Tabeller til data - roderi
Fra : Lisbet Laursen

Dato : 30-10-08 21:53

http://lisbetovervad.dk/substantiver.shtml

Midt i al skriveriet er jeg kommet til at spekulere på hvordan jeg
får tabellerne med eksempler til at stå kolonnevist lige under
hinanden (det gør de i FF3, men ikke IE7)?

Jeg er også ved at pønse på et css til udskrift som skal udelukke
venstre og højre <div>. Også i udskrift ville det se bedst ud med
kolonner der flugtede med hinanden (og det gør de absolut ikke).
Er jeg nødt til at lave det hele som pdf for at få ordentlige
udskrifter? (Men så kommer både venstre og højre kolonne jo med i
udskriften.)

Lisbet

Fra : Birger Sørensen

Dato : 30-10-08 23:04

Lisbet Laursen tastede følgende:
> [...]
> Er jeg nødt til at lave det hele som pdf for at få ordentlige udskrifter?
> (Men så kommer både venstre og højre kolonne jo med i udskriften.)

Sæt bredde på td'er (er kun nødvendig i een række) i css (width:25%;)
hvor der er 4 kolonner (og principielt, skal du så kun sætte på tre af
dem, og lade browseren selv regne den sidste ud), og 50% hvor der er 2
kolonner (og her kan du så nøjes med den ene).
Hvis dine tabeller altid har en kendt bredde, kan du også sætte bredden
til det tilsvarende antal pixels selvfølgelig.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 31-10-08 17:34

Birger Sørensen wrote:
> [...]

> Hvis dine tabeller altid har en kendt bredde, kan du også sætte
> bredden til det tilsvarende antal pixels selvfølgelig.

Tak for opskriften! Den ser ud til at virke på skærmen (både FF3 og
IE7), men ikke i udskrift.

Jeg har tabeller med både 2, 3, 4 og 5 kolonner og får senere brug
for endnu flere (men den tid den sorg).

Det er denne side jeg har forsøgt mig med:
http://lisbetovervad.dk/adjektiver.shtml
Lisbet

Fra : Jørn Andersen

Dato : 31-10-08 17:48

On Fri, 31 Oct 2008 17:33:59 +0100, "Lisbet Laursen"
<lisbet.olnospam@gmail.com> wrote:

>Tak for opskriften! Den ser ud til at virke på skærmen (både FF3 og
>IE7), men ikke i udskrift.

Måske fordi du har:
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="gram.css" media="screen" />
- hvilket betyder, at der kun er sat CSS på skærm.

Prøv med:
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="gram.css" />

(har ikke testet)

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 31-10-08 18:00

Jørn Andersen wrote:

> [...]
>
> Prøv med:
> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="gram.css" />

Ja, det har du fuldstændig ret i! Derved ser jeg også at det bliver
helt nødvendigt med et særskilt print.css (den midterste kolonne
bliver meget smal og nærmest ulæselig).

Tak for ideen!
Lisbet

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-10-08 18:31

Lisbet Laursen wrote:

> Derved ser jeg også at det bliver
> helt nødvendigt med et særskilt print.css (den midterste kolonne
> bliver meget smal og nærmest ulæselig).

Og heri er det så, at du definerer slukning af de uønskede (i udskrift)
elementer samt omdefinerer venstre og højre margin.

Du behøver ikke at udskrive for at se om det passer. Blot bede browseren om
'Vis udskrift', så ser du på skærmen, hvordan det vil blive på papir.

Erik Ginnerskov

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 31-10-08 21:21

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
>
> Du behøver ikke at udskrive for at se om det passer. Blot bede
> browseren om 'Vis udskrift', så ser du på skærmen, hvordan det vil

Ja, så er jeg med (i hvert fald i teorien).

Lisbet

Fra : Jørn Andersen

Dato : 31-10-08 22:50

On Fri, 31 Oct 2008 18:00:26 +0100, "Lisbet Laursen"
<lisbet.olnospam@gmail.com> wrote:

>Ja, det har du fuldstændig ret i! Derved ser jeg også at det bliver
>helt nødvendigt med et særskilt print.css (den midterste kolonne
>bliver meget smal og nærmest ulæselig).

Jeg plejer at have et generelt stylesheet efterfulgt af eventuelle
stylesheets for enkelt-media - fx:
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="gram.css" />
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="gram.css" media="print" />
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="gram.css" media="screen" />

Den generelle vil indeholde langt det meste, de andre kun det, der
adskiler sig fra den generelle.

Det er vigtigt, at den generelle er først, så ændringer hos de andre
overskriver de generelle angivelser.
Og det er vigtigt, at der i det hele taget er en generel til de
mediatyper, du ikke lige har tænkt særskilt over.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-11-08 10:13

Jørn Andersen skrev:

> Jeg plejer at have et generelt stylesheet efterfulgt af eventuelle
> stylesheets for enkelt-media - fx:

Men der skal da refereres til forskellige filer. Du har brugt
samme filnavn i dit eksempel.

--
Bertel

Fra : Jørn Andersen

Dato : 01-11-08 14:57

On Sat, 01 Nov 2008 10:13:03 +0100, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

>Men der skal da refereres til forskellige filer. Du har brugt
>samme filnavn i dit eksempel.

