrinerte og ensporede jeg treffer er ofte barn av ateister.
Disse er også verre til å misjonere sin ikketro enn mange med religiøs
oppdragelse.

Deres toleranse overfor folk som ikke deler deres oppfatning er langt
lavere enn i mange menigheter, likesom deres selvbilde er oppblåst og
selvgodheten over å være «de overtroiske» moralsk overlegne gjør dem
uutholdelige.

Fra : Peter BP

Dato : 30-10-08 18:40

Snorre Berg <snorremacberg@gmail.no> wrote:

> [...]
> lavere enn i mange menigheter, likesom deres selvbilde er oppblåst og
> selvgodheten over å være «de overtroiske» moralsk overlegne gjør dem

For nogen passer det bestemt. I min mening er det ikke opdragelsen der
afgør en persons opførsel hvad angår disse religiøse eller lign. emner.
Det er om de er konverterde eller ej.

Du ser det så mange steder - religiøse konvertitter, som så skal ud og
redde hele jordkloden med deres nyfundne tro. Politiske konvertitter som
vil sætte den halve verden imod muren hvis de ikek indordner sig. Folk
der er konverteret fra at ryge og som skal redde hele det rygende
samfund fra deres egen dumhed osv osv osv.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 29-10-08 18:26

Lyrik skrev:
> piraterne brænder enkeltlags-DVD- er af filmen. "Mediacentertosserne"
> bruger VOB direkte på harddisken!

Eller dem med børn. Det kan godt være dyrt i skiver.

Fra : Peter BP

Dato : 29-10-08 22:44

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> Blu-Ray konsortiet og har været det fra begyndelsen? Man må formode at de
> har været med til at udforme standarden.

ja, jeg er bekendt med at Apple spillede på den hest. Men det har
åbenlyst ikek udartet sig i noget produktubbud for dem, så... so what?

> Så at se dem som et lille påskelam ofret til Sony må være et stærkt
> forvrænget billede! I det perspektiv er deres handlinger uforståelige.

Sonys eller Apples? Og nej, som tidligere forklaret. Afspilning af
BluRay film kræver at der foregår en masse under motorhjelmen som ikek
er under brugerens kontrol. Hvis Apple har dette som grund til ikke at
understøtte BluRay medier (film), er det højt prisværdigt.

Om det er den faktiske grund ved jeg dog ikke, men jeg har mine anelser.

> Til sammenligning var Microsoft i den anden lejr, HD-DVD lejren! Men de har
> formået at implementere standarden på "Fjendens format!"

Jada, fordi der er penge i det og ikke i HDDVD som har været død i 9
måneder ca. Inte tunder at Microsoft har skiftet hest.

> [...]
> anden grund til at vælge Blu-Ray.
>
> Konklusionen er, at der er ingen fornuftige svar på hvorfor
> afspillerstandarden ikke er understøttet på mac.

Jo, og igen, jeg har givet ihvertfald en af dem.

> [...]
> er enevældig! Han er uddannet designer! Han elsker simplicity of design, med
> anstrøg af luksus og kvalitet i det ydre.

Det må være derfor at Apple var meget agressiv til at opdetre deres
hardware udbud efter Jobs kom til i December 1996. På det tidspuntk var
Apple's maskiner pinligt bagud i forhold til klonerne. Det ændrede
PowerMac G3 på i 1997.

> [...]
> Mac-USB-hvide_kabler_med_små_stik, det kan vi iøvrigt tjene penge på. Og det
> er ud over design noget jeg fokuserer enormt på!

Jeg er beklageligvis ikke tankelæser eller clairvoyant så jeg kan ikek
gise om din psykologiske evaluering af Jobs er sand eller ej.

> [...]
> Konsollen der vinder markedet! Sammen med de fysiske medier. Konsollen
> spiller iøvrigt også fra harddisk og over trådløst netværk.

Ville du synes det var Ok at kunen spille BluRay film på din Mac, hvis
prisen var at din Mac skulle "ringe hjem" til filmudgiveren en gang om
ugen for at sikre dig at du ikke gjorde fy-fy ting? ja eller nej?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-08 11:28

On 2008-10-29 12:59:09 +0100, "Lyrik" <lyrik@heaven.dk> said:

> Dernæst er du klar over at Apple er medlem af "Board of directors" på
> Blu-Ray konsortiet og har været det fra begyndelsen?

