Formattering af side
Fra : Ukendt

Dato : 29-10-08 10:50

Hej gruppe.

Jeg er en ren amatør i at lave hjemmeside og er stødt ind i et problem med
formmail.

Hvordan får jeg felterne på http://www.dch-hinnerup.dk/side10.htm til at
stå pænt, dvs.
så det ikke ser helt så rodet ud.

mvh
Peter

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 29-10-08 13:30

Peter Marker skrev:
> Hej gruppe.
>
> Jeg er en ren amatør i at lave hjemmeside og er stødt ind i et problem
> [...]

Nu er det vist ikke det, man forstår ved formmail.
Formmail er i min optik en GET-metode, der agerer
sammen med et CGI-script på serveren. Dit webhotel
burde have en udførlig forklaring på det...

Svaret på dit spørgsmål er, at den mest almindelige
metode ved formateringen af en formular er
at indsætte etiketter og felter i hver deres tabelcelle.
Altså - konstruer en tabel, der indeholder nogle
rækker og kolonner, der sørger for at tingene
holder kant.

http://www.webdesign101.dk/xhtml/xhtmlbog/form_10.html
er et eksempel.

Jørgen Farum Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-08 15:08

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Altså - konstruer en tabel, der indeholder nogle
> rækker og kolonner, der sørger for at tingene

Hej Jørgen

Tak for dit hurtige svar. Jeg vil prøve at checke dit link senere.

mvh
Peter

Fra : Birger Sørensen

Dato : 29-10-08 18:11

Jørgen Farum Jensen tastede følgende:

> [...]
> Altså - konstruer en tabel, der indeholder nogle
> rækker og kolonner, der sørger for at tingene

Jeg plejer at bruge <label> elementet, med en given bredde - evt
højrejustering.

f.eks.
..mail_label {
width : 120px;
text-align : right;
padding-right : 8px;
}

<label class="mail_label" for="hundenavn">Hundens navn</label><input
type="text" size="70" maxlength="70" name="hundenavn" id="hundenavn">
<label class="mail_label" for="race">Race</label><input type="text"
size="80" maxlength="80" name="race" id="race"><br />

Somme tider skal top-margin for labelen rettes til, for at det ser
fornuftigt ud i alle rowsere.

Det er nemmere med en tabel (men tabeller er jo ikke til design!) B-)

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-10-08 18:47

Birger Sørensen wrote:

> Jeg plejer at bruge <label> elementet, ...

Også min holdning, men du kom mig i forkøbet.

Erik Ginnerskov

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 29-10-08 23:50

Birger Sørensen skrev:

> [...]
> <label class="mail_label" for="race">Race</label><input type="text"
> size="80" maxlength="80" name="race" id="race"><br />

Det er vist implicit at man skal bruge label ... for, når
man tabelformaterer en formular.

Mht at bruge tabeller til dette formål trøster jeg med
med at table-markørens semantik passer meget godt med
formularens semantik, der er jo tale om en opstilling
af inline elementer på en ordnet måde. Det er ikke helt
det samme som at bruge tabeller til sidelayout.

Jørgen Farum Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-08 00:14

> [...]
> af inline elementer på en ordnet måde. Det er ikke helt
> det samme som at bruge tabeller til sidelayout.

Mange tak for jeres indput og vil prøve at lave det pænere.

mvh
Peter

Fra : Jørn Andersen

Dato : 30-10-08 07:27

On Wed, 29 Oct 2008 23:49:51 +0100, Jørgen Farum Jensen
<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>af inline elementer på en ordnet måde. Det er ikke helt
>det samme som at bruge tabeller til sidelayout.

Det plejer jeg også at sige til mig selv - men argumentet er vist lidt
opportunistisk
Men da det er rimeligt svært at få en formular til at se fornuftig ud i
alle gængse browsere på anden måde, så må det være sådan.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-10-08 11:04

Jørn Andersen skrev:

> Det plejer jeg også at sige til mig selv - men argumentet er vist lidt
> opportunistisk

Det synes jeg ikke. I en anden sammenhæng forklarede jeg en
begynder hvordan man afgør om tabeller er det rigtige valg. Mit
kriterium var:

   Hvis det gør noget at nogle af boksene falder ned på næste
   linje, så skal der bruges <table>.

Den mener jeg egentlig holder stik.

--
Bertel

Fra : Martin

Dato : 30-10-08 17:29

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> kriterium var:
>
>    Hvis det gør noget at nogle af boksene falder ned på næste

Ville du lave det samme i excel, og smide direkte ind på hjemmesiden
hvis du kunne - så er det tabeller :)