Styling af <hr>
Fra : Jean Jensen

Dato : 31-10-08 09:37

Hej NG.

Jeg har brug for forskellige <hr>'ere - hvordan gør jeg dét?

Nu benytter jeg dette:

hr{
color:#4B711C;}

- men har også brug for stregen i andre farver... Håber på lidt
hjælp

Hilsen Kapunen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-10-08 09:49

Jean Jensen skrev:

> Jeg har brug for forskellige <hr>'ere - hvordan gør jeg dét?

Med forskellige klasser.

> Nu benytter jeg dette:

> hr{
> color:#4B711C;}

Det er fint nok, men det styler alle hr'erne. Gør sådan her:

CSS
hr.groen { color: green; background: inherit; }
hr.roed { color: red; background: inherit; }
hr.blaa { color: blue; background: inherit; }

HTML
<hr class='groen'>
<hr class='roed'>

osv.

Det kan også gøres på en anden måde. Det afhænger lidt af
logikken i dit design. Hvis en rød streg (det tager jeg som
eksempel) hører sammen med en klasse du har i forvejen som f.eks.
hedder 'citat', kan du sætte det op sådan:

CSS
..citat hr { color: red; }

HTML
Blablablablablablablablablablablablabla
<hr>

Den første metode giver mulighed for at få røde (grønne og blå)
streger overalt på hjemmesiden. Den anden kan kun give røde
streger i citat-afsnit.

Jeg har brugt farver som eksempel, men man kan naturligvis style
andre egenskaber på samme måde.

Note:
- Hvad skal det der inherit ved background gøre godt for?
Når man tager det med, undgår man nogle advarsler fra
validatoren. Sådan er den indrettet for at man ikke skal komme
til at lave teksten og baggrunden samme farve. Så kan det jo ikke
læses. Derfor 'tvinger' det os til at tænke på både tekst- og
baggrundsfarven.

Det er kun en advarsel - ikke en fejlbesked.

--
Bertel

Fra : Jean Jensen

Dato : 31-10-08 11:29

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> læses. Derfor 'tvinger' det os til at tænke på både tekst- og
> baggrundsfarven.
>
> Det er kun en advarsel - ikke en fejlbesked.

Perfekt!! Og 1.000 tak for lidt opdragelse det er jo altid rart.