De var også med på HD-DVD vogenen. De spiller bare på flere heste.

Fra : Lyrik

Dato : 30-10-08 19:51

> De var også med på HD-DVD vogenen. De spiller bare på flere heste.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
De var ikke med i HD-DVD konsortiet. Men de var bange for at gøre
HD-DVD-folkene vrede. For de filmselskaber som støttede HD-DVD brugte en
masse mac-filmsoftware til deres produktion. Derfor efter sigende holdt
Apple en lav profil.

Men de var i Board of Directors på Blu-Rayholdet.

MvH
Jens

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-08 20:53

On 2008-10-30 19:50:38 +0100, "Lyrik" <lyrik@heaven.dk> said:

> [...]
> HD-DVD-folkene vrede. For de filmselskaber som støttede HD-DVD brugte
> en masse mac-filmsoftware til deres produktion. Derfor efter sigende

HVis du vælger at se så firkantet på det var det kun Toshiba, Sanyo,
NEC og MemoryTech som stop bag HD-DVD, dvs ingen MS og ingen
Paramount....

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-08 11:10

On 2008-10-28 00:17:30 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> e n disk med 7200rpm/32mb cache vil nok være det minimale. - En disk
> med 10.000/15.000rpm og 32mb cache vil nok være den bedste løsning, hvad

I er helt ude i hampen... blu-ray kan fint afspilles over en usb bus.
Vi taler om typsiske data streams på 15-40MBit/sek når data /er/
decomprimeret.

> Men hertil kommer jo så, at Bluray kræver masser af fysisk RAM - jo
> mere, jo bedre...

Igen er du helt forkert på den. 256MB er rigeligt til at holde en
blu-ray afspiller i luften. Hvor meget tror du der sidder i en PS3
eller blu-ray afpillerne fra Fona?

Fra : Lyrik

Dato : 28-10-08 00:53

--
Hilsen
Jens "Lyrik" Bech
"nospamtoMike [8000 C]" <nospam@kern.dk> skrev i meddelelsen

> Virker det fint på Windows at afspille en såkaldt m2ts hovedfil på 15-30
> Gb
> fra harddisken?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Ingen problemer.

> Er det ikke muligt at afspille HD fra RAID på Mac? Er det ikke diskene der
> er flaskehalsen??
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg tror det ikke. Men jeg har ikke prøvet og gør det heller ikke.

MvH
Jens

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-08 11:06

On 2008-10-27 23:45:30 +0100, "nospamtoMike [8000 C]" <nospam@kern.dk> said:

> Er det ikke muligt at afspille HD fra RAID på Mac? Er det ikke diskene der
> er flaskehalsen??

Selvfølgelig er det ikke diskene der er flaskehalsen, skidetet kan jo
afspilles fra et forvokset cd medie hvis fornemmeste kompetance er
lagerplads og ikke hastighed.

Bitraten er ikke 15-30GB - det er filmens samlede størrele. Bitraten er
15-30Mbit/sek i dekomprimeret tilstand hvilkert selvf ikke ert et
problem for en disk.

Fra : Peter BP

Dato : 28-10-08 15:42

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Sagde Steve Jobs. Hvilke smerter er der i OS X imod Blu-Ray? Nu har jeg
> undersøgt det så godt jeg har kunnet og her er resultatet.

Kort forklaret at BluRay kræver at PC og OS producenten bukker sig
bagover for at få lortet til at afspilel film i stort format. Dette
indebærer at der er en krypteret datavej fra BD-drev til skærm, og dette
er jeg som privatlivsfortaler også kraftig modstandard af, fordi det
indebærer at du ikke længere formelt har kontrol over hvad der foregår i
din computer.

Jeg bifalder kun at Apple holder nallerne fra BluRay hvad angår film.

Fra : Lyrik

Dato : 29-10-08 13:04

> [...]
> din computer.
>
> Jeg bifalder kun at Apple holder nallerne fra BluRay hvad angår film.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Du mener:"Burn that nigger!?"))

Hilsen
Jens

Fra : Peter BP

Dato : 29-10-08 22:44

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> "Peter BP" <null@nada.net> skrev i meddelelsen

> Du mener:"Burn that nigger!?"))
>
> Hilsen
> Jens

Missisippi Burning, er den ude på BluRay endnu?!