/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
propelstørrelse folde vs fast
Fra : lindstroem


Dato : 21-10-08 13:55

Jeg har nogle spørgsmål vedrørende min propel (skrue)

Jeg har en fast to-bladet propel på en 30mm aksel i min sejlbåd.
Jeg overvejer at udskifte den med en foldepropel. Evt. en brugt.

1) Min faste propel har størrelsen 16*12,5. Er det samme
størrelsesangivelse en foldepropel til min motor skal have? Hvis ikke,
hvad modsvarer så ovennævnte størrelse, når vi taler foldepropeller?
(jeg kan ikke rigtig google tabeller synes jeg)
2) Min motor (40 hk) synes at have meget overskud i.f.t. den nuværende
propel (går lynhurtigt op i omdrejninger og kan ubesværet nå max
omdrejninger) Hvad sker der ved at gå lidt op i propelstørrelse så jeg
ved et lavere omdrejningstal kan nå min cruisinghastighed for motor?
Jeg sejler alligevel aldrig med fuld gas så motoren bliver vel ikke
overbelastet af den grund?
3) Min erfaring stammer fra sejldrev, hvor propellen bare skulle pase
til drevtypen. Nu har jeg skrueaksel og der står konus med 1/10
stigning på nogle propel-specifikationer. Hvordan finder jeg ud af,
hvad der passer på min aksel og hvor mange standarder er der egentligt
i forhold til en 30 mm skrueaksel?

Bedste hilsner
Lindstroem

 
 
Klaus H (22-10-2008)
Kommentar
Fra : Klaus H


Dato : 22-10-08 15:27

cut
2) Min motor (40 hk) synes at have meget overskud i.f.t. den nuværende
propel (går lynhurtigt op i omdrejninger og kan ubesværet nå max
omdrejninger) Hvad sker der ved at gå lidt op i propelstørrelse så jeg
ved et lavere omdrejningstal kan nå min cruisinghastighed for motor?
Jeg sejler alligevel aldrig med fuld gas så motoren bliver vel ikke
overbelastet af den grund?
cut
Bedste hilsner
Lindstroem

Når du giver 3/4 gas, bør din motor komme op på "rejse/march- omdrejninger.
Ellers passer din propeller ikke - har jeg fået fortalt af en bådmotormekaniker.

Klaus H

Hans, \" URD\" Cont~ (22-10-2008)
Kommentar
Fra : Hans, \" URD\" Cont~


Dato : 22-10-08 16:56

Hvis du går 1" op i stigning taber motoren 200 omdr.
Generelt skal den kunne tage fuld gas.
Den eneste fordel du får ved en folde er mindre modstand
når du sejler.
Hans



Harding Larsen (22-10-2008)
Kommentar
Fra : Harding Larsen


Dato : 22-10-08 22:06

Der gik da helt kludder i det jeg prøver at rette fingrene lidt
bedre ud.

Emnet kan ikke besvares simpelt man kan ikke lige sammenligne
som du spørger.

F.eks vil en sammenligning med en fastpropel af mærket Powell
med hhv. en Autoprop fra Brunton´s Propellers, Gori RH3 fra Gori
Marine A/S, Maxprop fra Maxprop, Sailprop fra Prowell, Variprop
fra SPW Sailprop und Wellerbau og Volvo fra Volvo Marine, give
nogle forskellige tal for max effektivitet (frem/tilbage).
Propeltrykket varierer meget, den bremsende effekt når propellen
roterer eller er låst når der sejles for sejl.
Den bådhastighed foldepropeltyperne skal op på inden de folder
sammen.
For at du kan få nogle brugbare tal må du først finde nogle data
frem. Det skal være RPM på motoren og gearingen.
Med de tal kan jeg simulere tre forskellige faste propeller med
forskellig stigning og forskellige diametre som de variable.
Resultatet vises grafisk med den ene akse som Propellereffekt og
den anden bådfarten.
Det giver et fingerpeg om mulighederne i forhold til motorens
ydeevne.
Derefter vil det være muligt at se hvor meget mere eller mindre
man kan opnå med de forskellige typer foldepropeller.
De ovenfornævnte propeller varierer meget i præstation, én kan
levere mere kraft end en fast propel, hvorimod andre kun kan
levere det halve. Autoproppen har en middellav bremsende effekt
når den er blokeret hvorimod den bremser betydeligt og
væsentligt mere end en fast propel, når den roterer med standset
motor under sejl.

