Islamisk vetoret mod dnske skolebøger
Fra : Bo Warming

Dato : 22-10-08 07:00

DF er klog i nedenstående kritik af regeringen

Christiansborg, den 21. oktober 2008/kkb

PRESSEMEDDELELSE

DF: Regeringen vil underkaste lærebøger islamisk censur

Dansk Folkepartis uddannelsesordfører Martin Henriksen
undrer sig over, at udenrigsminister Per Stig Møller (K) kan deltage som
vært ved en såkaldt forståelseskonference mellem Vesten og den muslimske
verden, der bl.a. har til hensigt at fjerne såkaldte fordomme om forskellige
kulturer i lærebøger, når undervisningsminister Bertel Haarder (V) flere
gange har afvist enhver form for statskontrol med selv samme bøger.

- DF har fremlagt en lang række eksemplar på, at
skolebøger eksempelvis stiller indvandringen og kommunismen i et alt for
positivt lys. Det vil regeringen intet gøre ved, men derimod kan jeg forstå,
at regeringen vil igangsætte en indsats for at fjerne såkaldte fordomme over
for eksempelvis islam. Det undrer mig noget, at regeringen ikke vil skride
ind over, at dets eget støtteparti skal omtales som fascistisk i en
gymnasielærebog, mens man iværksætter en storstillet indsats for at komme
fordomme om islam til livs. Fordomme som mig bekendt bestemt ikke er særligt
fremtrædende i ret mange skolebøger, siger Martin Henriksen.

- Det er pinligt, og udenrigsministeren bør starte med at
slå fast, at vi ikke er til sinds at ændre et komma i vores lærebøger for at
tilgodese islam, og da slet ikke, så længe den muslimske verden har et så
forskruet syn på eksempelvis ytringsfriheden. Det vil klæde Per Stig Møller,
siger Martin Henriksen, der vil rette henvendelse til Bertel Haarder (V) for
at høre om og hvordan regeringen agter at fremme en positiv beskrivelse af
islam i skolebøger

Vil du ikke modtage flere nyhedsbreve fra Dansk
Folkeparti, kan du afmelde her

Dansk Folkeparti | Christiansborg | 1240 KBH K | Tlf. +45 3337 5199 |
E-mail: df@ft.dk