centrering af hjemmeside
Fra : Peter Nicolaj

Dato : 01-11-08 19:44

Hej,

jeg sidder med en hjemmeside hvor jeg har implementeret
et flashobjekt.

Jeg skal gerne have lavet så siden altid vises centreret.
Den er centreret i bredden, men hvordan gør jeg så den altid
vises centreret i højden, uanset hvilken skærm man ser den på?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 01-11-08 20:08

Peter Nicolaj skrev:
> [...]
> Den er centreret i bredden, men hvordan gør jeg så den altid
> vises centreret i højden, uanset hvilken skærm man ser den på?

en her artikel omtaler et par metoder:
http://webdesign101.dk/csslayout/autocentrering.php

Men det er en lidt farlig glidebane, for du har jo
ingensomhelst idé om, hvor stort et browservindue,
din side skal vises i.

Jørgen Farum Jensen

Fra : Peter Nicolaj

Dato : 01-11-08 22:46

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Men det er en lidt farlig glidebane, for du har jo
> ingensomhelst idé om, hvor stort et browservindue,

Har googlet ret meget på problemet, og det virker som om det
generelt er problematisk.

For mig at se er det ret uforståeligt at en ting som centrering i
højde ikke er ret lige til. Der må da være en overordnet løsning.

Men vil forsøge mig med nogle af eksemplerne fra dit link, og
mange tak for hjælpen...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-11-08 22:57

Peter Nicolaj skrev:

> For mig at se er det ret uforståeligt at en ting som centrering i
> højde ikke er ret lige til. Der må da være en overordnet løsning.

Jeg ved ikke hvad baggrunden er, men jeg kunne forestille mig to
overvejelser:

1. En side er beregnet til at rumme mere end en skærmfuld
information. Der vil derfor relativt sjældent være brug for at
centrere lodret.

2. Normalt når man sætter grafik op - det være sig tekst i en bog
eller billeder i en ramme - så laver man bundmargenen noget
højere end de tre andre som er ens.

--
Bertel

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 01-11-08 23:00

Peter Nicolaj <peternicolaj@hotmail.com> skrev :

>For mig at se er det ret uforståeligt at en ting som centrering i
>højde ikke er ret lige til. Der må da være en overordnet løsning.

Nej, det er det lige netop ikke.

Man ved ikke, hvor højt brugerens browservindue er.

Hvis det indhold, du så vil centrere fylder meget, så vil det jo
meget nemt gå uden for brugerens vindue.

Det kan siges, at hvis det indhold, du vil ha' centreret er i
relativ lille størrelse, op til omkring 500 px, så er det ikke så
problematisk, hvis man ser bort fra håndholdte enheder.

http://home13.inet.tele.dk/smedpark/centrer.htm
--
Kerim

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-11-08 00:57

Peter Nicolaj skrev:

> Har googlet ret meget på problemet, og det virker
> som om det generelt er problematisk.

Det er ikke spor problematisk, se

http://html-faq.dk/2007.asp

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-11-08 08:39

Allan Vebel skrev:

> Det er ikke spor problematisk, se

> http://html-faq.dk/2007.asp

Hjælper det med at centrere i højden?

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-11-08 16:30

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hjælper det med at centrere i højden?

Over hele hovedet ikke.

Erik Ginnerskov

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 02-11-08 09:52

Peter Nicolaj skrev:

> [...]
>
> For mig at se er det ret uforståeligt at en ting som centrering i
> højde ikke er ret lige til. Der må da være en overordnet løsning.

Det er fuldstændig uproblematisk, især
hvis du lige tænker over hvad det er, du
har gang i:

Du lave en webside med en vis mængde indhold.
Mængden af dette indhold bestemmer sidens højde
(og bredde, hvis du bruger flydende layout).

Dette indhold skal præsenteres i et browservindue,
hvis bredde og højde du ingensomhelst idé har om.
Derfor sørger du for at fiksere dit indhold, så
brugeren ikke kan for eksempel ændre skriftstørrelse
(den bedste måde at gøre det på er ved at lave al
tekst som grafik )

Så positionerer du dit indhold midt på
siden:
position:absolute;
width:500px;
heigth:400px;
left:50%;
top:50%;
margin-left:-250px;
margin-top:-200px;

Simplere kan det vel ikke være. Men det er fortsat
ikke ensbetydende med, at det er en god idé.