Derefter skal du tage stilling til mange andre detaljer. Her er
prisen ikke uvæsentlig i forhold til fart m.m.
Er det en turbåd eller en superkapsejler og hvad giver de
forskellige typer af gevinst f.eks på LYS-tallet.
En væsentlig gene er støjniveauet fra kavitationen og du skal
også beslutte dig for om du vil have arbejdet med
vedligeholdelse af en foldepropel der trods alt kræver lidt mere
end arbejdet med en fasr propel.

Mvh/Harding

lindstroem <lindstroem.ib@gmail.com> skrev:
>Jeg har nogle spørgsmål vedrørende
>min propel (skrue)
>
>Jeg har en fast to-bladet propel
>på en 30mm aksel i min sejlbåd.
>Jeg overvejer at udskifte den med
>en foldepropel. Evt. en brugt.
>
>1) Min faste propel har størrelsen
>16*12,5. Er det samme
>størrelsesangivelse en foldepropel
>til min motor skal have? Hvis ikke,
>hvad modsvarer så ovennævnte
>størrelse, når vi taler
>foldepropeller?
>(jeg kan ikke rigtig google
>tabeller synes jeg)
>2) Min motor (40 hk) synes at have
>meget overskud i.f.t. den nuværende
>propel (går lynhurtigt op i
>omdrejninger og kan ubesværet nå max
>omdrejninger) Hvad sker der ved at
>gå lidt op i propelstørrelse så jeg
>ved et lavere omdrejningstal kan
>nå min cruisinghastighed for motor?
>Jeg sejler alligevel aldrig med
>fuld gas så motoren bliver vel ikke
>overbelastet af den grund?
>3) Min erfaring stammer fra
>sejldrev, hvor propellen bare skulle pase
>til drevtypen. Nu har jeg
>skrueaksel og der står konus med 1/10
>stigning på nogle
>propel-specifikationer. Hvordan
>finder jeg ud af,
>hvad der passer på min aksel og
>hvor mange standarder er der egentligt
>i forhold til en 30 mm skrueaksel?
>
>Bedste hilsner
>Lindstroem


Ole Flemming Jeppese~ (23-10-2008)
Kommentar
Fra : Ole Flemming Jeppese~


Dato : 23-10-08 21:48

>En væsentlig gene er støjniveauet fra kavitationen og du skal
>også beslutte dig for om du vil have arbejdet med
>vedligeholdelse af en foldepropel der trods alt kræver lidt
mere
>end arbejdet med en fasr propel.
>
>Mvh/Harding
>
>Hej Nyhedsgruppe

Hvordan er det lige man vedligeholder en foldepropel. Skal den
poleres for at få en glat overflade, eller er der andet som bør
gøres inden søsætning til foråret. Hvordan forhindrer man at den
gror fast i rurer? Kan den males med et eller andet?

Hilsen

Ole Jeppesen
Larsen 28 fra Hejlsminde (Stadig en L 23 til salg)


Harding Larsen (24-10-2008)
Kommentar
Fra : Harding Larsen


Dato : 24-10-08 17:07

Det afhænger at typen man har; men se fabrikantens anvisninger i
Manualen.
Inden for et enkelt fabrikat er der også variationer i hvad- og
hvor meget der skal vedligeholdes det afhænger bl.a. af årgangen.
Nogle typer skal adskilles og lejer smøres hvor andre kun har
bøsninger der skal smøres.
Fælles er at de skal gøres rene og Rurer og deres fodaftryk skal
fjernes. Rurer har desværre den evne at de sætter sig der hvor
der tidligere har siddet "familiemedlemmer" og de kan "sværme" i
flok.
Overfladen renses bedst med en 5% saltsyreopløsning på en scotch
svamp og at der hurtigt efterfølgende skylles med rigeligt vand.
Inden søsætning smøres propellen med f.eks. bottom wax og der
skiftes anoder.
Anodeskift er væsentligt en nabo i havnen der lige har taget
båden op konstaterede at anoden, der nok var mere end et år
gammel, var væk og det ene bæad var godt tæert i overfladen.
Se desuden denne historie, den er ikke teknisk underbygget men
den giver et fingerpeg om resultatet der kan opnås af en eller
anden grund:
http://www.geocities.com/haffiman37/GORI-propeller.doc