Ups! Det har du selvfølgelig helt ret i - fx:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="gram.css" />
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="gram_print.css"
media="print" />
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="gram_screen.css"
media="screen" />

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 01-11-08 13:02

Jørn Andersen wrote:
> [...]
> Og det er vigtigt, at der i det hele taget er en generel til de
> mediatyper, du ikke lige har tænkt særskilt over.

Tak for rådet. Hvad kan det fx være for nogen mediatyper som den
generelle vil dække?
Lisbet

Fra : Jørn Andersen

Dato : 01-11-08 15:00

On Sat, 1 Nov 2008 13:02:04 +0100, "Lisbet Laursen"

<url: http://www.w3.org/TR/CSS21/media.html>

fx: handheld, tty, tv

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 01-11-08 16:50

Jørn Andersen wrote:

> <url: http://www.w3.org/TR/CSS21/media.html>
>
> fx: handheld, tty, tv

Men skal man ikke vide præcist hvordan apparater opfører sig (jeg har
ikke selv en handheld) hvis man vil lave et css til dem? Hvad er tty?
Og hvordan kommer tv ind i billedet?
Lisbet

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-11-08 17:40

Lisbet Laursen wrote:

> Men skal man ikke vide præcist hvordan apparater opfører sig

Det må vel være at betragte som en selvfølge, da man ellers ikke vil have
mere end teoretisk ide om hvordan det vil virke i det pågældende medie.

> (jeg har ikke selv en handheld)

Ved du, hvad handheld dækker? Det kan være mobiltelefoner og PDA'er

> hvis man vil lave et css til dem?

Så bruger de forskellige medier den generelle css - hvis en sådan er lavet.
Har man f.eks. valgt at definere media="screen" på den første, er der
faktisk ikke nogen css, der dækker hverken print, handheld, aural, tty, tv
eller nogen andre medier.

> Hvad er tty?

En medietype, der viser siden som var den skrevet ud med en teletyper - det
kan (i teorien) være browseren Lynx, men jeg ved faktisk ikke om det vil
virke i den. Men ellers medier, der kun kan vise monospace font og ingen
billeder.

> Og hvordan kommer tv ind i billedet?

Medietypen dækker over skærme med lav opløsning som på TV af
billedrørstypen, hvor opløsningen ligger på omkring 750 * 500 px. Der er
faktisk folk, der surfer henslængt i sofaen og bruger fjernsynet som
monitor.

Erik Ginnerskov

Fra : Stig Johansen

Dato : 02-11-08 19:08

Lisbet Laursen wrote:

> Hvad er tty?

Erik har svaret - TeleType.
Men for kanp 30 år siden var det en slags kombinatione af en printer med
keyboard (ingen display).

Den blev typisk brugt til konsoller til lidt større maskiner, så
konsolmeddelelser blev printet ud af hensyn til logning af hændelser.

Senere blev betegnelsen TTY-terminaler indført, hvor det var linieorienteret
kommunikation - også kaldet 'dumme' terminaler.

Hvis du ser en gammel film hvor man nærmest kan følge bogstaverne komme frem
på et display, så er det en såkaldt tty-terminal.

Men som Erik skriver, så var der tale om fixed font, og 24 linier a 80
karakterer (vi havde nogle med hele 48 liniers hukommelse)

Jeg tvivler dog stækt på der er nogle der bruger en 24x80 display i 2008.
(Lynx med venner er nok det tætteste man kommer på TTY).

Hov - lige en Wikipedia:
<http://en.wikipedia.org/wiki/Teleprinter>

Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-10-08 07:19

"Lisbet Laursen" <lisbet.olnospam@gmail.com> skrev i meddelelsen
> http://lisbetovervad.dk/substantiver.shtml

Birger svarede på dit tabelproblem.

> Jeg er også ved at pønse på et css til udskrift som skal udelukke venstre
> og højre <div>.

Hvis kolonnernes indhold i venstre og højre side på udskrift virker mere
distraherende end informativt, vil det være en god ide.

De kan så ryge ud i et behov for at omdefinere venstre og højre margen på
midterfeltet for at udnytte papirbredden.

Får du problemer, ved du hvor du kan hente hjælp.

Erik Ginnerskov

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 31-10-08 17:42

Erik Ginnerskov wrote:

> Hvis kolonnernes indhold i venstre og højre side på udskrift virker
> mere distraherende end informativt, vil det være en god ide.

Det gør i hvert fald den venstre, som udelukkende indeholder link. Og
den højre, som både indeholder link og informationer, kommer før
selve indholdet <center> og virker dermed distraherende.

Men hvad værre er: tabellerne er ikke gode i udskrift!

> De kan så ryge ud i et behov for at omdefinere venstre og højre
> margen på midterfeltet for at udnytte papirbredden.

Jeg forstår ikke helt hvad De mener her, men det kommer nok
når/hvis jeg går i gang med et css til udskrift.

> Får du problemer, ved du hvor du kan hente hjælp.

Ja, det er fantastisk! Tak for det!

Lisbet