Du kan også lave et script, der går ind og undersøge
den aktuelle højde og bredde på browservinduet og
centrerer ved hjælp af disse. Det gi'r fuldstændig det
samme resultat.

Når jeg i en tidligere posting skriver "glidebane" er
det fordi, jeg ved hvor den ender: Brug af et script,
der maksimerer brugerens browservindue.

Husk at dine læsere vil have *indhold*, ikke *smart*.
Jørgen Farum Jensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 02-11-08 14:10

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev

> Brug af et script,
> der maksimerer brugerens browservindue.

Den slags sider flygter jeg væk fra.
Hold nallerne væk fra min browser!

- Dog: De sider jeg har set, som piller ved mit browservindue, maksimerer
det ikke. De giver det bare en størrelse der ligger tæt på maksimeret
størrelse.
Det synes jeg er endnu værre.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-11-08 15:31

Philip Nunnegaard skrev:

> - Dog: De sider jeg har set, som piller ved mit browservindue, maksimerer
> det ikke. De giver det bare en størrelse der ligger tæt på maksimeret
> størrelse.
> Det synes jeg er endnu værre.

I både Opera og FF kan man sikre sine vinduer mod at blive pillet
ved.

--
Bertel

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 02-11-08 15:47

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> skrev :

>I både Opera og FF kan man sikre sine vinduer mod at blive pillet
>ved.

Og i IE 7.
--
Kerim

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-11-08 16:46

Kerim Ellentoft wrote:

> Og i IE 7.

Jamen, vil du så ikke dele den viden med os andre? Det irriterer mig som
fa...., hver gang et websted vil bestemme størrelsen på mit browservindue og
det hænder (på arbejde har jeg ingen valgmulighed) at jeg bruger IE.

Erik Ginnerskov

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 02-11-08 17:25

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev :

>Jamen, vil du så ikke dele den viden med os andre?

Internetindtillinger => Sikkerhed => Internet => Brugerdefineret
miveau.. => Tillad scriptdefinerede vinduer uden begrænser for
størrelser og placering.

Det må gøre det, for jeg har endnu ikke oplevet at man har kunnet
ændre på størrelsen af et vindue.

Ellers er det muligvis, den lige nedenunder.
--
Kerim

Fra : Erik Olsen

Dato : 02-11-08 17:38

Kerim Ellentoft wrote:

> [...]
> ændre på størrelsen af et vindue.
>
> Ellers er det muligvis, den lige nedenunder.

Jeg er ikke så sikker. Jeg har deaktiveret begge, men mener et par gange
at have oplevet tilpasning af browservinduet.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-11-08 20:22

Kerim Ellentoft wrote:

> Internetindtillinger => Sikkerhed => Internet => Brugerdefineret
> miveau.. => Tillad scriptdefinerede vinduer uden begrænser for
> størrelser og placering.

Jeg formoder, den skal være sat til Deaktiveret for at blokere for den
slags.

Erik Ginnerskov

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 05-11-08 22:57

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev :

>Jeg formoder, den skal være sat til Deaktiveret for at blokere for den
>slags.

Det gør den hos mig.
--
Kerim

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-11-08 20:44

Kerim Ellentoft wrote:

> Det gør den hos mig.

Den må så formodes at virke som ønsket hos mig. Svært at vide, når man ikke
ved hvilke sider der vil ændre på vinduets størrelse.

Erik Ginnerskov

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 06-11-08 21:39

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev :

>Den må så formodes at virke som ønsket hos mig. Svært at vide, når man ikke
>ved hvilke sider der vil ændre på vinduets størrelse.

Det virker kun delvis, viser det sig.

Har man åbnet flere faner, så bliver vinduet ikke resizet, har
man kun et gør det.

Som regel har jeg flere sider åbent, så derfor har jeg troet at
IE ikke resizet vinduet, når det har været omtalt, at en side gør
det.

Du kan jo selv teste det.

Smid det ind på en side

--
Kerim

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-11-08 17:10

Kerim Ellentoft wrote:

> Har man åbnet flere faner, så bliver vinduet ikke resizet, har
> man kun et gør det.