Mvh/Harding



Ole Flemming Jeppesen <olejeppesen@mail.dk> skrev:
>>En væsentlig gene er støjniveauet fra kavitationen og du skal
>>også beslutte dig for om du vil have arbejdet med
>>vedligeholdelse af en foldepropel der trods alt kræver lidt
>mere
>>end arbejdet med en fasr propel.
>>
>>Mvh/Harding
>>
>>Hej Nyhedsgruppe
>
>Hvordan er det lige man vedligeholder en foldepropel. Skal den
>poleres for at få en glat overflade, eller er der andet som bør
>gøres inden søsætning til foråret. Hvordan forhindrer man at
den
>gror fast i rurer? Kan den males med et eller andet?
>
>Hilsen
>
>Ole Jeppesen
>Larsen 28 fra Hejlsminde (Stadig en L 23 til salg)


lindstroem (23-10-2008)
Kommentar
Fra : lindstroem


Dato : 23-10-08 01:44

Tusind tak for det udførlige svar - også mange tak for de andre svar

Min korte konklusion må være, at jeg ikke, hvad jeg ellers havde håbet
på, bare kan købe en brugt to-bladet foldepropel af en af de mange
sejlbådsejere, der har skiftet til tre-bladet. Ærgerligt for de brugte
to-bladede er billige, men når man ikke sådan kan regne med
størrelserne er det et købs-eksperiment, jeg ikke vil kaste mig ud i.
Men sådan som jeg forstår det, må jeg medbringe inf. om motor og gear
til foldepropelproducenten og så må han finde ud af hvilken af hans
propeller, der passer til min båd.
Jeg kender i øvrigt godt den to-bladede foldepropels mindre
effektivitet fra tidligere bvåde jeg har haft, men med tanke på at jeg
har 40hk at gøre godt med til en 38 fods letdrevet sejlbåd, gør det
ikke noget at lidt effekt spildes.

Lige et tillægsspørgsmål. Det med konus på akslen. Er der mange
standarder der?

