HTML: baggrundsfarve
Fra : Kirsten Elizabeth Pu~

Dato : 03-11-08 18:47

Hej.

Hvordan får jeg baggrundsfarven i spalte1 til at følge med ned,
når jeg skriver mere tekst i spalte2 ?
Sådan her er det ikke særlig smart.

http://familien-pultz.dk/side9.htm

Venlig hilsen Kirsten Pultz

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Sune Storgaard

Dato : 03-11-08 19:57

"Kirsten Elizabeth Pultz" <k-kpultz@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Hvordan får jeg baggrundsfarven i spalte1 til at følge med ned,
> når jeg skriver mere tekst i spalte2 ?
> Sådan her er det ikke særlig smart.
>
> http://familien-pultz.dk/side9.htm

"faux columns"
http://www.alistapart.com/articles/fauxcolumns/

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 03-11-08 20:01

Sune Storgaard skrev:
> "Kirsten Elizabeth Pultz" <k-kpultz@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "faux columns"
> http://www.alistapart.com/articles/fauxcolumns/

Og forklaret på dansk i dette eksempel:
http://webdesign101.dk/layout/eksempel6.php

Jørgen Farum Jensen

Fra : Kirsten Elizabeth Pu~

Dato : 04-11-08 14:43

Hej Sune og Jørgen.

Tak for jeres svar. Det ser mig noget indviklet ud. Godt jeg ikke har
nogen deadline!

Venlig hilsen Kirsten.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 04-11-08 16:12

> Tak for jeres svar. Det ser mig noget indviklet ud. Godt jeg ikke har
> nogen deadline!

Den her er måske lidt nemmere at gå til, men samme koncept..
http://www.neuroticweb.com/recursos/2-columns-layout/index.php

Fra : Kirsten Elizabeth Pu~

Dato : 04-11-08 17:22

> Den her er måske lidt nemmere at gå til, men samme koncept..
> http://www.neuroticweb.com/recursos/2-columns-layout/index.php

Ja, det ser lidt mere overskueligt ud.

Venlig hilsen Kirsten.

Fra : Kirsten Elizabeth Pu~

Dato : 15-11-08 20:56

Hej igen.

Efter mange timer er det lykkedes mig, at få det til at fungere...men...
Det drejer sig nu om:
http://www.familien-pultz.dk/side17.htm

Det program, som jeg arbejder i, virker kun i Internet Explorer, og da jeg
efter min succes ville se, hvordan siden tog sig ud i Mozilla Firefox,
(som er min fortrukne), var jeg klar til at smide det hele i
skraldespanden.

Hvad er problemet?

http://www.familien-pultz.dk/side17.htm går fejlfrit igennem W3C, men CSS
Validatoren finder en fejl i
http://www.familien-pultz.dk/style/style2.css
som jeg ikke forstår. Kan den fejl have noget med udfaldet af Firefoxens
udgave af min side at gøre?

Venlig hilsen Kirsten.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 15-11-08 21:30

Kirsten Elizabeth Pultz <k-kpultz@mail.dk> skrev :

>Validatoren finder en fejl i
>http://www.familien-pultz.dk/style/style2.css

Du har ikke lukket #wrapper med }

Det har ret stor betydning.
--
Kerim

Fra : Kirsten Elizabeth Pu~

Dato : 16-11-08 14:06

> Du har ikke lukket #wrapper med }
>
> Det har ret stor betydning.
> --
> Kerim

Ja, det var fejlen, -tak for det!

Desværre virker siden nu hverken i Expl. eller Firefox.
Det ville nok hjælpe mig, hvis jeg forstod det der #wrapper...
nå, men jeg må forsøge videre.

Venlig hilsen Kirsten.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-11-08 14:16

Kirsten Elizabeth Pultz wrote:
> Hej igen.
>
> Efter mange timer er det lykkedes mig, at få det til at
> fungere...men... Det drejer sig nu om:
> http://www.familien-pultz.dk/side17.htm

#side-a {
float: left;
width: 24%;
background-color: #00CC00;
text-align: center;
padding-top:12em;}

#side-b {
margin: 0;
float: left;
width: 74%;
padding-left:2%;
background-color: #FFFFCC;}

.... så skulle du få højre del af siden op på plads i FF også.

Erik Ginnerskov

Fra : Kirsten Elizabeth Pu~

Dato : 16-11-08 16:12

> #side-a {
> float: left;
> width: 24%;
> background-color: #00CC00;
> text-align: center;
> padding-top:12em;}
>
> #side-b {
> margin: 0;
> float: left;
> width: 74%;
> padding-left:2%;
> background-color: #FFFFCC;}
>
> .... så skulle du få højre del af siden op på plads i FF også.

Det fik jeg også, men så blev der en hvis stribe imellem
spalterne i IE.

Jeg har nu smidt alle mine forsøgssider ud på nær
http://www.familien-pultz.dk/side9.htm
som er den side, jeg startede denne tråd med,... og så prøver jeg
forfra igen om et par dage.

Venlig hilsen Kirsten.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-11-08 16:59

Kirsten Elizabeth Pultz wrote:

> Det fik jeg også, men så blev der en hvis stribe imellem
> spalterne i IE.

Lav en grafikfil 1px høj og 2000px bred. Gør den grøn i venstre side og den
fesne gråbrune på resten. Indsæt den så som background-image på body:

body {
font-family: "comic sans ms";
background-image: url(images/baggrund.gif);
}

..spalte1 {
float: left;
width: 220px;
text-align: center;
}

..spalte2 {
margin-left: 220px;
}

#boks {
width: 500px;
margin: auto;
}

#menuboks {
padding-top: 128px
}

#billede {
float:right;
margin: 48px 10px 80px 10px;
}

#indhold {
padding-top: 20px;
padding-left: 3%;
}

a {
color: black;
text-decoration: underline;
}

a.menu {
color: black;
text-decoration: none;
}

h1 {
text-align: center;
}

#ejlink {
color:#FFFFCC;
}

Herefter vil du så opdage, at den grønne farve bag menuen fortsætter helt
ned til sidens bund og med ændringen i #boks slipper du for den vandrette
scrollbar.

Erik Ginnerskov

Fra : Kirsten Elizabeth Pu~

Dato : 16-11-08 21:11

> Lav en grafikfil 1px høj og 2000px bred. Gør den grøn i venstre side og den
> fesne gråbrune på resten. Indsæt den så som background-image på body:

Et baggrundsbillede, det har jeg slet ikke tænkt på. Det er et meget lavt
billede, må jeg sige, men så skal det vel gentages vandret med repeat-y?
(...jeg fornemmer, at du ikke er meget for mit farvevalg...på min skærm er den
sådan gul-agtig... - ok, måske lidt ubestemmelig... Jeg har lige lavet mig
nogle 1x2000px-billeder, hvor jeg valgte en knap så fesen gul...man skulle
nødig skræmme folk væk!)

> Herefter vil du så opdage, at den grønne farve bag menuen fortsætter helt
> ned til sidens bund og med ændringen i #boks slipper du for den vandrette
> scrollbar.

Det er vist et eller andet galt med mine baggrundsbilleder. Jeg laver nogle nye
i morgen og prøver igen.
Dejligt at slippe for den vandrette scrollbar.

Tak for hjælpen.

Venlig hilsen Kirsten.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 16-11-08 21:16

"Kirsten Elizabeth Pultz" <k-kpultz@mail.dk> skrev

> Et baggrundsbillede, det har jeg slet ikke tænkt på. Det er et meget lavt
> billede, må jeg sige, men så skal det vel gentages vandret med repeat-y?

Det er vist mere lodret det skal gentages. Men jeg ville også sætte repeat-y
på - bare for at undgå at det _også_ blev gentaget vandret, _hvis_ der mod
forventning skulle sidde nogle brugere derude med en skærmopløsning på mere
end 2000px i bredden.

Fra : Kirsten Elizabeth Pu~

Dato : 16-11-08 21:29

> [...]
> forventning skulle sidde nogle brugere derude med en skærmopløsning på mere

Nå ja, lodret, selvfølgelig!

Venlig hilsen Kirsten.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-11-08 06:59

Philip Nunnegaard wrote:

> [...]
> _hvis_ der mod forventning skulle sidde nogle brugere derude med en
> skærmopløsning på mere end 2000px i bredden.

Min viden er muligvis ikke fuldt opdateret - der sker hele tiden noget nyt.
Men jeg har ikke hørt om større vandret opløsning end 1920 px.

Man kan da også bare øge giffen til 3000, så slipper man for at definere
repeat - den gentages automatisk i alle tilgængelige retninger.

Erik Ginnerskov

Fra : Kirsten Elizabeth Pu~

Dato : 17-11-08 21:36

> Det er vist et eller andet galt med mine baggrundsbilleder.

Nu lykkedes det.
http://www.familien-pultz.dk/siden.htm
Der var ikke noget galt med mine baggrundsbilleder, men jeg havde glemt en / før
images i koden. Det tog bare et par timer at opdage det.

Hvorfor mon Familien Pultz-"boks" i FF er dér, hvor den skal være, nemlig midt
over spalte2, mens den i IE er midt over siden?

Et andet spørgsmål er dukket op under dette baggrundsbilledeprojekt:
Nogle gange ser man: ./images/et billede.jpg
andre gange ser man: /images/et billede.jpg
Hvad skal det punktum før skråstregen gøre godt for?

Venlig hilsen Kirsten.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 18-11-08 06:49

On 17 Nov 2008 20:35:46 GMT, Kirsten Elizabeth Pultz <k-kpultz@mail.dk>
wrote:

>Nogle gange ser man: ./images/et billede.jpg
>andre gange ser man: /images/et billede.jpg
>Hvad skal det punktum før skråstregen gøre godt for?

.. betyder "aktuelt bibliotek" (folder, mappe, directory ...)
En sti, der starter med "/", har udgangspunkt i roden.

Så hvis du befinder dig i alle andre end rod-biblioteket, vil dine to
eksempler være forskellige:
Første eksempel starter i aktuelt bibliotek, finder herfra et
underbibliotek med navnet "images" og heri filen.
Andet eksempel starter i rod-biblioteket, finder herfra et
underbibliotek med navnet "images" og heri filen.

"./images/et_billede.jpg"
- burde være det samme som:
"images/et_billede.jpg"

Men hvis du gerne vil have fat i bibliotekets default-fil (index.htm,
default.asp, eller hvad den nu måtte hedder) og ikke ønsker at skrive
dens navn, så er "./" nyttig - den giver:

"domain.tld/sti/"
i stedet for fx:
"domain.tld/sti/index.htm"
- i nogle tilfælde er det at foretrække (eller bare pænere).

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Rune Jensen

Dato : 04-11-08 01:56

On 3 Nov., 18:47, Kirsten Elizabeth Pultz <k-kpu...@mail.dk> wrote:

> http://familien-pultz.dk/side9.htm

Hej, Kirsten, det er lidt off-topic for dette emne, men..

Du spurgte på et tidpunkt til billedoptimering på hjemmesider, og det
lader til, det virker nu - du er indekseret hvis man søger på både
kirketegninger og de forskellige kirkers navne.

Kunne man lokke dig til at fortælle,lidt om, hvad du har gjort for at
blive indekseret? Har du brugt Googles billedoptimering f.eks.?

MVH
Rune Jensen

Fra : Kirsten Elizabeth Pu~

Dato : 04-11-08 15:17

> [...]
at
> blive indekseret? Har du brugt Googles billedoptimering f.eks.

Ja, jeg har bl.a. brugt brugt Googles billedoptimering. Derudover har
jeg lavet en hel masse om på siden med hensyn til overskrifter, f.eks
har hvert billede fået en H1-overskrift.
Og så har jeg lavet noget meta-halløj, (kan ikke lige huske det rette
ord). Om det er det ene eller det andet, der virker, tja...
Indtil videre er det dog kun 3-4 af kirkerne, som jeg kan finde via
Googles billedsøgning. Hvorfor jeg ikke kan finde de andre er mig en
gåde.

Venlig hilsen Kirsten.

Fra : Rune Jensen

Dato : 04-11-08 11:01

On 4 Nov., 15:16, Kirsten Elizabeth Pultz <k-kpu...@mail.dk> wrote:

> [...]
> Og så har jeg lavet noget meta-halløj, (kan ikke lige huske det rette
> ord). Om det er det ene eller det andet, der virker, tja...

OK, havde håbet, man kunne drage lidt slutninger om, hvad som helt
sikkert virker. Anyway, man kan jobare gøre det hele;)

> Indtil videre er det dog kun 3-4 af kirkerne, som jeg kan finde via
> Googles billedsøgning. Hvorfor jeg ikke kan finde de andre er mig en
> gåde.

Jeg har en teori, jeg har ikke kunnet få den verificeret - så en lille
forhistorie, som den bygger på: Google kan godt lide "uniq content",
indhold, som skiller sig ud. En side, som har samme emne som mange
andre, f.eks., men hvor indholdet er forklaret/beskrevet på en helt
unik måde, vil i princippet være interessant, sådan den har større
chance for at få høj rang. Det er for, at sider, som kopierer indhold
fra andre, ikke skal komme alt for højt op (bl.a. - men det giver
heller ikke værdi for brugerne, at man copy/paster indhold).

Derfor kunne man forestille sig, man kunne skrive lidt om billedet
under hver overskrift - for der er mange hjemmesider med billeder med
samme overskrift og samme alt-tekst.

Her skal man måske kigge på, om det er kirken eller tegningen, som er
interessant.

Hvis det er kirken, kan det bare være det år, den er bygget, eller
lidt mere om området den ligger i. Hvis det er tegningen, hvornår den
er tegnet (f.eks.). Bare en anelse tekst, udover tidsangivelse og
sådan.

Skal man overføre den idé til hjemmesiden, så skal man prøve at tænke
over, hvad brugerne ville ønske at vide om tegningen/kirken, og så
tilføje det som tekst i f.eks. en <p>.

Nu har du jo fået besøg af botten, så man kan også i stedet forestille
sig, du har slettet og uploadet noget i mellemtiden. Den skal gerne
have lidt tid, før den forstår, hvad du vil have som blivende indhold,
og hvad der måske ændres. Hvis du ikke har uploadet alle billeder på
en gang, vil dem, som er først uploadet så blive indekseret først. Med
andre ord, at den nok skal indeksere alle, man skal bare give den
tid;)

Tak for dine oplysninger iøvrigt;)

MVH
Rune Jensen