I min IE 7 på Vista sker der ikke nogen resizing, selv om det er eneste side
åbnet.

http://hjemmesideskolen.dk/usenet/resize.asp

Hvis jeg i FF fjerner blokeringen, bliver vinduet resized selv om mere end
et faneblad er åbent

Erik Ginnerskov

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 07-11-08 17:45

"Erik Ginnerskov" skrev

> http://hjemmesideskolen.dk/usenet/resize.asp

Tak for testsiden.
Så fik jeg testet om det var det rigtige jeg slog fra i min Firefox for
nogle dage siden. Og det var det.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 07-11-08 17:47

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev :

>I min IE 7 på Vista sker der ikke nogen resizing, selv om det er eneste side
>åbnet.

Det gør den her.
--
Kerim

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 07-11-08 17:51

Kerim Ellentoft <kerim@mail.tele.invalid> skrev :

>Det gør den her.

I øvrigt er siden ikke valid.
--
Kerim

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 07-11-08 18:04

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev

> I øvrigt er siden ikke valid.

Er det ikke bare en </head> der mangler?

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 07-11-08 21:48

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> skrev :

>Er det ikke bare en </head> der mangler?

Jow.
--
Kerim

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-11-08 09:32

Kerim Ellentoft wrote:

> I øvrigt er siden ikke valid.

Du har ret, jeg havde glemt et sluttag på head. Det er rettet.

Erik Ginnerskov

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-11-08 09:28

Kerim Ellentoft wrote:

> Det gør den her.

Jeg ved ikke hvad forskellen er, for i dag gør den også her.

Erik Ginnerskov

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-11-08 09:40

Erik Ginnerskov wrote:

> Jeg ved ikke hvad forskellen er, for i dag gør den også her.

Har nu tilsyneladende fundet ud af, at hvis vinduet ikke har haft mere end
en fane åben, kan det resizes. Men har der på et tidspunkt i indeværende
session været endnu et faneblad åbent (selv om det er blevet lukket igen)
kan vinduet ikke resizes. En højest underlig opførsel.

Erik Ginnerskov

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 08-11-08 17:14

Formentlig en programmørfejl. Der bliver sat et flag når en ekstra
fane åbnes men man glemmer at fjerne flaget når fanen lukkes igen.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 02-11-08 17:23

Philip Nunnegaard skrev:
> [...]
>
> - Dog: De sider jeg har set, som piller ved mit browservindue,
> maksimerer det ikke. De giver det bare en størrelse der ligger tæt på

Nu fremstiller du det som om det var mit
synspunkt, hvor det sådan set var ment
som et skrækeksempel på hvor glidebanen
med kontrol af browservinduet ender.

Dit eksempel viser bare, at selv dem der
laver det, ikke ved hvad de har med at gøre.
Det kan godt lade sig gøre at maksimere
100 procent. Viden om hvordan man gør synes
jeg vi skal reservere for dem, der skal
lave informationskiosker.

Det er fint nok, som flere påpeger, at
moderne browsere har alle mulige værktøjer
til at beskytte brugerne. Problemet er
blot, at 90 procent af alle brugere nøjes
med den standardindstilling deres browser
har da de fik deres computer.

Jørgen Farum Jensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 02-11-08 19:31

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev

> Nu fremstiller du det som om det var mit
> synspunkt, hvor det sådan set var ment
> som et skrækeksempel på hvor glidebanen
> med kontrol af browservinduet ender.

Ja, det var så ikke meningen. Jeg skulle nok have klippet en linje mindre
væk (den om glidebanen).

Præcis min pointe.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-11-08 19:59

Jørgen Farum Jensen skrev:

> [...]
> til at beskytte brugerne. Problemet er
> blot, at 90 procent af alle brugere nøjes
> med den standardindstilling deres browser

Jeg mente ikke at man bare skulle gå i gang med at modificere.
Jeg skrev det blot som et råd fordi modificerende sider nu engang
findes.

--
Bertel

Fra : Peter Nicolaj

Dato : 05-11-08 20:09

Sikke en masse svar og diskussion det endte med det her.

Blev faktisk ikke meget klogere på mit problem, andet en det
virker som noget man ikke skal kaste sig ud i...

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-11-08 20:57

Peter Nicolaj wrote:

> Blev faktisk ikke meget klogere på mit problem, andet en det
> virker som noget man ikke skal kaste sig ud i...

Hvis du har lært at man skal lade være med at spekulere på lodret
centrering, har du faktisk lært det vigtige i den forbindelse.

Erik Ginnerskov