mvh
Lindstroem



On 22 Okt., 23:06, Harding Larsen <hard...@535DKlarsen.tdcadsl.dk>
(slet 535DK) wrote:
> Der gik da helt kludder i det jeg prøver at rette fingrene lidt
> bedre ud.
>
> Emnet kan ikke besvares simpelt man kan ikke lige sammenligne
> som du spørger.
>
> F.eks vil en sammenligning med en fastpropel af mærket Powell
> med hhv. en Autoprop fra Brunton´s Propellers, Gori RH3 fra Gori
> Marine A/S, Maxprop fra Maxprop, Sailprop fra Prowell, Variprop
> fra SPW Sailprop und Wellerbau og Volvo fra Volvo Marine, give
> nogle forskellige tal for max effektivitet (frem/tilbage).
> Propeltrykket varierer meget, den bremsende effekt når propellen
> roterer eller er låst når der sejles for sejl.
> Den bådhastighed foldepropeltyperne skal op på inden de folder
> sammen.
> For at du kan få nogle brugbare tal må du først finde nogle data
> frem. Det skal være RPM på motoren og gearingen.
> Med de tal kan jeg simulere tre forskellige faste propeller med
> forskellig stigning og forskellige diametre som de variable.
> Resultatet vises grafisk med den ene akse som Propellereffekt og
> den anden bådfarten.
> Det giver et fingerpeg om mulighederne i forhold til motorens
> ydeevne.
> Derefter vil det være muligt at se hvor meget mere eller mindre
> man kan opnå med de forskellige typer foldepropeller.
> De ovenfornævnte propeller varierer meget i præstation, én kan
> levere mere kraft end en fast propel, hvorimod andre kun kan
> levere det halve. Autoproppen har en middellav bremsende effekt
> når den er blokeret hvorimod den bremser betydeligt og
> væsentligt mere end en fast propel, når den roterer med standset
> motor under sejl.
>
> Derefter skal du tage stilling til mange andre detaljer. Her er
> prisen ikke uvæsentlig i forhold til fart m.m.
> Er det en turbåd eller en superkapsejler og hvad giver de
> forskellige typer af gevinst f.eks på LYS-tallet.
> En væsentlig gene er støjniveauet fra kavitationen og du skal
> også beslutte dig for om du vil have arbejdet med
> vedligeholdelse af en foldepropel der trods alt kræver lidt mere
> end arbejdet med en fasr propel.
>
> Mvh/Harding  
>
> lindstroem <lindstroem...@gmail.com> skrev:
>
>
>
> >Jeg har nogle spørgsmål vedrørende
> >min propel (skrue)
>
> >Jeg har en fast to-bladet propel
> >på en 30mm aksel i min sejlbåd.
> >Jeg overvejer at udskifte den med
> >en foldepropel. Evt. en brugt.
>
> >1) Min faste propel har størrelsen
> >16*12,5. Er det samme
> >størrelsesangivelse en foldepropel
> >til min motor skal have? Hvis ikke,
> >hvad modsvarer så ovennævnte
> >størrelse, når vi taler
> >foldepropeller?
> >(jeg kan ikke rigtig google
> >tabeller synes jeg)
> >2) Min motor (40 hk) synes at have
> >meget overskud i.f.t. den nuværende
> >propel (går lynhurtigt op i
> >omdrejninger og kan ubesværet nå max
> >omdrejninger) Hvad sker der ved at
> >gå lidt op i propelstørrelse så jeg
> >ved et lavere omdrejningstal kan
> >nå min cruisinghastighed for motor?
> >Jeg sejler alligevel aldrig med
> >fuld gas så motoren bliver vel ikke
> >overbelastet af den grund?
> >3) Min erfaring stammer fra
> >sejldrev, hvor propellen bare skulle pase
> >til drevtypen. Nu har jeg
> >skrueaksel og der står konus med 1/10
> >stigning på nogle
> >propel-specifikationer. Hvordan
> >finder jeg ud af,
> >hvad der passer på min aksel og
> >hvor mange standarder er der egentligt
> >i forhold til en 30 mm skrueaksel?
>
> >Bedste hilsner
> >Lindstroem- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Ukendt (23-10-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-10-08 22:13

Man kan også lige logge på gori's hjemmeside, indtaste alle båddata og så få
et tilbud på en propel. Når du ser prisen, så vil alle have forståelse for,
at du efterfølgende køber en brugt på dba.dk med det mål som hjemmesiden
fandt til dig.

BJarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige



"lindstroem" <lindstroem.ib@gmail.com> wrote in message
news:ed0f452f-da60-4f17-9c6c-d7c7039a692e@8g2000hse.googlegroups.com...
Tusind tak for det udførlige svar - også mange tak for de andre svar

Min korte konklusion må være, at jeg ikke, hvad jeg ellers havde håbet
på, bare kan købe en brugt to-bladet foldepropel af en af de mange
sejlbådsejere, der har skiftet til tre-bladet. Ærgerligt for de brugte
to-bladede er billige, men når man ikke sådan kan regne med
størrelserne er det et købs-eksperiment, jeg ikke vil kaste mig ud i.
Men sådan som jeg forstår det, må jeg medbringe inf. om motor og gear
til foldepropelproducenten og så må han finde ud af hvilken af hans
propeller, der passer til min båd.
Jeg kender i øvrigt godt den to-bladede foldepropels mindre
effektivitet fra tidligere bvåde jeg har haft, men med tanke på at jeg
har 40hk at gøre godt med til en 38 fods letdrevet sejlbåd, gør det
ikke noget at lidt effekt spildes.

