Css problem med højder
Fra : Schouboi

Dato : 26-10-08 10:10

Hej . har nogen css der driller lidt . håber nogen af jer kan
hjælpe:

IE: Der går den helt amok der hvor skriften skal stå

FF: Der er bare problem med den laver siden for lang

Link til siden:
http://schouboi.dk/Schou-webdesign/

link til css:
http://schouboi.dk/Schou-webdesign/style.css

håber i kan hjælpe

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-10-08 13:21

Schouboi skrev:

> IE: Der går den helt amok der hvor skriften skal stå

Læg overskrifter i <h1> i stedet for <center>, og læg
tekster i <p> og undgå <br>.

> FF: Der er bare problem med den laver siden for
> lang

Prøv at fjerne

div#container { height: 100%;}

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 26-10-08 13:40

Schouboi har bragt dette til verden:
> [...]
> hjælpe:
>
> IE: Der går den helt amok der hvor skriften skal stå
>
> FF: Der er bare problem med den laver siden for lang

Schou-webdesign.dk

Prøv at validere koden.

Hvis du mener der er brug for tvungne linieskift, så prøv med hele
koden for et sådant. <br> virker br> gør ikke.

Måske ville en doctype der ikke sætter quirksmode have indflydelse på
hvordan siden vises? I hvert fald er sandsynligheden for ens visning i
forskellige browsere, som du åbenbart forventer, væsentligt større!

Priser fra 2000.-
Helt ærligt.. Hvem skal lave det for dig, og hvor meget får de for
arbejdet?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 26-10-08 13:45

> IE: Der går den helt amok der hvor skriften skal stå
>
> FF: Der er bare problem med den laver siden for lang

> [...]

Her kan du se hvordan jeg ser det i IE7 og Safari
http://testkim.frac.dk/safari.html og
http://testkim.frac.dk/IE.html
Kim

Fra : Birger Sørensen

Dato : 26-10-08 13:55

Kim Schmidt Wind skrev den 26-10-2008:

> Her kan du se hvordan jeg ser det i IE7 og Safari
> http://testkim.frac.dk/safari.html og
> http://testkim.frac.dk/IE.html
> Kim

http://testkim.frac.dk/ie.html
Virker bedre

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 26-10-08 14:11

"Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> skrev i meddelelsen

> http://testkim.frac.dk/ie.html
> Virker bedre
>
> Birger
>
> --
> http://varmeretter.dk - billig, sund og hurtig mad
> http://bbsorensen.dk

Ja det er også rigtigt

Kim

Fra : Frank Damgaard

Dato : 26-10-08 14:16

Schouboi skrev:
> Hej . har nogen css der driller lidt . håber nogen af jer kan
> hjælpe:
>
> IE: Der går den helt amok der hvor skriften skal stå

jeg har ikke lige en windows tænft til IE test.

> FF: Der er bare problem med den laver siden for lang

syntes den er ok i firefox 3/Linux, dog er den længere
end siden, som du nævner.

Noget kunne type på at der lægges en konstant oveni de 100%
da den er det samme for stor ligegyldig hvor høj man laver
browservinduet.

Det virker faktisk om om din "content/pages" er den der vinder
og får lov til at fylde i 100% højden, og alt andet kommer udover
dette.

> Link til siden:
> http://schouboi.dk/Schou-webdesign/

DTD i doctype mangler lidt.
http://www.htmlpedia.org/wiki/DTD
http://www.htmlpedia.org/wiki/DOCTYPE_Declaration

Det du vil er muligvis
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

eller transitional udgaven?

Der er en <center> html fejl da den er undefined type
(måske forældet i forhold til doctype, men først skal den på plads)

der er også en <br/> som er xhtml...

Start med at få doctype korrekt, da IE opfører sig forskelligt
afhængig af den "mode" den aættes i udfra korrekt/ikke korrekt
doctype. (quirks mode osv)

> link til css:
> http://schouboi.dk/Schou-webdesign/style.css

Verdana er i øvrigt en windows font, som ikke som standard
er på linux (og måske andre OS), så Firefox i linux bruger en
efter for godt befindende anden font.

Korrekt fontvalg er at afslutte med f.eks.
sans-serif, serif eller monospace, så browsere der
ikke har de fonte der er listet har en fallback mulighed.

f.eks. :
font-family: Arial, helvetica, sans-serif;

font-family: Times-Roman, serif;

font-family: courier, monospace;

> håber i kan hjælpe

Jeg kan anbefale html-validator/tidy plugin til Firefox
http://users.skynet.be/mgueury/mozilla/

samt web developer plugin:
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/60
Outline block level elements og outline current element
kan være praktiske for at vise div/css blokke.