Lige et tillægsspørgsmål. Det med konus på akslen. Er der mange
standarder der?

mvh
Lindstroem



On 22 Okt., 23:06, Harding Larsen <hard...@535DKlarsen.tdcadsl.dk>
(slet 535DK) wrote:
> Der gik da helt kludder i det jeg prøver at rette fingrene lidt
> bedre ud.
>
> Emnet kan ikke besvares simpelt man kan ikke lige sammenligne
> som du spørger.
>
> F.eks vil en sammenligning med en fastpropel af mærket Powell
> med hhv. en Autoprop fra Brunton´s Propellers, Gori RH3 fra Gori
> Marine A/S, Maxprop fra Maxprop, Sailprop fra Prowell, Variprop
> fra SPW Sailprop und Wellerbau og Volvo fra Volvo Marine, give
> nogle forskellige tal for max effektivitet (frem/tilbage).
> Propeltrykket varierer meget, den bremsende effekt når propellen
> roterer eller er låst når der sejles for sejl.
> Den bådhastighed foldepropeltyperne skal op på inden de folder
> sammen.
> For at du kan få nogle brugbare tal må du først finde nogle data
> frem. Det skal være RPM på motoren og gearingen.
> Med de tal kan jeg simulere tre forskellige faste propeller med
> forskellig stigning og forskellige diametre som de variable.
> Resultatet vises grafisk med den ene akse som Propellereffekt og
> den anden bådfarten.
> Det giver et fingerpeg om mulighederne i forhold til motorens
> ydeevne.
> Derefter vil det være muligt at se hvor meget mere eller mindre
> man kan opnå med de forskellige typer foldepropeller.
> De ovenfornævnte propeller varierer meget i præstation, én kan
> levere mere kraft end en fast propel, hvorimod andre kun kan
> levere det halve. Autoproppen har en middellav bremsende effekt
> når den er blokeret hvorimod den bremser betydeligt og
> væsentligt mere end en fast propel, når den roterer med standset
> motor under sejl.
>
> Derefter skal du tage stilling til mange andre detaljer. Her er
> prisen ikke uvæsentlig i forhold til fart m.m.
> Er det en turbåd eller en superkapsejler og hvad giver de
> forskellige typer af gevinst f.eks på LYS-tallet.
> En væsentlig gene er støjniveauet fra kavitationen og du skal
> også beslutte dig for om du vil have arbejdet med
> vedligeholdelse af en foldepropel der trods alt kræver lidt mere
> end arbejdet med en fasr propel.
>
> Mvh/Harding
>
> lindstroem <lindstroem...@gmail.com> skrev:
>
>
>
> >Jeg har nogle spørgsmål vedrørende
> >min propel (skrue)
>
> >Jeg har en fast to-bladet propel
> >på en 30mm aksel i min sejlbåd.
> >Jeg overvejer at udskifte den med
> >en foldepropel. Evt. en brugt.
>
> >1) Min faste propel har størrelsen
> >16*12,5. Er det samme
> >størrelsesangivelse en foldepropel
> >til min motor skal have? Hvis ikke,
> >hvad modsvarer så ovennævnte
> >størrelse, når vi taler
> >foldepropeller?
> >(jeg kan ikke rigtig google
> >tabeller synes jeg)
> >2) Min motor (40 hk) synes at have
> >meget overskud i.f.t. den nuværende
> >propel (går lynhurtigt op i
> >omdrejninger og kan ubesværet nå max
> >omdrejninger) Hvad sker der ved at
> >gå lidt op i propelstørrelse så jeg
> >ved et lavere omdrejningstal kan
> >nå min cruisinghastighed for motor?
> >Jeg sejler alligevel aldrig med
> >fuld gas så motoren bliver vel ikke
> >overbelastet af den grund?
> >3) Min erfaring stammer fra
> >sejldrev, hvor propellen bare skulle pase
> >til drevtypen. Nu har jeg
> >skrueaksel og der står konus med 1/10
> >stigning på nogle
> >propel-specifikationer. Hvordan
> >finder jeg ud af,
> >hvad der passer på min aksel og
> >hvor mange standarder er der egentligt
> >i forhold til en 30 mm skrueaksel?
>
> >Bedste hilsner
> >Lindstroem- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste